Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ta privatisteksamen i biologi 1 og kjemi 1, men er dette mulig å gjøre uten å være knyttet til noen slags privatistskole som sonans osv. Jeg går enda på vgs og skal gå i vg3 etter sommeren. Eksamensdatoene her i Stavanger er rundt 15. september. Skolestart er i slutten av august er det kanskje mulig å få byttet valgfag slik at jeg kan ha realfagslinjen selv om jeg ikke har tatt eksamen innen da.

Tusen takk på forhånd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mulig å studere på egenhånd?

Skrevet

Ja, det er mulig å studere på forhånd. Det er for sent å melde seg opp nå, men du kan ta fag til vinterhalvåret. Se mer her: privatistweb.no

Det koster litt å ta eksamen som privatist.

Skrevet
35 minutter siden, Fireflies skrev:

Ja, det er mulig å studere på forhånd. Det er for sent å melde seg opp nå, men du kan ta fag til vinterhalvåret. Se mer her: privatistweb.no

Det koster litt å ta eksamen som privatist.

Så det er mulig å bare kjøpe bøkene selv og ta eksamen med en gang det mulig. Selv med biologi 1 og biologi 1 lab?

Skrevet
43 minutter siden, Rehsea skrev:

Så det er mulig å bare kjøpe bøkene selv og ta eksamen med en gang det mulig. Selv med biologi 1 og biologi 1 lab?

Ja, bøkene kan man bestille. Usikker på om du må ha noen øvelser å sende inn med tanke på emnene. Men hør med en lokal videregående om du kan snakke med rådgiveren. Kan være de har tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også bytte linje og ta en fordypning på et år på vgs. Biologi 1 og 2 på et år feks

Anonymkode: 63e31...684

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke engang bøkene. Jeg gikk først yrkesfag, men tok alle fag for studiekompetanse senere. Tok alle som privatist uten skole. Uken før en eksamen tittet jeg på kompetansemålene for faget og brukte google for hvert punkt. 5 og 6 på alt, inkludert norsk.

Anonymkode: 2378c...ba9

AnonymBruker
Skrevet

dersom du ikke har hatt de fagene før og går en annen linje så kan du ta dem på skolen du går nå med gratis undervisning + vanlig standpunkt

Anonymkode: e5068...ee9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Fireflies said:

Ja, bøkene kan man bestille. Usikker på om du må ha noen øvelser å sende inn med tanke på emnene. Men hør med en lokal videregående om du kan snakke med rådgiveren. Kan være de har tid. 

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger ikke engang bøkene. Jeg gikk først yrkesfag, men tok alle fag for studiekompetanse senere. Tok alle som privatist uten skole. Uken før en eksamen tittet jeg på kompetansemålene for faget og brukte google for hvert punkt. 5 og 6 på alt, inkludert norsk.

Glemte å nevne at du ikke skal trenge å kjøpe bøkene om du vil ha dem. Bibliotekaren på skolen min sa jeg kunne låne det jeg ville.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan garantere deg at det ikke finnes noen i Norge som får 5 og 6 på alle de fagene med en uke øving før, uten noe form for grunnlag fra før.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Fjeud said:

Jeg kan garantere deg at det ikke finnes noen i Norge som får 5 og 6 på alle de fagene med en uke øving før, uten noe form for grunnlag fra før.

Jeg fikk det, så jeg kan garantere at det hvertfall er noen. Nå hadde jeg jo selvsagt grunnlag i mattematikk, norsk, historie og naturfag fra grunnskolen, men jeg hadde ingen ytterligere bakgrunn i fagene (har ikke tatt fagene på videregående nivå før privatisteksamener).

Det eneste som var vrient var nynorsk, men det gikk fint takket være Ordnett Pluss. Krever svært lite pugging så lenge man oversetter alt.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det, så jeg kan garantere at det hvertfall er noen. Nå hadde jeg jo selvsagt grunnlag i mattematikk, norsk, historie og naturfag fra grunnskolen, men jeg hadde ingen ytterligere bakgrunn i fagene (har ikke tatt fagene på videregående nivå før privatisteksamener).

Det eneste som var vrient var nynorsk, men det gikk fint takket være Ordnett Pluss. Krever svært lite pugging så lenge man oversetter alt.

Jeg kjenner flere som kom direkte inn på medisin som ikke fikk 5-6 i alle grunnfagene man må ha, til tross for at de hadde arbeidet med de over 3 år. (I fag som norsk). At du da kommer fra yrkesfag, av alle linjer, og får 5-6 i alle er fenomenalt usannsynlig. Så enten var det norgeshistorien slappeste eksaminasjon, eller så lyger du. Du kan selv tenke hva som er mest sannsynlig.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Fjeud said:

Jeg kjenner flere som kom direkte inn på medisin som ikke fikk 5-6 i alle grunnfagene man må ha, til tross for at de hadde arbeidet med de over 3 år. (I fag som norsk). At du da kommer fra yrkesfag, av alle linjer, og får 5-6 i alle er fenomenalt usannsynlig. Så enten var det norgeshistorien slappeste eksaminasjon, eller så lyger du. Du kan selv tenke hva som er mest sannsynlig.

Det som ville vært fenomenalt usannsynlig er om åtte eksamener var slappe. 😀 Lyve på nettet gidder jeg ikke... men det er veldig motiverende og sjarmerende om du ikke ser på det som sannsynlig.

Poenget mitt er at det er 100% mulig å få perfekte karakterer uten å lese skolebøkene.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for hjelpen. Så bare for å få d avklart. Jeg kan studere på egenhånd uten å knytte meg til en privatistskole, altså bafe få tak i bøkene å pugge og deretter ta eksamen. Siden jeg snart er ferdig med andre året på vgs og jeg egentlig har SSØ-linjen, er det da enda mulig å bytte til realfag?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Rehsea said:

Tusen takk for hjelpen. Så bare for å få d avklart. Jeg kan studere på egenhånd uten å knytte meg til en privatistskole, altså bafe få tak i bøkene å pugge og deretter ta eksamen. Siden jeg snart er ferdig med andre året på vgs og jeg egentlig har SSØ-linjen, er det da enda mulig å bytte til realfag?

Det stemmer.

Den siste delen om bytte til realfag kan jeg ikke svare på, men det kan de fleste rådgivere. 😊

Skrevet

Snakl med rådgiver på skolen. Du vil ikke rekke å ta biologi 1 og kjemi for å så kunne følge dette på Vg3. Oppmeldingen til eksamen er 15. september, men den gjennomføres i november og desember. Du må i tillegg ta kan for kjemi 1. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som ville vært fenomenalt usannsynlig er om åtte eksamener var slappe. 😀 Lyve på nettet gidder jeg ikke... men det er veldig motiverende og sjarmerende om du ikke ser på det som sannsynlig.

Poenget mitt er at det er 100% mulig å få perfekte karakterer uten å lese skolebøkene.

Hva gjør en slik intelligent person som deg idag da?

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk 6 i naturfag uten å følge med i klassen fordi jeg forstår ikke lærerens dialekt ( Jeg er ikke norsk) og har det vanskelig å konsentere meg i klassen. Men ca 5 dager før prøven, leser jeg på nettet og ser på videoer på youtube og klarer 6. Selvsagt er det ikke mulig for alle, men for noen fungerer det i hvert fall.

Anonymkode: 86ac3...92d

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, Rehsea said:

Det er noen fagfordypninger som er uavhengig av hverandre. Du trenger feks ikke å ha hatt geofag 1 eller biologi 1 for å ta geofag 2 eller biologi 2.

Det er verre med kjemi, matte og fysikk. Da trenger man å kunne pensum i fag 1 for å forstå fordypningen.

Anonymkode: 63e31...684

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...