Silva Pluvialis Skrevet 18. april 2020 #1 Del Skrevet 18. april 2020 (endret) Enda virker folk å tro at schizofreni er å ha to personligheter eller være spaltet. Dette er ikke schizofreni, men kan være DID (dissosiativ identitetsforstyrrelse, tidligere kalt multippel personlighetsforstyrrelse) Schizofreni er en psykoselidelse som ikke har et splittet «jeg», men derimot kjennetegnes av brist med virkeligheten hvor det ofte forekommer hallusinasjoner, vrangforestillinger og hvor man hører stemmer. Man har en blanding av såkalte negative symptomer og positive symptomer, hvor de negative er ‘evner’ man mister som f.eks, evne til konsentrasjon, hukommelse og å ha energi - og hvor de positive symptomene er symptomer man får i tillegg som f.eks hallusinasjoner. Dissosiative lidelser er en rekke ulike lidelser som kjennetegnes av frakobling. F.eks. har vi somatoform dissosiativ lidelse som handler om at kroppen kobles ut og f.eks kan gi lammelser, nummenhet eller epileptisk lignende anfall. Den mest alvorlige dissosiative lidelsen er DID hvor selvet er delt inn i ulike delpersonligheter som trigges frem i ulike situasjoner personen befinner seg i. Dissosiative lidelser kan også gi hallusinasjoner og/eller man kan også høre stemmer, men dette regnes da som en traumelidelse, f.eks er det ikke unormalt at en som har opplevd overgrep hører stemmen til overgriperen om han/hun blir trigget. Lidelsene kan ha noen overlappende symptomer, men det er helt forskjellige lidelser. Dissosiative lidelser gir ikke psykose (dog kan noen av symptomene minne om det), og schizofreni gir ikke tilstander med doble personligheter. Det er en utbredt misforståelse som folk enda lener seg til. Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #2 Del Skrevet 19. april 2020 Takk for at du orker å ta jobben med å forklare 🙂 Kjempebra forklart! Jeg har gitt opp å prøve å oppklare denne misforståelsen og sammenblandingen, jeg har prøvd så mange ganger å forklare og opplyse, men ingen ser ut til å bry seg og de fortsetter bare å blande og spre sammensuriet videre. Anonymkode: 72f38...f90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #3 Del Skrevet 19. april 2020 Hvem er det som har sagt til deg at de trodde at achizofreni betydde at man var splitta i 2?? Jeg tror det er ganske lenge siden folk trodde dette nemlig. Ved schizofreni så er det også et symptom at man har tankeforstyrrelser, dvs ordsalat, usammenhengende tale, tankeblokk, latens mm. Måtte bare legge til det. Anonymkode: 7c011...794 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #4 Del Skrevet 19. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvem er det som har sagt til deg at de trodde at achizofreni betydde at man var splitta i 2?? Jeg tror det er ganske lenge siden folk trodde dette nemlig. Ved schizofreni så er det også et symptom at man har tankeforstyrrelser, dvs ordsalat, usammenhengende tale, tankeblokk, latens mm. Måtte bare legge til det. Anonymkode: 7c011...794 Dette er da i høyeste grad en levende myte. Folk tror schizofrene har flere personlighetsdeler og at folk med DID er psykotiske og/eller psykotiske. Dette hører jeg fra nye mennesker i hvert fall ukentlig. Anonymkode: 72f38...f90 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #5 Del Skrevet 19. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er da i høyeste grad en levende myte. Folk tror schizofrene har flere personlighetsdeler og at folk med DID er psykotiske og/eller psykotiske. Dette hører jeg fra nye mennesker i hvert fall ukentlig. Anonymkode: 72f38...f90 Fra hvem er det du hører dette fra? Jobber du i psykiatrien ? Jeg har ihvertfall aldri hørt om noen som har sagt at de tror det, jeg har derimot lest gjentatte ganger at folk klager over at folk liksom tror dette.. Anonymkode: 7c011...794 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Familytree Skrevet 19. april 2020 #6 Del Skrevet 19. april 2020 (endret) Jeg tror det har vært mye snakk i dette forumet om forskjellen mellom dissosiasjon, schizofreni og fragmentering. Men takk for at du forklarer igjen👍 Endret 19. april 2020 av Familytree Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #7 Del Skrevet 19. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra hvem er det du hører dette fra? Jobber du i psykiatrien ? Jeg har ihvertfall aldri hørt om noen som har sagt at de tror det, jeg har derimot lest gjentatte ganger at folk klager over at folk liksom tror dette.. Anonymkode: 7c011...794 Nei, jeg jobber ikke i psykiatrien. Jeg hører det fra bekjentskaper både på nettet og IRL, og trist nok også jevnlig fra helsepersonell. Anonymkode: 72f38...f90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #8 Del Skrevet 19. april 2020 Dissosiative lidelser er ikke et kjent begrep for mannen i gata. Anonymkode: 53a71...837 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #9 Del Skrevet 19. april 2020 Jeg kjenner en som bare plutselig holder lange relativivt usammenhengende monologer og som har stivt svart blikk. Hn blir veldig frustrert om hn blir avbrutt for da husker hn ikke hva hn skulle si... kan bikke over i aggresjon. Monologene kan oppstå ut av ingenting, og vare i det uendelige. Hva kan dette være? Anonymkode: 878e1...7e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #10 Del Skrevet 19. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ihvertfall aldri hørt om noen som har sagt at de tror det, jeg har derimot lest gjentatte ganger at folk klager over at folk liksom tror dette.. Anonymkode: 7c011...794 Det er da vanlig at folk sier de er "schizofrene" når de føler seg splittet i forhold til noe. Rart at du aldri har hørt det. Anonymkode: 8dd4f...480 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #11 Del Skrevet 19. april 2020 Det er jo ikke håp når selv psykiatere tar feil. Anonymkode: a428c...314 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 19. april 2020 Forfatter #12 Del Skrevet 19. april 2020 (endret) . Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 19. april 2020 Forfatter #13 Del Skrevet 19. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dissosiative lidelser er ikke et kjent begrep for mannen i gata. Anonymkode: 53a71...837 Nei, det er veldig ukjente lidelser dessverre. Jeg er veldig interessert i å lære mer om det, men det er lite å finne om det på nettet. Jeg vet Modum Bad jobber med forskning knyttet til dette, og de har en psykiater der som har doktorgrad i dissosiasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marye Skrevet 19. april 2020 #14 Del Skrevet 19. april 2020 Jeg har følt meg veldig splittet Og full av andre personer inni meg når jeg har vært psykotisk. Har schizoaffektiv. Jeg sa til legen at jeg hadde fått multippel personlighet, men hun sa det var psykose Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 19. april 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 19. april 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 19.4.2020 den 8.36): Det er jo ikke håp når selv psykiatere tar feil. Anonymkode: a428c...314 Akkurat Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 19. april 2020 Forfatter #16 Del Skrevet 19. april 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du orker å ta jobben med å forklare 🙂 Kjempebra forklart! Jeg har gitt opp å prøve å oppklare denne misforståelsen og sammenblandingen, jeg har prøvd så mange ganger å forklare og opplyse, men ingen ser ut til å bry seg og de fortsetter bare å blande og spre sammensuriet videre. Anonymkode: 72f38...f90 Huff ja! Er dumt når folk ikke har kunnskaper om psykologi. Jeg selv er veldig interessert i temaet så jeg kan mye om ulike diagnoser. Alle burde ha grunnleggende kunnskaper om det tenker jeg for å øke forståelsen for andre mennesker. Om man ikke vet hva angst, depresjon eller schizofreni er for noe så er det også lett for folk å selvdiagnostisere seg med dette eller bruke uttrykkene hvor de overhodet ikke passer inn. Og det er dumt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #17 Del Skrevet 19. april 2020 Trodde det samme da jeg var ung, men lærte heldigvis. Ser fremdeles at mange bruker ordet schizofren feil (i dagligtale) Tenker det nok kommer av psykose og hallisunasjonene som schizofrene har, at det kan oppfattes som veldig likt som splittet personlighet (DID). For vanlige folk altså, ikke for de som har det nødvendigvis. Anonymkode: 16516...2bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #18 Del Skrevet 19. april 2020 Det er da ikke så rart at ikke "mannen i gata" vet dette. Det er overraskende lite folk vet om psykiske lidelser. Det er fortsatt mange som tror man kan ta seg sammen når man lider av angst eller depresjon. Det er mye vranglære om psykiatri når man leser på nettet. Og når det gjelder de tyngre diagnosene, er det få som vet hva det egentlig innebærer. Anonymkode: ca295...ae6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 19. april 2020 Forfatter #19 Del Skrevet 19. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke så rart at ikke "mannen i gata" vet dette. Det er overraskende lite folk vet om psykiske lidelser. Det er fortsatt mange som tror man kan ta seg sammen når man lider av angst eller depresjon. Det er mye vranglære om psykiatri når man leser på nettet. Og når det gjelder de tyngre diagnosene, er det få som vet hva det egentlig innebærer. Anonymkode: ca295...ae6 Ja, det er fortsatt mye uvitenhet, ignoranse og fordommer knyttet til psykiske lidelser. Det er veldig trist at det er sånn. Helt utrolig at folk bare tenker at de med angst og depresjon må ta seg sammen. Det er en veldig nedlatende holdning. Men det er typisk sånn folk tenker om de har vært litt redd eller nervøs for noe som de likevel har klart å gjennomføre, og så tror de at det er angst og tenker at det er slik for alle. Veldig mange har en holdning til at «hvis jeg klarte så klarer du også» uten å ta hensyn til at folk har forskjellige utgangspunkt og forskjellig måte å håndtere følelser på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 19. april 2020 Forfatter #20 Del Skrevet 19. april 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det som har sagt til deg at de trodde at achizofreni betydde at man var splitta i 2?? Jeg tror det er ganske lenge siden folk trodde dette nemlig. Ved schizofreni så er det også et symptom at man har tankeforstyrrelser, dvs ordsalat, usammenhengende tale, tankeblokk, latens mm. Måtte bare legge til det. Anonymkode: 7c011...794 Sant. Og så finnes det ulike typer schizofreni-diagnoser som paranoid schizofreni, kataton schizofreni, hebefren schizofreni. Og reaktiv psykose, rusutløst psykose, akutt psykose, uspesifisert psykoselidelse. Finnes fryktelig mye forskjellig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå