Gå til innhold

Baby 7 mnd, hvor mye morsmelk er nok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun drikker på morgenen før vi står opp, og på kvelden når hun skal sove. Av og til litt på dagen, men har sjelden tid, og er uinteressert 🙈 er det nok? Burde hun få erstatning i tillegg? Vi samsover, så det er selvforsyning på natta, men tror ikke hun spiser noe da, jeg merker i alle fall ingenting 😅

Hun får også grøt på kveld og morgen, men ikke fulle porsjoner. På dagen får hun av og til smoothie(noe hjemmelaget og noe pose), banan, skalk å gnage på, noen ganger middag, men fortsatt små porsjoner. Hun er ikke så interessert i mat, men "pitler" mest og jeg føler ikke hun får i seg så mye. Forslag til alternativ? Hele skiver i biter med feks leverpostei setter hun i halsen. 

Jeg er så usikker på om hun får i seg nok mat. Men hun er stort sett blid og fornøyd, sover greit. 

Anonymkode: 0ac2d...ddd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår godt bekymringene, men så lenge barnet er blid, aktiv og virker fornøyd, så er det greit. Får de får lite mat, blir de slappe.

Min pode er 8 måneder, og det er først den siste uka jeg synes han har spist noe jeg kan kalle en porsjon. De første 6 ukene var det mest kjenne på maten og nødigst utforske litt og kaste det på gulvet. Jeg følte jeg omtrent fullammet. I tillegg tok det jo mange uker før noe i det hele tatt ble fordøyd, og fortsatt kommer mye rett gjennom systemet.

Jeg ammer mye fortsatt, men tenker det er helt greit så lenge jeg tilbyr mat (med tilhørende vann). Det går seg til etter hvert :)

Anonymkode: 5b663...488

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Ja, jeg tenker jo at så lenge hun er i godt humør så er det ok. Men jeg føler hele tiden at "nå burde hun spise" og stresser litt rundt det. Hun får vann til måltidene på dagen, noe hun er veldig glad i, burde jeg tilby mer pupp enn vann, eller er det ok?

Hun er forresten stor, nesten 10 kg og 73 cm, så tenker jo også derfor at hun burde kanskje hatt mer mat🙈

Hi

Anonymkode: 0ac2d...ddd

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med helsestasjonen, du. :) babyer skal helst ha morsmelk/mme som hovednæring frem til ett år, og vann skal man være forsiktig med sånn at det ikke erstatter melka di. Mulig at dette ikke er krise fordiom, siden baby er fornøyd, men ville hørt med helsesykepleier og evt. prøvd å erstatte vannet med mm/mme.

Anonymkode: 1d640...088

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ammer 2 ganger i døgnet og gir melkebasert grøt 1-2 ganger pr dag, så er det nok melk.

Det er også helt greit å gi vann til måltidene. 

Dersom du er usikker, så kan ďu ringe helsestajonen.

Anonymkode: 9fba0...673

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville kuttet ut vann til maten og gitt mm i stede, det skal jo være hovednæringen frem til de er 1 år :) syns ikke 2 amminger I døgnet er så mye, men de små har ofte perioder hvor de spiser mer og mindre så akkurat det ville jeg ikke bekymret meg for 😊 eldste her var ganske småspist en periode og da fikk vi beskjed om å gi mm der det lot seg gjøre, som drikke til maten, i stedet for saus/kraft til middagen osv. Og kutte ut vann.

Men snakk med helsestasjon om du er usikker, de kan gi mer konkrete råd basert på ditt barn enn hva vi på kg kan :)

Anonymkode: 37c26...ba1

Gjest Albbas
Skrevet

Minst 5 dl morsmelk/mme/melkebasert grøt per dag for nok kalsium. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som nok med ammingen du har. Vann er riktig å gi til måltider. Det er en viktig del av utviklingen det også. 

Det er melk (mme) i ferdiggrøtene, så det er i grunn et melkemåltid spedd  med havre/mel :)

Anonymkode: b9ba4...438

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...