AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #1 Skrevet 19. april 2020 Har endelig spart opp nokk, etter levd hele livet som student, til egenandel og kjøpt leilighet i 1 etasje i Oslo. Grunnen at det ble 1.etasje er at det føltes umulig å vinne budrunde på høyere etasjer. Men nå angrer jeg skikkelig. Ikke fordi jeg ikke trives, men fordi jeg er livredd allerede at jeg ikke får solgt. Tenkte å bo her i 5 år maks, helst 3,5. Man aaaner jo ikke, kor verden er om 5 år, (remember corona..?) men jeg allerede går rundt med katastrofale tanker at det var dårlig investering å blir vcanskelig å selge. At bedre å ikke kjøpe noe, enn å kjøpe i 1 etasje. Man "må" jo selge dyrere enn ha kjøpt selv for å ihvertfall dekke salgsutgifter og renter. Det jeg lurte på er det noe som har hatt leiligheter i 1. etasje i Oslo og har solgt dem? Gikk det greit? Jeg vet at det er mindre lukrativt med 1 etasje, men kanskje ikke helt håpløst å selge? Anonymkode: 4e3f0...c6d 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #2 Skrevet 19. april 2020 Hvordan ligger den til da? Er det god indre beliggenhet eller midt i trafikken? Jeg solgte i 1.etg i byen, men den lå vendt inn mot bakgård med hage uten gate rett utenfor vinduet. Så opplevdes veldig trygt der, selvom det var 1.etg. Var ingen gikk forbi utenfor vinduet. Anonymkode: 3615c...c8d 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #3 Skrevet 19. april 2020 Du kjøpte jo, det kommer til å være sånne som deg som vil inn på markedet om 3-5 år også Ikke tenk på det, kos deg i ny leilighet ❤️ Og husk at om du vil selge for mer enn du ga må du passe på leilighet, vedlikehold og oppgradering 👍🏼 Anonymkode: 2615f...768 44
NewInTown Skrevet 19. april 2020 #4 Skrevet 19. april 2020 Du kjøpte jo leilighet i 1.etasje, og det beviser jo bare at leiligheter i 1.etasje også er aktuelle for veldig mange! Og det er mange andre som må bo i første etasje av ulike grunner. Noen foretrekker å være på bakkenivå, folk som f.eks. skal ut med barnevogn, folk med hund, folk med funksjonsnedsettelser, osv. Boligen vil ikke falle i verdi pga. at den ligger i første etasje, den er jo allerede priset (før du kjøpte den) etter beliggenheten. Så du taper ikke, men du vil heller ikke se en økning i verdien pga. etasjen, leiligheten vil jo ikke klatre opp til 3-4 etasje etter et par år liksom. 25
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #5 Skrevet 19. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ligger den til da? Er det god indre beliggenhet eller midt i trafikken? Jeg solgte i 1.etg i byen, men den lå vendt inn mot bakgård med hage uten gate rett utenfor vinduet. Så opplevdes veldig trygt der, selvom det var 1.etg. Var ingen gikk forbi utenfor vinduet. Anonymkode: 3615c...c8d Høy 1.etasje, gjennomgående, så da er vinduene både mot bakgården og mot en...ikke sååååå busy vei, men med busstop 30m unnå og en del trafikk. Selv syns jeg det e koseli å se på folka som står på busstopen, mens man sitter alene på hjemmekontor 😄 Anonymkode: 4e3f0...c6d 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #6 Skrevet 19. april 2020 Folk liker forskjellige ting. Om jeg skulle kjøpt leilighet i Oslo hadde jeg definitivt gått for en i 1.etg med kjøkkenvindu ut mot en travel gate. Både fordi jeg liker å ha leiligheten lett tilgjengelig uten å måtte fly i trapper men også fordi det er ålreit med utsikt ut til folkelivet. Det er garantert flere som tenker slik, så du får helt sikkert solgt igjen. Anonymkode: 8b83e...6b5 10
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #7 Skrevet 19. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kjøpte jo, det kommer til å være sånne som deg som vil inn på markedet om 3-5 år også Ikke tenk på det, kos deg i ny leilighet ❤️ Og husk at om du vil selge for mer enn du ga må du passe på leilighet, vedlikehold og oppgradering 👍🏼 Anonymkode: 2615f...768 Heh, takk, det roer ned tankene. Men det som va skummelt at ejg var den eneste som bydde, så da tenkte jeg - shit... det må være noe galt med leiligheten. <så derfor tenker jeg at det kommer til å ta leeengre tid å selge Anonymkode: 4e3f0...c6d 1
tangent Skrevet 19. april 2020 #8 Skrevet 19. april 2020 Det er veldig få leiligheter i første etasjer som bare står tomme. Det kommer alltid til å være andre som heller ikke har råd til den perfekte leiligheten. Og det er veldig vanlig å være urolig etter å ha gjort en stor endring som å kjøpe leilighet og få et stort lån. Du har planer om bo der en god stund, så da er det ok sjanser for å få en stigning i verdi. 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #9 Skrevet 19. april 2020 ved brann er det enklere å komme seg ut i 1 etasje Anonymkode: de14b...c88 10
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #10 Skrevet 19. april 2020 Jeg kjøper alltid 1. etg om det ikke er heis (og det er mange lavblokker som ikke har det), aldri hatt noen dårlig erfaring med å selge igjen. Anonymkode: 8c3d3...139 7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #11 Skrevet 19. april 2020 Jeg skulle gjerne bodd i første - drasser barnevogn opp tre trapper jeg. Det går bra å selge:) i mellomtiden må du nyte. Du kjøpte den vel for å bo i? Anonymkode: ab607...020 8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #12 Skrevet 19. april 2020 Dette er et klassisk tilfelle ab buyers remorse 😊 slapp av og kos deg med din nye bolig 😊 Buyer's remorse is the sense of regret after heving made a purchase. It is frequently associated with the purchase of an expensive item such as a vehicle or real estate. Anonymkode: 586a0...e6d 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #13 Skrevet 19. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: ved brann er det enklere å komme seg ut i 1 etasje Anonymkode: de14b...c88 Akkurat det jeg tenkte da jeg kjøpte i første etasje 🙈 Anonymkode: 4f2a2...e81 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #14 Skrevet 19. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er et klassisk tilfelle ab buyers remorse 😊 slapp av og kos deg med din nye bolig 😊 Buyer's remorse is the sense of regret after heving made a purchase. It is frequently associated with the purchase of an expensive item such as a vehicle or real estate. Anonymkode: 586a0...e6d Haha, bra at det fins et ord på det! Det som er litt ekstra "uff" er at det er masse lyder fra kjeller (det er sentralfyr-anlegg der) som selgeren syns ikke var plagsomt men jeg syns er ganske plagsomt og har klaget på det. Håper jeg blir vant til lyden etterhvert, men må nokk opplyse neste kjøper for det var et lite sjokk for meg første natta. Anonymkode: 4e3f0...c6d 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #15 Skrevet 19. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle gjerne bodd i første - drasser barnevogn opp tre trapper jeg. Det går bra å selge:) i mellomtiden må du nyte. Du kjøpte den vel for å bo i? Anonymkode: ab607...020 Ja, kjøpte litt sentralt, som kosta jo en del ekstra, fordi tenkte at hvis det blir plutselig krise med penger, så e det lettere å leie ut, siden det ikke er langt bort i skavven Anonymkode: 4e3f0...c6d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #16 Skrevet 19. april 2020 Hvis det er til noen trøst så finnes det sånne som meg som gjerne tar en leilighet i 1. etg, fordi jeg har en hund som er dårlig til beins Jeg er sikker på at jeg ikke er alene om å ønske meg det. Så ikke bekymre deg, du. Anonymkode: e6dcd...934 4
MildeMarie Skrevet 19. april 2020 #17 Skrevet 19. april 2020 Hei TS, gratulerer med investeringen i leilighet i 1. etg! 😊 Jeg vet at mange vil bo i 2. etg. Folk prioriterer forskjellig, jeg og samboern lette etter høy 1. etg med utgang mot bakgård da vi kjøpte. Vi ønsket kort vei ut i bakgård med barn, og slippe å dra på baby og handleposer opp alle trappene. Vi var veldig glad for valget - mindre stress for oss. Jeg kan jo nevne at det bodde en utrolig sprek tvillingmamma to etg over oss som imponerte med alt hun fikk til å bære samtidig opp den trappa. Bakgården var full av foreldre som hele tiden måtte inn og følge en unge opp eller ned trappa. Mens jeg ruslet rolig ut med kaffekopp og avis, vel vitende om at treåringen kunne løpe noen meter inn og gå på do, uten følge og uten å tisse på seg i trappa. Nydelig. Jeg kjenner igjen katastrofetanken. Når man kjøper leilighet i Oslo og får et kjempelån blir man jo litt livredd. Vi ble vant til å ha den gjelda, og sluttet å tenke på det hele tiden. Vi solgte 6 år senere, i nedgangstider (vi måtte ha tre visningshelger, så dårlig marked hadde megleren ikke sett på flere tiår). For nesten en million mer enn vi kjøpte den for. Den var ikke gjennomgående engang (men det savnet jeg). Og den hadde utsikt til en gate med nærbutikk, noe som forøvrig var veldig koselig. Jeg håper at gjelden blir litt mindre skummel etterhvert og at du koser deg med leiligheten. 😊 5
YjLKm Skrevet 20. april 2020 #18 Skrevet 20. april 2020 Jeg bor i 1. etasje i Oslo, med en egen hageflekk. Det er rolig, kort tid til sentrum med kollektivtrafikk og ingen bilvei eller lignende utenfor. Det er også lite innsyn fra forbipasserende. Leiligheten gikk 350 000,- over takst, og jeg tok den på forkjøpsrett (det var omlag 30 personer som hadde meldt inn forkjøpsrett). Regner med at det blir enkelt å selge igjen, det er stadig flere som ønsker seg hage. 1. etasje er helt supert det - det høres ut som om det er beliggenheten du har vært uheldig med! 3
Drizzt Skrevet 20. april 2020 #19 Skrevet 20. april 2020 Det er mange som trenger leilighet i første etasje. Andre som ikke har råd til dyre leiligheter med bedre utsikt også finnes. Ingen vet hvordan det blir om 5 år. Nyt leiligheten og vær glad for at du har en fot i boligmarkedet. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #20 Skrevet 20. april 2020 Takk for trøsten alle sammen jeg hold på å stalke 1 etasje leiligheter på finn, vente til dem ble solgt og så skrive til meglerne og spørre ka dem ble solgt for. Ble sikkert svartlistet av noen meglere, de e jo ofte samme folk på flere leiligheter. Skjønte jeg trengte hjelp 😄 har brukt alt for mange timer på "stalking" Anonymkode: 4e3f0...c6d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå