Gå til innhold

Er du redd for økonomisk kollaps ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og samfunnskollaps som følge av nedstengningen ? 

Anonymkode: 1b18f...262

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 6d6de...585

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

nei

Anonymkode: 8577a...8e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kort sagt, ja. Det lange svaret er at jeg tror ikke folk flest har tatt innover seg hva som kan skje. Jada, vi klarer oss noen uker, og vi klarer oss noen måneder, kanskje et halvt års tid. Men se hva som har skjedd bare på litt over en måned, 500.000 er permitterte eller har mistet jobben, og langt flere står i risiko for å gjøre det hvis nedsteningen fortsetter. Hvis dette fortsetter flere år, så er vi ille ute alle mann. For med ødelagt næringsliv, så må kuttene i det offentlige også komme på lang sikt, og da er vi ute å kjøre når man må kutte på alt fra stønader, til helsevesen, til utførende instanser i det offentlige. En sånn krasj vil igjen føre til sterkt nedsatt etterspørsel, noe som fører til at ennå mer næringsliv går åt skogen, og sånn fortsetter det til ingenting er igjen. På lang sikt fører det til at de som leverer deler/produksjonsmidler og andre ressurser til matvarebransjen og transportbransjen også kan gå konkurs, noe som vil føre til forsyningsproblemer. Da blir det veldig alvorlig fort.

Anonymkode: 30bdc...a2d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bekymret, men tror ikke det blir noen økonomisk kollaps. Tenker vi står i fare for ikke å være «rike» Norge lenger, og at vi kommer til å få enormt mange flere fattige. Noe som igjen fordrer enorme velferdskutt, kutt i helsevesen, skoler og det offentlige generelt. Kriminaliteten kommer til å gå opp.

Anonymkode: a2070...c4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spår større klasseskiller med blant annet mye mer privatisering. Altså et samfunn der de rike vil kunne kjøpe seg gode tjenester, mens de fattige forblir i en fattigdom det er vanskelig å komme seg ut av. USA light på en måte.

Anonymkode: a2070...c4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd for økonomisk kollaps, det er mange som sliter, privatpersoner og bedrifter. 

Har ikke jobbet et fullt år så jeg får "bare" 15000 i dagpenger før skatt, har 28k fast brutto i min 100% stilling.

Så er det husleie og billån som må betales, det går akkurat rundt her, men om noe ryker så blir det vanskelig. 

Anonymkode: 76af1...199

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd mtp matproduksjon og import. Vi produserer jo ikke så mye mat her selv. Og hvis det blir problemer m forsyningslinjen spøker det for alle på medisiner for vi produserer jo hvertfall ikke det selv 

Anonymkode: 1b18f...262

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev i "korona-skremme-tråden":

Jeg tror ikke folk innser hvor ille det egentlig står til med økonomien. Selv de dystreste spådommer snakker bare om "alvorlige nedgangstider". Men det er verre enn som så. Det vi står foran er en fullstendig økonomisk kollaps, en som i en lengre periode vil rive bort grunnlaget for handel av selv livsviktige varer, som mat og medisiner. 

Vi kommer til å bli fattige. Vi snakker ikke Øst-Tyskland-fattige, ikke en gang Romania-fattig, vi snakker Rwanda-fattig. Vi vil se tiggere på gaten. Og da snakker jeg ikke om rumenske tiggere, men folk du kjenner, folk du en gang jobbet med. Vi vil se økt kriminalitet, moralen vil forfalle. 

Akkurat nå hiver vi bare penger på problemet, men alt det fører til er en gigantisk økonomisk boble som kommer til å sprekke med enda større kraft. Valutaen vil kollapse. Ressurser vil skifte hender, og ende opp hos enda færre en før. Men verst av alt: produksjonen vil opphøre. Og da er vi virkelig i en kollaps, hver mann for seg selv.

Så skaff dere våpen, folkens (på lovlig vis, selvfølgelig), og hamstre det dere måtte trenge for noen år frem i tid. For dette kommer ikke til å ende godt.

Anonymkode: 2292f...531

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: bd815...e75

AnonymBruker
Skrevet

Ja dette ser faktisk veldig stygt ut

Anonymkode: 640ca...607

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke. Nå skal det brukes milliarder på omstilling. Den måtte vi tatt uansett. Like greit nå.

Anonymkode: b4f97...e31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke folk innser hvor ille det egentlig står til med økonomien. Selv de dystreste spådommer snakker bare om "alvorlige nedgangstider". Men det er verre enn som så. Det vi står foran er en fullstendig økonomisk kollaps, en som i en lengre periode vil rive bort grunnlaget for handel av selv livsviktige varer, som mat og medisiner. 

Vi kommer til å bli fattige. Vi snakker ikke Øst-Tyskland-fattige, ikke en gang Romania-fattig, vi snakker Rwanda-fattig. Vi vil se tiggere på gaten. Og da snakker jeg ikke om rumenske tiggere, men folk du kjenner, folk du en gang jobbet med. Vi vil se økt kriminalitet, moralen vil forfalle. 

Akkurat nå hiver vi bare penger på problemet, men alt det fører til er en gigantisk økonomisk boble som kommer til å sprekke med enda større kraft. Valutaen vil kollapse. Ressurser vil skifte hender, og ende opp hos enda færre en før. Men verst av alt: produksjonen vil opphøre. Og da er vi virkelig i en kollaps, hver mann for seg selv.

Så skaff dere våpen, folkens (på lovlig vis, selvfølgelig), og hamstre det dere måtte trenge for noen år frem i tid. For dette kommer ikke til å ende godt.

Hva i alle dager baserer du dette her på for noe?

Anonymkode: ca296...2dd

• Liker 13
Skrevet

Her befinner jeg meg rett og slett i en ignorance is bliss-boble. Jeg kan nesten ingenting om økonomi. Fordi jeg leier og hverken eier noe av verdi eller har tatt opp noe lån, har jeg ikke satt meg inn i noe særlig annet enn skattetrekk gjennom livet. Jeg er helt ærlig glad for min manglende kunnskap nå, det ville bare utgjort enda en bekymring. Jeg kan jo ikke gjøre med det heller, så jeg vil ikke å sette meg inn i noe mer bare for å miste nattesøvnen.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til psykopatisk tankegang.

Du må huske hele verden står i samme situasjon, og mange land slit mye mer en Norge.

Om du tror det blir et nytt Rwanda her, hvordan blir det da ellers i verden?

Norge er fortsatt det landet som internasjonale eksperter mener vil klare seg best gjennom Koronakrisen.

Der betyr ikke at resultatet ikke blir alvorlig, og at vi får et nytt Norge. Men man vil uansett komme bedre ut en storparten av verdens land.

Anonymkode: dfc77...e0d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke. Vi sitter veldig godt i det og er et av landene det kommer til å gå aller best med. Vi scorer veldig høyt i alle slags analyser på dette. Myndighetene kommer aldri til å kjøre landet i grøfta. Herregud, det blir bremsene på lenge før vi står i noen fare for at det skal skje. Dette kommer til å gå helt fint.

Anonymkode: d05d6...9c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men jeg er bekymret for mangel på visse matvarer og medisiner, hvis de landene som produserer dette blir hardt rammet. Jeg håper og tror at verden er enige om at mat og medisiner bør prioriteres framover!

Anonymkode: 98761...6a8

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det var da voldsomt til psykopatisk tankegang.

Du må huske hele verden står i samme situasjon, og mange land slit mye mer en Norge.

Om du tror det blir et nytt Rwanda her, hvordan blir det da ellers i verden?

Norge er fortsatt det landet som internasjonale eksperter mener vil klare seg best gjennom Koronakrisen.

Der betyr ikke at resultatet ikke blir alvorlig, og at vi får et nytt Norge. Men man vil uansett komme bedre ut en storparten av verdens land.

Jeg tror ikke du vet helt hva "psykopatisk" betyr.

Ellers i verden, hos de som i dag er Rwanda-fattige, blir det tilbake til bronsealderen igjen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke redd for kollaps, men det blir økonomiske nedgangstider, og det kommer til å sitte i lenge. Synes spesielt synd på de som ser livsverket som de har bygd opp gjennom 10-20-30 bare smuldre opp uten at de får gjort noe. 

Det jeg håper skjer, er at regjeringen bruker denne vanskelige tida til å dyrke fram innovasjon og grønne næringer, og at de legger til rette for at vi kan vri livsførselen vår over i en mindre forurensede måte. Dessverre tviler jeg sterkt på at det skjer. Regjeringa og dagens politikere er rett og slett ikke modige og framsynte nok.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du vet helt hva "psykopatisk" betyr.

Ellers i verden, hos de som i dag er Rwanda-fattige, blir det tilbake til bronsealderen igjen.

Beklager feil ordvalg, antar du skjønte hva jeg tenker på.

Riktig ordbruk skulle vært «paranoid tenkning«, noe som er linket til personer med schizotypiske trekk. 

Mener med det at du går langt lenger i dine mørke tanker rundt fremtiden en hva som sundt for deg, og langt utenfor hva som er en realistisk hypotese utifra hvor vi befinner oss i dag. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...