mammaemma Skrevet 19. april 2020 #1 Skrevet 19. april 2020 (endret) Jeg er hjemme med lillebror på snart 2 år og MÅ ikke sende sønnen min på snart 3 år i barnehage, da jeg uansett er hjemme. Hva gjør dere med tanke på viruset? Burde jeg fortsette å ha han hjemme? Skrev at han skulle i barnehagen, men var en annen mamma som sa hun skulle ha sitt barn hjemme pga smittefare. Da ble jeg usikker.. Tenker kanskje det nesten er mer styr å sende han i barnehagen nå med alle tiltakene. Både for han og meg. Han vil jo helst være hjemme også.. Hva tenker dere? Endret 19. april 2020 av mammaemma 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #2 Skrevet 19. april 2020 Min 5 åring skal i bhg 4 dager i uken 6 timer pr dag. Barnet savner å leke med andre barn. Er i tillegg meldt regne sommeren kommende uke, så de skal være ute. Liten bhg med 24 barn og 8 voksne. Vet ikke om alle unger skal tilbake heller. Jeg er ikke i jobb Anonymkode: 8d822...7bf 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #3 Skrevet 19. april 2020 1 time siden, mammaemma skrev: Jeg er hjemme med lillebror på snart 2 år og MÅ ikke sende sønnen min på snart 3 år i barnehage, da jeg uansett er hjemme. Hva gjør dere med tanke på viruset? Burde jeg fortsette å ha han hjemme? Skrev at han skulle i barnehagen, men var en annen mamma som sa hun skulle ha sitt barn hjemme pga smittefare. Da ble jeg usikker.. Tenker kanskje det nesten er mer styr å sende han i barnehagen nå med alle tiltakene. Både for han og meg. Han vil jo helst være hjemme også.. Hva tenker dere? Lille B skal være hjemme. Hun er fire år, og jeg er sykmeldt etter en operasjon. Tror ikke hun ville blitt kjempesyk av korona, men er redd for at jeg og mannen hadde blitt det. Vi er begge overvektige (dessverre!) og i tillegg skal jeg igjen opereres til sommeren. Mye sliten av den foregående operasjonen og tror at viruset oppå dette hadde blitt mye å takle. Anonymkode: ea2d0...276 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #4 Skrevet 19. april 2020 Nei,3-åringen blir hjemme. Faren er permittert. Barnehagen vil være helt annerledes enn hun er vant til, vi holder henne hjemme en stund til. Anonymkode: 66fb4...b2b 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #5 Skrevet 20. april 2020 Usikker. Vi kan vente med å sende 3-åringen, for vi har fri nå, men tenker mye på det sosiale. Er uansett litt usikker på om myndighetene gjør dette for at folk skal tilbake på jobb? Og at de som får det til å gå opp på andre måter helst bør vente med å sende barna tilbake til barnehagen? Har de kommunisert det? Eller sier de bare at nå åpner vi, for det er trygt? 🤪 Anonymkode: 1b8c0...2a7
ItchyBitchySpider Skrevet 20. april 2020 #6 Skrevet 20. april 2020 6 timer siden, mammaemma skrev: Jeg er hjemme med lillebror på snart 2 år og MÅ ikke sende sønnen min på snart 3 år i barnehage, da jeg uansett er hjemme. Hva gjør dere med tanke på viruset? Burde jeg fortsette å ha han hjemme? Skrev at han skulle i barnehagen, men var en annen mamma som sa hun skulle ha sitt barn hjemme pga smittefare. Da ble jeg usikker.. Tenker kanskje det nesten er mer styr å sende han i barnehagen nå med alle tiltakene. Både for han og meg. Han vil jo helst være hjemme også.. Hva tenker dere? Du vet at du fortsatt må betale full pris selv om barnet ditt ikke går i barnehagen?
ItchyBitchySpider Skrevet 20. april 2020 #7 Skrevet 20. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Usikker. Vi kan vente med å sende 3-åringen, for vi har fri nå, men tenker mye på det sosiale. Er uansett litt usikker på om myndighetene gjør dette for at folk skal tilbake på jobb? Og at de som får det til å gå opp på andre måter helst bør vente med å sende barna tilbake til barnehagen? Har de kommunisert det? Eller sier de bare at nå åpner vi, for det er trygt? 🤪 Anonymkode: 1b8c0...2a7 Her har de kommunisert det, de har også kommunisert at man likevel betaler full pris. Jeg synes det er frekt å oppfordre folk til å ikke benytte seg av en tjeneste som de likevel må betale for. 7
SusanneLorentze Skrevet 20. april 2020 #8 Skrevet 20. april 2020 Jeg er hjemme med minste på 10 mnd og har en på 3 år som går i bhg. Jeg snakket med dem på telefon forrige uke, og de var litt usikker på hvordan de skulle løse det med disse mindre gruppene, så jeg sa at vi kan ta fri fra barnehagen denne uken, eller til de ser hvordan ting løser seg med antall voksne og barn. Jeg ønsker å sende han litt i barnehagen, men gjør ikke noe å ha han hjemme noen dager i uka f.eks. Men helt ærlig så er jeg ganske sliten av to unger alene, minste skal bæres hele tiden og eldste trasser mye.. og mannen jobber lange dager..
lille pille Skrevet 20. april 2020 #9 Skrevet 20. april 2020 Vi har vært veldig i tvil. Ved å enten ta i bruk alle kvelder til jobbing eller gå ned i stillingsprosent så kunne vi holdt barnet vårt fra barnehagen. Problemet er at dette ikke funker på sikt for oss. Det er fortsatt 2,5 måned til sommerferie. Og etter sommerferien er det en lang strekke frem mot jul. Det er ikke sikkert situasjonen er noe annerledes etter sommeren enn det er nå. Samtidig skulle jeg ønske vi visste mer om viruset, og skulle derfor gjerne holdt barnet vårt hjemme. Jeg er ikke så redd for å bli syk, men vi vet lite om eventuelle senvirkninger. Samtidig vet vi ikke så mye mer om viruset nå enn vi gjorde i februar, så dette tar også tid. Vi har bestemt oss for å sende barnet i barnehage på onsdag, for å føle på hvordan vi opplever at barnehagen håndterer situasjonen. Antar at det er relativt trygt å gjøre dette denne uken og neste siden smitten i befolkningen nå er ganske liten. Så holder jeg heller barnet hjemme om 2 uker når smitten eventuelt «eksploderer». 1
stan Skrevet 20. april 2020 #10 Skrevet 20. april 2020 Vi avventer. Jeg er skeptisk til at tiltakene kun går på å hindre smitte. Ingen tiltak for å hindre smitte å komme inn i barnehagen. Savner testing, så da må man anta at alle er smittet. I forhold til det er ikke tiltakene gode nok. Da blir det en enkel risikovurdering. Siden vi foreldre er hjemme likevel oppnår vi ingen fordeler, men får økt mulighet for smitte. 4
ItchyBitchySpider Skrevet 20. april 2020 #11 Skrevet 20. april 2020 1 minutt siden, stan skrev: Vi avventer. Jeg er skeptisk til at tiltakene kun går på å hindre smitte. Ingen tiltak for å hindre smitte å komme inn i barnehagen. Savner testing, så da må man anta at alle er smittet. I forhold til det er ikke tiltakene gode nok. Da blir det en enkel risikovurdering. Siden vi foreldre er hjemme likevel oppnår vi ingen fordeler, men får økt mulighet for smitte. Så da velger dere å betale 3 500 kroner i måneden for en tjeneste dere ikke bruker? Hvordan får barnet deres dekket sitt behov for kontakt med andre barn?
stan Skrevet 20. april 2020 #12 Skrevet 20. april 2020 7 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Så da velger dere å betale 3 500 kroner i måneden for en tjeneste dere ikke bruker? Hvordan får barnet deres dekket sitt behov for kontakt med andre barn? Vi tåler det for en periode. Hvis det er prisen for å ikke bli smittet eller syk. Barna får dekket sitt behov for hele tiden. Samtidig ivaretas barnas behov for friske foreldre og familie bedre ved å avvente. Barn kan være smittebærere, uten selv å bli syke. 8
ItchyBitchySpider Skrevet 20. april 2020 #13 Skrevet 20. april 2020 1 minutt siden, stan skrev: Vi tåler det for en periode. Hvis det er prisen for å ikke bli smittet eller syk. Barna får dekket sitt behov for hele tiden. Samtidig ivaretas barnas behov for friske foreldre og familie bedre ved å avvente. Barn kan være smittebærere, uten selv å bli syke. Men det er ikke alle som har jevnaldrende søsken og får dekket behov for kontakt med andre barn. Forstår dog at dere velger som dere gjør. 1
Gjest Albbas Skrevet 20. april 2020 #14 Skrevet 20. april 2020 Mannen er i pappaperm, og treåringen er nå i barnehage. Mannen er sliten, og treåringen trenger desperat å få utfolde seg mer enn hjemme med lillesøster. Akkurat nå er smitteraten her så lav at jeg tviler på at det kommer til å bli tryggere på lenge, raten skal nok opp igjen og ikke ned.
MissCoverdale Skrevet 20. april 2020 #15 Skrevet 20. april 2020 2 timer siden, stan skrev: Vi avventer. Jeg er skeptisk til at tiltakene kun går på å hindre smitte. Ingen tiltak for å hindre smitte å komme inn i barnehagen. Savner testing, så da må man anta at alle er smittet. I forhold til det er ikke tiltakene gode nok. Da blir det en enkel risikovurdering. Siden vi foreldre er hjemme likevel oppnår vi ingen fordeler, men får økt mulighet for smitte. Men hvordan tenker du testing av folk uten symptomer skal foregå? Hvor ofte skal man teste for å være sikker på at de ikke er smittet? 3 minutter siden, Albbas skrev: Mannen er i pappaperm, og treåringen er nå i barnehage. Mannen er sliten, og treåringen trenger desperat å få utfolde seg mer enn hjemme med lillesøster. Akkurat nå er smitteraten her så lav at jeg tviler på at det kommer til å bli tryggere på lenge, raten skal nok opp igjen og ikke ned. Samme her. Dette er kommet for å bli, så en eller annen gang må de i barnehagen igjen uansett. 3
Trotwood Skrevet 20. april 2020 #16 Skrevet 20. april 2020 Vår skal i barnehage, det blir fint for henne. Min mann jobber utenfor hjemmet og jeg er lærer - det er vanskelig å følge mine 60+ ungdomsskole elever tett opp hjemmefra med en vilter 1,5 åring i hus. Er ikke bekymret, selv om vi bor i Oslo. Barnehagen er flinke og barn er lite utsatt. 2
Kaisamaia Skrevet 20. april 2020 #17 Skrevet 20. april 2020 4 timer siden, ItchyBitchySpider skrev: Her har de kommunisert det, de har også kommunisert at man likevel betaler full pris. Jeg synes det er frekt å oppfordre folk til å ikke benytte seg av en tjeneste som de likevel må betale for. Der? Altså barnehagen har kommunisert det? Men myndighetene, har de sagt noe om dette? 😊
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #18 Skrevet 20. april 2020 Hadde vi fått råd om å holde dem hjemme lenger ville vi fulgt rådene. Men når helsemyndighetene sier det er trygt sender vi i barnehagen med relativt god samvittighet. Jeg er på AAP og dermed hjemme, men det er pga sykdom som gjør meg ganske redusert. Vi har klart oss gjennom de siste ukene, men det er ikke holdbart i lengden. Vi har eldre søsken som skal ha hjemmeundervisning også, og far skal skjøtte jobben sin hjemmefra. Så etter en helhetsvurdering ser vi at selv om det er noen hjemme i huset bør vi ikke holde barna ute av barnehagen. Det er ikke bra for noen av oss. Hadde det vært tvingende nødvendig skulle vi fått det til, men nå er det jo ikke det. Anonymkode: 43a5a...3f8 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #19 Skrevet 20. april 2020 Har sendt min 4 åring i dag. Han har slitt med å finne seg til rette i bhg og har ikke godt av å være lange perioder uten bhg, ei heller å stadig ha tilvenning. Blir korte dager nå i starten. Jeg er permittert, men fikk melding i dag om at det kan bli aktuelt å jobbe noen timer denne uka, så da er det greit at han er igang igjen. Jeg er ikke særlig bekymret for smitte. Jeg stoler på at barn rammes lett og håper at vi voksne også skulle takle det greit om vi smittes. Vi bor i et område hvor det hele veien har vært lite smitte, under 10 påviste i vår kommune, ingen nye bekrefta på 3 uker. Kan uansett ikke gå rundt å frykte dette i lange tider, samfunnet må åpnes litt og litt og man må i gang igjen. Jeg jobber i butikk og er utsatt sånn sett, men jeg kan heller ikke nekte å gå på jobb når den tid kommer. Anonymkode: 01ec9...364
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #20 Skrevet 20. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde vi fått råd om å holde dem hjemme lenger ville vi fulgt rådene. Men når helsemyndighetene sier det er trygt sender vi i barnehagen med relativt god samvittighet. Anonymkode: 43a5a...3f8 Er enig i dette. Det er viktig å huske på at barnehage og skole har ikke peiling på smittestrategier, så det er viktig akkurat det du skriver her. Synes det er alt for mange hysteriske barnehagepedagoger og småbarnsforeldre som får uttale seg i media om dagen om noe de rett og slett ikke har peiling på. Eller så vil de bare ha mer fri med full lønn? Hvem vet. At man har lest pedagogikk gjør ikke en til epidemiolog, det er iaf sikkert. De som bør styre åpning/stenging av samfunnet er helsemyndigheter og FHI med eksperter på epidemier. Det er jo en kontrollert smittespredning som er målet, det er ikke mulig å stoppe korona uansett hva vi gjør. Og en eller annen gang må jo samfunnet starte opp igjen (hvis det da er noe igjen å starte opp). Siden barn sjeldent blir syke av dette og uansett vil bli eksponert for samfunnet en eller annen gang har det liten hensikt å la de sitte hjemme med alt det medfører av psykisk belastning. Dette er litt som å rive av plaster: det kan være kort og veldig vondt, eller så kan man dra det ut i evigheter og det er fortsatt veldig vondt men i mye lengre tid. Anonymkode: 9a414...d44 8
Anbefalte innlegg