AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #1 Skrevet 19. april 2020 Selvsagt gjør helsearbeiderne en megajobb, og de fortjener all hyllest og applaus og hva det enn måtte være. Men blir ikke dette litt ensidig hyllest av én yrkesgruppe? Man får jo inntrykk av at det kun er de som bidrar i denne krisen. I natt var det en merkelig konsert der artister verden over fremførte fra sine egne hjem, i skikkelig amerikans pompøs stil. De hyllet de i "frontlinjen", dvs. helsearbeiderne. Vel og bra. Men folk mo jo forstå at alle er like viktige i denne krisen. Ja, jeg påstår faktisk det. Vi kan f.eks. begynne med å hylle og takke; Butikkmedarbeiderne som sørger for at vi fortsatt får kjøpe inn mat Søppeltømmere og andre servicearbeidere som faktisk gjør en høyst nødvendig jobb, både for private, firmaer og ikke minst sykehusene Håndtverkere, og da spesielt rørleggere og elektrikere som sørger for at hjemmene fortsatt har rent vann, fungerende avløp, elektrisitet og ikke minst fungerende bredbånd slik at hjemmekontoret er oppe og går til en hver tid. Så vil jeg rette en spesiell og enorm takk til disse to gruppene som jeg mener er veldig sentrale denne krisen; 1. Forskerne og medisinerne som akkurat nå jobber døgnet rundt for å utvikle en vaksine, slik at den blir klar så fort som mulg. Den jobben de gjør har vi ingen forutsetning for å forstå. Til syvende og sist er et en vaksine eller en fungerende medisin som til slutt får en full stans av denne pandemien. 2. Ingeniørene som har utviklet høyteknologisk og livreddende utstyr som brukes hver dag av "frontlinjen" og som direkte redder liv. Takk til de som har utvilket og designet respiratorene som akkurat nå holder liv i tusenvis av covid19-pasienter. Hvor mange liv denne teknologien har reddet, er umulig å si, men man kan jo bare tenke seg hvordan det hadde vært om vi ikke hadde hatt tilgang til respiratorer, og alt det andre utstyret på sykehuset. Så til slutt takk til alle andre som fatkisk deltar i å holde hjulene og økonomien i gang så langt det lar seg gjøre. Uanesett hvem du måtte være. Alle firmaer som kan holde folk i jobb nå gjør en utrolig viktig jobb, uansett bransje! Dette er mitt lille forsøk på å nyansere bildet litt. Helsearbeiderne er viktige, men de andre er faktisk like viktige. Anonymkode: f2e0e...8be 17
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #2 Skrevet 19. april 2020 Ja, takke bussjåførene. Takk bussjåfør! Anonymkode: c8326...92a 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #3 Skrevet 19. april 2020 Ikke glem de som jobber med renhold! Anonymkode: db612...6e7 17
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #4 Skrevet 19. april 2020 Litt kynisk kanskje, men hvorfor skal alt og alle takkes og klappes for for tiden? Man har valgt en jobb/karriere, og er ikke ekstra helt av den grunn. Helter er de som gjør noe spektakulært. Ikke de som nå fortsetter å gå på jobb innenfor det yrket de valgte seg (ikke at de har noe valg, man kan ikke bare la være å møte opp på jobb). Det skal også sies at min mor, som er sykepleier, aldri har hatt så lite å gjøre på jobb den siste tiden. Sykehuset er tomt. Operasjoner og innleggelser er forskjøvet på ubestemt tid. De tvinner tommeltotter på hennes arbeidsplass. Ellers er min beste venninne butikksjef, og hun stortrives for tiden. Oppgang i varehandelen, og det ser ut som hun får en fin bonus etter dette. I tillegg til fast og god lønn. Selv er jeg permittert, da kiropraktorkontoret jeg jobbet på måtte stenge. Får nå enda mindre betalt enn den lave lønnen jeg allerede har. Søkte butikkjobber før krisa slo til, men ser jo nå at jeg kan bare drømme om å finne meg noe annet. Vil si både sykepleiere og butikkansatte er heldige, så lenge de kan jobbe og tjene penger. Vi andre må bare tåle å gå permittert. Jeg kan godt klappe, men da skal absolutt alle klappes for. Alle som jobber bidrar til et samfunn i stadig utvikling. Vi gjør alle en jobb, godt betalt eller lavt betalt. Anonymkode: c381e...861 19
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #5 Skrevet 19. april 2020 Tenker vi kan klappe for de ekte heltene som ikke har valgt jobben sin selv jeg. Tusenvis av barn og unge som har fått alt revet bort. Ingen aktiviteter, hjemmeskole, nei, voksne folk som har valgt jobben selv driter jeg i. Anonymkode: 0aa1f...125 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #6 Skrevet 19. april 2020 Snart må vi takke lærere og barnehageansatte også for de kommer til å gjøre en vanvittig innsats. Mange vil jobbe mye gratis fremover og arbeidstrykket vil bli enormt. Anonymkode: afc18...7fb 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #7 Skrevet 19. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt kynisk kanskje, men hvorfor skal alt og alle takkes og klappes for for tiden? Man har valgt en jobb/karriere, og er ikke ekstra helt av den grunn. Helter er de som gjør noe spektakulært. Ikke de som nå fortsetter å gå på jobb innenfor det yrket de valgte seg (ikke at de har noe valg, man kan ikke bare la være å møte opp på jobb). Det skal også sies at min mor, som er sykepleier, aldri har hatt så lite å gjøre på jobb den siste tiden. Sykehuset er tomt. Operasjoner og innleggelser er forskjøvet på ubestemt tid. De tvinner tommeltotter på hennes arbeidsplass. Ellers er min beste venninne butikksjef, og hun stortrives for tiden. Oppgang i varehandelen, og det ser ut som hun får en fin bonus etter dette. I tillegg til fast og god lønn. Selv er jeg permittert, da kiropraktorkontoret jeg jobbet på måtte stenge. Får nå enda mindre betalt enn den lave lønnen jeg allerede har. Søkte butikkjobber før krisa slo til, men ser jo nå at jeg kan bare drømme om å finne meg noe annet. Vil si både sykepleiere og butikkansatte er heldige, så lenge de kan jobbe og tjene penger. Vi andre må bare tåle å gå permittert. Jeg kan godt klappe, men da skal absolutt alle klappes for. Alle som jobber bidrar til et samfunn i stadig utvikling. Vi gjør alle en jobb, godt betalt eller lavt betalt. Anonymkode: c381e...861 Dette. Dessuten virker det som om de bare blir sytete av det, klager på at folk går tur i fint vær mens de må jobbe. Anonymkode: 38b4b...798 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #8 Skrevet 19. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt kynisk kanskje, men hvorfor skal alt og alle takkes og klappes for for tiden? Man har valgt en jobb/karriere, og er ikke ekstra helt av den grunn. Helter er de som gjør noe spektakulært. Ikke de som nå fortsetter å gå på jobb innenfor det yrket de valgte seg (ikke at de har noe valg, man kan ikke bare la være å møte opp på jobb). Det skal også sies at min mor, som er sykepleier, aldri har hatt så lite å gjøre på jobb den siste tiden. Sykehuset er tomt. Operasjoner og innleggelser er forskjøvet på ubestemt tid. De tvinner tommeltotter på hennes arbeidsplass. Ellers er min beste venninne butikksjef, og hun stortrives for tiden. Oppgang i varehandelen, og det ser ut som hun får en fin bonus etter dette. I tillegg til fast og god lønn. Selv er jeg permittert, da kiropraktorkontoret jeg jobbet på måtte stenge. Får nå enda mindre betalt enn den lave lønnen jeg allerede har. Søkte butikkjobber før krisa slo til, men ser jo nå at jeg kan bare drømme om å finne meg noe annet. Vil si både sykepleiere og butikkansatte er heldige, så lenge de kan jobbe og tjene penger. Vi andre må bare tåle å gå permittert. Jeg kan godt klappe, men da skal absolutt alle klappes for. Alle som jobber bidrar til et samfunn i stadig utvikling. Vi gjør alle en jobb, godt betalt eller lavt betalt. Anonymkode: c381e...861 Jeg er SÅ enig med deg. Jeg er helsepersonell, og selv om det er mye ekstra pga smittevern så er jeg veldig glad for at jeg har en jobb å gå til hver dag. Alle som har vært i full jobb denne tiden, alle de som er permittert, oppsagt, i frivillig karantene med syke slektninger, har hjemmekontor og små barn, alle som følger myndighetenes anbefalinger, osv (sikkert glemt noen) -Alle disse yter sitt bidrag til dugnaden, og alt er like viktig ❤️ Jeg klapper for alle, stå på folkens ☺️ Anonymkode: 166e6...bbe 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #9 Skrevet 19. april 2020 Butikkansatte har fått litt for lite oppmerksomhet oppi alt dette. De står der dag ut og dag inn og utsetter seg for smitte uten takk for innsatsen og med slunken lønningspose. Hører mye gnål fra sykepleierne, som alt er greit lønnet ift. utdannelse, jobbsikkerhet og pensjonsordninger, men ikke et pip fra butikkansatte. 🙌🏻 Anonymkode: a104a...39a 8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #10 Skrevet 19. april 2020 Ingen sykepleiere, leger, butikkansatte eller bussjåfører som har dødd av corona i Norge heldigvis, men i andre land har jo det vært mange. Vi er heldige, Og flinke, og jeg håper det holder seg sånn. Anonymkode: c8326...92a
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #11 Skrevet 19. april 2020 Takk til deg som handler lokalt. Takk til deg som handler for andre. Takk til deg som holder deg mest mulig hjemme, og som holder avstand når du er ute. Takk til blålysetatene. Takk til frivillige som hjelper til, f.eks med matombringing til eldre. Takk til renholdere. Takk til renovasjonsarbeidere. Takk til butikkpersonale. Takk til barnehagearbeidere. Takk til alle andre i samfunnskritiske yrker. Hilsen sykepleier. Anonymkode: ae225...381 7
Gjest snødråpe Skrevet 19. april 2020 #12 Skrevet 19. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Litt kynisk kanskje, men hvorfor skal alt og alle takkes og klappes for for tiden? Man har valgt en jobb/karriere, og er ikke ekstra helt av den grunn. Helter er de som gjør noe spektakulært. Ikke de som nå fortsetter å gå på jobb innenfor det yrket de valgte seg (ikke at de har noe valg, man kan ikke bare la være å møte opp på jobb). Anonymkode: c381e...861 Man burde igrunn "hylle" hverandre mer i dagens samfunn og slutte se på mennesker som maskiner som skal jobbe sjelen av seg. Trivsel i samfunnet hadde økt betydelig om individer følte at det de gjorde var viktig og ble verdsatt. Selv om de """""bare"""" har en butikkjobb. Den holdningen burde dø om vi skal sikre den norske befolknings psykiske helse på sikt. Om man behandler majoriteten av samfunnet som tapere fordi de ikke har millionlønn, ja da vil psykisk helse øke og i verste fall sende enkelte på trygd fordi de allerede er sårbare (medfødte psykiske eller fysiske plager) og knekker.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #13 Skrevet 19. april 2020 Takke politiet! ❤️❤️ Anonymkode: c8326...92a 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #14 Skrevet 19. april 2020 På tide å slutte med denne meningsløse forherligelsen av vanlige jobber. Anonymkode: a56eb...201 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #15 Skrevet 19. april 2020 Takk til alle som gjør det de kan for å avhjelpe situasjonen. Takk til alle i samfunnskritiske yrker som står i jobb - de aller fleste med en viss risiko for smitte. Takk til alle som vasker hendene, bruker håndsprit, holder avstand - generelt følger myndighetenes anbefalinger. Takk til alle som gjør så godt de kan med hjemmeskole - veldig mange har også tilleggsutfordringer som hjemmekontor, diagnosebarn, egne helseplager, barnehagebarn, som gjør det ekstra utfordrende. Takk til alle enslige som holder avstand og unngår å treffe for mange til tross for at det er dritkjipt å bo alene når man ikke får den sosiale kontakten utenfor hjemmet man er vant til. Takk til alle ungene som har fått hverdagen snudd opp ned og alt det vante røsket bort. Det er knallhardt å skulle venne seg til en helt ny hverdag. Takk til ungdommene som holder ut med 'kjipe foreldre' uten å få vært så mye med gjengen/venner som de trenger. Takk til russen, som ser etter alternative løsninger og tidspunkt fremover for å få laget enslags russefeiring - selv om den ikke blir som forventet. Og sist, men absolutt ikke minst, takk til de som bruker av sin fritid til å hjelpe andre. Enten det er å handle for noen som ikke kan, sende oppmuntringer i posten, henge hjerter på trær, lage memes å le av, eller frekventere diskusjonsforum for å spre betryggende informasjon, nøkterne stemmer og beroligende trøst til fortvilte sjeler som synes dette er vanskelig. Alle kan gjøre noe. Alle kan bidra på sitt vis - som selv om det kan føles lite, kan være stort for den som drar nytte av det. Tusen takk. Anonymkode: 845a7...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #16 Skrevet 19. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal også sies at min mor, som er sykepleier, aldri har hatt så lite å gjøre på jobb den siste tiden. Sykehuset er tomt. Operasjoner og innleggelser er forskjøvet på ubestemt tid. De tvinner tommeltotter på hennes arbeidsplass. Anonymkode: c381e...861 Trener de ikke? Trener på endrede rutiner, trener på gul og rød beredskap? Trener på endrede planer, driller rutiner og endrede team for typisk rød beredskap? Anonymkode: 77119...84e
Djungelvrål Skrevet 19. april 2020 #17 Skrevet 19. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt kynisk kanskje, men hvorfor skal alt og alle takkes og klappes for for tiden? Man har valgt en jobb/karriere, og er ikke ekstra helt av den grunn. Helter er de som gjør noe spektakulært. Ikke de som nå fortsetter å gå på jobb innenfor det yrket de valgte seg (ikke at de har noe valg, man kan ikke bare la være å møte opp på jobb). Det skal også sies at min mor, som er sykepleier, aldri har hatt så lite å gjøre på jobb den siste tiden. Sykehuset er tomt. Operasjoner og innleggelser er forskjøvet på ubestemt tid. De tvinner tommeltotter på hennes arbeidsplass. Ellers er min beste venninne butikksjef, og hun stortrives for tiden. Oppgang i varehandelen, og det ser ut som hun får en fin bonus etter dette. I tillegg til fast og god lønn. Selv er jeg permittert, da kiropraktorkontoret jeg jobbet på måtte stenge. Får nå enda mindre betalt enn den lave lønnen jeg allerede har. Søkte butikkjobber før krisa slo til, men ser jo nå at jeg kan bare drømme om å finne meg noe annet. Vil si både sykepleiere og butikkansatte er heldige, så lenge de kan jobbe og tjene penger. Vi andre må bare tåle å gå permittert. Jeg kan godt klappe, men da skal absolutt alle klappes for. Alle som jobber bidrar til et samfunn i stadig utvikling. Vi gjør alle en jobb, godt betalt eller lavt betalt. Anonymkode: c381e...861 Med så få innlagte pga Covid er det helt fantastisk utrolig at de driver å skyver på operajoner. Når skal de åpne fpr at syke mennesker igjen skal få behandling? Dette er et svik mot det norske folk! 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #18 Skrevet 19. april 2020 Ikke glem de som jobber i bank! Ufattelig viktig for at hjulene skal gå rundt, at bedriftene får lån samt betalingsutsettelse i disse tider! Jo færre konkurser jo bedre! Anonymkode: afe82...f69 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #19 Skrevet 19. april 2020 Jeg synes det er pinlig og nedverdigende at folk driver og klapper for de som står i første rekke. Dette er lavtlønte yrker, så istedenfor å klappe de på hodet og fortelle de hvor flinke de er, så fortjener de høyere lønn. Vis at de er verdsatt, gi dem noe håndfast som de merker, og hva er vel da bedre enn å øke lønnen deres? Å slutt med den pinlige og nedverdigende klappingen. Anonymkode: c3153...e15 5
Anbefalte innlegg