AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #1 Skrevet 19. april 2020 https://www.dagbladet.no/kjendis/lilyhammer-skuespiller-ma-amputere-beinet/72375731 Quote Broadway-skuespiller Nick Cordero (41), som hadde en rolle i TV-serien «Lilyhammer», må amputere høyrebeinet etter coronakomplikasjoner NEW YORK (Dagbladet): Den Tony-nominerte skuespilleren Nick Cordero ble innlagt på intensivavdelingen til Cedars-Sinai Medical Center i Los Angeles 31. mars. Lørdag forteller kona hans, Amanda Kloots på Instagram at Cordero nå er nødt til å amputere høyrebeinet etter komplikasjoner. Blodfortynnende Hun forteller at Cordero er blitt behandlet med blodfortynnende medisin for å hindre blodpropp i beinet, men at legene var nødt til å stanse behandlingen fordi de førte til indre blødninger. - Vi måtte slutte å bruke blodfortynnende medisin, men det førte til blodpropp i høyrebeinet, så høyrebeinet blir amputert i dag, sier hun på Instagram, ifølge AP. Ville du ha vært villig til å amputere enn fot etter å ha fått koronaviruset fordi du måtte oppholde deg et sted uten tilstrekkelig avstand til andre - husker en tråd der noen ville på konsert, og mente at denne konserten var verdt det å få viruset - eller kjøpe smågodt i løsvekt? Er de små sjansene man tar for å leve som "normalt" virkelig verdt det ...? Selv ville jeg ikke ha gjort det. Dette viruset er ikke til å spøke med, og selv om man ikke dør, kan skadene likevel bli store. Anonymkode: c95cd...26b 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #2 Skrevet 19. april 2020 Hæ? Den overskriften ga ingen mening. Spør du om hva man ville valgt mellom å amputere en fot eller å få korona? Jeg frisk ellers, og ville heller valgt å få korona. Mest sannsynlig ville jeg opplevd milde forkjølelsessymptomer. Kan allerede ha hatt det uten å vite det. Så nei, med mindre jeg får noen milliarder kroner på kjøpet med amputert fot, så ville jeg heller valgt korona. Anonymkode: 27eee...800 8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #3 Skrevet 19. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ? Den overskriften ga ingen mening. Spør du om hva man ville valgt mellom å amputere en fot eller å få korona? Jeg frisk ellers, og ville heller valgt å få korona. Mest sannsynlig ville jeg opplevd milde forkjølelsessymptomer. Kan allerede ha hatt det uten å vite det. Så nei, med mindre jeg får noen milliarder kroner på kjøpet med amputert fot, så ville jeg heller valgt korona. Anonymkode: 27eee...800 Det jeg spør om, er kort sagt om man er villig til å måtte amputere en fot etter å først ha fått korona - noe mange tydeligvis er villige til, blant annet vedkommende som brøt karantenen fire ganger, de 2350 som på liv og død måtte handle i Sverige før påsken, samt mange andre som ikke ser på viruset som en fare, eksempelvis ved å kjøpe smågodt i løsvekt, til tross for at hygienen i smågodtavdelingen er til å gråte av. Ville alle disse menneskene mene at en amputert fot er verdt prisen for å gå på konsert, reise til Svinesund, eller kjøpe smågodt? Etter alt å dømme gjør de det ... Anonymkode: c95cd...26b 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #4 Skrevet 19. april 2020 Du skjønner vel at dette er en komplikasjon av utilstrekkelig medisinering med blodfortynnende? Det står jo ettrykkelig klart i det avsnittet du har linket til. De som går på blodfortynnende er i risikogruppen og holder seg gjerne mest hjemme uansett. Uansett er dette nok en idiotisk tråd for å spre koronafrykt. Man kan ikke bruke étt enkelteksempel blant alle millionene som er smittet og dra slutninger om risiko for hele befolkningen. Anonymkode: 154b3...5d4 19
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #5 Skrevet 19. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Du skjønner vel at dette er en komplikasjon av utilstrekkelig medisinering med blodfortynnende? Det står jo ettrykkelig klart i det avsnittet du har linket til. De som går på blodfortynnende er i risikogruppen og holder seg gjerne mest hjemme uansett. Uansett er dette nok en idiotisk tråd for å spre koronafrykt. Man kan ikke bruke étt enkelteksempel blant alle millionene som er smittet og dra slutninger om risiko for hele befolkningen. Anonymkode: 154b3...5d4 Problemstillingen blir den samme: Hvor mye er man risikere for en liten (eller tydeligvis stor i vedkommendes øyne) gevinst? I russisk rulett har man en revolver med en patron som er dødelig mens de andre mulighetene gir overlevelse; nå er jeg litt usikker på hva som er sjansen til å få komplikasjoner er med tanke på korona, men la oss nå eksempelvis anta at den er 2% for folk under 30. Så setter man opp en glassbeholder med 100 hvite piller, der 98 av dem er helt ufarlige, mens 2 gir alvorlige skader eller død. Ville da en av dem som måtte dra til Svinesund, kjøper smågodt i løsvekt, eller vil leve "som normalt", frivillig spise en av disse hvite pillene, til tross for at sjansen er 98% for at det går bra ...? Neppe. Men med korona er det liksom ikke så farlig - "for dette går jo bra". Det er nettopp det det ikke gjør. Og når du anklager meg for å spre frykt, kommer jeg til å tenke på en kommentar i begynnelsen av utbruddet, der jeg lenket til en artikkel som en som hadde gått gjennom sykdommen og fortalte hvor ille det var - nei da, dette skulle man ikke fortelle her i forumet, for da spredde man frykt. Dette var jo bare en mild influensa. Aksepter virkeligheten dette stiller oss ovenfor: Viruset er en risiko vi står ovenfor, og hvorvidt vi er villige til å spise av glasskrukken med de 100 hvite pillene, spille russisk rulett, eller risikere å bli smittet, med de konsekvenser det kan få, er opp til oss, men det er greit å vite at risikoen er der, på samme vis som i glasskrukken med pillene, eller revolveren med den ene patronen. Er man likevel villig til å ta den risikoen ...? Anonymkode: c95cd...26b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #6 Skrevet 19. april 2020 Hvorfor er du så opptatt av hvilken risiko andre er villige til å ta? Kan du ikke ta den risikoen du selv er komfortabel med, og la andre velge for seg selv? Jeg følger myndighetenes råd og ønsker ikke å bli smittet, men er ikke veldig redd for det heller. At noen blir veldig dårlige er selvsagt trist, og jeg har ingen garanti for at det ikke skjer meg, men de aller fleste blir ikke det. Akkurat dette eksempelet var ekstra dårlig, siden mannen måtte amputere på grunnlag av noe helt annet enn koronaviruset i seg selv. Det virker som det provoserer deg at andre ikke er skrekkslagne, men husk at mange av oss har stått i langt mer alvorlige situasjoner før og har akseptert at livet kommer med en risiko. Med den bakgrunnen blir man ikke spesielt skremt av et virus med en dødsstatistikk nede på promillenivå. Anonymkode: 5ed93...08f 12
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #7 Skrevet 19. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner vel at dette er en komplikasjon av utilstrekkelig medisinering med blodfortynnende? Det står jo ettrykkelig klart i det avsnittet du har linket til. De som går på blodfortynnende er i risikogruppen og holder seg gjerne mest hjemme uansett. Uansett er dette nok en idiotisk tråd for å spre koronafrykt. Man kan ikke bruke étt enkelteksempel blant alle millionene som er smittet og dra slutninger om risiko for hele befolkningen. Anonymkode: 154b3...5d4 Nå må ikke du komme å ødelegge moroa. Fakta er en kjip sak når man skal prøve å være dramatisk Anonymkode: 34694...a30 13
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #8 Skrevet 19. april 2020 At en person får en komplkasjon er uinteressant. Det blir som å spørre om «er du villig til å brekke ryggen for å kjøre motorsykkel». Jeg kan gjerne få korona og jeg kjører motorsykkel. Å leve er farlig, men det er ingen grunn til å stoppe og leve. Anonymkode: 4bfe8...f61 12
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #10 Skrevet 19. april 2020 20 minutter siden, AnonymBruker said: At en person får en komplkasjon er uinteressant. Det blir som å spørre om «er du villig til å brekke ryggen for å kjøre motorsykkel». Jeg kan gjerne få korona og jeg kjører motorsykkel. Å leve er farlig, men det er ingen grunn til å stoppe og leve. Anonymkode: 4bfe8...f61 Bestemor dør ikke av at du kjører motorsykkel med mindre du kjører på henne. Sprer man viruset videre, vet man ikke hvem som blir ofrene til slutt. Og for dem som fortsatt ikke ser alvoret i dette: Bare en vanlig influensa? I mange land dør det nå langt flere enn normalt. Quote Antall dødsfall ligger skyhøyt over vanlige nivåer i en rekke land og storbyer. Ekspert tror de offisielle koronadødstallene kun er «toppen av isfjellet». I 15 år har det britiske statistikkbyrået ONS publisert data over hvor mange mennesker som dør pr. uke. Nå blir de gamle rekordene knust. I uke 14 mistet 16.387 mennesker livet i England og Wales. Det er 59 prosent mer enn det som har vært normalt de siste fem årene. Det er også det høyeste nivået registrert i noen enkeltuke siden målingene startet. Anonymkode: c95cd...26b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #11 Skrevet 19. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bestemor dør ikke av at du kjører motorsykkel med mindre du kjører på henne. Sprer man viruset videre, vet man ikke hvem som blir ofrene til slutt. Og for dem som fortsatt ikke ser alvoret i dette: Bare en vanlig influensa? I mange land dør det nå langt flere enn normalt. Anonymkode: c95cd...26b Du overdramatiserer, og velger et merkelig informasjonsgrunnlag for bekymringene dine. Man må ikke bli så redd for å dø at man ikke tør å leve (og da tenker jeg mest på å ikke skremmes bort fra alle de tingene som gir mening til livet) Ikke les alle skremsels-historier, de er vinklet for å selge. Og ikke lag egne koronaregler/ rakke ned på folk som du mener er uforsiktige.... Jeg synes selvfølgelig det er veldig fint hvis alle prøver å følge myndighetenes anbefalinger/ respektere forbud. Utover det fortsetter jeg som før, Vi lever uansett til vi dør Anonymkode: ef6ed...c62 7
Nerine_ Skrevet 19. april 2020 #12 Skrevet 19. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bestemor dør ikke av at du kjører motorsykkel med mindre du kjører på henne. Sprer man viruset videre, vet man ikke hvem som blir ofrene til slutt. Og for dem som fortsatt ikke ser alvoret i dette: Bare en vanlig influensa? I mange land dør det nå langt flere enn normalt. Anonymkode: c95cd...26b Er du aldri ute av huset du kanskje, siden du ikke kan smitte andre med korona? 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #13 Skrevet 19. april 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bestemor dør ikke av at du kjører motorsykkel med mindre du kjører på henne. Sprer man viruset videre, vet man ikke hvem som blir ofrene til slutt. Og for dem som fortsatt ikke ser alvoret i dette: Bare en vanlig influensa? I mange land dør det nå langt flere enn normalt. Anonymkode: c95cd...26b Mange flere vil dø av tiltakene enn av viruset. Anonymkode: 4bfe8...f61 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #14 Skrevet 19. april 2020 Jeg kan ikke velge om jeg får Korona eller ikke. Jeg unngår selvsagt forsamlinger, holder avstand når jeg er i butikker, handler ikke oftere enn nødvendig etc, men det i seg selv er ingen garanti - til tross for kun tre bekreftede tilfeller i min kommune, alle smittet i utlandet. Om jeg får Korona, og får en eller annen obskur komplikasjon som fører til amputasjon, så blir det sånn. Det viktigste er å overleve - og det har jeg vel 99% sannsynlighet for. Anonymkode: c6585...6d3 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #15 Skrevet 19. april 2020 Må være så kjipt å våkne etter tre ukers koma med amputert ben! Huff. Anonymkode: 4ff49...ab9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #16 Skrevet 19. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke velge om jeg får Korona eller ikke. Jeg unngår selvsagt forsamlinger, holder avstand når jeg er i butikker, handler ikke oftere enn nødvendig etc, men det i seg selv er ingen garanti - til tross for kun tre bekreftede tilfeller i min kommune, alle smittet i utlandet. Om jeg får Korona, og får en eller annen obskur komplikasjon som fører til amputasjon, så blir det sånn. Det viktigste er å overleve - og det har jeg vel 99% sannsynlighet for. Anonymkode: c6585...6d3 Dette! Det er selvfølgelig veldig trist at enkelte opplever komplikasjoner, og til og med døden, ved koronasmitte. Men det virker som mange henger seg fryktelig opp i de tragiske utfallene, og ignorerer helt de som er blitt friske. Jeg tenker da på Tom Hanks og konen, en relativt kjent blogger i Norge Anette Marie Antonsen, Kristoffer Hivju, Boris Johnson..og det var bare de første jeg kom på. Det er jo langt flere. Anonymkode: e5477...df1 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #17 Skrevet 19. april 2020 Jeg bruker ikke blodfortynnende for at foten min skal ha det bra, så den sjansen er jeg villig til å ta. (Derimot er det andre grunner til at jeg følger anbefalinger) Anonymkode: ca247...8d2 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #18 Skrevet 19. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må være så kjipt å våkne etter tre ukers koma med amputert ben! Huff. Anonymkode: 4ff49...ab9 Selvsagt er det kjipt, og selvsagt får man en reaksjon, men 99% av de som opplever dette vil ende med å være glad for å ha overlevd hva det enn var som førte til koma og amputasjon. Anonymkode: c6585...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #19 Skrevet 19. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette! Det er selvfølgelig veldig trist at enkelte opplever komplikasjoner, og til og med døden, ved koronasmitte. Men det virker som mange henger seg fryktelig opp i de tragiske utfallene, og ignorerer helt de som er blitt friske. Jeg tenker da på Tom Hanks og konen, en relativt kjent blogger i Norge Anette Marie Antonsen, Kristoffer Hivju, Boris Johnson..og det var bare de første jeg kom på. Det er jo langt flere. Anonymkode: e5477...df1 Og disse to eldre herrene som det sto om i avisene i går, midt i nittiårene hvorav den ene med kreft. Man skal selvsagt være forsiktig og følge myndighetenes anbefalinger, men det vil helst gå bra. Overlevelsesraten for friske voksne er svært høy. Anonymkode: c6585...6d3 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #20 Skrevet 19. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bestemor dør ikke av at du kjører motorsykkel med mindre du kjører på henne. Sprer man viruset videre, vet man ikke hvem som blir ofrene til slutt. Og for dem som fortsatt ikke ser alvoret i dette: Bare en vanlig influensa? I mange land dør det nå langt flere enn normalt. Anonymkode: c95cd...26b Mange anbefaler p-piller til jenter og kvinner av diverse grunner. Det er mange som bruker det kun pga kviser eller smerter. Men å bruke p-piller kommer med en viss risiko. Man får økt sjanse for blodpropp. Det er folk i Norge som dør hvert å pga p-piller. Ved å anbefale og spre informasjon ("viruset") om p-piller risikerer man at folk dør. Folk som ellers hadde vært i live om de aldri begynte på pillene. Altså, den logikken din kan jo brukes til svært mye rart. Anonymkode: 27eee...800 5
Anbefalte innlegg