Gå til innhold

Mange eldre og andre som ikke skjønner hvor alvorlig korona er og at man ikke kan besøke de som før?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bestefar på 70 år ønsker at jeg skal besøke han i noen dager, slik jeg har gjort de siste årene. Men det virker som om han ikke skjønner hvor alvorlig situasjonen er nå i Korona krisen, eller hvor innskrenket reiserutene er. Jeg må ta buss og båt for å komme dit. Jeg aner ikke engang når de går, eller om de fortsatt går. Er ca 3 timer fra by. Jeg har heller ikke bil og lappen. Jeg er også i en risikogruppe og skal være mest mulig hjemme hos meg selv. Det er altså ikke uten grunn at det hele blir komplisert. I tillegg tror jeg ikke at han har skjønt at jeg må oppholde meg i hans lille leilighet i hele 14 dager fordi han bor i en annen kommune og fylke.

Jeg trodde ikke at han var så lite opplyst eller ikke brydde seg om krisen. Han sitter tross alt og følger med på nyheter hver eneste dag. Det hørtes ut som om han ikke brydde seg om risikoen han utsatte seg for, eller risikoen for meg og min helse. Det handler heller ikke om at han sitter hjemme alene da han har besøk av sine egne sønner ofte og får hjelp av dem til det meste hver andre dag. I tillegg snakker han om en plan for en nær forestående reise, hvor en av mine onkler tydeligvis må ha latt han tro er gjennmførbar. Denne onkelen er også slik at alle smutthull som kan finnes blir benyttet, uansett hva myndighetene sier.

Men jeg kjenner en skuffelse over at han ikke skjønner hva 14 dager i karantene hos han betyr. Normalt er jeg der kanskje 2 netter max, da han har et temperament og væremåte som gjør at det er max av hva jeg kan klare. Kjenner jeg er så oppgitt da ingen av mine forklaringer ble hørt på.

Andre med samme erfaringer rundt de eldre i sine familier/krets? 

Anonymkode: 038fe...cc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har hatt samme erfaringer som deg.

Jeg sa: "beklager, men det GÅR ikke. Du er i risikogruppe, det er jeg og, så ferdig snakka". Hvis personen fortsetter å mase, si at du slutter å ringe/sende melding hvis han ikke respekterer det du sier. Du må sette grenser, TS, men prøv å gjøre det på en rolig måte.

AnonymBruker
Skrevet

For noen betyr livet her og nå mer enn lengden på det. Det burde man respektere. Og slutte å alltid påstå at folk ikke forstår risikoen. Jeg forstår at jeg kan ende opp i rullestol av å kjøre motorsykkel, men jeg gjør det for det. Eldre er også myndige mennesker. 

Anonymkode: ec5c3...ef0

• Liker 6
  • Opprett ny...