Gå til innhold

Tok vekk strietapet - betongen under helt løs!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har nettopp overtatt en leilighet fra 1930, som ikke har fått så mye kjærlighet de siste 20 årene. Jeg gikk i gang med å fjerne strietapeten, og omtrent hele veggen gikk av som ett helt flak, med flere militmeter betong på baksiden da betongen under var helt tørr og løs. Nå sliter jeg med å finne ut hva jeg skal gjøre videre. Tenker å helsparkle, men vet ikke hvor mye jeg tør å pusse ned veggen først da den går i oppløsning ved den minste berøring 😳 Burde jeg ta noe på den for å «stive den opp» igjen (slemming?) eller burde jeg pusse den ned så mye som trengs og bare krysse fingerne for at det blir igjen noe av veggen? 

Endret av hedhed
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må rett og slett legges på murpuss først. Vi måtte det i forrige leilighet. Hadde et firma som hadde hele sparklejobben. De la på ny murpuss på de områdene det hadde løsnet, lot det tørke til de målte at fukt var ok og sparklet deretter over.

Hvis det ikke er store områder finnes det også sparkel puss som kan brukes. Vi gjorde det i et tak hvor vi hadde revet en vegg en gang.

Hør litt i malingbutikken 

Anonymkode: f3c93...0b7

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor ille det er, er det store flak på 50cm+? Hvor dypt er det.

Du kan feste på nye gipsplater utenpå for å slippe masse finisharbeid først.

Anonymkode: fbbc9...ee1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er bare betong bak strie, så ville jeg kanskje også lagt på gips eller gipsrehab. Sånn at veggen ikke blir så kald. Men om det er skader i betong, må det kanskje utbedres uansett? 

Et hus fra 1930 men i betong, hva er det? Sånn type hageby?

Anonymkode: 456ae...462

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville lagt sponplater utenpå i stedet. 

Anonymkode: ab721...912

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, hedhed said:

Jeg har nettopp overtatt en leilighet fra 1930, som ikke har fått så mye kjærlighet de siste 20 årene. Jeg gikk i gang med å fjerne strietapeten, og omtrent hele veggen gikk av som ett helt flak, med flere militmeter betong på baksiden da betongen under var helt tørr og løs. Nå sliter jeg med å finne ut hva jeg skal gjøre videre. Tenker å helsparkle, men vet ikke hvor mye jeg tør å pusse ned veggen først da den går i oppløsning ved den minste berøring 😳 Burde jeg ta noe på den for å «stive den opp» igjen (slemming?) eller burde jeg pusse den ned så mye som trengs og bare krysse fingerne for at det blir igjen noe av veggen? 

For det første så er det ikke betong, det er kalkmørtel. For det andre så betyr dette du beskriver at mørtelen har blitt til sand og da burde du total renovere. Jeg regner med at det er murstein innerst?

Veggen må uansett pusses bra bunnen av. 

Anonymkode: 44f9c...a6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

For det første så er det ikke betong, det er kalkmørtel. For det andre så betyr dette du beskriver at mørtelen har blitt til sand og da burde du total renovere. Jeg regner med at det er murstein innerst?

Veggen må uansett pusses bra bunnen av. 

Kan være betong da? Vi bor i et tredvetalls funkis, trehus som er 1/3 del betong. Spennarmert betong var da  helt nytt materiale i Norge, og måtte da vært kjempekult.. Grunnen at den kan ha «hull» og flassing nå, og sånn er det hos oss ihvertfall, at det ble brukt trestokk som avstandsholder mellom to treplater, da betongen ble støpt. Rundt disse er det fuktighet og betong blir ødelagt, på snart 100 år. Nå til dags ville man brukt armering i metall.. 

om spennarmert betong som kom til Norge på 30-tallet:  https://no.wikipedia.org/wiki/Spennarmert_betong 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan være betong da? Vi bor i et tredvetalls funkis, trehus som er 1/3 del betong. Spennarmert betong var da  helt nytt materiale i Norge, og måtte da vært kjempekult.. Grunnen at den kan ha «hull» og flassing nå, og sånn er det hos oss ihvertfall, at det ble brukt trestokk som avstandsholder mellom to treplater, da betongen ble støpt. Rundt disse er det fuktighet og betong blir ødelagt, på snart 100 år. Nå til dags ville man brukt armering i metall.. 

om spennarmert betong som kom til Norge på 30-tallet:  https://no.wikipedia.org/wiki/Spennarmert_betong 

Kan alltids være en mulighet, men Ts skrev leilighet og da regner jeg med at det er en bygård og da er den nesten garantert pusset teglstein. Forhåpentligvis får vi se noen bilder så vi kan løse dette mysteriet 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man spennarmerer vel ikke en vegg, uansett? På 1930 tallet var vanlig byggematerialer for leilighetsbygg pusset teglstein og trebjelkelag. Man begynte med vanlige armerte betongdekker rundt århundreskiftet(og teglvegger), men dette var ofte i forretningsgårder og lignende. Etter krigen ble betong mer og mer brukt, men rene betongbygg ble ikke vanlig i leilighetsbygg før på femtitallet. 

Anonymkode: a946d...85a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei som sagt, bor jo selv i en leilighet i 30-talls funkis bygd delvis i betong. Derfor nevnte jeg det. Man kan jo se forskjell på betong og murstein. 

Skrevet (endret)

Bak den porøse delen er det et hardt lag, så tenker fortsatt det er betong? 

Takk for svar, alle sammen. Hev det ut på Mittanbud, så nå blir det gipsplater over i stedet.

1168C11B-EFFA-4DFC-B805-F84C48EED495.jpeg

Endret av hedhed
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er usikker på om det er tegl eller betong, se i prospektet. Det skal være beskrevet der. Hvis ikke kan du se på gamle tegninger, murvegg har skrå skravur(///////), betongvegger har prikker, trekanter eller jevn lys grå farge. Dersom det fremdeles er uklart, kan du se på tykkelsen på veggen, bærende teglvegger er som regel tykkere enn betong (med mindre det er i kjelleren). If all else fails: lag et lite hull med borremaskin. Rosa støv betyr teglvegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 19.4.2020 den 16.41, AnonymBruker skrev:

Spennarmering har da aldri vært et motefenomen? Det er et byggteknisk grep som koster ganske mye penger, og brukes der det faktisk er behov for det. Og hva mener du med at "nå til dags ville man brukt armering i metall"? Spennarmering er da også metall.  :klo:  

Anonymkode: ee176...111

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

nå til dags ville man brukt armering i metall"? Spennarmering er da også metall.  

Gjetter på at vedkommende mener stag i forhold til forskaling av vegg, eneste som gir mening. Mulig man brukte tre for dette back in the days? Det at man bruker spennarmering i en vanlig vegg gir ingen mening. Spennarmering blir jo vanligvis bare brukt til å  ta moment ved lange spenn? 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Ville brukt walls2paint. Slipper du all den sparkle jobben

Anonymkode: a9b89...2d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...