Gå til innhold

Barna har mistet solbriller til 4000 kr, hvem betaler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

9 åringen spurte meg i går om de (mine barn) kunne låne solbrillene som lå i gangen. Jeg sa klart nei og at de koster vanvittig mye penger. I tillegg er de min venninne sine solbriller så selvsagt kan de ikke bruke andres ting. De har egne solbriller så de får bruke dem. 9-åringen trosset meg og brukte solbrillene sammen med minsten på 5 år rett utenfor. De har lagt fra seg brillene ute og noen har tatt dem. Jeg sa til 9-åringen at brillene må erstattes og at det får gå fra hennes konto. Hun mener at hun og minsten skal spleise på brillene siden minsten og brukte dem. Det er fullstendig uaktuelt at jeg betaler for dem siden det ikke er jeg som har mistet dem. Så, Hva er rett?  Brillene må jo selvsagt erstattes, men hvem betaler? 9 åringen? 9 åringen og 5 åringen? Meg? 

Anonymkode: 5025f...4e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det pengene på barnas konto egentlig skal går til? Og har de mye penger der? 

Anonymkode: d683d...a1d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

serr??? Du er ansvarlig for dine barn så selvsagt er det deg.

Anonymkode: 195af...29a

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet

I det du sa nei så burde du lagt dem bort. 
En 5-åring skal ikke være med å betale synes jeg men du og 9-åringen kan spleise. 

Anonymkode: a7292...56d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du kan betale mesteparten, og at barna kan betale litt. Ta litt fra deres konto. Ikke mye, bare litt. Sånn at de kanskje skjønner at de skal høre på deg neste gang. 

Anonymkode: bddbd...d2b

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

At du har slike ting liggende og ikke legger det bort med en gang et barn viser interesse for det er din egen skyld. 

Anonymkode: 947f7...a0c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du kan betale mesteparten, og at barna kan betale litt. Ta litt fra deres konto. Ikke mye, bare litt. Sånn at de kanskje skjønner at de skal høre på deg neste gang. 

Anonymkode: bddbd...d2b

Dette. At de skal betale alt er helt urimelig, men litt, så det svir er en fin og naturlig konsekvens. 

Anonymkode: f8668...be6

• Liker 11
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullstendig uaktuelt at jeg betaler for dem siden det ikke er jeg som har mistet dem.

Hvor gammel er du? Du høres ut som en uansvarlig tenåring...

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Tror nesten ikke på dette innlegget.. Isåfall; er du stemor for 9åringen? 

Ingen mor med vettet i behold vil vel kreve 4000kr fra en niåring? 

En annen ting er at venninnen din som legger igjen solbriller til en så høy sum hjemme hos en barnefamilie bør jo også tenke seg om to ganger. Men kjøper man solbriller til 4000kr har man kanskje økonomi til å miste dem også?

Jeg kjøper som regel solbriller til 99kr (og jeg har god økonomi) Da kjøper jeg kanskje fem par som jeg liker. nettopp fordi de ofte blir ødelagt eller avglemt, Kjøper jeg en sjelden gang et par til for eksempel 2000 så er det også mitt ansvar å ta ekstra vare på dem når jeg først bruker dem. Da er disse typisk noe jeg bruker på resturantbesøk eller utepils i sola, også får jeg ta ansvar for å passe på at de blir med hel hjem. 

Så du kan betale halvparten av utgiftene til venninna di, også får hun selv stå for resten av tapet. 

Men ungene skal da ikke punge ut. 

Anonymkode: 3f01a...ee2

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Haha, jeg ler meg i hjel. For et dilemma. Klarer ikke å slutte og le her. Ja, hvem skal betale?! 9-åringen eller 5-åringen 😂

Herregud, vi har det for godt her på nissberget. Og solbriller til 4000? Jeg har millionlønn, ville aldri i verden ha kjøpt føkkings solbriller til 4000.

Anonymkode: 773a0...2eb

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

De har en hel del penger der. Har spart barnetrygd, alle bursdagspenger, penger til jul og satt innpå selv når jeg har hatt til overs. Lever stort sett på havregryn og knekkebrød til meg selv for å ha muligheten til å spare så mye til dem. Er student og da bruke 4000 kr på nye solbriller har jeg ikke råd til. Da må jeg bruke fra bufferkonto eller deler av barnetrygden(som er forbeholdt barna).

Skal vel nevnes at dette ikke er første gang jeg må erstatte noe (da 9åringen har ødelagt macen min, TVen vår, dusjen, dører, kommoder, skap, glass etc). Hun har adhd og klatrer på alt. Var litt lei nå..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal vel nevnes at dette ikke er første gang jeg må erstatte noe (da 9åringen har ødelagt macen min, TVen vår, dusjen, dører, kommoder, skap, glass etc). Hun har adhd og klatrer på alt. Var litt lei nå..

Ta burde du faktisk ha visst bedre og gjemt solbrillene.

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nesten ikke på dette innlegget.. Isåfall; er du stemor for 9åringen? 

Ingen mor med vettet i behold vil vel kreve 4000kr fra en niåring? 

En annen ting er at venninnen din som legger igjen solbriller til en så høy sum hjemme hos en barnefamilie bør jo også tenke seg om to ganger. Men kjøper man solbriller til 4000kr har man kanskje økonomi til å miste dem også?

Jeg kjøper som regel solbriller til 99kr (og jeg har god økonomi) Da kjøper jeg kanskje fem par som jeg liker. nettopp fordi de ofte blir ødelagt eller avglemt, Kjøper jeg en sjelden gang et par til for eksempel 2000 så er det også mitt ansvar å ta ekstra vare på dem når jeg først bruker dem. Da er disse typisk noe jeg bruker på resturantbesøk eller utepils i sola, også får jeg ta ansvar for å passe på at de blir med hel hjem. 

Så du kan betale halvparten av utgiftene til venninna di, også får hun selv stå for resten av tapet. 

Men ungene skal da ikke punge ut. 

Anonymkode: 3f01a...ee2

Hjelpes . Fordi om du kjøper deg solbriller til 4000,- så er ikke det samme som at du hverken har økonomi eller lyst til å miste dem. Her får moren til barna dekke sammen med den på 9. Niåringen fikk beskjed at den ikke skulle bruke dem , da burde kanskje moren lagt de vekk så dem ikke fikk tak i dem. Men besøket skal da ikke erstatte noe som arna i hus har mistet . Har flere par dyre solbriller, tar vare på dem og aldri mistet eller ødelagt . Ville aldri kjøpt meg solbriller til 99 eller 200 fordi da er det greit å miste dem?

Anonymkode: 37c08...7fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du har lånt solbriller til 4000 kroner, så lar du ikke de ligge framme slik at barn får tak i de uansett. Ett barn er uansett ikke erstatningspliktig, det er det du som er.

Så du får bare bla opp beløpet, og ta det som en lærepenge.

Anonymkode: cd63f...5e7

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Og nei, er Ikke stemor til 9åringen. Hun er min. Fant akkurat ut av det med solbrillene da jeg skrev innlegget og var fortvilet. Venninnen min fikk solbrillene i gave og jeg ber ikke hun erstatte dem. Da tar jeg barnetrygden og betaler resten selv uansett hvor stygt det er eller hvor uansvarlig mor jeg er.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...