Gå til innhold

Jordbærplanter som sprer seg overalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en plantekasse med jordbærplanter som jeg planta ifjor. Hadde jordbær på den ene siden og gulrot og salat på resten. Nå har jordbærene spredd seg overalt og det er sånne slynger overalt, de fleste visne. De har tatt over hele kassa. What to do? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, lady90 skrev:

Har en plantekasse med jordbærplanter som jeg planta ifjor. Hadde jordbær på den ene siden og gulrot og salat på resten. Nå har jordbærene spredd seg overalt og det er sånne slynger overalt, de fleste visne. De har tatt over hele kassa. What to do? 

Luk. 

Anonymkode: e5d5a...0a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slyngene(eller avleggerne) kan du bare klippe bort. Du kan evt sette de nye skuddene i potter hvis du vil ha flere planter. Er det for tett i kassa kan du bare fjerne litt.

Anonymkode: ba6ff...7c5

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slyngene(eller avleggerne) kan du bare klippe bort. Du kan evt sette de nye skuddene i potter hvis du vil ha flere planter. Er det for tett i kassa kan du bare fjerne litt.

Anonymkode: ba6ff...7c5

Ok. De har jo slått røtter overalt i kassa så må isåfall ta bort plantene helt på den ene siden. 

Bare lurte på om man bare kunne klippe dem av 

Skrevet

Ta de bort. Jordbærplanter bør byttes ut innimellom så da kan du bruke avlrggerne istedenfor å kjøpe nye. 

• Liker 2
Skrevet

Enten må du luke, eller så kan du gå for Jordbær i hele. Jeg har 3 plantekasser ved siden av hverandre der jeg plantet jordbær i en av dem, nå noen år senere er det jordbær i alle. Fordelen er at jeg kan ha jordbær til dessert hver dag fra juli og ut august. 

Skrevet

Slyngene kalles stiklinger. De klipper du bare vekk. Hvis ikke slår de rot, og da blir det enda mer stiklinger. Når det alt har slått rot må du grave opp det området du ikke ønsker jordbær i. Det kan være lurt å lage et fysisk skille i plantekassa - en list eller liknende som avgrenser jordbær-plantasjen fra det andre. 

Som nevnt over her: ta gjerne vare på stiklinger når du trenger å fornye plantene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...