Gå til innhold

Mas, mas, mas!!!

Fremhevede innlegg

Gjest har-vært-grei-nå
Skrevet
Hadde du ventet deg at du skulle få medhold?

Eeehhh :oops: jaaaaaaa. For akkurat der og da syns jeg at jeg hadde ganske gode argumenter, men de ble liksom plukket fra hverandre etterhvert som folk begynte å svare...... :wink: .... og jeg begynte å tenke.... :oops:

Kanskje det er der det ligger??? Jeg hadde også en eldre søster som var adskillig flinkere en meg til å hjelpe til i huset

Kanskje det....... Så lenge hun er snill og pliktoppfyllende, så kan vel jeg by på litt bråk.... :ler: .

Men reagerte litt da du sa du slo til henne under en sånn fight. Sånt gjør man bare ikke!  Spesielt ikke med sin egen familie! Skjønner godt at hun nevnte "moralsk" oppfostring hos din bestemor.

Tenker med grøss på hvordan det hadde blitt :o . Hun er svææææært gammeldags av seg. Ikke særlig nådig......

Men middan ble bra den, oppvasken også. Venter fortsatt på rosen jeg, men det er kanskje litt optimistisk å tro at den kommer sånn med en gang??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så akkurat på Skavlan - der kom det en kis og snakket om grensesetting.

Og spå var Knut Nærum der, han er så tørrvittig at jeg dør - han sitter med helt alvorlig mine og sier at "hjemme hos oss er det ikke snakk om belønning for at rommet skal ryddes. Og det gjelder også barna..."

:hoho::hoho::hoho::hoho::hoho:

Et sidespor - men sier vel noe om at det kan være ganske frustrerende å være voksen og måtte rydde opp etter seg hele tiden også...

Skrevet

Hjemme hos meg har vi hjemmehjelp som tar seg av alle mulige ubehageligheter av hygienisk art... det er en fin løsning.

Kid

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg har støvallergi jeg, så jeg gjør alt jeg ikke synes gjøres godt nok av øvrige familiemedlemmer selv. Rommet mitt og badet er det jeg som har ansvar for, og det går helt fint det. Hadde hushjelp før, men de var så slurvete at det ikke var verdt det. Dessuten vet jeg nå at rommet mitt er gullende rent hvis jeg har ordnet det selv!

Skrevet
Da jeg var 14 år så jobba jeg tre dager i uken etter skolen og betalte 600 kr i mnd hjemme!!!! Dette er (hjelp) snart 14 år siden.
Det visste jeg ikke. JEG betalte ikke hjemme da, så ta det opp med pappa om du ønsker pengene tilbake... :ler:

- vi har oppvaskmaskin (som bare brukes når vi har hatt mye gjester, for hun mener vi kan spare strøm og vann med å vaske opp for hånd, siden vi bare er tre)(jeg trur strengt tatt ikke vi sparer såååå mye strøm)

Det er faktisk BILLIGERE å bruke oppvaskmaskin enn å vaske for hånd. Sjekka det nå når vi kjøpte oppvaskmaskin nemlig.

Alltid maser hun om jeg kan gjøre ditt og datt' date=' støvsuge bl.a. Hvorfor skal jeg støvsuge stua, når jeg stort sett bare er på rommet eller ute??[/quote']Bare på rommet eller ute er vel en sannhet med modifikasjoner, man har ikke vondt av å hjelpe til hjemme uansett.

MEn generellt er jeg egentlig uenig i de fleste svarene her. Waco har forresten hatt noen gode poeng her!!!

En 14 åring som HAR vært på skolen, gjort lekser og rydda vekk etter seg på matbordet OG har venner som venter på seg syns jeg burde få gå til dem! Det ER slitsomt å være 6 timer på skolen.

Syns heller at mor og datter burde sette opp en plan over hva hvem skal gjøre i løpet av en uke. Dermed kan "drittmøkklei" som nå har blitt "har-vært-grei-nå" også lettere avtale med vennene om når de skal møtes osv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ta utskrift av denne debatten, og ta vare på det til du selv får tenåringsbarn....

Skrevet

Når det ikke tar mer enn et kvarter å ta oppvasken, hvorfor kan ikke du gjøre det da?? Jeg synes det er sinnsykt barnslig av deg å ikke hjelpe moren din. Høres det rett ut at hun skal gå på jobb, vaske, rydde, støvsuge osv, uten at du skal gjøre noen ting??

:evil: Dette er barnslig av deg!! :evil:

Skrevet

Stakkars, bare 150 kr uka for å rydde på rommet ditt.

Du får med andre ord betalt for å bo hjemme.

Ikke klag!

Skrevet

Jeg husker hvordan det var å måtte gjøre ting, akkurat da det passet min mor.

Hva med å gjøre en avtale om at du tar oppvasken innen et bestemt klokkeslett? Da kan du kanskje være litt med veninnene dine først og så ta oppvasken?

Bare oppvasken blir tatt i løpet av dagen/kvelden så er det kanskje ikke så nøye med klokkeslettet? Spør din mor om ikke det kunne la seg ordne. Men, da må du vise at du er til å stole på, og ta oppvasken. Ellers får du sikkert ikke flere sjanser. Lykke til! :0)

Skrevet

Her fortjener 14år_drittmøkklei mye mer støtte og forståelse!

Hva i all verden er det med alle dere som skal komme med hvor vanskelig mamma'n hennes har det da? Og hvor mye dere selv måtte gjøre for ørten år siden?

Nei jeg er faktisk mange og tredve, kunne vært pappa'n til denne jenta, men husker allikevel hvordan det var å være tenåring.

Mamma og pappa er på jobb og er slitne, javel. Barn må gå på skole, og er også slitne. Sett utfra alder og erfaring er skole like krevende for en tenåring, som jobb er for en godt voksen.

Hvorvidt 150kr uka er mye eller lite, kommer an på inntekten til foreldrene. Som alenemor får mamma'n i dette tilfelle barnetrygd for to og bidrag, så 600kr mnd burde være overkommelig.

OG hvis jeg hadde blitt tvunget til å gjøre en jobb manuellt, når det faktisk står en maskin som kan gjøre det for meg der, ja DA skjønner jeg at jenta blir frustrert!

Foreldre burde ikke kreve og forlange så mye av barna!

Hvis barna holder seg unna alkohol, narkotika, sex-fester og andre dårlige erfaringer, burde vi prise oss lykkelige!

Vis heller barna hvor glade vi blir HVIS de hjelper til, istedet for å kjefte for at de ikke gjør det!

Jeg var bortskjemt på dette område i oppveksten, og måtte lære meg alt når jeg flyttet for meg selv, den tid den sorg funket greit for meg.

La jentene få oppleve ungdomstiden, så slipper de å ta ut skilsmisse som 28 åring, med tapt ungdomstid som begrunnelse!

Skrevet

ar en tenåring selv , og jeg synes 150 kroner uka er lite , så finn deg en jobb.

Du bor der og så lenge du gjør det, så får du hjelpe til.

Du lærer å ha det ordentlig rundt deg, ikke vise frem en møkkasti som du glatt gir utrykk for at du lett hadde gjort.

Moren din vil spare strøm, og så lenge du ikke har peiling på utgifter så får du pent være med å vaske opp.

Hadde moren din flydd og gjort like mye som deg, så kan jeg ikke forestille meg hvordan hjemmet ville sett ut.

Så takk moren din for at du har et fint hjem.

Synes du fortsatt at det er for mye å gjøre hjemme, så får du ansette noen til å gjøre din jobb, men betal av ukepengene dine.

Det koster å være på topp.

Du sier at dette med oppvasken bare tar 15 min.

Ja vel, så gjør det selv da hvis det ikke er så mye å krangle om.

Fordi om man er moe så betyr ikke det det at man automatisk elsker rengjøring oppvask og at man driver et hotell.

Hanna.

Skrevet

14 år møkk-lei/drittunge/skal være grei i dag/har vært grei...

Er litt imponert over hvordan du klarte å endre holdning på de dagene - stor applaus til deg!!!

Vær glad i den mammaen du har! Selv om hun noen ganger er "dum og teit" så er hun glad i deg og gjør veldig mye for deg.

Jeg klarte ikke se det da jeg var 14 - nå er jeg 23 og ser så mye mer (kanskje fordi jeg er blitt mamma selv?)

Du var smart som snakket med dine venner, du reflekterte over alt din mor gjør for deg og du tok imot den kritikken du fikk her uten å slenge med kjeften tilbake - og ikke minst: du endret din atferd hjemme!

Du er mer voksen enn du utga deg for i de første innleggene, kanskje det var litt hormoner i sving?

Håper min datter blir litt som deg.

Gjest Arielle, ikke innlogget
Skrevet

Mortie

Jeg synes at foreldre har rett til å kreve at barna er med på å gjøre husarbeid som rydde rommet, vaske klær og henge dem opp en gang i blant, vaske opp enten det er for hånd eller ikke, støvsuge eller hva det nå skulle være. De er med på å rote og bruke ting de og.

Dette er ikke så vanskelig og krevende for en 14 åring heller.

Hun klager over at hun må vaske opp for hånd. Javel....men når mora velger å ikke bruke oppvaskemaskinen, så må hun godta det.

Jeg vet veldig godt hvordan det er å være tenåring og ville ditt og datt, men man må gjøre sin del i hjemmet uansett om man er tenåring eller voksen. Så enkelt er det med den saken.

Og jeg tror faktisk moren er mer sliten enn en som går på skolen.

Arbeidsdagen er ikke over for moren når hun kommer hjem. Nei, den fortsetter med husarbeid og middag og gud vet hva.

Da kan jammen meg andre hjelpe til sånn at ikke alt skal falle på en person.

Og vil en ha mer penger, ja da må man jobbe som sagt.

Hun høres bortskjemt ut som vil ha mer penger, gidder ikke å hjelpe moren med ting for det er så mye mer viktig å treffe vennene. De kan ikke vente en liten stund, umulig det.......

Og det er da også foreldrene som bestemmer i huset.

Når mine barn blir eldre, så kommer jeg til å si til dem at de skal rydde rommet sitt selv, ta skitne klær ut i vaskerommet, hjelpe til med støvsuging, oppvask, klesvask, ta ut bosset o.l.

Dette skal man kunne forvente fra de man bor sammen med.

Og særlig når barna er 14-15 år.

Det tar ikke lange tiden å rydde rommet eller ta en oppvask for hånd. Og folk dør ikke av å vente en liten stund til.

Verre er faktisk ikke tingene.

Gjest prakteksemplaret
Skrevet

Salina, Terje og Hanna, dere kan slutte å pepre meg nå, da jeg har kommet på bedre tanker. Det hadde dere funnet ut hvis dere hadde lest hele tråden før dere ble så ivrige. :evil: til dere også!

Skrevet

Hehe..vel..alle 14 åringer synes vel dette er kjipt ..MEN

Og lære seg til husholdsvaner har man godt av, det sitter igjen når du flytter for deg selv. Og jobbe for penger har man heller ikke vondt av :)

Du kan jo prøve skaffe deg jobb ved siden av skolen for å tjene mer penger( slik jeg gjorde når jeg var 15). Da ser du at det ikke er så fryktelig synd på deg alikevel :) Det er bra og lære seg i ung alder at penger vokser ikke på trær :)

Og jeg er helt enig..moren din har tatt vare på deg og forsørget deg i fjorten år..hun krever ikke så fryktelig mye igjen..

så ja..du er hel på jordet :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ble aldri presset til å gjøre noe hjemme. Vet ikke om jeg skal si jeg er heldig eller hva på det,men:)

Men fikk heller ingen lommepenger om jeg ikke gjorde noe. Så var opp til meg selv. Det ble ikke mye lommepenger :ler:

Så fikk jeg meg jobb som 15 åring i stedet. Og hadde plutselig masse penger, det virket ihvertfall sånn. Hadde jo ikke vært vant til å ha noe særlig.

Men alltid fått det jeg trenger av klær, skolesaker eller hva det skal være. Det var på en måte utenom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...