Gå til innhold

Vanlig at barn blir flaue, selv når de er alene med foreldrene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri før opplevd at barnet mitt er flau over å gjøre ting med meg, hverken når vi er alene, eller når hun har venner på besøk. Nå nærmer hun seg ni, og i det siste har mye, ja egentlig det aller meste blitt flaut med oss foreldre, både alene og med venner.

Det meste av flauheten når vi er alene med henne går på usikkerhet på å være annerledes. Om jeg kiler henne på ryggen kan hun syns det er litt flaut fordi hun er redd andre ikke blir kilt på ryggen. Skal vi se film sammen, bare hun og jeg, eller bare hun og pappaen så kan hun bli engstelig for at andre på hennes alder ikke gjør slike ting alene.

Det virker altså som om hun er redd for å være annerledes og mer "barnslig" enn sine jevnaldrende. Er dette vanlig? Og hva kan jeg gjøre for å trygge henne?

Anonymkode: 15d6a...e73

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette vanlig?

Ja, puberteten er ganske vanlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

Ja, puberteten er ganske vanlig. 

Før barnet har blitt ni?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Før barnet har blitt ni?

De kommer vanligvis i puberteten rundt 10-11 år. Det er ikke veldig uvanlig at de kan komme i puberteten når de er 8/9 år.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

De kommer vanligvis i puberteten rundt 10-11 år. Det er ikke veldig uvanlig at de kan komme i puberteten når de er 8/9 år.

Ok, takk for svar. Kjenner dessverre at det er litt sårt for meg. Hun har vært så kosete og glad i å finne på ting med oss, så det er en ny tilværelse. Jeg viser det selvsagt ikke til henne.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er ikke uvanlig oppførsel. De skal finne ut av hvem de er, hva de liker, hvor grensene går, de sammenligner seg mye med jevnaldrende og blir ofte usikre grunnet det. Sårt er det nok, men dette er en del av oppveksten, de skal løsrive seg. 

Anonymkode: e5623...286

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det sikkert er vanlig tenker jeg det også er ok å prate litt med barnet om det å ikke bry seg så mye om hva andre synes og at man må bestemme selv men at det bør grunnes i egne følelser og hva man selv har lyst til osv :)

Anonymkode: 27fec...948

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker at jeg hadde min periode fra jeg var 12 til jeg ble myndig ca. Men 9 var nå litt tidlig.. 😛

Anonymkode: 421d2...306

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...