Gå til innhold

Vi som skal mye ned i vekt - hvordan går dere fram?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere? 

Anonymkode: 79911...c06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lifesum. Handle all maten du skal ha den uken på kolonial.no. Ikke gå i matbutikken. Ikke spis mellom måltidene, og det er ikke farlig å føle sult.

Anonymkode: e4216...032

• Liker 3
Skrevet

Mye av det samme som personen over sier.

Lifesum et must. Kaloritelling kommer man ikke unna om man vil være sikker på at man ikke lurer seg selv. Lage en plan på hva som motiverer. Unngå snacking.

Min er en 100 dagers plan. Gå ned 8 kilo minimum. Pluss utvikle meg i yoga. Belønning blir en trenings tights etterhvert:) 

Min måte å unngå snacking, er å unngå godteri og kaker. For meg så gjør sukkeret meg enda mer sulten og jeg blir aldri tilfreds liksom. Så har heller bestilt opp litt sukkerfritt som jeg kan kose meg med, i stede i helgene hvis jeg føler et behov. 

• Liker 1
Skrevet

Bruker yazio for å logge mat. Teller kalorier 😊

-17 kilo per nå 😊

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gjør dere? 

Periodisk faste, lite karbo. Teller ikke kalorier.

Anonymkode: 9c4aa...506

• Liker 2
Gjest Aniita
Skrevet

Trener aerobic helst hver dag i 50-80 minutter.

Pluss at jeg går tur på cirka 30 minutter.

Teller så klart kalorier. Rører aldri (raffinert) sukker eller junk food. Drikker mye vann.

Prøver å spise helst fisk - det gjør meg mett i mange timer.

Ellers så har jeg aldri brydd meg om lavkarbo. 

Jeg går ned nesten en kilo i uka.Noen ganger to kilo.

AnonymBruker
Skrevet
På 20.4.2020 den 1.41, Aniita skrev:

Teller så klart kalorier. Rører aldri (raffinert) sukker eller junk food. Drikker mye vann.

Hvor lenge har du holdt på og hvor mye har du gått ned til sammen? Høres ikke bærekraftig ut bare. 

Anonymkode: bcb71...7dc

Skrevet

Det ble en livsendring, så jeg endret i grunn hele livet. Fikk meg ny jobb, ny samboer, flyttet til nytt sted, kjøpte meg ny bolig osv.

Deretter har jeg i grunn fulgt samme oppskrift i samme år: gå over 10 000 skritt daglig og telle kalorier. Jeg har gått ned over 80 kg, så det har fungert godt for meg.

MEN, min erfaring tilsier at det er viktig å ikke bare endre noen mønstre, man må ta tak i bakgrunnen for hvorfor man handler som man gjør. Og så sluttet jeg med dårlig samvittighet og å nekte meg selv ting. Jeg ble lei av å ha dårlig samvittighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 18.4.2020 den 23.20, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere? 

Jeg har nylig starta, skal ned 30 kg. Det jeg har gjort hittil er at jeg teller kalorier og jeg legger meg på er realistisk antall kalorier daglig. Kaloriunderskudd, med andre ord. Nå for tiden holder jeg meg unna "trigger foods" som for meg da er sjokolade, potetgull, smågodt, iskrem osv. Dette er ting jeg overspiser på og som jeg vil lære meg å få et mer normalt forhold til. Det jeg da planlegger er å holde meg unna det i noen uker, og så sakte men sikkert prøve å innføre det i kosten når jeg skulle ønske det. F.eks at jeg kan kjøpe meg en plate sjokolade og faktisk ha den liggende i et par dager. Jeg vil lære meg å ha et sunt forhold til mat, og jeg syns ikke det er sunt å kvele i seg en stor plate sjokolade, en pose potetgull osv på noen få timer. Jeg vil kunne nyte det, uten å spise meg kvalm. Den andre utfordringen er å holde dette til bare en gang i blant, altså en gang i uka-ish. Alt etter behovet. Akkurat nå har jeg ikke sug eter godteri og potetgull i det hele tatt, tror det er fordi jeg er motivert og innstilt på at dette skal gå. Og tro meg, jeg har feilet MANGE ganger, har til og med gått opp mange kg i vekt de gangene jeg har prøvd å gå ned! Dette er ikke første gangen jeg starter på nytt, for å si det sånn!

Mange sier at man ikke burde telle kalorier og at det går an å gå ned i vekt uten å telle, men jeg vil lære meg litt om maten også. Det er jo ikke bare kaloriene jeg følger med på, men også proteiner, karbohydrater og fett. Jeg bruker myfitnesspal, og der kan jeg også se hvor mye natrium maten inneholder, hvor mye sukker osv. Så dette handler ikke om å bare kjenne til kalorier, men også de ulike næringsstoffene. I kosten har jeg også stort fokus på å få i meg nok næring. Noen dager er jeg ikke så flink til det, og hovedmålet mitt er uansett å ligge i kaloriunderskudd. Målet mitt er vektnedgang, og at jeg skal holde meg på min målvekt, som er 30 kg unna. Jeg lærer meg jo hvordan jeg skal holde meg der når jeg har tilegnet meg den kunnskapen jeg vil få om mat, gjennom vektnedgangen. 

Om jeg sprekker en dag i blant, så har det ingenting å si, så lenge jeg kommer meg back on track rimelig kjapt. Altså, det vil være dumt og ødeleggende for vektnedgangen om jeg overspiser 7 dager på rad. Om jeg derimot bare overspiser èn dag, så har jeg ødelagt veldig lite - egentlig ingenting. Om jeg finner på å overspise hver andre dag, hver tredje dag osv så vil det være ødeleggende på sikt. Så jeg må med andre ord virkelig lære meg å begrense meg selv, jeg trenger selvdisiplin og jeg trenger å være streng med meg selv. Jeg MÅ det, for jeg vil lære meg å nyte mat, slik alle andre gjør. 

Anonymkode: 669af...a41

AnonymBruker
Skrevet
På 20.4.2020 den 1.41, Aniita skrev:

Et eksempel på hvordan man IKKE burde gjøre det. Dette er ikke holdbart i lengden. Jeg kan vedde formuen min og arven min på at du flyr opp i vekt igjen når du har nådd målvekten. Hvor lenge har du holdt på slik? Et par uker? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Et eksempel på hvordan man IKKE burde gjøre det. Dette er ikke holdbart i lengden. Jeg kan vedde formuen min og arven min på at du flyr opp i vekt igjen når du har nådd målvekten. Hvor lenge har du holdt på slik? Et par uker? 

Hun sier jo ikke at dette er alt hun spiser, kun hovedtrekkene. Regner med at siden hun sier hun ikke bryr seg om lavkarbo at hun spiser en god del av brød, havre, pasta, poteter, grønnsaker og annen kjøtt men foretrekker fisk.

Hvertfall slik jeg tolker det.

Anonymkode: 1ca92...821

• Liker 1
Gjest Aniita
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du holdt på og hvor mye har du gått ned til sammen? Høres ikke bærekraftig ut bare. 

Anonymkode: bcb71...7dc

Har  holdt på siden nyttår, Med å trene. Ellers å spiser jeg det jeg skrev. Har gått ned 8 kilo. Pluss minus.

Gjest Aniita
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Hva er det jeg gjør galt? Jeg kan jo nevne at jeg sover mye og da. Sover cirka 12 timer daglig.

Gjest Aniita
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sier jo ikke at dette er alt hun spiser, kun hovedtrekkene. Regner med at siden hun sier hun ikke bryr seg om lavkarbo at hun spiser en god del av brød, havre, pasta, poteter, grønnsaker og annen kjøtt men foretrekker fisk.

Ja, spiser mye brød.

Skrevet

Mindre kalorier og mer bevegelse.

Jeg har byttet ut det meste av poteter, ris og pasta med grønnsaker, bønner og linser. Ikke helt fanatisk avholds fra mat med stivelse, men har trappet ganske godt ned. Jeg har blitt flinkere til å spise lite og ofte, har fått meg bedre matvaner og gode rutiner. Hittil -20 kg siden oktober.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men å trene 80 minutter + gå tur på 30 minutter HVER DAG er ikke holdbart for de fleste med et normalt A4 liv. Også skriver hun at hun går ned en kg i uka, men har gått ned 8 kg siden nyttår, og at hun har holdt på siden nyttår.... 

18 minutter siden, Aniita skrev:

Har  holdt på siden nyttår, Med å trene. Ellers å spiser jeg det jeg skrev. Har gått ned 8 kilo. Pluss minus.

8 kilo ned siden nyttår? Det er fryktelig lite basert på det aktivitetsnivået du skriver at du har. Du skriver at du går ned en kilo i uka, noen ganger to, men det stemmer jo ikke..... Du skulle ha gått ned nesten 20 kg om det du har skrevet, stemmer. :P 

Gjest Aniita
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men å trene 80 minutter + gå tur på 30 minutter HVER DAG er ikke holdbart for de fleste med et normalt A4 liv. Også skriver hun at hun går ned en kg i uka, men har gått ned 8 kg siden nyttår, og at hun har holdt på siden nyttår.... 

8 kilo ned siden nyttår? Det er fryktelig lite basert på det aktivitetsnivået du skriver at du har. Du skriver at du går ned en kilo i uka, noen ganger to, men det stemmer jo ikke..... Du skulle ha gått ned nesten 20 kg om det du har skrevet, stemmer. :P 

Jeg har ikke trent hele tiden, det må sies. Og har tider jeg ikke trener på en uke. Men i hodet mitt da, slanker jeg meg.

Drikker også mye øl :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...