AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #1 Del Skrevet 19. april 2020 Har en sønn på 8 år som har mange forskjellige "rarheter" vi sliter å tolke. Når hangikk på bhg så vi at han var treg, vaglet litt når han gikk og slet med å nå opp og fram slik de andre. Vi fikk brev fra bhg som beskrev en slags slapphet i halve siden av kroppen og dårlig grov og fin motorikk. Vi som foreldre kan ikke se noe bedring. Han har dårlig balanse, ramler ofte, setter ofte fast mat i svelget, snakker utydelig, er treig, vakler når han går og er stiv som en stokk. Han har også ofte rare håndstillinger, hvis han klemmer tommelen sin inn mellom de andre fingrene med knytt neve og trekker armene opp mot seg. Han skulle hoppe av dissa her en dag og hsæan bare faller ned som en sekk uten å klare å ta seg for. Det er så mye at jeg vet ikke hvor jeg sksl begynne. Vi har vært hos lege i flere ganger. Han fikk spesialsåler fordi de trodde det vsr noe galt med fotene,men vi opplever ikke å bli tatt på alvor. Han har ny time på sykehuset om ikke så lenge. Noen som har vært borti/ hørt om det samme? Eller vet noe om hva det kan være? Dette harblitt veldig sårt for sønnen vår da han skiller seg ut fra de andre, alltid ender bakerst på tur, ikke klsrer det de andre gjør osv. Anonymkode: 1d839...da7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 19. april 2020 #2 Del Skrevet 19. april 2020 Burde fått henvisning til fysioterapeut og samtidig sendt videre til utredning av spesialister. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #3 Del Skrevet 19. april 2020 Jeg var svært fysisk svak (pga underernæring) som barn men hadde god balanse og motorikk, ramlet aldri og vaklet ikke. Så det må være noe annet med din sønn. Anonymkode: ab768...488 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #4 Del Skrevet 19. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var svært fysisk svak (pga underernæring) som barn men hadde god balanse og motorikk, ramlet aldri og vaklet ikke. Så det må være noe annet med din sønn. Anonymkode: ab768...488 Vi har 3 barn, hvorav de andre to er spreke, sterke og slanke. Så kommer minsten som er overvektig og sliter fysisk. Ser at dette går utover selvtilliten hans. Vi spiser normal husmannskost, han har bare veldig god apetitt. Vanskelig å holde tilbake på posjonene til ett av tre barn. Føles oss som foreldre som har feilet. Anonymkode: 1d839...da7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #5 Del Skrevet 19. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har 3 barn, hvorav de andre to er spreke, sterke og slanke. Så kommer minsten som er overvektig og sliter fysisk. Ser at dette går utover selvtilliten hans. Vi spiser normal husmannskost, han har bare veldig god apetitt. Vanskelig å holde tilbake på posjonene til ett av tre barn. Føles oss som foreldre som har feilet. Anonymkode: 1d839...da7 Hva med å sette av denne våren og sommeren til masse fysiske aktiviteter? Hvilke aktiviteter liker deres sønn? Tror han må holdes unna matfatet. Kanskje han er klumsete pga overvekten? Anonymkode: ab768...488 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #6 Del Skrevet 19. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å sette av denne våren og sommeren til masse fysiske aktiviteter? Hvilke aktiviteter liker deres sønn? Tror han må holdes unna matfatet. Kanskje han er klumsete pga overvekten? Anonymkode: ab768...488 Vi er mye aktiv, men sønnen vår blir fort sliten og klarer desverre ikke så mye om gangen. Overvekten har egentlig kommet siste 2 åra sakte, men sikkert. Han beveger seg mindre, men har god appetitt. Idag har vi spilt fotball, hoppet på trampolina og gått tur. Det tar ikke lang tid før han blir sliten/ikke mestrer/ramler mye. Jeg vet dette er en fryktelig ting å si, men hvorfor kan jeg ikke få til han slik de andre? Fortvilelsen begynner å ta stor plass, og jeg merker jeg blir mer og mer frustrert. Særlig nå i corona tiden hvor vi er sammen 24/7. Idag når vi spiste frokost satt han igjen fast mat i halsen hvor han må dra mat ut av svelget for å ikke kveles. Skjer hele tiden. Vet dette er et symptom på bla ALS, men kan jo bare være det han er så "glupsk" når han spiser. Idag har hatt uhell med først avføring, så urin etter noen timer. Jeg tok meg selv i å bli rimelig irritert. Frustrasjonen begynner å gnage på morsrollen min. Jeg er så glad i sønnen min, men jeg får han ikke til. Noen som har erfaring med mildere grader av CP? Jo mer jeg leser om dette, jo mer treffer det.. Anonymkode: 1d839...da7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #7 Del Skrevet 19. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er mye aktiv, men sønnen vår blir fort sliten og klarer desverre ikke så mye om gangen. Overvekten har egentlig kommet siste 2 åra sakte, men sikkert. Han beveger seg mindre, men har god appetitt. Idag har vi spilt fotball, hoppet på trampolina og gått tur. Det tar ikke lang tid før han blir sliten/ikke mestrer/ramler mye. Jeg vet dette er en fryktelig ting å si, men hvorfor kan jeg ikke få til han slik de andre? Fortvilelsen begynner å ta stor plass, og jeg merker jeg blir mer og mer frustrert. Særlig nå i corona tiden hvor vi er sammen 24/7. Idag når vi spiste frokost satt han igjen fast mat i halsen hvor han må dra mat ut av svelget for å ikke kveles. Skjer hele tiden. Vet dette er et symptom på bla ALS, men kan jo bare være det han er så "glupsk" når han spiser. Idag har hatt uhell med først avføring, så urin etter noen timer. Jeg tok meg selv i å bli rimelig irritert. Frustrasjonen begynner å gnage på morsrollen min. Jeg er så glad i sønnen min, men jeg får han ikke til. Noen som har erfaring med mildere grader av CP? Jo mer jeg leser om dette, jo mer treffer det.. Anonymkode: 1d839...da7 Jeg syntes også det kunne høre ut som CP. Det er jo så utrolig mange varianter. Noen blir spastisk og stive, andre blir slappe. Min sønn har en nesten usynelig cp, i halve kroppen. Sliter med finmotorikk i høyre arm, og begynner å bli bittelitt spastisk i høyre fot. Er klumsete av seg pga cp, og tryner derfor ofte. En ting fysio alltid har sjekket godt, var at fallskjermrefleksen kom på plass. Altså at du later som du slipper han i gulvet (med hodet først) , og da skal du se at han tar seg for med begge armer.. Du før høre hva de sier på sykehuset. Selv ville jeg tatt opp spørsmål ved cp. Lykke til ❤️ Anonymkode: 18c46...5b0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #8 Del Skrevet 19. april 2020 Så bra at du følger opp dette. Ta kontakt med fysioterapitjenesten for barn i din kommune, de kan bistå med kartlegging og anbefale videre oppfølging. Les deg opp på dyspraksi, dette kan forklare de motoriske vanskene og problemer med å svelge. Anonymkode: c0623...e9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #9 Del Skrevet 20. april 2020 Dette burde vært henvist til sykehuset for lenge siden, for en slapp lege! Her var mitt barn 18 måneder og klarte ikke å gå selv, så vi ble henvist til fysioterapeut. Men barnet ramlet mye og hadde hypermobile ledd i tillegg så vi ble sendt rett til sykehuset, først innom fysioterapeuten der, så barnelege og ortopeden før vi endte opp på røntgen. At din 8 åring sliter såpass og ikke blir henvist noe sted er jo noe av det drøyeste jeg har hørt! Du skal be om henvisning til sykehuset, du er ingen dårlig mor og du har ikke gjort noenting feil! Den som har gjort feil er legen deres som ikke har henvist.. Anonymkode: b8670...9e8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #10 Del Skrevet 20. april 2020 Hvor har dere vært vurdert? Fysioterapi, ergoterapi, vurdering av svelgfunksjon? Fulgt på helsestasjonen? Enten så må han henvises (med en god henvisning!) til nærmeste sykehus, eller så må dere be om second opinion via fastlege. Han trenger at noen ser på ham med nye øyne, helst tverrfaglig! Anonymkode: dab21...8b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #11 Del Skrevet 20. april 2020 Ville fått en utredning, det kan også være en form for bindevevssykdom, som gjør at muskulaturen ikke holder ting på plass liksom. Skriv ned alle punktene du refererer til her, og be om en vurdering og henvisning videre. Du kan også ringe fysioterapaut selv, trenger ikke henvisning lengre. Anonymkode: edb20...466 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #12 Del Skrevet 20. april 2020 Takk for alle svar. Vi var tidligere hos fysioterapeut som fikk laget spesialsåler til ham. Dette er et par år siden. Og hjalp ikke overhode. Ringer fysio på nytt imorgen. Er lei av å mase. Anonymkode: 1d839...da7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #13 Del Skrevet 20. april 2020 Har han blitt utredet for dyspraksi? Anonymkode: 8217d...b45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #14 Del Skrevet 22. april 2020 På 20.4.2020 den 23.02, AnonymBruker skrev: Har han blitt utredet for dyspraksi? Anonymkode: 8217d...b45 Nei. Har blitt tatt blodprøver å sett på musklene i fotene. Han fikk spesialsåler som gjor vondt verre. Er det noen som vet om man kan være kognitivt rammet ved "mild grad" av CP? Vanskelig å sette fingeren på hva det er, men han er så "rar". Skulle nesten hatt en apesialist som fulgte han hele dagen. Senest i dag spurte nabobarnet meg om hva som var galt med ham, og jeg vet jo faktisk ikke. Anonymkode: 1d839...da7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #15 Del Skrevet 22. april 2020 Ser du skriver at dere har ny time på sykehuset, har dere vært der før? Hva er gjort? Han trenger en grundig gjennomgang og utredning! Hva sier skolen, hva sa barnehagen? Er PPT involvert? Anonymkode: dab21...8b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #16 Del Skrevet 22. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser du skriver at dere har ny time på sykehuset, har dere vært der før? Hva er gjort? Han trenger en grundig gjennomgang og utredning! Hva sier skolen, hva sa barnehagen? Er PPT involvert? Anonymkode: dab21...8b9 Ja, men det var fysioterapeut på sykehuset som lagde spesislsåler. Han er tatt med til fastlege og helsesøster. Barnehagen sa han hadde problemer. PPT er ikke involvert. Begynner faktisk å bekymre oss for de kognitive evnene hans også. Vi skal kontakte fysio på nytt imorgen. Anonymkode: 1d839...da7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #17 Del Skrevet 22. april 2020 Høres ut som han trenger nevrologisk utredning Anonymkode: 995df...fc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #18 Del Skrevet 23. april 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det var fysioterapeut på sykehuset som lagde spesislsåler. Han er tatt med til fastlege og helsesøster. Barnehagen sa han hadde problemer. PPT er ikke involvert. Begynner faktisk å bekymre oss for de kognitive evnene hans også. Vi skal kontakte fysio på nytt imorgen. Anonymkode: 1d839...da7 Men det må jo ha vært en lege involvert sammen med fysioterapeuten da han var på sykehuset? Skal dere til lege på sykehuset nå? Anonymkode: dab21...8b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. april 2020 #19 Del Skrevet 23. april 2020 På 19.4.2020 den 22.07, AnonymBruker skrev: Har en sønn på 8 år som har mange forskjellige "rarheter" vi sliter å tolke. Når hangikk på bhg så vi at han var treg, vaglet litt når han gikk og slet med å nå opp og fram slik de andre. Vi fikk brev fra bhg som beskrev en slags slapphet i halve siden av kroppen og dårlig grov og fin motorikk. Vi som foreldre kan ikke se noe bedring. Han har dårlig balanse, ramler ofte, setter ofte fast mat i svelget, snakker utydelig, er treig, vakler når han går og er stiv som en stokk. Han har også ofte rare håndstillinger, hvis han klemmer tommelen sin inn mellom de andre fingrene med knytt neve og trekker armene opp mot seg. Han skulle hoppe av dissa her en dag og hsæan bare faller ned som en sekk uten å klare å ta seg for. Det er så mye at jeg vet ikke hvor jeg sksl begynne. Vi har vært hos lege i flere ganger. Han fikk spesialsåler fordi de trodde det vsr noe galt med fotene,men vi opplever ikke å bli tatt på alvor. Han har ny time på sykehuset om ikke så lenge. Noen som har vært borti/ hørt om det samme? Eller vet noe om hva det kan være? Dette harblitt veldig sårt for sønnen vår da han skiller seg ut fra de andre, alltid ender bakerst på tur, ikke klsrer det de andre gjør osv. Anonymkode: 1d839...da7 Dette høres nesten nevrologisk ut. Hør med legen igjen og gjerne kontakt fysio i kommunen. Han bør henvises til spesialist ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FluffyChix Skrevet 23. april 2020 #20 Del Skrevet 23. april 2020 Høres ut som CP ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå