Gå til innhold

Barnehagene med redusert åpningstid – regjeringen mener foreldrenes tidsklemme må løses på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

Gjest Raggatusen
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lAyxKo/barnehagene-med-redusert-aapningstid-regjeringen-mener-foreldrenes-tidsklemme-maa-loeses-paa-arbeidsplassen

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Det går utover TV tittingen min etter barna er lagt, da jobber jeg istedet og det går bra. 

Anonymkode: 8bde2...7d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var vel ikke det NHO hadde tenkt. Kommer mye i media neste uke med «tenk på barna» argumentasjon for å få skjøvet alt over på barnehagene.

Anonymkode: b9e8e...3ac

• Liker 6
Skrevet

hahaha- Selvfølgelig!  Staten begynt å bli lei av å måte betale folk å være hjemme.  Nå ordner de det for å passe på at de fleste småfolk Norge betale mest.  Staten må spare penge for å gi til store bedrifter vet du. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Outlander skrev:

hahaha- Selvfølgelig!  Staten begynt å bli lei av å måte betale folk å være hjemme.  Nå ordner de det for å passe på at de fleste småfolk Norge betale mest.  Staten må spare penge for å gi til store bedrifter vet du. 

Vel. Uten de store bedriftene, så er det mange som ikke vil ha jobb heller. Nå har jo faktisk store deler av både nærings- og kulturliv ofret enormt siden 12 mars, det er greit med tanke på smittevern. Men nå må man tenke mer helhetlig også, økonomi i et samfunn er faktisk ikke uviktig.

Anonymkode: 0a398...759

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rart... når folk ble permittert var de raskt ute med å heve satsene på dagpenger, fordi «det skal ikke gå ut over folks privatøkonomi når regjeringen beslutter å stenge».

Men når folk nå må gå ned 30% i arbeidstid/lønn for å rekke barnehagen, da er det plutselig «en sak mellom deg ig arb.giver»...?? 

Jeg hadde kommet bedre ut av denne krisa som permittert faktisk... 

Anonymkode: 95db2...e36

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart... når folk ble permittert var de raskt ute med å heve satsene på dagpenger, fordi «det skal ikke gå ut over folks privatøkonomi når regjeringen beslutter å stenge».

Men når folk nå må gå ned 30% i arbeidstid/lønn for å rekke barnehagen, da er det plutselig «en sak mellom deg ig arb.giver»...?? 

Jeg hadde kommet bedre ut av denne krisa som permittert faktisk... 

I begynnelsen var det snakk om å stenge helt, og da måtte jo folk bli kompensert på et vis. Men man kan jo ikke fortsette å betale folk for å være hjemme i det uendelige med offentlige midler, ikke uten at ganske mye må ofres når dette legger seg. Og det er jo en mellomting man får nå, men det er jo bedre å f. eks. jobbe 70% å ha noe inntekt enn å ikke ha det i det hele tatt.

Anonymkode: 0a398...759

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Argh jeg har ikke 6 timer barnehage om dagen en gang 😥 Hvordan skal dette gå

Anonymkode: b40d7...3de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Raggatusen skrev:

Selvsagt, skulle bare mangle. Nå må folk slutte å sutre. Spør de over 400.000 permitterte om de heller ville hatt full jobb med tidsklemme eller å gå permittert.....

Anonymkode: 818d4...2d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt, skulle bare mangle. Nå må folk slutte å sutre. Spør de over 400.000 permitterte om de heller ville hatt full jobb med tidsklemme eller å gå permittert.....

Det er ikke mulig å ha full jobb når man bare kan jobbe 5 timer om dagen! 

Anonymkode: ec5e4...916

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg forstår at det er vanskelig for folk med redusert åpningstid. Men på fredag var de 0 timer åpningstid. 5-6 timer på jobb må da være bedre enn 0? Sånn til å begynne med i hvert fall. 

Med alle retningslinjene barnehagene nå har fått, så kan de ikke ha åpent fulltid? Det skal vaskes i stor skala uten barn til stede. Alle ansatte må være samtidig på jobb for å dekke kohortene, i tillegg til å vaske da også.  

Anonymkode: 01cf9...5a1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hele poenget er jo nettopp at man ikke KAN ha full jobb hvis barnet er i barnehagen 5-6 timer per dag, og man i tillegg skal komme seg til og fra jobb. Tjener jo mindre hvis man må gå ned 30% i stilling fordi barnehagen har så kort åpningstid enn hvis man er permittert! I tillegg til at hverdagen blir veldig stressende! 

Anonymkode: db13c...61e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg forstår at det er vanskelig for folk med redusert åpningstid. Men på fredag var de 0 timer åpningstid. 5-6 timer på jobb må da være bedre enn 0? Sånn til å begynne med i hvert fall. 

Med alle retningslinjene barnehagene nå har fått, så kan de ikke ha åpent fulltid? Det skal vaskes i stor skala uten barn til stede. Alle ansatte må være samtidig på jobb for å dekke kohortene, i tillegg til å vaske da også.  

Det er klart det er veldig mye bedre enn 0, men det skaper likevel mange problemer for folk. Det hadde nok vært billigere for staten å leie inn flere folk til å vaske i stedet for at så mange foreldre skal jobbe deltid. Så kan de barnehageansatte gjøre det de er utdannet for - ta seg av barna, ikke vaske. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja.. permittert ville jeg hatt 76,4% lønn, sluppet bhg regningen, sluppet månedskort på kollektivt og hatt rolige dager. Nå får jeg max 70% lønn, betaler 3500,- for bhg, betaler 1750,- for månedskort og har masse stress med å rekke hit og dit...

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Denne første uken tilrettelegger vi for foreldre med samfunnskritiske jobber og så mye vi kan for enslige foreldre.  

Hvorfor vi ikke tilpasser for alle? Bemanningen skal være forsvarlig, og barna skal være på gruppe med minst en god lekekamerat.

Og, de som er to kan faktisk tilpasse jobbtidene, en kan levere og begynne sent, en kan begynne tidlig og hente tidlig. 

Anonymkode: d27df...b37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne første uken tilrettelegger vi for foreldre med samfunnskritiske jobber og så mye vi kan for enslige foreldre.  

Hvorfor vi ikke tilpasser for alle? Bemanningen skal være forsvarlig, og barna skal være på gruppe med minst en god lekekamerat.

Og, de som er to kan faktisk tilpasse jobbtidene, en kan levere og begynne sent, en kan begynne tidlig og hente tidlig. 

Det er så absolutt ikke alle som kan tilpasse arbeidstidene sine nei..!

Vår bhg stenger kl 15. 1 times reisevei, pluss beregne tid for selve hentingen og mulig kø. Da må jeg dra fra jobb 1330, kunne jeg tilpasset arbeidstiden hadde måtte jeg begynt 0530. Men når jeg tidligst kan starte på jobb kl 08.00?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle kan tilpasse arbeidstidene sine. Mange har ikke fleksitid!

Men mitt problem løses jo hvis det kommer en ordning for foreldre med samfunnskritisk jobb, siden det nå er endret til at det holder at én forelder har samfunnskritisk jobb. Det har mannen min (og han kan dermed heller ikke hente/levere med de korte åpningstidene). Men da vil det bli mange som har rett på utvidete åpningstider, gitt. Det kommer jo stadig flere jobber på lista, og hvis det er nok at én forelder har en slik jobb, er vi snart der at alle barna har rett på normale åpningstider som gjør det mulig å ha en vanlig arbeidsdag. 

• Liker 1
Gjest Raggatusen
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle kan tilpasse arbeidstidene sine. Mange har ikke fleksitid!

Men mitt problem løses jo hvis det kommer en ordning for foreldre med samfunnskritisk jobb, siden det nå er endret til at det holder at én forelder har samfunnskritisk jobb. Det har mannen min (og han kan dermed heller ikke hente/levere med de korte åpningstidene). Men da vil det bli mange som har rett på utvidete åpningstider, gitt. Det kommer jo stadig flere jobber på lista, og hvis det er nok at én forelder har en slik jobb, er vi snart der at alle barna har rett på normale åpningstider som gjør det mulig å ha en vanlig arbeidsdag. 

Du mår ta det med jobben din  så mår dere finne en ordning med deg . Husk det er ikke full barnehage  det sa erna det blir ikke som den 12. Du kan snakke med noen som kan ta over din jobb en time før slik du får hentet barnet ditt 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart det er veldig mye bedre enn 0, men det skaper likevel mange problemer for folk. Det hadde nok vært billigere for staten å leie inn flere folk til å vaske i stedet for at så mange foreldre skal jobbe deltid. Så kan de barnehageansatte gjøre det de er utdannet for - ta seg av barna, ikke vaske. 

Forstår absolutt at det er vanskelig for mange (også for meg). Men du? Det var faktisk en veldig god ide! Så mange permiterte det er nå, så skulle det være en grei skuring å få tak i folk! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må det løses på arbeidsplassen. 

Det er ikke mulig med lengre åpningtids per nå, da må bedriftene tenke nytt og tilrettelegge for den tilgjengelige arbeidsstyrken.

Sånn er det bare - ingenting er som før.

Kanskje må de planlegge skift annerledes, bytte om på rutiner, andre ting. Skal godt gjøres at det ikke lar seg gjøre å finne løsninger på arbeidsplassen.

Vi er fremdeles i unntakstilstand.

Anonymkode: 597d9...68d

• Liker 2
  • Opprett ny...