Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg er en som nå velger å droppe ut av 2. året på siving. Skal flytte ett år til utlandet og jobbe/forhåpentligvis lære tysk/gjøre noe annet. Om jeg skal tilbake er tvilsomt.

Jeg er utrolig interessert i medisin, spesielt fysiologi, ortopedi, medisinlære. Drømmeyrket mitt er fastlege.

Likevel er jeg veldig usikker. Jeg har jo allerede droppet ut av et studie.. Er interessen min nok? Er den ekte? Kommer ikke på noe særlig annet jeg vil studere (kanskje biomedisin eller akvamedisin)

Jeg har "bare" 62 studiepoeng i den ordinære kvoten. Mangler to år med alderspoeng. Frister lite å ta opp fag, men hadde jo vært mulig. I stedet vurderer jeg danmark eller tyskland (eller et annet land hvor medisinutdanningen er gratis). Men man er jo ikke sikret å komme inn der.

Aner ikke hva jeg lurer på. Er så slitsomt å være usikker. Noen med noen råd til veien fremover og hva jeg burde ta med inn i vurderingen?

(kan nevne at jeg er veldig glad i friluftsliv, særlig ski og alt som har med fjell å gjøre. Så vil helst gå på medisinstudiet i Tromsø. Andre studiesteder jeg kunne tenkt meg er Sogndal. Men triver i Trondheim hvor jeg er nå også)

Endret av gjest_______
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Østerrike og Frankrike er jo også alternativer. Dog har jeg nå jobb i et tysktalende land det kommende året, så frankrike er nok nederst på lista.

Gjest loveli
Skrevet

Ikke bli fastlege hvis du ikke synes det virker interessant å jobbe deg ihjel med papirarbeid langt på kveld og natt etter ordinær legekontortid, til en rimelig dårlig lønn sett i forhold til ansvar og overtid. Min fastlege får omtrent ikke sett familie og venner fordi det er så fryktelig mye som skal skrives og følges opp.

Fastleger på sykehus har jeg hørt har det greit da.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, loveli skrev:

Ikke bli fastlege hvis du ikke synes det virker interessant å jobbe deg ihjel med papirarbeid langt på kveld og natt etter ordinær legekontortid, til en rimelig dårlig lønn sett i forhold til ansvar og overtid. Min fastlege får omtrent ikke sett familie og venner fordi det er så fryktelig mye som skal skrives og følges opp.

Det varierer fra kommune til kommune hvor stor arbeidsmengden for fastlegene er da de har ulike ordninger. I min kommune beskriver fastlegene det som en nokså behagelig jobb som greit kan kombineres med familieliv (liten kommune i Nord-Norge med litt over 6000 innbyggere). Kjenner ei som jobber som fastlege på helsesenteret i kommunen og venter sitt tredje barn, hun sier det går fint å kombinere jobben med familieliv. Hun er ofte på hytta i helgene, reiser til syden om sommeren osv. og ut fra det hun legger ut på sosiale medier ser det ut som hun har normalt med fritid. Har hørt samme erfaringer fra et par av de andre fastlegene også. Venninna mi tjener noe med 800K. Kan tenke meg at det er tyngre og mer press å jobbe som fastlegge i større byer og i det private.

TS, du har nokså høyt snitt fra før. Ville tatt opp fag hvis jeg var deg for å studere i Norge. Får du de to alderspoengene til neste år? 

Anonymkode: 3b747...406

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, loveli skrev:

De eneste fastlegene som er på sykehus er fastleger som har sykehusåret sitt. Det å jobbe på sykehus som lege kan være et rent helvete eller veldig greit, avhengig av hvor man jobber og spesialitet. 

Fastleger i distrikt kan også ha veldig variabel arbeidsbelastning, noen steder går man mye legevakt, andre steder mindre men vaktene er kanskje travlere. Lokale forskjeller. 

Kjenner folk som har studert både i Danmark og Tyskland, og de har vært fornøyde. Mange som ikke begynner på medisin før de har maks alderspoeng, så du er ikke gammel sånn sett. De fleste har studert noe før, og det er vanlig å hoppe fra en utdanning til en annen. Problemet med medisin er at det er ikke så mye man kan bruke utdannelsen til når den er halvferdig. Medisinstudiet er artig det, og miljøet i Tromsø går for å være veldig bra. Miljøet i Trondheim er også bra, men litt lenger til fjell ;) 

Vurderingen er arbeidstider, arbeidspress, jobb-fritid-balanse, hvor du ønsker å bo, dvs hvilket liv ønsker du å leve? 

Anonymkode: 4663c...d38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå for medisin. Ikke gå for biomedisin hvis du vil ha jobb. 

Anonymkode: 375c9...b9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...