ForumBrukeren Skrevet 18. april 2020 #1 Skrevet 18. april 2020 (endret) Noen land og stater har meldt om overdødelighet blant svarte og andre mørkhudede mennesker i forhold til hvite mennesker. Blant annet i England, og i New York. I mange av artiklene jeg har sett skrevet om dette så skyldes det på sosioøkonomiske forskjeller, tilgang på helsehjelp, ol. Men jeg har ikke sett noen ta opp D-vitamin nivået som folk med mørkere hud typisk har lavere nivåer av fordi de utvikler D-vitamin tregere i sola enn folk med lysere hud. Og en mye høyere andel mørkhudede har dermed D-vitamin mangel. Spesielt i land med mindre solskinnsdager slik som store deler av England. Flere studier har vist en korrelasjon mellom D-vitamin nivå og hvor lett man blir syk, og hvor alvorlig sykdomsforløpet blir. Hvor de med høyere D-vitamin nivå altså kommer bedre ut. Men kritikerne sier at selv om det er en korrelasjon så betyr ikke det at det nødvendigvis er en årsakssammenheng her. For det kan være så enkelt som at folk som generelt er sunnere og i bedre form, også er generelt mer utendørs og dermed får mer soleksponering og dermed bygger opp mer D-vitaminer om sommeren. Og at det dermed ikke er D-vitamin nivået i seg selv som gjør at de er friskere, men heller at D-vitamin nivået er en sekundær effekt av at de lever en sunn livsstil og at det er den sunne livsstilen som gjør at de blir mindre syke. Og dermed vil ikke kunstig økning av D-vitaminer gjennom kosttilskudd ha en effekt. Også har man jo tilfellet med Australia da. Hvor det er en hovedsakelig hvit befolkning i et veldig solrikt land. Og man kan dermed anta at befolkningen i Australia generelt har et bra D-vitamin nivå. Og Australia har hatt generelt lite dødsfall, og liten vekst av Covid-19. Og det ser ut som at de nådde en smittetopp rundt 25 mars og en dødstopp rundt 6 april. De har også foreløbig en ganske lav andel kritiske tilfeller med ca 2% av alle saker, og en ganske lav dødsrate på avsluttede saker som også er på ca 2% Endret 18. april 2020 av ForumBrukeren 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #2 Skrevet 18. april 2020 Samtidig har det også vært sommer i Australia, og høye temperaturer ser ut til å redusere smittefaren. Det er vanskelig å isolere hvilke faktorer som har mest å si. Anonymkode: a7717...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #3 Skrevet 18. april 2020 Zink og D-vitamin var visst bra ja. Anonymkode: 9f37c...61a 1
ForumBrukeren Skrevet 18. april 2020 Forfatter #4 Skrevet 18. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Samtidig har det også vært sommer i Australia, og høye temperaturer ser ut til å redusere smittefaren. Det er vanskelig å isolere hvilke faktorer som har mest å si. Anonymkode: a7717...7d2 Vel viruset har vist seg å overleve ganske lenge på overflater selv i ganske høye temperaturer. Det kan hende at sesongvariasjonene på virus også kan skylles D-vitamin nivåer som jo blir høyere om sommeren.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #5 Skrevet 18. april 2020 PS, det gjelder da de som har normalt nivå av d vitamin. For mye d vitamin er farlig. Det er mange som har for lite d vitamin, og det er ikke bra. Anonymkode: d8822...5ee
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #6 Skrevet 18. april 2020 Her trekker du konklusjoner. Dødeligheten blant fargede mennesker i USA har mye mer med sosiokulturelle forhold å gjøre. Og her i Norden hvor vi får lite tilskudd av D-vitamin gjennom solen så er dødsraten lavere enn i enkelte UV-rike land som Spania. Varmen KAN spille inn, men det forklarer jo ikke feks Iran. Syns det er helt klart at dødelighet har mest med kvaliteten på helsevesenet samt generell folkehelse å gjøre. Og håndtering av pandemien. Australia har feks en sterkere grad av lockdown enn oss. Anonymkode: 17688...182 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #7 Skrevet 18. april 2020 20 minutter siden, ForumBrukeren skrev: Også har man jo tilfellet med Australia da. Hvor det er en hovedsakelig hvit befolkning i et veldig solrikt land. Og man kan dermed anta at befolkningen i Australia generelt har et bra D-vitamin nivå. Og Australia har hatt generelt lite dødsfall, og liten vekst av Covid-19. Og det ser ut som at de nådde en smittetopp rundt 25 mars og en dødstopp rundt 6 april. Akkurat dette motbeviser jo egentlig teorien din. Australia er på vei mot vinter nå, så om teorien din var rett så burde de oppleve MER smitte nå. Det at det har stoppet opp er en konsekvens av lockdownen. Anonymkode: 17688...182 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #8 Skrevet 18. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: PS, det gjelder da de som har normalt nivå av d vitamin. For mye d vitamin er farlig. Det er mange som har for lite d vitamin, og det er ikke bra. Anonymkode: d8822...5ee Ja og spesielt i disse kalde landene i nord. Jeg har selv for lavt D-vitamin nivå. For noen år siden fikk jeg påvist helt nedi 20 nmol/liter og på en ganske nylig blodprøve så var jeg nede på 44 nmol/liter som altså fremdeles er et stykke under 50 nmol/liter som er anbefalt minste nivå. Så knasker litt piller nå. Grunnen til at jeg har lavt d-vitamin nivå (ekstremt lavt når jeg målte for noen år siden) er nok at jeg ikke er så mye ute i sola, og når jeg er ute så smører jeg meg med faktor 50 fordi jeg har mye føflekker og har fått beskjed om å være forsiktig med sola av hudleger. Men av øre, nese, hals spesialist som altså fant 20 nmol/liter så har jeg tvert imot blitt anbefalt å regelmessig sole meg i bar overkropp 15-30 minutter uten solkrem før jeg tar på solkrem siden det ikke bygges noe D-vitamin når man bruker solkrem. Dilemma med motsatte anbefalinger fra forskjellige leger.... Anonymkode: e6493...b7d
ForumBrukeren Skrevet 18. april 2020 Forfatter #9 Skrevet 18. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her trekker du konklusjoner. Dødeligheten blant fargede mennesker i USA har mye mer med sosiokulturelle forhold å gjøre. Og her i Norden hvor vi får lite tilskudd av D-vitamin gjennom solen så er dødsraten lavere enn i enkelte UV-rike land som Spania. Varmen KAN spille inn, men det forklarer jo ikke feks Iran. Syns det er helt klart at dødelighet har mest med kvaliteten på helsevesenet samt generell folkehelse å gjøre. Og håndtering av pandemien. Australia har feks en sterkere grad av lockdown enn oss. Anonymkode: 17688...182 Jeg syns jeg har gitt begge sider av saken ganske rettferdige fremstillinger jeg da. Hvor jeg både har tatt med skeptikerenes argumenter, og argumenter for D-vitamin hypotesen. Har Australia en sterk lockdown? Turister som kommer til landet har de vel alltid vært strenge med, men har de en så kraftig lockdown innad i landet? 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat dette motbeviser jo egentlig teorien din. Australia er på vei mot vinter nå, så om teorien din var rett så burde de oppleve MER smitte nå. Det at det har stoppet opp er en konsekvens av lockdownen. Anonymkode: 17688...182 Vel "vinter" i Australia er jo fremdeles ganske solfylt da.... 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #10 Skrevet 18. april 2020 sink, D og C sørger jeg for å ha nok av, hele året. Anonymkode: e0ee4...abb
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #11 Skrevet 18. april 2020 2 minutter siden, ForumBrukeren skrev: Jeg syns jeg har gitt begge sider av saken ganske rettferdige fremstillinger jeg da. Hvor jeg både har tatt med skeptikerenes argumenter, og argumenter for D-vitamin hypotesen. Har Australia en sterk lockdown? Turister som kommer til landet har de vel alltid vært strenge med, men har de en så kraftig lockdown innad i landet? Vel "vinter" i Australia er jo fremdeles ganske solfylt da.... De er faktisk helt ekstreme. Det er hjemmeisolasjon og politi i gatene for å kontrollere mennesker som beveger seg ute: https://www.theguardian.com/australia-news/2020/apr/02/the-90-day-lockdown-nsw-police-can-enforce-home-isolation-until-at-least-end-of-june Men uansett: D-vitamin er veldig viktig for generell helse, selv om det gjerne ikke er det sterkeste våpenet mot corona. Har selv hatt mangel på det og var totalt utmattet lenge. Anonymkode: 17688...182 1
Anbefalte innlegg