AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #1 Skrevet 19. april 2020 Jeg er student, 20 år, og bor hjemme. Jeg valgte å bo hjemme, siden studiet mitt er i samme by som meg, og da slapp jeg å tenke på studielån. Og grunnen til at jeg skriver dette, er fordi jeg er mer enn 100% sikker på at noen kommer til å skrive «flytt ut». Jeg har en jobb ved siden studiet, og er heldigvis ikke permittert, så jeg har litt inntekt nå. Foreldrene mine er heller ikke permittere, men fyfaen så mye de krever av penger. Og det har vært sånn i mange år. De truet med å kaste meg ut om jeg ikke fikk jobb, fordi jeg skulle få nok penger til å klare meg selv, og nå truer de med å kaste meg ut fordi jeg ikke ønsker å gi dem. Greien er at jeg manglet masse klær fra august- desember. Jeg hadde ikke noe inntekt da, fordi jeg slet ekstremt med å få jobb. Og når jeg spurte mamma om å få en bukse, så ville hun ikke kjøpe det til meg. Og jeg lagde ikke noe ut av det. Greit nok. Men nå som jeg har egne penger til å kjøpe de tingene jeg ønsker, så kan jeg ikke. Gjør dere foreldre sånn mot deres unger? Har dere kontroll på ungene deres sin inntekt, og maser om penger til ungene deres? Jeg ønsker saklige argumenter her. Og hvis du ikke har noen råd eller noe saklig og komme med, vennligst ikke kommenter noe som helst Anonymkode: c6ef3...bff
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #2 Skrevet 19. april 2020 Jeg spurte de om jeg kunne bo hjemme før jeg valgte dette studiet. Og de sa «ja. Bare få penger til å klare deg selv». Og nå har jeg jobb, også motsier de faen meg alt de har sagt Anonymkode: c6ef3...bff
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #3 Skrevet 19. april 2020 Betaler du noe for maten du spiser? Anonymkode: cc029...cf5 22
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #4 Skrevet 19. april 2020 Ta studielån og flytt ut. Stakkars foreldrene dine. Anonymkode: ace67...168 36
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 19. april 2020 Flytt hjemmefra hvis dette ikke passer for deg 🤪 Betaler du ingenting hjemme? Du høres rett og slett ut som en bortskjemt drittunge. Foreldrene dine har ikke lenger forsørgeransvar for deg. Anonymkode: d6c29...864 52
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #6 Skrevet 19. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spurte de om jeg kunne bo hjemme før jeg valgte dette studiet. Og de sa «ja. Bare få penger til å klare deg selv». Og nå har jeg jobb, også motsier de faen meg alt de har sagt Anonymkode: c6ef3...bff Å bo gratis er jo ikke å klare seg selv. Jeg lar ikke mine barn bo hjemme gratis etter at de er ferdige på videregående. Anonymkode: 3dd3f...288 47
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #7 Skrevet 19. april 2020 Synes de høres veldig gjerrige ut. For en fin mulighet at du kan få bo hjemme og slippe studielån, kanskje også spare litt? Jeg har litt gjerrige foreldre og bodde hjemme til jeg var 21, og flyttet hjem i et halvt år før jeg og mannen min kjøpte rekkehus. De krevde aldri en krone av meg, de har hatt god økonomi i mange år så hvorfor kreve penger fra meg med dårlig økonomi? Eneste kravet var at de ville at jeg skulle spare i BSU. Anonymkode: ff881...d8f 14
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #8 Skrevet 19. april 2020 En ting til: når jeg bodde hjemme betalte jeg for mat og bidro med å vaske hus osv. Anonymkode: ff881...d8f 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #9 Skrevet 19. april 2020 Jammen så flytt ut da. Forventer at foreldrene dine skal kjøpe klær til deg når du er 20? Om du er så Dårlig stilt får du ta opp studielån som de fleste andre Anonymkode: 24e4c...793 38
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #10 Skrevet 19. april 2020 Du skriver jo ikke konkret hva de krever penger for og hvor mye. Vanskelig å komme med konstruktive innspill da. Men ja. Flytt ut. Anonymkode: bc1d5...9da 21
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #11 Skrevet 19. april 2020 Når jeg var lærling fra jeg var 18 til 20, så bodde jeg hjemme OG betalte 3000 i husleie + mat på 1000 år mnd.. Jeg hadde også deltidsjobb i tillegg til lærling, og så lenge man har inntekt, så burde man delta litt hjemme til en symbolsk sum. Hvis du feks spiser mye mat, så forstår jeg at de krever penger for forbruksting.. Spør du virkelig foreldrene dine om å få en bukse, når du er så voksen som 20 år? What 🙈 Anonymkode: 8a73d...085 26
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #12 Skrevet 19. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betaler du noe for maten du spiser? Anonymkode: cc029...cf5 Jeg dekker mine egne utgifter. Tlf, mat, drikke, klær og bøker. Jeg har nok til å klare meg Anonymkode: c6ef3...bff 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #13 Skrevet 19. april 2020 Bare at du får bo der når du er "voksen" er du veldig heldig med! Skulle bare mangle at du er med å betale. De har sikkert huslån, strøm, TV og Internett, mat og vedlikehold og mye mye mer som du også lever på nå, rart å ikke være med å betale. De krever vell ikke full oversikt over økonomien din? Isåfall kanskje fordi du tjener mindre enn de forventer at du skal bidra med hjemme? Synes du bør være takknemmelig og betale uten spørsmål. Om det ikke er god stemning så flytt på hybel, ta opp stipend (eventuelt lån også). Med jobben din i tillegg skal det gå veldig bra. Forholdet til familien er verdt såpass Anonymkode: 2d6b5...077 6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #14 Skrevet 19. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg var lærling fra jeg var 18 til 20, så bodde jeg hjemme OG betalte 3000 i husleie + mat på 1000 år mnd.. Jeg hadde også deltidsjobb i tillegg til lærling, og så lenge man har inntekt, så burde man delta litt hjemme til en symbolsk sum. Hvis du feks spiser mye mat, så forstår jeg at de krever penger for forbruksting.. Spør du virkelig foreldrene dine om å få en bukse, når du er så voksen som 20 år? What 🙈 Anonymkode: 8a73d...085 Jeg spiser mat til 1500kr i mnd. Jeg spurte den ene gangen fordi jeg ikke hadde jobb. Jeg tjente 18k den ene mnd, og vippset mamma 9k. Ja, det er veldig nedverdigende, men sånn var situasjonen der og da. Anonymkode: c6ef3...bff 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #15 Skrevet 19. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg dekker mine egne utgifter. Tlf, mat, drikke, klær og bøker. Jeg har nok til å klare meg Anonymkode: c6ef3...bff Dine egne ja. Men det er mye de betaler på som du nyter godt av. Bidra mere! Vis respekt for at du FÅR LOV å bo der. Hjelp til med f.eks strømregningen. Anonymkode: 2d6b5...077 5
Jodaneida Skrevet 19. april 2020 #16 Skrevet 19. april 2020 Du er ikke en unge lenger, så enten betaler du det de krever, ellers får du flytte ut og klare deg selv. Så enkelt er det faktisk. 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 Populært innlegg #17 Skrevet 19. april 2020 Jeg synes dette er utrolig trist å lese. Jeg kan ikke forstå hvordan foreldre skal være så strenge med sine egne barn. Mine barn skal få lov til å bo hjemme så lenge de vil. Selvfølgelig så lenge de betaler for mobilregning og egne klær (slik du skriver at du gjør). Man har jo valgt barn for en grunn. Hadde du flyttet ut er jeg sikker på at de hele tiden hadde mast om å få besøk av deg. Å bo hjemme, betale for seg selv og spare er jo en av de beste løsningene. Du slipper unna mye gjeld og vil raskere komme deg inn på boligmarkedet dersom du sparer. Stakkars. Anonymkode: c1117...323 51
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #18 Skrevet 19. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bare at du får bo der når du er "voksen" er du veldig heldig med! Skulle bare mangle at du er med å betale. De har sikkert huslån, strøm, TV og Internett, mat og vedlikehold og mye mye mer som du også lever på nå, rart å ikke være med å betale. De krever vell ikke full oversikt over økonomien din? Isåfall kanskje fordi du tjener mindre enn de forventer at du skal bidra med hjemme? Synes du bør være takknemmelig og betale uten spørsmål. Om det ikke er god stemning så flytt på hybel, ta opp stipend (eventuelt lån også). Med jobben din i tillegg skal det gå veldig bra. Forholdet til familien er verdt såpass Anonymkode: 2d6b5...077 Jeg betaler mine egne utgifter. Jeg ser vennene mine bor hjemme og studerer, og foreldrene deres rører ikke pengene dems en gang. Og det er derfor jeg spør. Venninnen min jobber ikke en gang, og får alt hun vil ha. Derfor jeg spør. For å se om det er normalt Anonymkode: c6ef3...bff 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #19 Skrevet 19. april 2020 Akkurat nå, Jodaneida skrev: Du er ikke en unge lenger, så enten betaler du det de krever, ellers får du flytte ut og klare deg selv. Så enkelt er det faktisk. Haha, nei. De sa at jeg kunne bo der om jeg klarte å dekke mine utgifter - noe jeg gjør nå. Og så enkelt er det? Anonymkode: c6ef3...bff 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #20 Skrevet 19. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg betaler mine egne utgifter. Jeg ser vennene mine bor hjemme og studerer, og foreldrene deres rører ikke pengene dems en gang. Og det er derfor jeg spør. Venninnen min jobber ikke en gang, og får alt hun vil ha. Derfor jeg spør. For å se om det er normalt Anonymkode: c6ef3...bff Normalen er at man har studielån og flytter ut etter videregående. De færreste bor hjemme, utenom pakistanere etc. Anonymkode: ace67...168 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå