Gå til innhold

Svenskehandel og korona

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg overhørte i går naboen fortelle noen de hadde på telefonen, at familien nettopp kom hjem fra en handletur i Sverige. 

Både i dag og i går har de vært ute, brukt fellesområder og lekeplass, samt vært i sameiets bod, for å bruke verktøy som samtlige boenheter bruker. Nå satt hele familien seg i bilen, og kjørte avgårde. 

Jeg går nå og desinfiserer alle dører og porter til fellesområder, da jeg leser at det er stor smittespredning på plassen de har vært, og over ti innbyggere har gått bort som følge av viruset på denne lille plassen. 

Spørsmålet mitt er; er det ikke lenger karantene etter å ha vært i Sverige? Hvis ja, burde jeg gjøre noe med denne situasjonen?

Anonymkode: ca735...6fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig dumt av naboen, men hvorfor hører du på andres private samtaler? 

Anonymkode: 5bf86...4d9

• Liker 6
Skrevet

Jo, man skal i 14 dagers karantene etter man kommer hjem fra utlandet, også fra Sverige. Men man skal da absolutt ikke i full isolasjon. Er det dumt og litt egoistisk gjort av naboene dine? Ja. Er det ulovlig? Nei. De må da få lov til å bruke fellesområdene sine hjemme, gå med søpla osv, de kan faktisk til og med gå på matbutikken selvom det frarådes.

Du vet ikke hvor de skulle da de satte seg i bilen, kanskje de kjørte til et turområde og skulle gå seg en skogstur? Kanskje de bare ville ta en kjøretur for å ha noe å gjøre?

Alle som kommer fra utlandet blir stoppet på grensen og snakket til av politiet, der får de all informasjon de trenger. Så foreslår at du slutter å blande deg i hva alle andre gjør hele tiden, så klart er det bra å si ifra dersom man med 100% sikkerhet vet at noen bryter lovene og reglene, men det er ikke mye vits i at alle skal leke koronapoliti og synse på alt og alle...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er fremdeles to ukers karantene etter å ha returnert fra utlandet, inkludert Sverige.   Naboene dine bryter altså karantenen hvis de omgås andre mennesker.

Hva du burde gjøre hvis de bryter karantenen?  

Helt prinsipielt burde politiet varsles om karantenebrudd, det er straffbart og de kan ilegges bør.

Men jeg må være så ærlig å si at jeg ikke ville gjort det.

Jeg kontaktet ikke politiet da naboen fortalte at han brøt sin karantene, og jeg ville ikke gjort det i din situasjon heller. 

Men jeg ville definitivt snakket med dem om å benytte seg av fellesarealer/ felles verktøy nå, når de er i karantene. 

Anonymkode: 97c5e...320

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva du burde gjøre hvis de bryter karantenen?  

Helt prinsipielt burde politiet varsles om karantenebrudd, det er straffbart og de kan ilegges bør.

Men jeg må være så ærlig å si at jeg ikke ville gjort det.

Jeg kontaktet ikke politiet da naboen fortalte at han brøt sin karantene, og jeg ville ikke gjort det i din situasjon heller. 

Å benytte seg av fellesområdene sine hjemme er ikke å bryte karantene, men om folk som har blitt bedt om å holde seg 14 dager i karantene av politiet plutselig tar seg en fest med venner så skal så klart politiet varsles... Det er jo faktisk ulovlig... Så synes det er ganske uansvarlig både av naboene dine og deg at du ikke kontaktet politiet om du visste 100% at de brøt loven.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste man kan gjøre utenfor sin egen bolig er å gå tur med god avstand til andre og gjøre helt nødvendige ærender i matbutikk og apotek. Å oppholde seg på fellesområder er ikke å gå tur, og det er neppe helt nødvendig å gå i boden. Ingen av delene er derfor lov.

Anonymkode: fee55...e64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen...

Jeg har da ikke stått og spionert på naboen. Vi har veranda og hage rett ved siden av hverandre. Når naboen da velger å laste alle varene inn hageveien, mens han snakker høyt i telefonen, så kan jeg ikke akkurat skru av hørselen min, vel?
Naboen på andre siden hørte det også, og han har kontaktet meg ang. samme dilemma.

Uansett, da de kom hjem i dag, kom de til gjerdet vårt for å hilse, og var det tydelig på posene de bar på, at hele familien har vært på kjøpesenteret. Nå har de en vennefamilie på besøk, og de voksne sitter på verandaen og griller, mens alle ungene springer rundt på lekeplassen.

Jeg har begynt å vurdere å si ifra, da jeg synes dette bryter mot de karantenereglene dere beskriver, og som jeg selv også har lest, som vi har fått ang. oppførsel etter en handletur til Sverige.

Det er jo tydelig hvem som har rapportert dem, dersom jeg sier ifra til politi eller lignende, så kanskje jeg bare burde snakke med de selv først? Er bare redd for å ødelegge et ok naboforhold, men jeg synes at alle burde gjøre sitt ytterste for at dette skal gå i riktig retning på raskest mulig tid.

• Liker 3
Skrevet

Det som er mest urovekkende med denne situasjonen er at vi er i ferd med å bli til et angiver-samfunn. Nord-Korea neste, liksom... 

Og nei, du ringer ikke Politiet.. De har viktigere ting å ta seg til enn å skjenne på naboen din.

• Liker 5
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Knirke skrev:

Det som er mest urovekkende med denne situasjonen er at vi er i ferd med å bli til et angiver-samfunn. Nord-Korea neste, liksom... 

Og nei, du ringer ikke Politiet.. De har viktigere ting å ta seg til enn å skjenne på naboen din.

Politiet kan gi den skjødesløse og hensynsløse naboen en saftig bot i det minste, om de ikke akkurat kaster bort tiden på å "skjenne" på dem. En bot fortjener de.

Jeg synes ts skal si fra til politiet. Folk er blitt bedt om å ta hensyn og overholde karantenereglene, og når noen da gir blanke faen i dette, så fortjener de å bli tatt.

Endret av Million
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Knirke skrev:

Så langt jeg er informert er faktisk dette en av de prioriterte oppgavene nå, - før likegyldigheten hos nordmenn får grodd seg fast i folkedypet.

Anonymkode: cbaab...00c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fremdeles to ukers karantene etter å ha returnert fra utlandet, inkludert Sverige.   Naboene dine bryter altså karantenen hvis de omgås andre mennesker.

4 timer siden, rebony skrev:

Å benytte seg av fellesområdene sine hjemme er ikke å bryte karantene, men om folk som har blitt bedt om å holde seg 14 dager i karantene av politiet plutselig tar seg en fest med venner så skal så klart politiet varsles... Det er jo faktisk ulovlig... Så synes det er ganske uansvarlig både av naboene dine og deg at du ikke kontaktet politiet om du visste 100% at de brøt loven.

Du valgte å utelate en setning hvor det står at de bryter karantenen hvis de omgås andre. 

Det å benytte seg av fellesarealer er ikke å bryte karantenen, men de skal utvise forsiktighet ved bruk av felles ting. 

Jeg varslet ikke politiet da naboen brøt karantenen, men jeg snakket med naboen om det, og han skjerpet seg. 

AnonymBruker
Skrevet

haha, koronapolitiet! På tide at du og dere andre passer deres egne saker! Tullinger.

Anonymkode: fe742...8a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

haha, koronapolitiet! På tide at du og dere andre passer deres egne saker! Tullinger.

Det er på grunn av sånne som deg at boten må være 20 000 for å bryte karantene, og at antallet på sykehus nå har begynt å øke igjen. Tullinger.

Anonymkode: fee55...e64

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det ikke angår MEG, så går det bra skal du se.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen...

Jeg har da ikke stått og spionert på naboen. Vi har veranda og hage rett ved siden av hverandre. Når naboen da velger å laste alle varene inn hageveien, mens han snakker høyt i telefonen, så kan jeg ikke akkurat skru av hørselen min, vel?
Naboen på andre siden hørte det også, og han har kontaktet meg ang. samme dilemma.

Uansett, da de kom hjem i dag, kom de til gjerdet vårt for å hilse, og var det tydelig på posene de bar på, at hele familien har vært på kjøpesenteret. Nå har de en vennefamilie på besøk, og de voksne sitter på verandaen og griller, mens alle ungene springer rundt på lekeplassen.

Jeg har begynt å vurdere å si ifra, da jeg synes dette bryter mot de karantenereglene dere beskriver, og som jeg selv også har lest, som vi har fått ang. oppførsel etter en handletur til Sverige.

Det er jo tydelig hvem som har rapportert dem, dersom jeg sier ifra til politi eller lignende, så kanskje jeg bare burde snakke med de selv først? Er bare redd for å ødelegge et ok naboforhold, men jeg synes at alle burde gjøre sitt ytterste for at dette skal gå i riktig retning på raskest mulig tid.

Dette er ikke lov. Selvsagt ringer du politiet når noen bryter loven! 

Folk kan mene hva de vil om viruset og reglene rundt det, men lovbrytere må straffes. Ring, TS. :)

Anonymkode: e4306...8ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje ikke så rart at innleggelser på sykehus er på vei opp igjen...

Anonymkode: 9f1e3...177

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

Nå har det vært action her.

Kort tid etter jeg skrev sist, dukket det opp to familier til. Jeg valgte å gå inn igjen, og var usikker på hva jeg skulle gjøre. Vel, jeg slapp å gjøre noe som helst, for kort tid etter dukket en politibil opp på tunet. 

Jeg hørte ikke noe som ble sagt, men så at politiet snakket med naboene, og at de tre familiene på besøk forlot området.

20 min senere ringte naboen på andre siden av denne familien på - det var han som hadde ringt politiet. Politiet hadde takket ham for telefonen, da de så på dette som et alvorlig brudd på karantene.

Naboen min hadde stått og lyttet til samtalen disse fire parene hadde med politiet. Det viste seg at nabofamilien hadde vært i Sverige sammen med en av de andre familiene i dag, og at en av de andre familiene var i Sverige i forrige uke. Og verst av alt; naboen kjenner en av kvinnene, og hun jobber i en privat barnehage...

Så sånn gikk det denne gangen. La oss håpe at folk flest tenker mer på andre menneskers ve og vel, enn sitt eget behov for Ramlösa og kjøtt. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så sånn gikk det denne gangen. La oss håpe at folk flest tenker mer på andre menneskers ve og vel, enn sitt eget behov for Ramlösa og kjøtt. 

La oss håpe.. Men skal innrømme at dette bekrefter fordommene jeg har mot harryhandlere.

Veldig glad for at naboene ikke slapp unna demme gangen med å gjøre noe som faktisk er ulovlig og kan sette folks liv i fare. Naboen som meldte i fra om lovbruddet handlet riktig.

Anonymkode: e4306...8ba

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er nesten som jeg ikke tror på denne historien, spinnvilt. Her har du ikke bare en uansvarlig familie - men tre stykker. Jaja, kanskje ikke så rart de har funnet hverandre som har så lite respekt for andre. Så bra naboen sa i fra og at politiet tok turen.

Håper de fikk en saftig bot!

Endret av missmcbeal
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, missmcbeal skrev:

Det er nesten som jeg ikke tror på denne historien, spinnvilt. Her har du ikke bare en uansvarlig familie - men tre stykker. Jaja, kanskje ikke så rart de har funnet hverandre som har så lite respekt for andre. Så bra naboen sa i fra og at politiet tok turen.

Håper de fikk en saftig bot!

Det er beklageligvis sant. Jeg synes det er trist, og har problemer med hvordan jeg skal forholde meg til naboene, da de egentlig er meget hyggelige mennesker.

Vet ikke om de fikk bot, da jeg ikke lyttet til det som foregikk. Naboen nevnte heller ikke noe.

La oss håpe at alle tok lærdom av det, og at det ikke gjentar seg.

• Liker 4
  • Opprett ny...