Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest uerfaren
Skrevet

Er det vanlig at en svarer i høflige fraser når det gjelder kontakt videre, selv om en kanskje ikke mener så mye med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor si noe du ikke mener? Det er teit.

Gjest erfaren
Skrevet

Kommer jo ann på hva du mener med fraser og kontakten videre det?

Gjest uerfaren
Skrevet
Kommer jo ann på hva du mener med fraser og kontakten videre det?

hva bør en forvente av kontakt videre da, hvor lenge skal en vente...før en skjønner at det bare var "høflighetsfraser"? hvorfor i det hele tatt gidde å bruke tid på å være høflig.... tror det er mindre sårende eller...??

Skrevet

Jo, mange kommer med fraser. Kanskje for å unngå å la være å såre der og da. Jeg kommer ikke med fraser, men jeg kommer med "kanskje"-utsagn for å la være å såre hvis jeg blir spurt direkte om videre kontakt. Ikke særlig snilt det heller, men så har jeg ikke så lett for å avvise... Har dog blitt flinkere til å være mer tydelig på hvor jeg står opp gjennom årene, men har fremdeles et stykke å gå.

Men for å si det sånn. Etter hvert vil du oppdage når det er fraser og når det er ekte. Men selv når man vet det er en frase, vil man som oftest likevel håpe hvis man selv ønsker videre kontakt.

Gjest uerfaren
Skrevet

jeg er ikke redd for å såre..sier rett ut NEI til folk jeg ikke vil ha kontakt med..ferdig med det!

Skrevet
jeg er ikke redd for å såre..sier rett ut NEI til folk jeg ikke vil ha kontakt med..ferdig med det!

Jada isbiten.

Gjest uerfaren
Skrevet

Heller is og ild, enn lunken.....

Gjest betine
Skrevet

Høffelighetsfraser er nettopp ting man lirer av seg for å unngå å si negative ting på en direkte måte. "Dette må vi gjøre oftere, tante Guri" Ehe...særlig....

Fatter ikke hva som er så galt med det og hvorfor så mange ikke kan ta en frase for bare en frase.

Skrevet

Når jeg kommer i en slik situasjon, prøver jeg å unngå å si verken ja eller nei... Jeg liker ikke å lyve, jeg vil ikke være nødt til å gjøre noe mer med personen om jeg ikke er interessert, men jeg klarer ikke si rett ut at jeg ikke er interessert heller. Jeg prøver da gjerne å gå rundt grøten og trekke ut tiden, helt til personen tar hintet, gir opp eller bare glemmer meg:p

Gjest integritet
Skrevet

Skjøner ikke problemet jeg? Slenger du rundt deg med høflige fraser så kan du jo ikke vente noe annet enn at de du sier det til skal ta deg på ordet ditt. Integritet kalles det å det er en god egenskap å ha. Vil du bli oppfattet som en løgner?

Gjest uerfaren
Skrevet
Skjøner ikke problemet jeg? Slenger du rundt deg med høflige fraser så kan du jo ikke vente noe annet enn at de du sier det til skal ta deg på ordet ditt. Integritet kalles det å det er en god egenskap å ha. Vil du bli oppfattet som en løgner?

Er det meg; trådstarter, du sikter til her? Det er jo ikke jeg som kommer med disse høflige frasene. Jeg lurer bare på hvor seriøst jeg skal ta slike fraser.

Om en person har forespeilet noe, hvor lenge skal en vente før en innser at det bare var en "høflig frase"?

Rart at du nevnte det med integritet, for det er en av de viktigste egenskapene jeg mener man kan ha.

Gjest integritet
Skrevet

Rart at du nevnte det med integritet, for det er en av de viktigste egenskapene jeg mener man kan ha.

Da vet du også svaret på hvor seriøst du skal ta slike høflige fraser.

Skrevet

Om man selv er den parten som mottar slike høflige fraser, så må man vel bare analysere personen litt for å se hvor sannsynlig det er at personen mener det. Noen har vanskelig for å si nei, og mener ja når de sier ja, andre sier vel som regel nei, nja eller tja, og da vet du hvor du står:p

Om personen sier ja med en gang, så er det ja, om h*n nøler, så er det "jeg har ikke egentlig så lyst, men liker ikke å si nei"

Gjest uerfaren
Skrevet

Det er det som er det mest skuffende.

At man får klare meldinger av en tilsynelatende pålitelig person. Noe annet hadde det vært med en en mer tvilsom person. Men jeg er vel en dårlig menneskekjenner da...

Om et vennskap eller et forhold skal starte slik, så vet jeg ikke om jeg gidder å fortsette uansett. Men det var vel aldri meningen at det skulle fortsette...skjønner bare ikke hvorfor man må såre andre. Og er man så lite oppegående at man ikke skjønner at man sårer andre, så kan det også være det samme.

Gjest uerfaren
Skrevet
Ville du blitt mindre såret av et "jeg har aldri lyst til å se deg igjen"? Slik ville du sagt det eller? Is og ild?

Mange - deriblant jeg - bruker heller en eller annen frase/kanskje-utsagn. Og så lar jeg utspillet bli motparten sitt.

I noen svært få situasjoner sier jeg nei, men da skal det være virkelig motvilje inne i bildet.

Kanskje vi er for høflige?

Selvsagt ville jeg ikke likt å bli møtt med slike kommentarer, og det har jeg også blitt. Men det går an å si ting på en grei måte(is og ild), og likevel være klar. Noe annet er det når man gir forhåpninger om noe mer, skal komme tilbake til ting osv.

Jeg vet jeg selv kan opptre temmelig kaldt, men det er aldri mot folk jeg har gitt forhåpninger, og da har de som regel skuffet meg først.

Og jeg gir aldri noen forhåpninger, eller kommer med "høflige fraser" uten å mene det. Da får ting heller gli ut i sanden etterhvert...

Man er vel selv også klar over hvordan andre kan tolke en, og da er det vel slettes ikke sikkert man oppnår den ønskede effekt......? Og jeg er bare så lei av å (nesten)alltid ta initativ.

Men siden jeg allerede reagerer så er det vel neppe heller liv laga. Da er man nok for forskjellig.

Gjest uerfaren
Skrevet

Hvis du aldri kommer med "høflige fraser" og mener du opptrer kaldt, burde du kanskje revurdere handlingsmønsteret ditt litt? Det i seg selv kan jo kanskje gjøre at folk trekker seg unna (skal være veldig forsiktig, for det er ikke stort du har skrevet om deg selv, bare reagerte litt på dette). Selv om du ikke liker bruk av høflige fraser, er de en del av vår kultur, og vår måte å samhandle på. Mange kan bli "skremt" av mennesker som ikke følger spillereglene.

.

En liten misforståelse her kanskje? Jeg kommer både ofte og svært gjerne med høflige fraser, kanskje til og med for mye. Jeg vil faktisk betegne meg som en svært varm person. Men jeg ser ingen grunn til å gi folk falske forhåpninger altså, og er mer avmålt mot de jeg ikke ønsker så mye kontakt med. Kanskje det er uhøflig....

Og jeg forventer liksom det samme tilbake.

Mht det andre har du kanskje rett.

Skrevet
skjønner bare ikke hvorfor man må såre andre. Og er man så lite oppegående at man ikke skjønner at man sårer andre' date=' så kan det også være det samme.[/quote']

Ehm man sårer jo personen uansett om man sier ja og mener nei, eller om man sier kanskje og mener kanskje. Man kan ikke si ja bare fordi den andre parten vil, om man ikke vil selv.

Gjest uerfaren
Skrevet

Men jeg blir liksom så i tvil jeg, når jeg sier at det kanskje ikke er så seriøst, og da legger opp til at dette kan avsluttes, men da viser vedkommende interesse. Men jeg lurer på om vedkommende da bare svarer for å være høflig, for det er så stille når jeg ikke tar initiativet, og jeg blir usikker.....

Gjest cecilies
Skrevet

Kansje du skulle ta opp dette med den det gjelder og ikke oss?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...