Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei

Jeg går 3.året av vgs og har søkt på odontologi. Ettersom at norsk eksamen er avlyst så har jeg en indre frykt om at poenggrensene ved førstegangsvitnemål kvota kommer til å øke mye siden folk flest kommer nå til å få et bedre karaktersnitt, tenker jeg da. Snittet mitt + realfagspoeng er 56.2 (dersom alt går bra), og poenggrensa for NNF uit var 53.8 i 2019. Jeg vet at man ikke burde spekulere osv, men er det feil av meg å tenke at poenggrensen kommer til å øke mye i år? og hvor mye burde man ligge over tidligere poenggrense for å sikre at man kommer seg inn? hilsen en veldig spent og nervøs gurl

Anonymkode: 7c3f1...c45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man vet jo aldri, men du ligger ganske greit over... så jeg har trua. Lykke til!

Anonymkode: 83235...65b

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man vet jo aldri, men du ligger ganske greit over... så jeg har trua. Lykke til!

Anonymkode: 83235...65b

Endret av nicenettside
AnonymBruker
Skrevet

grensene kommer til å øke, det må du være forberedt på. Men trolig ikke så mye som snittet ditt, gitt at det blir omtrent like "poplært" å søke odont. ved uit i år som i fjor. 

Anonymkode: 71c11...6db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

er det noen av dere som studerer odontologi og kan si noe om hvordan det er/var på 1.året på uit? (har for det meste kun lest om erfaringer fra uib)

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

er det noen av dere som studerer odontologi og kan si noe om hvordan det er/var på 1.året på uit? (har for det meste kun lest om erfaringer fra uib)

Jeg studerer det ikke så jeg skal ikke si det sikkert, men jeg tror jeg har hørt at de kjører ganske likt løp. Du kan jo se på emnene og sammenligne

Anonymkode: 8ca83...5e1

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

hei

Jeg går 3.året av vgs og har søkt på odontologi. Ettersom at norsk eksamen er avlyst så har jeg en indre frykt om at poenggrensene ved førstegangsvitnemål kvota kommer til å øke mye siden folk flest kommer nå til å få et bedre karaktersnitt, tenker jeg da. Snittet mitt + realfagspoeng er 56.2 (dersom alt går bra), og poenggrensa for NNF uit var 53.8 i 2019. Jeg vet at man ikke burde spekulere osv, men er det feil av meg å tenke at poenggrensen kommer til å øke mye i år? og hvor mye burde man ligge over tidligere poenggrense for å sikre at man kommer seg inn? hilsen en veldig spent og nervøs gurl

Hvorfor tror du at snittet øker? For de med førstegangsvitnemål vil det med eksamen være likt for alle. 

Anonymkode: 4aa6d...25a

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at snittet øker? For de med førstegangsvitnemål vil det med eksamen være likt for alle. 

Standpunkt er i de fleste tilfeller høyere enn eksamenskarakteren. Hvor mye det vil øke er vanskelig å si, jeg vil anslå kanskje 1 karakterpoeng på presstudier som juss, medisin, (tannlege) etc. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Standpunkt er i de fleste tilfeller høyere enn eksamenskarakteren. Hvor mye det vil øke er vanskelig å si, jeg vil anslå kanskje 1 karakterpoeng på presstudier som juss, medisin, (tannlege) etc. 

Antar du det eller har du tall på det? 🤔 Jeg vil anta at det er en normalfordeling uansett? Selv fikk jeg alltid bedre karakterer på eksamen enn standpunkt pga trynefaktor. (Lite hyggelig, men smart 😄)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Antar du det eller har du tall på det? 🤔 Jeg vil anta at det er en normalfordeling uansett? Selv fikk jeg alltid bedre karakterer på eksamen enn standpunkt pga trynefaktor. (Lite hyggelig, men smart 😄)

det er veldig vanlig at karakteren på norsk skriftlig eksamen er lavere enn standpunktet. Men heldig deg da som gjorde bra på eksamen :) 

"Avvik mellom karakterer gitt til standpunkt og eksamen er ikke en ny problemstilling i norsk grunnopplæring (Prøitz & Borgen, 2010; Galloway, Kirkebøen & Rønning, 2011; Opheim, Grøgaard & Næss, 2010). På nasjonalt nivå ligger resultatene fra skriftlig eksamen i norsk hovedmål vanligvis et halvt karakterpoeng under de gjennomsnittlige standpunktkarakterene i faget "

https://www.udir.no/contentassets/0d50b01d43f041c5b3d76da11292ace8/statistikknotat_13_6.pdf

https://utdanningsforskning.no/artikler/eksamens--og-standpunktkarakterer--to-sider-av-samme-sak/

https://www.aftenposten.no/norge/i/3j7pM/se-om-skolen-din-er-streng-eller-snill-med-karakterene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...