AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #1 Skrevet 19. april 2020 Hei, jeg er en jente på 18 år som har blitt fratatt sjangsen til å prøve å ta bil lappen, dette har gitt meg mye stress og mye angst og rett og slett gjort meg deprimert. Jeg bor på en plass der det ikke er noe buss eller noe tog så sliter med å komme meg rundt og jeg bor 40 minutt vekke fra sentrum mat butikk osv. Så er ganske slitsomt for meg å gå frem og tilbake med vonde føtter. Jeg har en sykdom som hetter føderalt alkohol syndrom (en liten hjerneskade i lav grad) for ikke så lenge siden var jeg på vurdering (tester og prøver osv) og jeg måtte ta førerkort testen på en datamaskin hvor man skulle trykke fortest mulig når flere dotter i forskjellige retninger kom opp på skjermen, det var ganske avansert og jeg forsto lite av det så legen måtte trykke for meg og jeg måtte peke. Senere fortalte de meg at jeg ikke får lov til å ta førerkortet fordi jeg var for syk og ikke reagerte raskt nok. Jeg må si at dette gjør meg ganske så sint og forbanna for det var ikke jeg som trykka engang men legen? Og har de sett meg øvelseskjøre? Nei!! Jeg er faktiskt ganske flink til å kjøre bil og bremser i tide og holde fartsgrensen hele tiden. Er det noen som vett hvordan jeg kan få tilbake sjangsen min i å få ta bil lappen eller er løpet kjørt for meg? Hjelper det å klage til en advokat og hva må jeg gjøre? Jeg er screwed vis jeg ikke får sjangsen min til å få ta bil lappen pga noen teite leger som mener jeg er helt handikappa oppi hodet Anonymkode: e8071...458
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #2 Skrevet 19. april 2020 Jeg har også en sykdom. Da jeg skulle ta lapper for 2 år siden, så måtte legen fylle ut et skjema som bekreftet at jeg selv med sykdom er skikket til å kjøre bil. Anonymkode: 53b08...92f
Hvissvass Skrevet 19. april 2020 #3 Skrevet 19. april 2020 Du kan selvfølgelig be om å bli utredet på ny i forhold til hvorvidt du fyller kravene til å inneha et førerkort. Men per dags dato høres det ut som legen mener at du ikke fyller kravene. Uansett så virker det jo litt rart at testen ble gjennomført slik du beskriver den, dersom du ikke forstod hva du skulle gjøre bør du jo få dette bedre forklart slik at du kan utføre den uten assistanse. 10
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #4 Skrevet 19. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg er en jente på 18 år som har blitt fratatt sjangsen til å prøve å ta bil lappen, dette har gitt meg mye stress og mye angst og rett og slett gjort meg deprimert. Jeg bor på en plass der det ikke er noe buss eller noe tog så sliter med å komme meg rundt og jeg bor 40 minutt vekke fra sentrum mat butikk osv. Så er ganske slitsomt for meg å gå frem og tilbake med vonde føtter. Jeg har en sykdom som hetter føderalt alkohol syndrom (en liten hjerneskade i lav grad) for ikke så lenge siden var jeg på vurdering (tester og prøver osv) og jeg måtte ta førerkort testen på en datamaskin hvor man skulle trykke fortest mulig når flere dotter i forskjellige retninger kom opp på skjermen, det var ganske avansert og jeg forsto lite av det så legen måtte trykke for meg og jeg måtte peke. Senere fortalte de meg at jeg ikke får lov til å ta førerkortet fordi jeg var for syk og ikke reagerte raskt nok. Jeg må si at dette gjør meg ganske så sint og forbanna for det var ikke jeg som trykka engang men legen? Og har de sett meg øvelseskjøre? Nei!! Jeg er faktiskt ganske flink til å kjøre bil og bremser i tide og holde fartsgrensen hele tiden. Er det noen som vett hvordan jeg kan få tilbake sjangsen min i å få ta bil lappen eller er løpet kjørt for meg? Hjelper det å klage til en advokat og hva må jeg gjøre? Jeg er screwed vis jeg ikke får sjangsen min til å få ta bil lappen pga noen teite leger som mener jeg er helt handikappa oppi hodet Anonymkode: e8071...458 Bare dette er jo et stort faresignal. At du ikke klarer noe så enkelt som å tykke riktig på ting som dukker opp på en skjerm. Du har heller ingenting å være sint for. Du skriver jo at du ikke forstod det og at legen måtte trykke for deg og du pekte. Det sier ganske mye. Og du ØVELSESKJØRER?? Får du ikke ta lappen skal du heller ikke øvelseskjøre!! Håper du aldri får lappen!!! Håper heller ingen advokater vil hjelpe deg. I trafikken handler det om mye mer enn å holde fartsgrensen og å bremse i god tid. Du kan jo få deg en sykkel. Legen har vurdert riktig her og er ikke teit nei!! Anonymkode: 24964...fe1 11
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #5 Skrevet 19. april 2020 Kanskje ikke rettferdig, men det er ingen rett å få tatt lappen hvis leger etc mener at du kan være en fare i trafikken, det handler om at de må sørge for at du ikke skader noen, eller deg selv, i trafikken. Du må evt flytte nærmere sentrum hvis det er vondt for deg å gå. Jeg sliter masse med beina, har rullestol når jeg må gå mye, jeg kunne aldri bodd 40 min unna en butikk, da hadde jeg faktisk ikke kommet meg dit, så man må tilpasse seg til den situasjonen man står i, særlig hvis det er en varig situasjon. Anonymkode: eb083...cd5 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #6 Skrevet 19. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare dette er jo et stort faresignal. At du ikke klarer noe så enkelt som å tykke riktig på ting som dukker opp på en skjerm. Du har heller ingenting å være sint for. Du skriver jo at du ikke forstod det og at legen måtte trykke for deg og du pekte. Det sier ganske mye. Og du ØVELSESKJØRER?? Får du ikke ta lappen skal du heller ikke øvelseskjøre!! Håper du aldri får lappen!!! Håper heller ingen advokater vil hjelpe deg. I trafikken handler det om mye mer enn å holde fartsgrensen og å bremse i god tid. Du kan jo få deg en sykkel. Legen har vurdert riktig her og er ikke teit nei!! Anonymkode: 24964...fe1 Vi vet ikke nok om tilstanden hennes til å uttale oss. Kanskje hun er skikket. Anonymkode: 35cb2...d95 8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #7 Skrevet 19. april 2020 Testen er ikke så avansert som du nevner,men om du har en kognitiv svikt så vil den føles vanskelig. Det er en lang test (går over flere timer) med flere testområder som sjekker konsentrasjon,impulskontroll osv. Om legen måtte trykke for deg for at du ikke forsto hvordan den skulle utføres,så sier det seg desverre selv at du ikke har noe bak et ratt å gjøre. Testen kan tas på ny igjen for en ny vurdering om 2-3 år om jeg ikke husker helt feil? Forstår frustrasjonen din over å ikke kunne ta sertifikatet. Håper ting ordner seg til det beste for deg Anonymkode: 2be71...291 10
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #8 Skrevet 19. april 2020 Trist at moren din drakk alkohol under svangerskapet... Dette er dessverre én av flere mulige konsekvenser av alkoholskader på fosteret i mors liv. Jeg er også enig med de andre her. Hadde du problemer med testen og ikke skjønte hva du skulle gjøre osv, har du dessverre ikke noe å gjøre bak rattet. Men som en annen her sier; du får kanskje mulighet til å gjennomføre en ny test om et par år? Anonymkode: 16ab6...184 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #9 Skrevet 19. april 2020 Hvis du ikke evner å ta en test etter anvisning, evner du da å lese trafikkbildet å ta en avgjørelse i brøkdelen av et sekund for å avverge en ulykke? Anonymkode: cb7cc...a7f 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #10 Skrevet 19. april 2020 Føtalt alkoholsyndrom heter det. Ikke føderalt! Du får søke igjen om ett år eller to, og se om du greier testen da. Nå er det mange som ikke kan ta førerkort, så det er ikke noe å være forbannet over. Nå sier du ingenting om hvor du har øvelseskjøre, men det er forskjell på å kjøre i en liten sted når det er lite trafikk enn å kjøre i rushtiden på store veier og storbyen. Anonymkode: eaa58...741 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #11 Skrevet 19. april 2020 Bestemoren min har førerkort med stedsbegrensning. Hun får bare kjøre innad i egen kommune fordi det ikke er noe offentlig transporttilbud der hun bor, men hun er ikke frisk nok til å skulle kjøre rundt på steder hvor det er mye å følge med på. Kanskje du kvalifiserer til det, førerkort til og fra butikken. Anonymkode: 9cef8...b47 6
Mezzosoprena Skrevet 19. april 2020 #12 Skrevet 19. april 2020 Jeg beklager, men hvis du ikke synes testen som skal være med på å bedømme om du kan ta lappen, er så avansert at du ikke forstår hvordan du skal utføre den så skal ikke du ha førerkort. 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #13 Skrevet 19. april 2020 Ville kanskje snakket med legen om dette -og om det blir vanskelig med billappen med det første så kunne du kanskje kjørt opp til moped, lavere fartsgrense og du kan kjøre både firhjuling og scooter, -bedre enn ingenting! Anonymkode: ce4db...b62 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #14 Skrevet 19. april 2020 Be om ny vurdering om eit par år. Anonymkode: 1dadf...1f6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #15 Skrevet 19. april 2020 Beklager, skjønner det er leit, men det er ikke alle som er egnet til å kjøre bil. Og dette sier jeg som en voksen dame som selv aldri har kjørt opp på grunn av sykdom. Jeg ville ikke vært trygg i trafikken, og det høres det ikke ut som du heller ville vært. Å kjøre bil selv er ikke noe alle kan gjøre, og sånn må det nesten være - for sikkerheten til alle som ferdes på vei. Sjåfører som passasjerer. Men jeg skjønner også veldig godt at du er lei deg ❤️ jeg hadde det ganske vanskelig ei stund, da jeg måtte innse at mitt liv ikke ville bli helt som andres. Nesten som en slags sorgprosess jeg måtte gjennom. Har du noen å snakke med? Jeg tok opp det jeg følte med legen min, og fikk psykologhjelp til å bearbeide en periode. Det hjalp meg veldig til å komme gjennom det. Så måtte jeg begynne å planlegge livet mitt annerledes. Bor nå 5-10 gangtid fra butikk/nærsentrum. Som deg har jeg gangproblemer, og fikk søkt om mobilitets scooter til bruk i nærområdet. Så nå klarer jeg meg selv det meste av året Valgte bevisst å flytte et sted med enkel bussforbindelse, de dagene jeg har helse til å dra litt lengre. Undersøk også om du kan kvalifisere til drosjekort/TT-kort. Reglene varierer litt mellom kommunene, men kan være en god hjelp om du kan få det. Du har alle muligheter til å få et godt liv, selv om du har noen begrensinger ikke andre har. Jeg lover Anonymkode: 99b5a...86c 8
Wilma89 Skrevet 19. april 2020 #16 Skrevet 19. april 2020 Det er vell mulig å be om en second opinion av en annen lege? 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #17 Skrevet 19. april 2020 Jeg har lappen, men kan ikke kjøre lenger pga dissosiativ lidelse. Det er kjipt, men sikkerhet må selvfølgelig komme først. Er som 80år gamle menn som er sinte fordi de mister lappen. Det er så egoistisk at jeg har ikke ord. Hva om du kjører på en 3åring? De testene er der av en grunn. Jeg forstår at du er lei deg, men ikke øvelseskjør lenger, vær så snill! Du flytter selvfølgelig til sentrum så snart du er gammel nok:) Anonymkode: c1ef0...3d5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #18 Skrevet 19. april 2020 Men må du ha bil lappen da? Poenget er vel å komme seg rundt på en enkel måte? Hva med noe ala dette: https://www.hepro.no/elscootere.html# Anonymkode: fbd0d...a95 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #19 Skrevet 19. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bestemoren min har førerkort med stedsbegrensning. Hun får bare kjøre innad i egen kommune fordi det ikke er noe offentlig transporttilbud der hun bor, men hun er ikke frisk nok til å skulle kjøre rundt på steder hvor det er mye å følge med på. Kanskje du kvalifiserer til det, førerkort til og fra butikken. Anonymkode: 9cef8...b47 Hæ? Finnes dette virkelig i Norge? Har jeg ALDRI hørt om... Anonymkode: 76f19...fb0
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #20 Skrevet 19. april 2020 Mulighet for mopedlappen? Hvis ikke, hva med elsykkel? Anonymkode: a827b...278 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå