AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #1 Skrevet 19. april 2020 Samboer har en datter på 16 år som er overvektig og har et utrolig dårlig kosthold. Hun liker ikke smaken av vann så det går i lettbrus og saft hele dagen. Alt hun spiser er usunt, det går i burgere, pommes frites, kebab og annet usunt døgnet rundt. Selv frokost består av frokostblanding proppfull av sukker og raske karbohydrater. Jeg tørr ikke å si noe, da dette sikkert er sårt for henne, hun er allerede veldig stor og vekt er noe de fleste helst ikke vil snakke om. Jeg synes det er vondt å se at hun blir større og større for hver dag som går, hun spiser ikke de sunne middagene jeg lager, men lager sin egen mat, dvs. tar opp burgere og pommes frites annet usunt fra fryseren og spiser det. Pappaen hennes vil ikke si noe om vekta og sier at hun vil vokse det av seg. Han liker ikke å snakke om tung som er ubehagelig og unngår konflikter så langt det går. Jentas mor er også svært overvektig, tror det usunne kostholdet er «arvet» av henne. Bør jeg si noe eller bare holde munn? Hva hadde du gjort? Anonymkode: abebc...a01 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #2 Skrevet 19. april 2020 Du er ikke den som bør si noe. Far burde hjelpe henne, men vanskelig å ta opp sånt uten å såre. Anonymkode: 3c8d7...9a2 31
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #3 Skrevet 19. april 2020 Holde munn om overvekt og kosthold. Lære henne å lage mat som en hyggelig sosial ting dere gjør sammen. Anonymkode: 4642a...c5b 41
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #4 Skrevet 19. april 2020 Du burde i hvertfall snakk med faren, og muligens moren og. Dere gjør jenta en forferdelig bjørnetjeneste. Muligens snakk med en helsesøster eller ta henner med til fastlegen før en prat. Anonymkode: 49e4c...be0 31
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #5 Skrevet 19. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboer har en datter på 16 år som er overvektig og har et utrolig dårlig kosthold. Hun liker ikke smaken av vann så det går i lettbrus og saft hele dagen. Alt hun spiser er usunt, det går i burgere, pommes frites, kebab og annet usunt døgnet rundt. Selv frokost består av frokostblanding proppfull av sukker og raske karbohydrater. Jeg tørr ikke å si noe, da dette sikkert er sårt for henne, hun er allerede veldig stor og vekt er noe de fleste helst ikke vil snakke om. Jeg synes det er vondt å se at hun blir større og større for hver dag som går, hun spiser ikke de sunne middagene jeg lager, men lager sin egen mat, dvs. tar opp burgere og pommes frites annet usunt fra fryseren og spiser det. Pappaen hennes vil ikke si noe om vekta og sier at hun vil vokse det av seg. Han liker ikke å snakke om tung som er ubehagelig og unngår konflikter så langt det går. Jentas mor er også svært overvektig, tror det usunne kostholdet er «arvet» av henne. Bør jeg si noe eller bare holde munn? Hva hadde du gjort? Anonymkode: abebc...a01 Dere må for all del ikke nevne noe om vekta. Men det går an å rettlede ift informasjon om et sunnere kosthold.. og lage sunn mat når hun er hos dere ihvertfall. Anonymkode: 2c3aa...d60 15
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #6 Skrevet 19. april 2020 Noe bør iallfall gjøres. Fortsetter dette, kommer hun mest sannsynlig til å slite med dette i maaange år fremover Anonymkode: 2835d...64f 11
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #7 Skrevet 19. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Holde munn om overvekt og kosthold. Lære henne å lage mat som en hyggelig sosial ting dere gjør sammen. Anonymkode: 4642a...c5b Jeg har prøvd å involvere henne i matlaging og har som sagt prøvd å lage sunne middager når hun er her, i håp om at hun skal like det. Men hun er ikke interessert. Føler hun har 5-6 retter hun bytter på å spise og alle de er usunne. Hun er veldig skeptisk til å prøve nye ting. Anonymkode: abebc...a01 5
Tesss Skrevet 19. april 2020 #8 Skrevet 19. april 2020 Her er det far og mor som må trå til mener jeg. Hvis de her ikke gjør noe i det hele tatt, hva med å be stedatter ut å gå tur sammen med deg? Eller starte en eller annen aktivitet sammen? Kan jo også være fint for å ha gode samtaler sammen hvor man kan etterhvert styre samtaleemnet inn på temaet. Få far med på å legge om kostholdet i husholdningen sammen, slutt å kjøp inn frokostblanding med masse sukker, hør med henne hva hun ønsker av mat, bare krev at det skal være sunt 23
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #9 Skrevet 19. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere må for all del ikke nevne noe om vekta. Men det går an å rettlede ift informasjon om et sunnere kosthold.. og lage sunn mat når hun er hos dere ihvertfall. Anonymkode: 2c3aa...d60 Jeg har som sagt prøvd det, lager jeg sunn mar tar hun bare opp burgere og pommes frites fra fryseren og spiser det. Eller kjøper seg kebab og spiser det til middag. Anonymkode: abebc...a01 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #10 Skrevet 19. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde i hvertfall snakk med faren, og muligens moren og. Dere gjør jenta en forferdelig bjørnetjeneste. Muligens snakk med en helsesøster eller ta henner med til fastlegen før en prat. Anonymkode: 49e4c...be0 Har snakket med faren hennes, men han mener kostholdet ikke er et problem og sier hun vil vokse av seg de ekstra kiloene. Moren hennes har jeg ikke noe kontakt med. Føler ikke jeg kan ta henne med til helsesøster eller lege når begge foreldrene hennes ikke involverer seg i dette. Anonymkode: abebc...a01 3
Ulven Skrevet 19. april 2020 #11 Skrevet 19. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har som sagt prøvd det, lager jeg sunn mar tar hun bare opp burgere og pommes frites fra fryseren og spiser det. Eller kjøper seg kebab og spiser det til middag. Anonymkode: abebc...a01 Er det far som kjøper denne maten? Si til far at denne utviklingen må stoppes før hun når helsefarlig overvekt med risiko for diabets ol. Så fra nå av kjøpes det kun inn de sunne alterativene. 25
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 Populært innlegg #12 Skrevet 19. april 2020 Hvis dere slutter å kjøpe usunn mat og aldri kjøper inne saft og brus, får hun likevel tak i så mye av det da? En 16 åring har vel ikke all verden med penger å bruke til 4 måltider og brus hver eneste dag... Anonymkode: 3210e...228 65
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #13 Skrevet 19. april 2020 Du bør for guds skyld ikke si noe til henne direkte. Dette er åpenlyst sårt, ingen jente på 16 år vil være ubevisst om egen overvekt. Mest sannsynlig tenker hun kanskje på dette selv hver dag. At hun ikke spiser med dere synes jeg er merkelig, enda mer merkelig at far "lar" henne lage egen junkfood. Start der; få det til å handle om samhold og heller hva som er bra for kroppen og ikke. Om du TS er slank vil det være knusende for relasjonen mellom dere at du "pirker" på hennes vekt. Snakk først med far, også må dere bli enige om noen "basic grounds"; At hun ikke skal lage egen søppelmat i ukedagene. Liker hun ikke middag kan hun spise tilbehøret (grønnsaker osv.) Slutt å kjøp inn brus. Sukker er vanedannende. En ting er om hun drikker litt lightsaft innimellom, men ikke bøtt innpå med sukker i drikkeform. Enkle grep. Det er flott at du bryr deg, men husk at ekstrem overvekt spesielt når det skjer så tidlig, er mer å regne som en spiseforstyrrelse/lidelse enn "dårlige vaner og dårlige valg". Start i det små, snakk med far først. Se etter om dere kan får "rikket" på noen ting. Be henne med på fysiske aktiviteter. Men vær forsiktig med å gå for fort frem. Dette er åpenlyst sårt.. Anonymkode: 3e87f...bb7 21
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #14 Skrevet 19. april 2020 Merkelig at 16-åring gidder å lage sin egen mat istedenfor å spise din mat. Ingen gidder vel det når maten blir servert? Syns ikke det stemmer helt. Anonymkode: ed958...025 11
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #15 Skrevet 19. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har snakket med faren hennes, men han mener kostholdet ikke er et problem og sier hun vil vokse av seg de ekstra kiloene. Moren hennes har jeg ikke noe kontakt med. Føler ikke jeg kan ta henne med til helsesøster eller lege når begge foreldrene hennes ikke involverer seg i dette. Anonymkode: abebc...a01 Hun er 16 år, mest sannsynligvis vokser hun ikke meir. Utenom breda. Ville presset på, hennes kosthold kan for smitte over på deres felles barn og. Anonymkode: 49e4c...be0 11
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #16 Skrevet 19. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har som sagt prøvd det, lager jeg sunn mar tar hun bare opp burgere og pommes frites fra fryseren og spiser det. Eller kjøper seg kebab og spiser det til middag. Anonymkode: abebc...a01 Hvor får hun penger til dette? Kjøper dere ekstra mat til henne? Da er det jo åpenbart hvem som er skyld i hennes overvekt. Anonymkode: ed958...025 22
FluffyChix Skrevet 19. april 2020 #17 Skrevet 19. april 2020 Som de andre sier så lurer jeg på hvor pengene til all denne maten kommer fra, evt hvem som sørger for at det er i hus? 11
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #18 Skrevet 19. april 2020 Syns du kan ta det opp med henne siden foreldrene tydeligvis ikke gidder. Anonymkode: dcb3d...c24
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #19 Skrevet 19. april 2020 Til helgen kan jo du lage en sunnere variant av det hun bruker å lage. Feks vegetarburger med søtpotetfries, kanskje hun liker det. Anonymkode: 30224...cc6 9
FluffyJuggernaut Skrevet 19. april 2020 #20 Skrevet 19. april 2020 Her bør pappaen og mammaen ta seg en prat med henne. Og vil de ikke vil, så kan dere iallefall slutte å handle inn brus, chips og burgere i hverdagen. Handles det ikke inn så kan det ikke spises. Og dere kan heller sette opp middag som både er næringsrik, sunne og noe som kun liker. For det er ganske uhøflig at hun ikke spiser middagen dere lager, men kanskje bare er slik jeg ble oppdratt? men ville jeg ikke spise middag fikk jeg sitte ved bordet å ta meg brødskive heller, var aldri tale om å lage flere middager. 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå