Gjest 14år_drittmøkklei Skrevet 12. september 2002 #1 Del Skrevet 12. september 2002 Her er det full huske stue for tiden for jeg har satt meg litt på bakbeina. Sist i går etter middag, da jeg nekte å vaske opp. Jeg hadde på forhånd gjort alle lekser for å kunne gå ut til venner etter middag. Mamma spurte om jeg kunne vaske opp, men jeg sa plent nei, av flere gode grunner: - vi har oppvaskmaskin (som bare brukes når vi har hatt mye gjester, for hun mener vi kan spare strøm og vann med å vaske opp for hånd, siden vi bare er tre)(jeg trur strengt tatt ikke vi sparer såååå mye strøm) - hun dør vel ikke av å gjøre det selv?? Jada, hun har vært på jobb og ordna middag og det hele, men hallooooo; det tar da ikke mer enn et kvarter?! Dessuten har jeg vært på skolen i over seks timer og jeg har gjort lekser for å kunne være med venner! - Jeg får bare 150 kroner i ukelønn. Da holder jeg orden på rommet mitt, rydder ellers i huset hvis jeg har rota noe (altså jeg rydder etter meg selv) og jeg lufter hunden. Vennene mine får mye mer penger hjemme, uten at de gjør like mye. Alltid maser hun om jeg kan gjøre ditt og datt, støvsuge bl.a. Hvorfor skal jeg støvsuge stua, når jeg stort sett bare er på rommet eller ute?? Alltid får jeg slengt i trynet at jeg er lat, og burdte bo hos mormor ei stund "for å bli tatt en skole"...... Mulig jeg ikke er av de mest aktive, men hvorfor skal jeg måtte rydde og vaske etter andre? Tenåringer i dag må sikkert gjøre mindre enn de måtte gjøre før i bestas ungdom, men samfunnet har da forandret seg!? Prøver å få de til å skjønne dette, men da hånflirer de meg rett opp i ansiktet. Er jeg heeeelt ute å kjøre her eller er det noen som ser at jeg har et poeng??????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 12. september 2002 #2 Del Skrevet 12. september 2002 Jeg har ingen sympati for dette du sier. Du sier at du ordner opp etter deg selv. Javel, hva tror du mamman din og pappan din har gjort for deg i disse 14 årene. Du sier videre at du får ukepenger for at du selv rydder på rommet???? Herregud da skulle du ikke hatt penger for, du rydder jo da for din egen del...Skjerp deg og hjelp mora di....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2002 #3 Del Skrevet 12. september 2002 Enig med Care. Sett i gang og gjør noe for andre enn deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 12. september 2002 #4 Del Skrevet 12. september 2002 Lille venn du er 14 år og har med og gjøre som moren din sier.... 150 kroner i uka er mye det om du bare rydder etter deg selv....din mor går på jobb og hadde ikke hun gjort det hadde ikke du hatt mat på bordet...nei du har ikke blitt bedt om å bli født,men du kan no vise litt respekt og gjøre noe hjemme.... De fleste foreldre gjør det de tror er beste for barna sine og din mor vil vel vise deg at penger ikke detter i hendene på deg om du ikke har gjort noe for å få dem...det er nemmelig sånn at man må jobbe for å få penger og da tar man somregel bedre vare på pengene også..... Tenk deg at du er 20 år skal flytte hjemmen i fra og du har fått allt du peker på og de pengene du mener selv at du bør ha for alle vennene dine får så mye.....så står du der og må jobbe for å betale husleie og mat....pluss kær og annet...du vil da få et sjokk..for du må faktisk jobbe for pengene og du har ingen aning hvordan man behandler dem og at det ikke finnes lommebøker som automatisk fyller seg selv når den er tom.... Du må vite at du er heldig som går på skole,det er noe du gjør for deg selv og for at du skal kunne få et yrke og en fremtid ,en mulighet til å ha det bra i dette materialistiske sammfunnet vi lever i.... Nei lille venn...du har ikke noe du skulle ha sakt....du skal respektere din mor og hennes døme kraft....og hjelpe til hjemme..... Hadde du vært min datter hadde du vel ikke fått et rødt åre om du ikke hade gjort det du fikk beskje på.... :x Spiller ingen rolle hva vennene dine får,du er et barn og barn skal gjøre som voksene sier.... :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 12. september 2002 #5 Del Skrevet 12. september 2002 Det kan nok hende at dere ikke sparer all verden på å ikke bruke oppvaskmaskinen. Dere er jo bare 3 og da behøver den jo ikke gå hver dag heller. Når det er sagt synes jeg du virker bortskjemt!!!!! JA, du kan også være slitem og du vil gjerne gå ut med vennene dine når du er ferdig med lekser. Du synes mor kan ta oppvasken fordi det bare tar et kvarter. Det gjelder vel deg også? Det betyr at du kun må vente 15 minutter lenger før du kan gå ut. Er det så ille da????? Jeg kan garantere deg at begge dine foreldre gjør MYE for deg og for felleskapet dere har som familie. Klær og hus vasker seg ikke av seg selv feks.!!! Maten hopper ikke fra butikken, via komfyren og opp på matbordet sånn helt uten videre heller. At du rydder etter deg selv SKULLE BARE MANGLE. At du får 150 kr for å rydde etter deg selv er jo i seg selv helt tullete. Du skulle etter min mening i utgangspunktet ikke fått noe for det. Fast ukelønn er jo vanlig, og det burde være en selvfølge at du yter noe til gjengjeld (og da mener jeg UTOVER å rydde etter deg selv). Hrmf.... :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 14år_drittmøkklei Skrevet 12. september 2002 #6 Del Skrevet 12. september 2002 For å ta det med oppvasken...... det er hun som absolutt ikke vil bruke oppvaskmaskinen - da kan hun vaske opp selv! Sett i gang og gjør noe for andre enn deg selv. Hvis jeg rydder opp etter meg selv, så gjør jo ikke andre noe for meg, så hvorfor skal jeg da hjelpe henne?? hva tror du mamman din og pappan din har gjort for deg i disse 14 årene Pappa har faktisk ikke gjort noen ting for meg, for han har jeg aldri sett. Mamma bare maser og maser og det i alle 14 år. Har jo ikke bedt om å bli født heller da! Når de først får unger, så man jo regne med at det blir jobb også, ikke lempe alt arbeid over på unga!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitri Skrevet 12. september 2002 #7 Del Skrevet 12. september 2002 hun dør vel ikke av å gjøre det selv?? Jada, hun har vært på jobb og ordna middag og det hele, men hallooooo; det tar da ikke mer enn et kvarter?! Dessuten har jeg vært på skolen i over seks timer og jeg har gjort lekser for å kunne være med venner! Og du kan ikke gjøre det pga av...............? På skolen så sitter man på baken mesteparten av dagen og skriver noen notater og så stikker man ut i friminuttene og skravler til man blir blå i trynet. Det skader ikke at du kan vaske opp den ene gangen. Du sier jo selv at det kan ikke ta mer enn et kvarter. Jeg får bare 150 kroner i ukelønn. Da holder jeg orden på rommet mitt, rydder ellers i huset hvis jeg har rota noe (altså jeg rydder etter meg selv) og jeg lufter hunden. Vennene mine får mye mer penger hjemme, uten at de gjør like mye. 150,- i ukelønn.....det blir 600,- på en mnd det. Jeg fikk ikke noe ukelønn når jeg bodde hjemme. Det at dine venner får mer penger er ikke din mors feil. 150,- høres mer enn nok ut for å rydde rommet, rydde det du roter og lufter hunden. Alltid maser hun om jeg kan gjøre ditt og datt, støvsuge bl.a. Hvorfor skal jeg støvsuge stua, når jeg stort sett bare er på rommet eller ute?? Skader det å støvsuge stuen? Jeg gjorde det når jeg bodde hjemme med mine foreldre og da satt brukte jeg nesten ikke stuen. Men jeg gjorde det likevel. Ta ut av oppvaskemaskinen, vaske opp, sitte på klesvask, ta ut klesvasken og henge den opp er det man kan hjelpe til med når man bor hjemme. Bare vent til du flytter for deg selv for da må du gjøre alt det der uten å få ukelønn. Jeg flyttet ut hjemmefra for 3 år siden og i dag tar jeg alt som heter husarbeid, støvsuger, klesvask, bleieskift, gulvvask, oppvask..........you name it. Og jeg får ikke noe "lønn" for dette. Synes du kan hjelpe moren din med en ting selv om du skal ut med vennene dine. Et kvarter er ikke mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 14år_drittmøkklei! Skrevet 12. september 2002 #8 Del Skrevet 12. september 2002 Hallooooo! 150 kroner er ingenting det. En tur på kino, så er halvparten borte..... Og på skolen gjør man faktisk mer enn å sitte på baken å skrive. Man må konsentrere seg også faktisk. Og jeg vet også at når jeg er ferdig på skolen og skal flytte må jeg gjøre alt dette selv uten å få betalt. Derfor mener jeg at vi kan da få nyte ungdomstiden i mellomtiden. Den tid den sorg, er det ikke det det heter? Joda jeg kan også bruke det ene kvarteret på å vaske opp, men jeg har venner som venter på meg. Det har ikke hun. Hun vil jeg skal vaske opp så hun kan ligge i sofan. Jeg skjønner ikke at hun ikke gir seg, dette har vi krangla om så mange ganger at det endte faktisk med at jeg slo til henne en gang. Det var da de begynte med dette tullet at hun kom til å sende meg til mormor for at hun skulle lære meg "folkeskikk", men skjønner de ikke da at jeg blir frustrert. Er jeg virkelig helt urimelig?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 12. september 2002 #9 Del Skrevet 12. september 2002 Ja, du er helt urimelig. Bortsjemt er du! Skjerp deg, en dag vil du og bli mor og se hvor hardt det er. Et kvarter er ikke all verdens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2002 #10 Del Skrevet 12. september 2002 Er jeg virkelig helt urimelig?? JA!!!!!!! Du oppfører deg som en liten drittunge til tross for at du burde skjønne bedre i en alder av 14. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 12. september 2002 #11 Del Skrevet 12. september 2002 Ja, jeg er enig med de andre her. Du høres bortskjemt ut. Å stakkar, må du konsentrere deg på skolen du da? Det slipper sikkert moren din å gjøre på jobben. Og det slipper sikkert studenter som må jobbe og vaske klærne sine og støvsuge selv også... det er nok bare du som er sliten. J, nå er jeg spydig, og jeg mener ikke at en fjortis skal gjøre alt husarbeide i en familie - men alvorlig talt - det høres ikke ut som du overarbeider deg med å rydde rommet ditt, støvsuge og vaske opp en gang i mellom. Du slipper faktisk ganske billig. Hva andre får i lommepenger er en ting, hva moren din gir deg er noe helt annet. Og ta du den oppvasken du, og lær deg til å ta dne med en gang. Om du bruker stuen eller ikke skal avgjøre om du skal støvsuge? For noe tullprat. En familie er en evig dugnad. Alle må ta i et tak eller tre. Noen synes de alltid må gjøre mest, det er slett ikke alltid tilfelle. Jeg er sikker på at moren din gjør deg en tjeneste. Og vil du ikke ha lommepenger - så skaff deg en jobb! Jeg gikk med avisen jeg, da jeg var 14 år. Tjente mine egne penger, og det var de pengene jeg hadde. Tror du moren din har 600,- i mnd å søle bort på bare seg selv? Ja, du er urimelig. Og kommer til å oppleve den virkelige verden når du kommer for deg selv en dag og du selv skal forsørge en familie - og oppdra en drittunge som ikke gidde vaske opp en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 12. september 2002 #12 Del Skrevet 12. september 2002 Hvis du ikke klarer å se på jobben som hjelp til mora di, så tenk på det som trening for livet. Før eller siden må du klare deg selv her i verden, mamma vil ikke alltid være der for deg, hva gjør du da? Nei, enig med de andre her jeg. Og jeg er bare 4 år eldre enn deg. *håper ungen min blir litt mere takknemlig* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitri Skrevet 12. september 2002 #13 Del Skrevet 12. september 2002 Og på skolen gjør man faktisk mer enn å sitte på baken å skrive. Man må konsentrere seg også faktisk. Og det er jo så forferdelig krevende......... Jeg har selv gått på skole og det er ikke sååååå krevende og deu blir ihvertfall ikke helt skutt og utslitt. Joda jeg kan også bruke det ene kvarteret på å vaske opp, men jeg har venner som venter på meg. Da kan de vente et kvarter til. Verden går ikke under for det. Er jeg virkelig helt urimelig?? Ja jeg synes det. Du mener at hun skal ta oppvask, støvsuging, at du skal få mer i ukelønn og at du ikke skal gjøre noe mer fordi du har venner som venter på deg. Som man reder, ligger man. Hun kommer hjem fra jobb og er utslitt. Jeg kan banne på at du ikke er halvparten så utslitt som henne. Hun jobber for at dere skal ha penger til mat, hus og klær på kroppen og nok til regninger. Hvis du synes du får så lite i ukelønn så kan du jo skaffe deg en jobb da, som f eks avisbud eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viwi Skrevet 12. september 2002 #14 Del Skrevet 12. september 2002 JA du er urimelig!!!! Oppfører deg som en liten drittunge. Du er da 14 år!!! På tide å lære litt hva ansvar er. Hvorfor skal moren din slave for deg???? Du får faktisk 150 kr i ukeslønn uten å gjøre en dritt!!! Herregud hadde du vært min skulle du jammen ikke fått ei krone uten at du var villig til å gjøre annet enn å rydde etter deg selv. Det er da bare rimelig at alle rydder etter seg selv. Så hvorfor skal du få penger for det? Nei hjelp moren din litt du uten å syte og klage. Det er faktisk ikke så lenge til du skal ut på egenhånd i verden. Da kan du se at der er det ingen som gir deg ukelønn for å rydde opp rotet etter deg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest drittungen Skrevet 12. september 2002 #15 Del Skrevet 12. september 2002 Ser ut til å være enstemmig vedtatt at jeg er en drittunge, så da skiftet jeg nick...... Herregud hadde du vært min skulle du jammen ikke fått ei krone uten at du var villig til å gjøre annet enn å rydde etter deg selv. Bra jeg ikke er din da for der trur jeg hadde slått meg vrang!!!! For å si det sånn, jeg rydder ikke rommet og sånt for min egen del; jeg BLÅSER i om rommet ser bomba ut. Og jeg hadde neppe ryddet det hadde ikke hun krevd det og betalt meg litt for det. Men jeg skjønner jo at det er hun som får sympatien her inne, og det antagelig er jeg som er litt urimelig. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor........ mulig jeg er for dum... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2002 #16 Del Skrevet 12. september 2002 For å si det sånn, jeg rydder ikke rommet og sånt for min egen del; jeg BLÅSER i om rommet ser bomba ut. Og jeg hadde neppe ryddet det hadde ikke hun krevd det og betalt meg litt for det. Med andre ord; så rydder jeg det for henne da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 12. september 2002 #17 Del Skrevet 12. september 2002 En ting skal du vite: Det blir ikke noe mindre mas senere i livet! Livet er et mas......du blir trukket og dratt i alle retninger. :-? Og alle - ALLE - har et ansvar for at hjemmet, jobben, samfunnet skal fungere! (Noe annet er at jeg synes at oppvaskemaskinen kan/skal benyttes når man har det....... det er lite å spare på å ta oppvasken manuelt....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2002 #18 Del Skrevet 12. september 2002 Kanskje best å komme seg til bestemor å få tatt den "skoleringa" først som sist........... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 12. september 2002 #19 Del Skrevet 12. september 2002 Er enig med drittungen. Er det noe som er værre enn mammaer som maser? Som i sitt enkle lille hodet faktisk klarer å spare strømregning med å være sur og tverr og tvinge mennesker til å gjøre arbeid, vi har satt maskiner til å gjøre for oss? Dersom mammaen faktisk syter så forferdelig fordi at det er "så mye oppvask"... javel, da får hun gjøre det selv da. W Som bruker oppvaskmaskin..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dr. ian Skrevet 12. september 2002 #20 Del Skrevet 12. september 2002 Som man roper i skogen får man svar? Å si at ei på 14 er bortskjemt fordi hun ikke vil rydde rommet sitt er vel litt drøyt, vel? Jeg rydda bare rommet mitt under direkte trusler om død og deportasjon, husker jeg. Og da bare det aller nødvendigste.. Ellers er jo slike forum et sted for å få ut frustrasjoner, og frustrasjoner er frustrasjoner uansett alder :blunke: Men du har vel fått de ut nå, ..æh...møkkalei? dorian - hadde 5 kr. i ukelønn (en gang i tiden - rundt Renessansen eller noe ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå