Tirius Skrevet 20. april 2020 #1 Skrevet 20. april 2020 Litt i desperasjon prøver jeg meg her også. Jeg har et barn på 6 år som opplevde noe traumatisk for to år siden, som har ført til traume og traumebehandling og at det ikke stoler på voksne det ikke kjenner godt. Vi har gått til behandling hos BUP og skolestart gikk etterhvert bra selv om hverdagene var krevende med nye rutiner og mange voksne å forholde seg til. Så kom korona, både dette barnet og småsøsken og storesøsken er hjemme, vi foreldre sjonglerer så godt vi kan, men alle hverdagsrutiner er jo brutt. Barnet har vært mer og mer lei seg disse ukene uten at det går an å forklare hvorfor, barnet sier bare "vet ikke". I løpet av den siste uken har vi ved to tilfeller sett at barnet våkner opp med snodige, små og kraftige blåmerker. Jeg har spurt om dette og i dag kom forklaringen: barnet biter seg selv når det er lei seg og ingen er der.. Er dette selvskading? Bør alle alarmer gå nå? Forhåpentligvis vil jo barnet finne tilbake til en slags normal igjen når skolene åpner, selv om det blir ny tilvenningsperiode. Behandlingen hos BUP er avsluttet fordi alt gikk veldig bra etterhvert, men med mulighet for rask henvisning igjen (men de har vel ikke behandling nå, kanskje..). Kan legge til at vi frem til nå ikke har sett noe særlig til utfordringene på hjemmebane, de har dukket opp først "ute blant folk" - men nå tydeligvis også hjemme. Jeg er rimelig på felgen, det har vært et tøft år og endelig gikk ting seg litt til - trodde vi, setter virkelig pris på konstruktive svar
HerKommerMummi Skrevet 20. april 2020 #2 Skrevet 20. april 2020 Ja, dette er mest sannsynlig selvskading. BUP er straks tilbake til grønn beredskap og vil da ta inn flere pasienter. 5
Dina87 Skrevet 20. april 2020 #3 Skrevet 20. april 2020 Hei, så vondt for barnet å ha det sånn og så vanskelig for dere som foreldre å oppleve at barnet deres har det vondt. Mange tanker til barnet og dere ❤️ Det kan være som du sier, at det går seg til når hverdagen normaliseres sakte men sikkert. Samtidig så viser et lite barn sterke symptomer som indikerer at det har behov for hjelp nå. Dersom dette utvikler seg i negativ retning kan det ta lengre tid å hjelpe barnet og dere som foreldre på rett spor igjen. Jeg hadde kontaktet fastlege/ BUP og/ eller skolehelsetjenesten. Måtte det gå seg til for barnet og dere. Vær der for det på alle måter, støtt, motiver trygg det så godt dere kan. Der blir bedre, men tøft å stå i slike perioder der det blir forverring av tilstanden igjen.
Tirius Skrevet 20. april 2020 Forfatter #4 Skrevet 20. april 2020 12 minutter siden, HerKommerMummi said: Ja, dette er mest sannsynlig selvskading. BUP er straks tilbake til grønn beredskap og vil da ta inn flere pasienter. Så bra, takk for tilbakemelding! 8 minutter siden, Dina87 said: Hei, så vondt for barnet å ha det sånn og så vanskelig for dere som foreldre å oppleve at barnet deres har det vondt. Mange tanker til barnet og dere ❤️ Det kan være som du sier, at det går seg til når hverdagen normaliseres sakte men sikkert. Samtidig så viser et lite barn sterke symptomer som indikerer at det har behov for hjelp nå. Dersom dette utvikler seg i negativ retning kan det ta lengre tid å hjelpe barnet og dere som foreldre på rett spor igjen. Jeg hadde kontaktet fastlege/ BUP og/ eller skolehelsetjenesten. Måtte det gå seg til for barnet og dere. Vær der for det på alle måter, støtt, motiver trygg det så godt dere kan. Der blir bedre, men tøft å stå i slike perioder der det blir forverring av tilstanden igjen. Takk for det og fint innlegg Da tar vi kontakt igjen, veien trenger ikke å bli lenger enn den allerede er - om ikke annet har vi jo sett at barnet klarer å hente seg inn igjen og det er jo noe. Vi forsøker å trygge og støtte så mye vi kan og synes egentlig det har gått fint hittil, men nå er det tydeligvis ikke sånn lenger. Takk for motiverende ord, jeg krysser fingrene for at det blir bedre igjen 2
Rosmarin(ert) Skrevet 20. april 2020 #5 Skrevet 20. april 2020 Så fint at barnet stoler på deg og klarer å være ærlig, da har dere åpenbart gjort mye riktig. Masse lykke til på veien videre ❤️ 4
MammaLinda Skrevet 20. april 2020 #6 Skrevet 20. april 2020 Som andre sier, kjempebra at barnet stoler på deg, og så fantastisk forelder du er som bekymrer deg og tar grep! Håper det ordner seg. Har ingen erfaring, men husker jeg selvskadet meg selv på den alderen da jeg var lei meg. Dette var alt fra bitt til å klore meg selv til blods i ansiktet. Du gjør absolutt det riktige ved å gi barnet ditt oppmerksomhet, kjærlighet og omsorg. Håper virkelig det ordner seg for dere ❤️
Tirius Skrevet 20. april 2020 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2020 3 hours ago, Rosmarin(ert) said: Så fint at barnet stoler på deg og klarer å være ærlig, da har dere åpenbart gjort mye riktig. Masse lykke til på veien videre ❤️ Takk for en hyggelig tilbakemelding ❤️ 1 hour ago, MammaLinda said: Som andre sier, kjempebra at barnet stoler på deg, og så fantastisk forelder du er som bekymrer deg og tar grep! Håper det ordner seg. Har ingen erfaring, men husker jeg selvskadet meg selv på den alderen da jeg var lei meg. Dette var alt fra bitt til å klore meg selv til blods i ansiktet. Du gjør absolutt det riktige ved å gi barnet ditt oppmerksomhet, kjærlighet og omsorg. Håper virkelig det ordner seg for dere ❤️ Takk for en veldig hyggelig respons. Vi gjør jo bare det forhåpentligvis alle gjør (eller de fleste). Hvordan gikk det med deg, om jeg kan spørre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå