Gå til innhold

Jobber som tilbyr delvis eller 100% hjemmekontor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Er det noen som vet hvilke jobber som typisk kan tilby delvis eller 100 % hjemmekontor (om ønskelig)? Jeg ønsker en jobb med litt mer fleksibilitet enn jeg hadde tidligere (forventet å være fysisk tilstede 8 timer per dag, selv om man fint kunne jobbet hjemmefra). 

Et alternativ kunne evt. være redusert stillingsprosent og så jobber jeg eventuelt ekstra hjemmefra ved behov eller i helger.

For hva det er verdt ville jeg nok ønsket å stort sett være på kontoret. I hvert fall halve uken eller halve dager. Men ønsker ikke å måtte være låst til kontoret dagen/uken lang og ha muligheten til å jobbe 50-100 % hjemmefra all den tid jeg løser de arbeidsoppgavene jeg skal.

PS: Jeg er utdannet byggingeniør og har også studert økonomi. Arbeidserfaring som ingeniør, men ikke innen økonomi (kunne vært noe).

PPS: Har noen intervjuer til uken og kommer til å legge det frem som et ønske, så får jeg se om det blir godt mottatt eller ikke. Men tar gjerne i mot tips uansett.

På forhånd takk om noen har noen tips :)

Anonymkode: 480b5...c29

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anyone? :)

AnonymBruker
Skrevet

Følger

Anonymkode: a5977...bfd

AnonymBruker
Skrevet

Hva med online  psykolog eller terapaut -coach ?

Nå spørs det vel litt på dine interesser, men om du er interessert i å hjelpe mennesker på et vis kan det være et alternativ.

Anonymkode: bb170...6db

Skrevet

Du er jo byggingeniør. Det er fullt mulig å avtale med leder om hjemmekontor som rådgivende ingeniør, særlig med tanke på erfaringene etter denne perioden hvor "alle" har hjemmekontor.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer ikke bare an på jobben, men også arbeidsgiver. Som du selv skriver, du hadde en jobb hvor du godt kunne hatt hjemmekontor, men det ble forventet at du møtte på jobb. 

De fleste jobber hvor du stort sett bruker data og telefon som arbeidsverktøy kan vel potensielt gjøres hjemmefra vil jeg tro. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med online  psykolog eller terapaut -coach ?

Nå spørs det vel litt på dine interesser, men om du er interessert i å hjelpe mennesker på et vis kan det være et alternativ.

Anonymkode: bb170...6db

Takk for tipset, men antar det ville krevet mer utdanning først, så da blir det litt vanskelig :)

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Myrmica skrev:

Det kommer ikke bare an på jobben, men også arbeidsgiver. Som du selv skriver, du hadde en jobb hvor du godt kunne hatt hjemmekontor, men det ble forventet at du møtte på jobb. 

De fleste jobber hvor du stort sett bruker data og telefon som arbeidsverktøy kan vel potensielt gjøres hjemmefra vil jeg tro. 

14 timer siden, nattsvermer skrev:

Du er jo byggingeniør. Det er fullt mulig å avtale med leder om hjemmekontor som rådgivende ingeniør, særlig med tanke på erfaringene etter denne perioden hvor "alle" har hjemmekontor.

Yes :)

Har hatt litt kontakt med noen hodejegere nå og har alt ytret det som et ønske, men kan kanskje være vanskelig å gå inn i en ny jobb og få hjemmekontor i starten. Mulig det kan oppfattes som et dårlig signal, men jeg er litt fandenivoldsk akkurat nå og vet at jeg faktisk kan gjøre en god jobb.

Har faktisk vurdert å gå tilbake til gamlejobben om jeg kunne fått mulighet til å ha hjemmekontor. Noe av det jeg likte verst med gamlejobben var nettopp det å være låst til det kontoret og på samme plass hver eneste dag.

Skrevet

Hjemmekontor er ofte ikke noe man "utdanner seg til", men noe man kan opparbeide seg etter hvert som man har skapt seg et godt rykte og tillit hos arbeidsgiver. Om man er i en posisjon der man jobber mye med kontorfaglige ting som går an å ta fra PC-en hjemme. De færreste begynner vel i ny jobb og starter umiddelbart med hjemmekontor - kanskje en del oversetter, skribenter og interiørdesignere. Men ellers så vil det typisk kunne være snakk om at man opparbeider seg mulighet til å ta et par dager hjemmekontor, når man har kommet godt inn i jobben sin, har opparbeidet den tilliten fra leder og mestrer jobben sin godt.

Jeg tror det er mer situasjonsbestemt hvem som kan få hjemmekontor, enn det er yrkesbestemt. Selv om det åpenbart vil være mer aktuelt i noen yrker enn andre.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, NewInTown skrev:

Hjemmekontor er ofte ikke noe man "utdanner seg til", men noe man kan opparbeide seg etter hvert som man har skapt seg et godt rykte og tillit hos arbeidsgiver. Om man er i en posisjon der man jobber mye med kontorfaglige ting som går an å ta fra PC-en hjemme. De færreste begynner vel i ny jobb og starter umiddelbart med hjemmekontor - kanskje en del oversetter, skribenter og interiørdesignere. Men ellers så vil det typisk kunne være snakk om at man opparbeider seg mulighet til å ta et par dager hjemmekontor, når man har kommet godt inn i jobben sin, har opparbeidet den tilliten fra leder og mestrer jobben sin godt.

Jeg tror det er mer situasjonsbestemt hvem som kan få hjemmekontor, enn det er yrkesbestemt. Selv om det åpenbart vil være mer aktuelt i noen yrker enn andre.

Jo, det har du rett i. Målet med tråden var mest å orientere meg om det er noen typer jobber/bransjer (innen kontorarbeid så klart) hvor det er enklere enn andre. Har for eksempel inntrykk av at det er ganske vanlig innen IT, men der har jeg dessverre ikke kompetanse.

Av de grunnene du nevner har jeg vurdert å kontakte tidligere arbeidsgiver som jo kjenner meg og vet hva jeg er god for. Innbiller meg at det kan være vanskeligere i en ny jobb.

Samtidig har jeg en studievenn som kan jobbe 100% hjemme om han ønsker og har hatt det slik fra starten av. For hva det er verdt er han allikevel kun på kontoret, men en annen i firmaet benytter seg av dette. 

Så det er nok litt variasjon her.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/19/2020 at 3:58 PM, AnonymBruker said:

Er det noen som vet hvilke jobber som typisk kan tilby delvis eller 100 % hjemmekontor (om ønskelig)? Jeg ønsker en jobb med litt mer fleksibilitet enn jeg hadde tidligere (forventet å være fysisk tilstede 8 timer per dag, selv om man fint kunne jobbet hjemmefra).

Du svarer i grunnen på spørsmålet her. Noen arbeidsgivere er åpne for hjemmekontor, andre ikke. Det er kanskje ikke så rart om det ikke er rett fram for hjemmekontor for en nyansatt medarbeider. Det kan jo fort bli gjemmekontor, om det ikke er snakk om betaling per stykk utført arbeid, type telefonsalg. Å skape et jobbmiljø er også sentralt for mange arbeidsgivere. Det kan være litt demoraliserende for kolleger at noen jobber hjemmefra, om det ikke er ganske tett og løpende kontakt via nett.

Anonymkode: 4d21a...ac2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, NewInTown skrev:

Godt poeng.

Avdelingsmøte, leder: Ingen får hjemmekontor med mindre det er for å vente på en håndverker eller lignende!!!!

samme leder, to måneder senere, på tomannshånd og uoppfordret til meg: Du kan gjerne ha hjemmekontor en dag i uken.

Anonymkode: a6842...e6f

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer i grunnen på spørsmålet her. Noen arbeidsgivere er åpne for hjemmekontor, andre ikke. Det er kanskje ikke så rart om det ikke er rett fram for hjemmekontor for en nyansatt medarbeider. Det kan jo fort bli gjemmekontor, om det ikke er snakk om betaling per stykk utført arbeid, type telefonsalg. Å skape et jobbmiljø er også sentralt for mange arbeidsgivere. Det kan være litt demoraliserende for kolleger at noen jobber hjemmefra, om det ikke er ganske tett og løpende kontakt via nett.

Anonymkode: 4d21a...ac2

Skjønner problemstillingen, både med tanke på utførelse av arbeid og arbeidsmiljø. Alle jobber jeg har hatt har hatt konkrete arbeidsoppgaver som skal leveres til fastsatte frister, så for mitt vedkommende ville det være enkelt å måle om jeg gjorde jobben min eller ikke.

Innser at det kan bli en utfordring å få til dette, men må nesten forsøke :) 

AnonymBruker
Skrevet

Dytter på denne :)

Fant faktisk en stilling som hadde vært perfekt (fleksibel stillingsprosent og 100 % hjemmekontor), men det var innen regnskap og de krevde da noen med erfaring. 

Leter videre, men hører gjerne fra deg som har 50-100 % hjemmekontor og hvordan du fikk dette og hva du jobber med :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med regnskap og har de siste ukene hatt alle mine kollegaer mer eller mindre på hjemmekontor. Men har totalt mistet oversikt og kontroll på fremdriftsplaner. Nå skal det sies at de også har hatt barn hjemme så det har blitt jobbet på mange ukurante tider, men det har vært umulig å holde oversikt og kunder har vært meget frustrert over å ikke få tak i sin kunderådgiver. Så for vår del er det umulig med 100% hjemmekontor. 

Anonymkode: f4256...781

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med regnskap og har de siste ukene hatt alle mine kollegaer mer eller mindre på hjemmekontor. Men har totalt mistet oversikt og kontroll på fremdriftsplaner. Nå skal det sies at de også har hatt barn hjemme så det har blitt jobbet på mange ukurante tider, men det har vært umulig å holde oversikt og kunder har vært meget frustrert over å ikke få tak i sin kunderådgiver. Så for vår del er det umulig med 100% hjemmekontor. 

Anonymkode: f4256...781

Skjønner. 100 % er kanskje vanskelig. I hvert fall om alle skal ha 100 %.

Er det generelt et krav om økonomiutdannelse for å jobbe med regnskap eller som regnskapsfører? Har vurdert dette ettersom jeg er glad i tall og økonomi, men har ikke formell utdannelse innenfor dette. Utdannet ingeniør med en årsenhet i økonomi. 

Trives du med å jobbe med regnskap? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også byggingeniør og har bare tidvis jobbet hjemmefra før korona. Men, etter å ha jobbet noen år nå har jeg jo kommet over noen som har en del hjemmekontor, og kan si litt om det. 

Av de jeg har kommet over er det to typer byggingeniører som jobber en del hjemmefra. Ingen 100% da, det blir jo noen møter osv. Den ene er fageksperter (begrepet ekspert er brukt litt løst her) som skriver rapporter osv. Tomteanalyser, deler av mulighetsstudier osv. Har også møtt en geoteknikker som jobba for det meste hjemme, men da trenger du fort litt mer utdanning. Den andre er byggeledere og prosjektledere i konsulentfirmaer som har flere små prosjekter hvor det ikke forventes at de sitter på byggeplassen. De må jo farte litt rundt mellom prosjektene sine, men kan gjøre alt kontorarbeid hjemme eller på hovedkontoret. Si fra om du finner en sånn jobb da, jeg kunne gjerne tenkt meg en sånn selv. 

Anonymkode: 80ccf...95a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med operativt ansvar/support i et IT-selskap. Har noen turer til kontoret i året for å se kollegaer, men ellers er jeg prisgitt en arbeidsplass der nesten alt skjer på nett uansett. Alt kommuniseres der i felles "messenger"-program, møter er uansett holdt til et minimum, etc. Det fungerer helt strålende for meg. Hadde noen relevante høyskolefag, men ble nok mest ansatt for søknad, intervjuer og referanser. Elsker jobben og selv om jeg noen ganger skulle ønske jeg var med på kontoret har det noen enorme fordeler nå med småbarn. 

Anonymkode: f2eca...f66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan også legge til over her at hele selskapet har hatt hjemmekontor nå siden Korona kom - det har fungert veldig bra siden vi allerede jobber på den måten vi gjør. Så vi er nok særlig godt tilpasset det fra før av. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med operativt ansvar/support i et IT-selskap. Har noen turer til kontoret i året for å se kollegaer, men ellers er jeg prisgitt en arbeidsplass der nesten alt skjer på nett uansett. Alt kommuniseres der i felles "messenger"-program, møter er uansett holdt til et minimum, etc. Det fungerer helt strålende for meg. Hadde noen relevante høyskolefag, men ble nok mest ansatt for søknad, intervjuer og referanser. Elsker jobben og selv om jeg noen ganger skulle ønske jeg var med på kontoret har det noen enorme fordeler nå med småbarn. 

Interessant :) 

Som nevnt først har jeg jo inntrykk av at særlig IT-bransjen har mye hjemmekontor.

Tror du jeg har noen sjanse til å få noen IT-relaterte stillinger som byggingeniør med gode referanser? Eventuelt tips til hvilke type stillinger jeg kan søke på?

Synes generelt IT er interessant og skulle jeg valgt på nytt ville jeg nok tatt en IT-utdanning, men føles litt for sent for det nå. Har faktisk søkt på en bachelor til høsten, men det tar jo minst tre år å bli ferdig med den og kan egentlig ikke bli fulltidsstudent nå rent økonomisk.

PS: Gøy å høre fra noen som elsker jobben sin :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...