Gå til innhold

Monogami er egoistisk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er jo det? Dere i parforhold er ikke solidariske mennesker. Dere vil ha hverandre for dere selv. Ikke rart det blir mange enslige som ikke får ha noen partner når så mange skal legge beslag på hverandre på den måten.

Lurer på hvorfor vi fremdeles holder på slik som samfunn. Økonomisk har vi jo endelig lært å dele på godene. Men vi er ikke bare økonomiske vesener og det er mer enn økonomi som er et behov. Så hvorfor klarer vi ikke engang å dele på hverandre? Monogami er jo i grunn bare eiesyke. Du slutter selvfølgelig ikke å være med noen du elsker selv om dere ikke er monogame. Å være monogam betyr bare at du ønsker å hindre andre den samme kjærligheten. Kommer ikke stort lengre unna prinsippet om solidaritet enn det. Samfunnet generelt blir kaldere av at det er konkurranse og jag om å finne partnere og at alle er sin egen lykkes smed. For meg er ekte kjærlighet basert på solidaritet. Den er inkluderende, ikke hermetisert mellom to egoister. Dere i lukkede parforhold har faktisk ingenting å være stolte over.

Anonymkode: 050e0...c18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Folk i åpne forhold må fortsatt ikke ligge med alle. Er helt frivillig om man ligger med deg. 

Anonymkode: cca2e...9f9

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk i åpne forhold må fortsatt ikke ligge med alle. Er helt frivillig om man ligger med deg.

Poenget er jo ikke at alle skal ligge med alle. Poenget er at med monogami oppfordrer man til å begrense kjærlighet mellom mennesker.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at ja, man får kanskje ikke levd til det potensielle man kunne ha gjort om man ikke var bundet til èn person, så jeg er litt enig. Men samtidig vet jeg ikke helt om jeg hadde takla å være poly. 

Anonymkode: 872ed...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paradokset her er at monogami faktisk gjør at det blir mer sex på alle. Hadde alle omfavnet åpne forhold/polygami ville noen hatt mye sex mens andre hatt ingenting. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at ja, man får kanskje ikke levd til det potensielle man kunne ha gjort om man ikke var bundet til èn person, så jeg er litt enig. Men samtidig vet jeg ikke helt om jeg hadde takla å være poly. 

Men nå tenker du på deg selv, og det er nettopp det man må slutte med for ikke å være egoistisk og monogam.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, pressplay skrev:

Paradokset her er at monogami faktisk gjør at det blir mer sex på alle. Hadde alle omfavnet åpne forhold/polygami ville noen hatt mye sex mens andre hatt ingenting. 

Ikke hvis man hadde sex av solidaritet istedenfor egoisme.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men nå tenker du på deg selv, og det er nettopp det man må slutte med for ikke å være egoistisk og monogam.

TS

vel helst vil jeg ha et lykkelig liv og da tenker jeg på meg selv først og fremst

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS

For meg er det sykt egoistisk å ha sex med noen som ikke VIL ha sex med deg av fri vilje 🙄

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det? Dere i parforhold er ikke solidariske mennesker. Dere vil ha hverandre for dere selv. Ikke rart det blir mange enslige som ikke får ha noen partner når så mange skal legge beslag på hverandre på den måten.

Lurer på hvorfor vi fremdeles holder på slik som samfunn. Økonomisk har vi jo endelig lært å dele på godene. Men vi er ikke bare økonomiske vesener og det er mer enn økonomi som er et behov. Så hvorfor klarer vi ikke engang å dele på hverandre? Monogami er jo i grunn bare eiesyke. Du slutter selvfølgelig ikke å være med noen du elsker selv om dere ikke er monogame. Å være monogam betyr bare at du ønsker å hindre andre den samme kjærligheten. Kommer ikke stort lengre unna prinsippet om solidaritet enn det. Samfunnet generelt blir kaldere av at det er konkurranse og jag om å finne partnere og at alle er sin egen lykkes smed. For meg er ekte kjærlighet basert på solidaritet. Den er inkluderende, ikke hermetisert mellom to egoister. Dere i lukkede parforhold har faktisk ingenting å være stolte over.

😂

Anonymkode: 5cfc8...04c

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Når ble det egoistisk å være tro mot partneren sin? Det er ingen som tvinger folk til å gå inn i forhold, så om man vil ligge med mange så kan man jo fritt velge å være singel og løpe fra seg. Når man inngår et parforhold vil man da i de fleste tilfeller inngå et kompromiss om å holde seg til hverandre, om man ikke da har et åpent forhold, og da vil det være egoistisk å bryte dette løftet bare fordi man vil ligge med andre igjen. Vil man ligge med andre så bør man være åpen om det eller evt slå opp.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo ikke at alle skal ligge med alle. Poenget er at med monogami oppfordrer man til å begrense kjærlighet mellom mennesker.

TS

Jeg har levd poly selv, men avviste jo likevel de fleste mennesker fordet om jeg hadde to kjærester og ikke bare én. Jeg var jo bare med de jeg ville være med og var forelska i.

Og de som er single avviser jo absolutt alle. De har jo ikke én en gang. Du burde heller fokusere på dem 😉

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Gratishore? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det sykt egoistisk å ha sex med noen som ikke VIL ha sex med deg av fri vilje 🙄

Du har et poeng.

I grunn vil det jo være minst egoistisk hvis ingen har lyst på hverandre. Da ofrer jo begge seg.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har et poeng.

I grunn vil det jo være minst egoistisk hvis ingen har lyst på hverandre. Da ofrer jo begge seg.

TS

Høres ut som du ikke bare misliker monogami, men også tiltrekning, kjærlighet og tenning. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som du ikke bare misliker monogami, men også tiltrekning, kjærlighet og tenning. 

Jeg er i mot egoister. Men folk velger som regel kjærlighet av egoistiske årsaker.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har et poeng.

TS

Det er så tydelig at du ikke klarer å få deg et ligg, så da det er visst samfunnet sin feil. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så tydelig at du ikke klarer å få deg et ligg, så da det er visst samfunnet sin feil. 

Jeg mener at det beste samfunnet vil ta vare på alle sine behov.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg i et forhold men synes det er merkelig å mene at monogame er eiesyke og vil begrense andres kjærlighet.

Det finnes mange former for forhold og om du er en som vil ha noe annet enn monogami så får du satse på de som ser etter det samme som deg.

Skal jeg være like unyansert så kan jeg si at folk i åpne forhold har issues der de ikke evner å knytte dype følelsesmessige bånd for man kan ikke knytte dype bånd med mange. Det er som regel nær familie man gjør det med. Om jeg noensinne kommer i et forhold så vil jeg være med en jeg vil gjøre alt for og som jeg kommer til å være der for uansett. Det er noe jeg ikke kan gi til mange mennesker og jeg vil selvfølgelig "kreve" det samme tilbake. Hvis han da sier feks 'hvis du vil gjøre alt for meg og være der for meg uansett så må det gjelde om jeg ligger rundt for ellers så vil du ikke gjøre alt for at jeg skal være lykkelig som du hevder' så har han jo bare en annen oppfatning av dette. Skal jeg gjøre alt for å holde deg lykkelig så får du gjøre det samme mot meg og hvis du blir lykkelig av å ligge med andre og jeg ikke blir det(verken at han ligger med andre eller at jeg ligger med andre) så bare passer vi ikke sammen. Jeg går jo ikke på kompromiss med mine egne prinsipper og er selvutslettende heller..

Endret av SunnivaOslo
Litt skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste kvinner vil ikke ha sex med hvem som helst derfor er dette bare positivt for menn. Er ikke DET egoistisk? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...