Shrewsbury Skrevet 19. april 2020 #1 Skrevet 19. april 2020 Dette får mye oppmerksomhet i Storbritannia men har ikke sett at det blir slått nevneverdig opp i norske medier. De har jobbet med dette i fire måneder, og professor Sarah Gilbert som leder forskningen, sier hun er «80% sikker på at vaksinen vil fungere». De har som mål å få en million doser klare til september, gitt at vaksinen har effekt (Gilbert sier de vil starte tester på frivillige i slutten av uken). Jeg kan ingenting om dette, og er usikker på hvor optimistisk jeg skal bli når jeg hører om dette. Vil det likevel bety at man er 18 måneder unna en vaksine? Altså at de dosene de håper skal være klare i september (gitt at de fungerer), likevel ikke kan gis før om ett år på grunn av videre testing? Eller kan de være good to go allerede i september? Kilde: https://www.bbc.co.uk/news/health-52329659
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #2 Skrevet 19. april 2020 Nei, det har ikke fått mye oppmerksomhet her. Norge har jo spyttet ufattelig mye penger inn i vaksineprosjektet til Bill Gates og håper vel at det er den vaksinen som skal bli ferdig først. Anonymkode: 3864f...ed5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #3 Skrevet 19. april 2020 Vet ikke om vaksinen blir ferdig til da, men 1 million doser rekker jo ikke langt. De er 66 mill bare i Storbritannia og prioriterer vel sin egen befolkning, så det kan jo ta måneder før Norge får noe. Uansett, det er jo håpløst hvis flere milliarder mennesker skal vente på vaksine fra en enkelt produsent. Får håpe det vil bli mulig å ha lisensproduksjon i hvert enktelt land og at ingrediensene er å oppdrive i tilstrekkelige mengder. Anonymkode: 2e419...024
likestilling Skrevet 19. april 2020 #4 Skrevet 19. april 2020 1 time siden, Shrewsbury skrev: Dette får mye oppmerksomhet i Storbritannia men har ikke sett at det blir slått nevneverdig opp i norske medier. De har jobbet med dette i fire måneder, og professor Sarah Gilbert som leder forskningen, sier hun er «80% sikker på at vaksinen vil fungere». De har som mål å få en million doser klare til september, gitt at vaksinen har effekt (Gilbert sier de vil starte tester på frivillige i slutten av uken). Jeg kan ingenting om dette, og er usikker på hvor optimistisk jeg skal bli når jeg hører om dette. Vil det likevel bety at man er 18 måneder unna en vaksine? Altså at de dosene de håper skal være klare i september (gitt at de fungerer), likevel ikke kan gis før om ett år på grunn av videre testing? Eller kan de være good to go allerede i september? Kilde: https://www.bbc.co.uk/news/health-52329659 Vaksinen er spennende (viral vektor, altså et "ufarlig" virus som er genmanipulert med deler av coronaviruset) og er en av de måtene jeg tror kan delvis fungere med den kunnskapen vi har i dag. En av de store fordelene med denne typen vaksiner er at de modifiserte virusene kan gi en immunrespons hos de som ellers ikke får noen (og dermed ikke antistoffer) av "ekte" virus. Ulempe er som med de fleste mot dette viruset at immunresponsen kan bli feil og farlig, og at immuniteten trolig blir kort. Det er tidlig å si hvor håpefull man bør være, men det er i alle fall et steg frem, selv om det er noen mulige ting som kan gå galt. Det blir spennende å se hvordan forsøkene går, men jeg tror ikke noe på at vi får noen vaksine tilgjengelig før 2021. En annen fordel er at disse kan produseres raskt om de viser seg å virke siden det "bare" er virus. I teoiren kunne man vel laget en smittsom vaksine også. Det ville jo vært en snodig situasjon... 1
Anbefalte innlegg