Gjest Janna Skrevet 12. september 2002 #1 Skrevet 12. september 2002 Jeg ønsker meg det, men har ikke råd akkurat nå dessverre. Blir nok til neste år!! Prøver å legge av litt penger til kjøretimer osv men de blir brukt opp før jeg får sagt bø Jeg SKAL ta lappen før jeg blir 22 ivertfall. Basta. Hva med deg, har du lappen? Når tok du den? Hva kostet det?
Cilla Skrevet 12. september 2002 #2 Skrevet 12. september 2002 jeg fikk lappen min på 18 årsdagen min. Det kostet ca 11000, dette er 5 år siden. Fikk lappen av foreldrene mine, de hadde satt av barnetrygden de hadde fått på en konto som jeg fikk til sertifikatet. men hadde jeg ikke fått de pengene hadde jeg like vel prioritert den kostnaden. lappen er noe av det kjæreste jeg har og, og tar ingen sjanser hverken ved å kjøre altfor fort eller promillekjøring
xeyes Skrevet 12. september 2002 #3 Skrevet 12. september 2002 Jeg har lappen!! Tok oppkjøringa 2 mnd etter jeg fylte 18 år. Husker ikke hvor mye den kostet faktisk. Tok motorsykkel-lappen samtidig. Hadde vel ikke så mange kjøretimer, men det blir fort kostende en del kroner. En ting som er lurt er å øvelseskjøre innimellom. :D Ganske glad for at jeg har lappen! Man blir ganske avhengig av bil hehe. -x
Gjest doriansen Skrevet 12. september 2002 #4 Skrevet 12. september 2002 Jeg har også lappen, siden det etterhvert ble vanskelig å ri for alle T-fordene. Husk at man blir en bedre sjåfør med solbriller!! (Og hansker, selvfølgelig...) dorian
Medinilla Magnifica Skrevet 12. september 2002 #5 Skrevet 12. september 2002 Ikke noen lapp på meg enda nei. Men jeg er egentlig ikke så avhengig av å ha det heller. Bor i forholdsvis liten by så.. Dessuten er det jo sunt å gå :blunke:
Labella Skrevet 12. september 2002 #6 Skrevet 12. september 2002 Jeg tok lappen da jeg var 19. Det er nesten 10 år siden nå - og den kostet masse penger! Jeg bestemte meg faktisk for å aldri regne sammen hvor mye lappen faktisk kosta - vil ikke vite det
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 12. september 2002 #7 Skrevet 12. september 2002 Jeg hadde oppkjøring og fikk Førerkort to dager etter fylte 18 år. Dette var i 1995 og jeg mener at sammenlagt kostet det ca 11 000 kroner. Førerkortet var presang fra pappa i anledning min 18 års dag. Milla
waco Skrevet 12. september 2002 #8 Skrevet 12. september 2002 Jeg holdt på å miste lappen forrige tirsdag. Hadde fått som oppdrag å levere varebilen til samboeren til mammaen min. Han hadde søkt internett rundt, funnet et bilverksted i Udevalla i Sverige, langt pokker i vold. Jeg og min gode kamerat Fredrik hadde fått med oss et A-4 ark og noen streker som forklarte hvordan man kjører fra Oslo S, til dette bilverkstedet som lå godt gjemt. Ikke et ordentlig veikart, bare noen kluss ned på et ark. Man kunne blitt stressa av mindre. klokken 9 30 skulle den vært levert. For å gjøre en kort historie lang; I Sverige har den mye finere veier enn Norge, de har uten en eneste bompengering skapt et veinett bygget av landets egne innbyggere. (Det klarer ikke nordmenn, alle vet at det var russiske krigsfanger som bygde hele infrastrukturen i nord-norge), med unntak av Øresundbroen som ender i Kastrup (Køben). E-6 sydover mot Malmø er en noe av det feteste man kan teste en varebil hastigheter med. Jeg lå omkring 130 km/t på 90 sonen.... og det kommer en innkjørelsevei, fartsgrensen settes ned til 70, og jeg blir stoppet av den svenske polisan. - Hör ni, ni er skyldig till hastighetsöverträdelse, uppmätt hastighet 103 km/t, tillåten hastighet 70 (jeg lå egentlig i 130 men det sa jeg selvsagt ikke til han), Jäg överväger därför ett körkortsingripande. Fatter ni? Og 1800 svenska krönor. ( I Norge hadde det vært over 4500 nkr, og ikke 1431 nkr som jeg slapp unna med nå). Jeg var pissskremt. Heldigvis visste jeg av allmennkunnskaper at i flg svensk lov, har dem ikke lov til å ta utenlandske førekort, dersom personen oppholder seg i Sverige mindre enn 48 timer. Og jeg skulle hjem samme dag. Så jeg fikk beholde lappen. Problemet mitt var at jeg kunne miste den i Norge. Jeg lå 33 km fortere enn fartsgrensen, i Sverige mister man sitt körkort ved 31 km over grensen. Men ikke i Norge. Vi har 36 km over tillate grense før førekortbeslag. W Jammen glad jeg havnet mellom to stoler, førekortbeslaget er den ene stol, og den andre stol var botens størrelse i svenske kroner.
Thea Skrevet 12. september 2002 #9 Skrevet 12. september 2002 Jeg tok lappen da jeg var 19 år gammel. Det var svindyrt og kosta meg rundt 13.000 - 14.000 tror jeg. Eller..........jeg fikk vel litt hjelp fra nære og kjære familiemedlemmer
*Lillian* Skrevet 12. september 2002 #10 Skrevet 12. september 2002 Har ikke lappen enda (buhuuuu) og ikke kommer jeg til å ta den på en stund enda... Det er jo så svinaktig dyrt at jeg må vel spare i maaange år først... Tar buss og tog enda, jeg...
MissPiggy Skrevet 12. september 2002 #12 Skrevet 12. september 2002 Yes I have. Hatt lappen i mange år - 20 år. *guuud - er jeg såååå gammel* Ingen ulykker av noe slag. ....en venn av meg sier at "det er ikke min skyld"..... uansett - full bonus her i gården. Jeg har fortsatt mye å lære jeg! Men - jeg har blinklys - og jeg bruker det! +solbriller da!
Majken Skrevet 12. september 2002 #13 Skrevet 12. september 2002 Oioi! Jeg begynte med kjøretimer tre måneder før 18-årsdagen og fikk endelig lappen fem måneder etter fylte 18 år (jada, brukte 8 hele måneder med kjørelærer). Betalte hele moroa selv, regnet ut at det kom på ca 21 000 kroner. Øvelseskjørte ikke i det hele tatt med foreldra mine, så det ble innmari mange kjøretimer.......
@lfa Skrevet 12. september 2002 #15 Skrevet 12. september 2002 Jeg tok også lappen da jeg var 18. På grunn av sommerferier, måtte jeg vente med oppkjøringen en måned etter jeg fylte 18... Husker ikke hva det kostet, tok et intensivkurs som mamma og pappa betalte.
Gjest care Skrevet 12. september 2002 #16 Skrevet 12. september 2002 Uff ja i en alder av 30 år holder jeg nå på. Er så dritlei av den teite kjørelæreren som snakker og forklarer til meg som om jeg skulle være 18 år. Har så lyst til å sparke han ut av bildøra og akslerere no gjævli....men kan ikke. Har bare mørkekjøring og oppkjøring igjen. .....BLÆÆ..
Gjest eminel Skrevet 12. september 2002 #17 Skrevet 12. september 2002 Har ikke lappen jeg heller! Var helt gira på å ta den i fjor (bestod til og med teoritesten med 7 feil :D ), men så gadd jeg ikke mer og ikke klarte jeg å legge vekk penger heller. Det er jo himla dyrt... Har bestemt meg for å ta lappen før jeg fyller 30 en gang!
Gjest Lea Skrevet 13. september 2002 #18 Skrevet 13. september 2002 Jeg har lappen jeg. Foreldrenen mine sponsa det meste, derfor vet jeg ikke hvor mye det kosta totalt. Hadde oppkjøring rett etter 18-års dagen min. Man må visst ha lappen for å kjøre sånn derre bil og det ville jeg. faktisk hadde jeg ikke klart meg uten bilen min tror jeg. Brum brum!
Tusenfryd Skrevet 13. september 2002 #19 Skrevet 13. september 2002 Jeg har hatt lappen fra jeg var 19, jobbet og betalte alt selv. Hadde ikke noen prøvekjøring eller noe utover kjøretimene, derfor brukte jeg ganske lang tid. Følelsen da jeg satt med sertifikatet i hånden var helt utrolig. For meg var det stort - jeg hadde klart det! Tror også at det var vanligere at alle tok lappen før - i dag er det ingen selvfølge virker det som, og jeg må lære meg det.
aline Skrevet 13. september 2002 #20 Skrevet 13. september 2002 Nei, ingen lapp her! Har alltid bodd midt i byen, så behovet har aldri vært veldig stort. Dessuten har aldri min mor tatt lappen, så man blir liksom litt vant til å komme seg steder uten. + at jeg har aller mest lyst på motorsykkellappen, men uten øvelseskjøring på verken bil eller MC blir det dyyyyyrt å ta lappen på begge!! (vet man ikke må ha billapp for å ta mc, men har sittet på såpass mye at jeg har sett at det lønner seg å kunne tenke som en bilsjåfør før man setter seg på sykkelen) regner kjapt med utgifter på kanskje 20-30 000 for begge. Også skal man jo liksom ha enten bil eller sykkel etterpå, med vegavgifter, forsikringer, bensinpenger, bompenger etc etc etc etc. Begynner i det minste å få lyst på, så kanskje jeg begynner å spare etterhvert... (er 28 forresten)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå