Gå til innhold

Hvilken alternativ er best? som ikke har stor bivirkning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte lenge å gå på p piller, men er veldig redd for blodpropp og alle bivirkningene der. 

hvilket ting kan jeg bruke for sex som er bra? 

skal slutte å bruke kondom så har ingen erfaring

Anonymkode: 3caa6...3f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kobberspiral. Den mest sikre prevensjonen av dem alle, virker med en gang du setter den i, kan være inne i opptil 5 år. Ingen hormoner. Litt smerte og mensenplager de første mnd, nå har jeg hatt den i 3 år og merker absolutt ingenting av den. Var veldig vondt å sette den inn, glemte å ta smertestillende før innsetting, som er anbefalt. Noen syns ikke det er vondt i det hele tatt. 

Anonymkode: dbadc...bc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kobberspiral. Den mest sikre prevensjonen av dem alle, virker med en gang du setter den i, kan være inne i opptil 5 år. Ingen hormoner. Litt smerte og mensenplager de første mnd, nå har jeg hatt den i 3 år og merker absolutt ingenting av den. Var veldig vondt å sette den inn, glemte å ta smertestillende før innsetting, som er anbefalt. Noen syns ikke det er vondt i det hele tatt. 

Takk! Kan dette påvrike graviditet senere i Livet på noen som helts måte? 

Skrevet

Dersom du skulle være mot abort, bør du vite at kobberspiral ikke bare virker ved å redusere sannsynligheten for befruktning, men også som et abortmiddel ved å forhindre et eventuelt befruktet egg fra å feste seg på livmorslimhinnen. Den sistnevnte effekten er også en av flere måter hormonspiral og spesielt inert spiral (spiral laget av et annet materiale enn kobber og uten hormoner) forhindrer graviditet. Se f. eks. artikkelen "Mechanisms of action of intrauterine devices: update and estimation of postfertilization effects" (Stanford, J. B. & Mikolajczyk, R. T.,  Am. J. Obstet. Gynecol. 2002, 187, 1699-1708). Det kan heller ikke utelukkes 100% at p-piller og andre hormonbaserte prevensjonsmidler kan virke på denne måten, dersom et egg blir befruktet. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Kan dette påvrike graviditet senere i Livet på noen som helts måte? 

Nei, du er fruktbar fra minuttet du tar den ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...