AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #1 Skrevet 20. april 2020 Jeg ønsker å prøve å spise 2 måltider pr dag, og spise vanlig mat. Har merket en naturlig dragning mot å ikke spise frokost over lang tid. Uansett hvor mye jeg presser meg får jeg meg ikke til å spise tidlig på dagen. Det tidligste jeg spiser er gjerne i 11-12 tiden, og det siste måltidet er gjerne ca kl 18-19. Hittil har jeg spist 3 store måltider, men merker at det blir for mye mat og for mye som fyller magen. Ønsker tips og råd til hvordan få til å gjøre dette. Kvinne, 45 år, 167 høy 80 kg. Hva spiser dere og hvor mye? Hvordan ser feks en ukes kosthold ut? Og hvor mange kcal er det omtrent? (jeg er ikke interessert i å telle kcal, vil kun vite omtrent hvor mye kostholdet ligger på og hvordan dere løser dette uten å telle kcal til hvert måltid) Er dere aktive eller stillesittende? Hva gjør dere når sjokolade eller sukker suget kicker inn? Fint om dere sier om dere er kvinne eller mann slik at jeg kan vurdere hva som kan passe best for meg av rådene dere gir. Sikkert andre som også er interessert i svarene dere gir. På forhånd: Tusen Takk Anonymkode: 186d7...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #2 Skrevet 22. april 2020 Jeg er kvinne, 167, 64 kg (vil ned 2-3 kg til, har gått ned 13 kg, med forskjellige metoder over lang tid). Jeg spiser to hovedmåltider og litt smått innimellom. Starter ofte med en frukt i ti tiden, spiser lunsj i 11-12 tiden, ca 450 kcal. Middag mellom 17-19, ca 6-700 kcal. Ofte en mellombar (100 kcal) mellom lunsj og middag. Jeg vet at jeg vil få lyst på noe godt på kvelden, så jeg legger klar et eple og en plomme f. eks. Om jeg fortsatt trenger noe, har jeg sjokolademelk eller appelsinjus i kjøleskapet, ett lite glass ved behov. I helgene spiser jeg frokost med mannen, men dropper ofte lunsj. Tar gjerne litt tidlig middag. Spiser en sjokolade hver fredag.' Trener via app hjemme omtrent hver dag, går litt turer, men har en stillesittende jobb. Anonymkode: e2a7f...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #3 Skrevet 23. april 2020 Jeg er 162cm høy og 91kg (kvinne). Spiser 1-2 måltider om dagen, moderat til lav andel karbohydrater. Prøver å ikke spise 1 måltid mange dager på rad, men gjerne annenhver dag med 1 og 2 måltider. Teller ikke kalorier, bare passer på at det stort sett er lavkarbo matvarer, men det er godt over 1200kcal i alle fall. Føler at å ikke spise på mange timer gjør appetitten min mer passelig. Skulle jeg spist flere måltider daglig ville det vært altfor lett å overspise. Spiser godt med kjøtt, egg, litt ost og fisk, og en del grønnsaker og litt bær. Hatt noen perioder/uker der det har blitt sjokolade og annet (pga. stressende livssituasjon med jobb m.m.), men prøver å holde meg til nøtter og bær hvis jeg "må" ha noe søtt. Søtsug er vanligvis en følelsesmessig reaksjon for meg, at noe stresser meg osv. Er vel ned ca. 6kg siden nyttår, ikke så fort kanskje men det er ikke det som er viktigst. Dette er et kosthold og en måltidsrytme jeg kan leve med så sakte men sikkert er helt ok Trener ikke (pga. koronastengt treningssenter og manglende interesse) men går tur med hunden hver dag. Anonymkode: 9eb53...cee 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #4 Skrevet 23. april 2020 Kvinne, 33 år, 168 cm og ca. 85 kg (veiedag i morgen). Spiser 2 måltider + litt snacks om jeg føler for det etter middag/på kvelden (neve nøtter, baconcrisp, noen biter 70 % sjokolade etc.) med et spisevindu på mellom 6-8 t. Helgekosen består av brownies, is, karameller, eller noe lignende, uten tilsatt sukker. Måltidene består hovedsakelig av egg, ulike typer kjøtt og fisk, ost, avokado, noe bær, grønnsaker/salat, ferdigkjøpt kraft, fløte, kokosmelk og andre gode fettkilder + masse krydder. Makroene ligger mellom: 70-75 % fett, 20-25 % protein og 3-5 % kh Kalorimessig ligger jeg vel på 1300-1500 for tiden (lite aktiv og permittert). Blir veldig mett av fett! Fører inn det jeg spiser i en app, slik at jeg får en viss oversikt på hvordan jeg ligger an. Trener litt styrke hjemme og går turer. Dette er kun for å prøve å bevare litt muskler mens treningssentret er stengt, samt røre litt på kropp og rygg, ikke for selve vektnedgangen. Sukkersuget forsvant etter noen dager på dette kostholdet. Koser meg dog med alternativer når jeg føler for noe godt, men får heldigvis ikke det "suget" etter sukker lenger. Anonymkode: 1375c...870 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 Jeg trodde at hele poenget med 2 måltider var at alt inntak kun skulle skje under de 2 måltidene? For det dere skisserer er hva jeg har gjort tidligere, men småspisingen/mellommåltidene fungerte ikke for meg da det ble mye vanskeligere å ha kontroll på hvor mye jeg faktisk spiste, samt ble gående og føle behov for å knaske på noe hele tiden. Da gikk jeg over til 3 måltider, men som sagt i hi, ble mengden også der for mye (oppblåst og tung mage). Anonymkode: 186d7...9d4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #6 Skrevet 24. april 2020 Kvinne, 32 år, 170 cm, 62 kg (vil ned 5 kg til). Spiser 1200-1400 kcal per dag. Har kun middag som fast måltid og supplerer med det jeg har lyst på ila dagen, men teller nå kalorier for å ha oversikt. Da jeg ikke telte var det lett å enten spise for mye eller for lite, noe som enten resulterer i vektoppgang eller slapphet av for lite energi for min del. Tror det er vanskelig å forvente en stabil vektnedgang uten? Med mindre man har tenkt å spise nøyaktig det samme hver dag vil det alltid være kalorimessig forskjeller fra middag til middag, pålegg, snacks og desserter osv. Spiser middag med fisk eller kjøtt og grønnsaker, og gjerne en saus eller pasta/ris innimellom, og supplerer med det jeg har lyst på utover dagen når jeg er sulten. F.eks. knekkebrød med pålegg, godteri, middagsrester, en proteinbar, bakeverk, frukt, grønnsaker etc. Kan regulere hvis jeg ikke er så sulten ene dagen og veldig sulten den neste. Bare ser på ukesbalansen av kalorier. På denne måten kan jeg også droppe snacks en dag og bytte det ut med frokost og/eller lunsj, og kan spise akkurat de tingene jeg har lyst på (bare i kontrollerte mengder). Lytter til kroppen hvis det er noe jeg "craver en dag". Trenger med andre ord ikke å holde meg til bestemte matvarer. Spiser mer de ukene jeg har vært aktiv enn de ukene jeg har vært stillesittende for å ikke bli slapp. Anonymkode: f97fc...986 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde at hele poenget med 2 måltider var at alt inntak kun skulle skje under de 2 måltidene? For det dere skisserer er hva jeg har gjort tidligere, men småspisingen/mellommåltidene fungerte ikke for meg da det ble mye vanskeligere å ha kontroll på hvor mye jeg faktisk spiste, samt ble gående og føle behov for å knaske på noe hele tiden. Da gikk jeg over til 3 måltider, men som sagt i hi, ble mengden også der for mye (oppblåst og tung mage). Anonymkode: 186d7...9d4 Ja det stemmer, holder næringsinntaket på et minimum utenom måltidene Bedre med 3 måltider enn 2 med masse småspising imellom. Anonymkode: 9eb53...cee
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #8 Skrevet 24. april 2020 Hva er vitsen med det? Det er jo bedre å spise mange små måltider. Anonymkode: c39de...1ff
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er vitsen med det? Det er jo bedre å spise mange små måltider. Anonymkode: c39de...1ff Har hverken tid eller ork til å spise hele dagen. Anonymkode: 186d7...9d4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 Alkoholisert blandingsmisbruker mann på 40. Spiser vanligvis ett "måltid" om dagen, som kan være f.eks en liten burger fra Mækkern. Drikker 12 halvlitere med pils daglig, så får vel nok næring derfra. Har iallefall funka i mange år nå. Anbefales ikke. Anonymkode: 26098...943
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #11 Skrevet 24. april 2020 Jeg er kvinne, aktiv, slank, spiser 2-3 ganger om dagen. Sukkersug, behov for å snacke, småspise, og alt det har jeg ikke. Spiser aldri foran TVen eller utenom måltid, rett og slett fordi jeg ikke har lyst på. Koser meg med måltidene, god smak på mat betyr mye, jeg takler ikke "vomfyll" som brødskiver og lignende. Setter opp en ukesmeny, og lager alt fra grunnen. En normaldag; Drikker kaffe og mye vann. Spiser når matlysten kicker inn 4-5 timer etter at jeg har stått opp. Det kan være en smoothie med egg og diverse frø. Eggmuffins med mye grønnsaker. Rugbrød med guacemole og tomater. Om jeg ikke skal trene utgår ofte dette måltidet, for da blir jeg ikke like sulten. Lunsj. Fritatta. Shakshuka. Middagsrester. Wrap med hummus, salat og falafler. Mer avansert i helgene. Middag. Kan være alt mulig rart. Denne uka har jeg laget Roan Josh (indisk lammegryte), pokebolle, Pad Thai, Brokkolisuppe med ørret, pai med spinat og kikerter, bisque..... Trikset er jo typen mat. Jeg spiser ingen raske karbohydrater, jeg spiser mye egg, eller bruker ost/fløte/smør rikelig. Mengder med grønnsaker. Gjerne fet mat som avocado og frø. Er rett og slett ikke redd for kalorier. Anonymkode: 46dec...4fe
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #12 Skrevet 24. april 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er vitsen med det? Det er jo bedre å spise mange små måltider. Anonymkode: c39de...1ff Hvorfor er det bedre? Fordi det er opplest og vedtatt at man må spise ofte for å holde forbrenningen oppe? Det er jo bare tull Anonymkode: 9eb53...cee 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #13 Skrevet 24. april 2020 Kvinne, 56, 175 høy, 61 kilo tung. Spiser lunsj mellom 11.30 og 12.30, 2 rugbrødskiver med pålegg, middag før 19.30, som regel kjøtt/fisk og mye grønnsaker, Ikke ris eller potet fordi jeg ikke gidder å koke. Utenom dette (men innenfor dette tidsrommet) spiser jeg 2-3 frukt, litt småtomater og en gulrot eller to hvis jeg fyser på noe. Anonymkode: 3e4f4...f94
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #14 Skrevet 24. april 2020 Min sønn spiser 1-2 måltider, min mann spiser 2, og jeg spiser 3. Jeg tror ikke det har noe å si når man spiser, eller hvor mange måltider det fordeles på. I min familie spiser vi når vi er sultne, men etter som vi har relativt rutinepregede dager har vi falt inn i et mønster som passer den enkelte (vi er forresten normalvektige, sunne og friske). Anonymkode: 256ec...935
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå