AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #1 Del Skrevet 20. april 2020 Dette er sikkert et skikkelig idiotspørsmål, men på akkurat dette området er jeg litt idiot, så det får bare være🙈 For første gang i livet har jeg ansvar for en veranda, og den trenger både vask og beis. Jeg mistenker at de som bodde her før oss hverken vasket eller beiset den på de ti årene eller så de bodde her, så det er litt jobb som skal til. Det jeg lurer på er hva jeg trenger for å få den i stand? Terrassevask og beis regner jeg med (eventuelt noe mer?), men hva slags duppedings bruker man til å utføre selve vaskingen? En slags kost/mopp eller må man bruke høytrykksspyler, eller...? Takker for svar! Anonymkode: e8bb6...ce9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #2 Del Skrevet 20. april 2020 Såpe og vann, kost, og så spyler vi til slutt med hageslangen. Høytrykkspyler kan bli litt voldsomt og flise opp gulvet. Anonymkode: 4cc28...031 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 20. april 2020 #3 Del Skrevet 20. april 2020 (endret) Hvis du tar bilde av terrassen blir det litt lettere å gi tips. Men til vask trenger du en bøtte med vann og såpe, helst noe tilpasset terrasser, og en kost med langt skaft. Gjerne med ganske stiv bust. Hageslange som rekker til alle kriker og kroker. Om terrassen er beiset og du skal bytte farge må du også kjøpe inn terrassebeisfjerner. Og hvis terrassebordene er slitne og flisete kan det være lurt å vurdere å pusse dem litt. Plansliper med 120-180-papir gjør underverker, men det er skikkelig drittjobb Endret 20. april 2020 av newman01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #4 Del Skrevet 20. april 2020 4 minutter siden, newman01 skrev: Hvis du tar bilde av terrassen blir det litt lettere å gi tips. Men til vask trenger du en bøtte med vann og såpe, helst noe tilpasset terrasser, og en kost med langt skaft. Gjerne med ganske stiv bust. Hageslange som rekker til alle kriker og kroker. Om terrassen er beiset og du skal bytte farge må du også kjøpe inn terrassebeisfjerner. Og hvis terrassebordene er slitne og flisete kan det være lurt å vurdere å pusse dem litt. Plansliper med 120-180-papir gjør underverker, men det er skikkelig drittjobb Jeg tror ikke det er noe restbeis på bordene, men her er et bilde! Som du ser er treverket rimelig slitent😅 Anonymkode: e8bb6...ce9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #5 Del Skrevet 20. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Såpe og vann, kost, og så spyler vi til slutt med hageslangen. Høytrykkspyler kan bli litt voldsomt og flise opp gulvet. Anonymkode: 4cc28...031 Ah, okei, da dropper vi høytrykksspyler! Takk for svar😊 Anonymkode: e8bb6...ce9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #6 Del Skrevet 20. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ah, okei, da dropper vi høytrykksspyler! Takk for svar😊 Anonymkode: e8bb6...ce9 Vi har alltid brukt høytrykksspyler ( med sånn «terasseskaft») og det har fungert godt. Anonymkode: 805ac...30d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #7 Del Skrevet 20. april 2020 Begynte på prosjektet med å få plattingen i hagen ren for noen uker siden, og fy fader for en drittjobb det er. Vannet var helt grønt og det stinket skikkelig dritt. Tviler på at den noen ganger vasket. Fysj. Klarte ikke gjøre oss ferdig på de timene vi holdt på, så vi må vaske over igjen når vi har tid. Vi bruker kraftvask (blandet ut med vann i ei bøtte), kost, skurebørste og hageslangen. Kan stille inn styrken på vannet som kommer ut av slangen, og fant fort ut at det var veldig kjekt. Vi vurderte å låne høytrykksspyleren til svigers, men beisen begynte å skale av med hardt trykk på vannet fra hageslangen så det la vi rask fra oss. Spyler plattingen, skvetter litt kraftvask-vann fra bøtta på området vi skal skrubbe, bruker kosten og skrubber, bruker skurebørsten i sprekker og andre steder kosten ikke kommer til og spyler igjen. Anonymkode: c41d4...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #8 Del Skrevet 20. april 2020 Begynner du først å beise så må du beise hver sommer. vi legger kun vedlikeholdsfrienterassebord Anonymkode: c7ab1...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #9 Del Skrevet 20. april 2020 Mener ikke å kuppe tråden, men er også helt blank på dette 🙈 vi har kjøpt hus hvor to plattinger og en veranda er malt, malingen flasser flere steder så vi må få den av.. Kan det slipes av? Med hva? (bruker malingsskrape på noe, men det tar ikke alt). Og hva er fordelen/lurest av olje eller beis? Anonymkode: fbc70...7bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #10 Del Skrevet 20. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener ikke å kuppe tråden, men er også helt blank på dette 🙈 vi har kjøpt hus hvor to plattinger og en veranda er malt, malingen flasser flere steder så vi må få den av.. Kan det slipes av? Med hva? (bruker malingsskrape på noe, men det tar ikke alt). Og hva er fordelen/lurest av olje eller beis? Anonymkode: fbc70...7bc Vi slipte den med pussemaskin. Noe herk, hadde vært lettere å lagt nytt dekke. Anonymkode: f2677...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 20. april 2020 #11 Del Skrevet 20. april 2020 Jeg bruker kraftvask i spraykanne (5-10 liters), og blander kruttsterkt. Det er bare bra om bordene er fuktige inni slik at ikke såpen trekker inn som i en svamp. Spray rikelig på det du kan vaske på 10 minutt, og skrubb godt før du spyler av. Så tar du neste seksjon... Ikke vanskelig, men en skikkelig drittjobb når man har mer en 100m2 med terrasse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #12 Del Skrevet 20. april 2020 Vi driver akkurat med det samme nå, sikkelig drittjobb 😅 vi startet med høytrykksspyler med terrassevask, brukte lang tid på det. Så brukte vi terreassefjerner , rulla det på for deretter spyle av. Tilslutt brukte vi terrasseblekner. Ble veldig fint resultat, og dette var på terrassegulv som sikkert ikke har blitt gjort noe med på ti år. Nå har vi begynt å beise, tar lang tid, men blir verdt det tilslutt 😊 Anonymkode: 73cbf...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålilla Skrevet 21. april 2020 #13 Del Skrevet 21. april 2020 Husk at denne jobben er best å gjøre etter en regnværsperiode. Da er det bløtt og lettere å få vasket. Jeg har tersssevasker som monteres på høytrykkspyler- det letter jobben. Men bøtte og skurekost går også bra. Før oljing/beising må den tørke lenge for at det ikke skal være fukt i treverket. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #14 Del Skrevet 24. april 2020 På 21.4.2020 den 7.00, Blålilla skrev: Husk at denne jobben er best å gjøre etter en regnværsperiode. Da er det bløtt og lettere å få vasket. Jeg har tersssevasker som monteres på høytrykkspyler- det letter jobben. Men bøtte og skurekost går også bra. Før oljing/beising må den tørke lenge for at det ikke skal være fukt i treverket. Lykke til! Om treverket kun er ett år gammelt, kan jeg da bruke husvask istedenfor kraftvask før beising? Dette gjelder et rekkverk i tre, så mye mindre jobb enn terrasse, men første gang i mitt liv jeg ivaretar treverk ute. Noen svarte prikker. Anonymkode: fbe8e...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #15 Del Skrevet 24. april 2020 På 20.4.2020 den 23.08, AnonymBruker skrev: Vi slipte den med pussemaskin. Noe herk, hadde vært lettere å lagt nytt dekke. Anonymkode: f2677...322 Jeg gjorde det samme med samme erfaring. Angrer faktisk litt på at jeg ikke bare kvittet meg med hele gulvet og la nytt. Anonymkode: 6e725...b51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #16 Del Skrevet 24. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjorde det samme med samme erfaring. Angrer faktisk litt på at jeg ikke bare kvittet meg med hele gulvet og la nytt. Anonymkode: 6e725...b51 Huff, har en svigerfar som sier det er så enkelt å bare få av maling med pussemaskin.. Er det ikke det altså? Står å skraper maling for harde livet, men det tar jo tid.. Anonymkode: fbc70...7bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #17 Del Skrevet 25. april 2020 Er ikke TS, men lurer på: Hvis man har brukt pussemaskin, men ser det er litt beisrester igjen, må man få fjernet dette før man beiser på nytt? Vi har nettopp flyttet hit, så vi vet ikke om vi har kjøpt beis i helt lik farge. Anonymkode: cfa9e...d2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #18 Del Skrevet 26. april 2020 Kupper tråden jeg og. Vi har en ganske liten veranda, men den trenger vask og beis. Vi leier andre etasje og har ikke tilgang på hageslange, så jeg lurer på om det funker å bare skylle av såpen med lunkent vann? Altså fylle bøtter og hive det utover. og så er spørsmålet hva bruker man til å vaske? Har lest noen steder at det holder med grønnsåpe, men noen steder står det at man ikke skal bruke det. Anonymkode: afde5...7a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #19 Del Skrevet 26. april 2020 På 24.4.2020 den 13.44, AnonymBruker skrev: Huff, har en svigerfar som sier det er så enkelt å bare få av maling med pussemaskin.. Er det ikke det altså? Står å skraper maling for harde livet, men det tar jo tid.. Anonymkode: fbc70...7bc Min erfaring var at det ikke var enkelt overhodet, men jeg brukte en ganske gammel pussemaskin. Kan ikke garantere at en nyere ikke gjør det enklere, men dog. Jeg har heltre, hjemmesnekret balkonggulv. Det er veldig solid, veldig pent, laget av hele, tunge, tykke treplanker. Dette var igjen fra tidligere eiere, og det er så solid og ordentlig at jeg ikke har fått meg til å sage det i småbiter og kaste det, som er eneste måte å bli kvitt det på. Jeg tror imidlertid at hvis jeg kunne gått tilbake i tid, ville jeg gjort nettopp det, og kjøpt sånne balkonggulvbrikker som man setter sammen fra IKEA eller noe sånt. Det er mer eller mindre vedlikeholdsfritt, og mulig å ta opp bit for bit så man får vasket/renset under. Jeg får ikke vasket balkongen min skikkelig uten å spyle masse skittent vann ned på balkongen til det under meg, så den typen gulv jeg har er bare ikke egnet for en balkong. Anonymkode: 6e725...b51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå