AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #1 Skrevet 18. april 2020 Hei eg har eit barn som eg trur er ganske langt framme språklig for alderen. Ho er 15 månader og kan sei, mamma, pappa, ball, der, datt, katt, egg, banan, mømø, bæbæ, au, nei, ja, den, oioi, lys, se. Ho kan og sei "ball der" og "mamma se". Eg synest ho forstår veldig mykje. Eg har lært ho å f.eks venta litt mens eg er på do og bæsje. Då sitte ho på potta og pludre rett ved siden av meg. Ganske kvikk i blikket og har alltid gitt god kontakt. Ho hente bøker sjølv og sette seg i godstolen sin (mini voksenstol frå IKEA). Vist ho er lei av å bla kjem ho bort med boka og vise tydelig at ho vil bli lest for. Ho har ikkje lært seg å gå og har alltid vore litt treig motorisk, men innafor normalvariasjon (helsestasjonen som sa det). Ho er snart 16 månader og greie såvidt å stå oppreist i eit sekund på golvet før ho setter seg ned igjen. Ho er lynrask til å krabbe og kjem seg godt fram. Ho tar tak i armane til meg og far og labber rundt med oss. Gå langs møbler har ho gjort sidan ho var ca 9 månader, ho er og flink til å klatre opp på stolar, senga vår o.s.v Høyrest det normalt ut? Burde ikkje ho eigentlig gå innan 8 veker? Burde eg skaffa fysioterapaut eller venta litt? Eg er faktisk ikkje direkte bekymra men reflektere litt. Fleste andre småtroll i familien vår har lært seg å gå rundt 13 månader. Anonymkode: fa0d0...3e2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #2 Skrevet 18. april 2020 Det er et veldig stort spenn for hva som er normalt i forhold til det å begynne å gå. Alt fra 9 måneder til 18 måneder er helt normalt. Så hun har hele tre måneder på seg før det er utenfor normalområdet og veldig mye kan skje innen den tid. I tillegg så går hun jo langs møbler og går når dere holder i hendene, så jeg hadde ikke bekymret meg for det. Anonymkode: 9dcca...5e8 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #3 Skrevet 18. april 2020 Barn utvikler seg i ulikt tempo. Om hun er «langt frem» på det kognitive så er det naturlig at hun ikke har kommet så langt motorisk. Min sønn gikk når han var 9 måneder men sa knapt et ord før han var over 2 år. Foreldre liker å sole seg i glansen over alt barna oppnår av utviklingsmessige milepæler og særlig om det er før det som anses som normalen. Men sannheten er at det sier INGENTING om hvordan de senere utvikler seg og hva de oppnår. Det var stas når sønnen min gikk når han var så liten men nå er han snart 6 år og det å kunne gå når man var 9 mnd har ikke noen betydning lenger. Alle på hans alder kan gå så det er ikke akkurat slik at han har et fortrinn. Han prater også helt som alle andre på hans alder. Vi legger så mye i den første utviklingen til barna våre men glemmer at innen en viss alder har det stort sett jevnet seg ut. Anonymkode: a0b96...0a6 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #4 Skrevet 18. april 2020 Nei, datteren min forsto mer, så vet ikke helt om dette er normalt. Anonymkode: d88f3...e87
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #5 Skrevet 18. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Barn utvikler seg i ulikt tempo. Om hun er «langt frem» på det kognitive så er det naturlig at hun ikke har kommet så langt motorisk. Min sønn gikk når han var 9 måneder men sa knapt et ord før han var over 2 år. Foreldre liker å sole seg i glansen over alt barna oppnår av utviklingsmessige milepæler og særlig om det er før det som anses som normalen. Men sannheten er at det sier INGENTING om hvordan de senere utvikler seg og hva de oppnår. Det var stas når sønnen min gikk når han var så liten men nå er han snart 6 år og det å kunne gå når man var 9 mnd har ikke noen betydning lenger. Alle på hans alder kan gå så det er ikke akkurat slik at han har et fortrinn. Han prater også helt som alle andre på hans alder. Vi legger så mye i den første utviklingen til barna våre men glemmer at innen en viss alder har det stort sett jevnet seg ut. Anonymkode: a0b96...0a6 Ja det har du rett i. Har eigentlig ikkje tenkt så mykje på det. Eg leste og at utvikling kan gå i rykk og napp, dvs at vist man har sensitiv periode for motorisk utvikling så står språket litt stille og omvendt. Det kan stemma litt. 16 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, datteren min forsto mer, så vet ikke helt om dette er normalt. Anonymkode: d88f3...e87 Fleste andre i vår familie har hatt eit ganske bra passivt ordforråd men eigentlig ikkje snakka noko særlig før 2 år. Men da kom alt på ein gong. Og setnignar. Stille stille til BLABLA heile dagen. Anonymkode: fa0d0...3e2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #6 Skrevet 19. april 2020 På det kognitive syns jeg da hun høres helt normal ut? Hverken langt fram eller eller bak? Motorisk henger hun litt bak ja. Skal vel kunne gå når de er 18 mnd. Hun er vel på kontroller så de vil oppdage om hun trenger noe mer hjelp på veien vil jeg tro. Men noen er tregere enn andre uten at det trenger å være noe galt. Anonymkode: 2298a...591
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #7 Skrevet 19. april 2020 Jeg tenker det er helsesøster på helsestasjon som vet dette best, snakk med dem der, de kan best vurdere barnet ditt. Men ut ifra det du beskriver høres det normalt ut for meg i forhold til at hun har brukt mye energi på en ting (språk) og dermed kan det være sånn noen gang at det andre kommer senere. En siste ting vedr. at barnet er sen med å gå så mener jeg å ha lest at de som er gode på å krabbe ofte kan være det, Dvs at de er lengre "tilfreds" med krabbingen ettersom dette fungerer veldig bra for dem. Mine krabbet inne noe særlig, de gikk rett ifra å "åle" rundt på gulvet til å gå. Jeg var da bekymret for manglende grad av krabbing. Mener de på helsestasjonen sa at de så mer og mer av dette, at barna ikke lenger krabbet så lenge, men gikk oftere fra "åling" til gåing, og de barna som var gode på å krabbe kunne være senere med å begynne å gå. Men dette er noe jeg tror jeg hørte for 12 år siden, så kan være feil Anonymkode: 9a324...83f 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #8 Skrevet 19. april 2020 Alt høres helt standard ut, bortsett fra at hu en litt sent ute motorisk, men fremdeles godt innenfor normalområdet. Anonymkode: 12760...277
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #9 Skrevet 19. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, datteren min forsto mer, så vet ikke helt om dette er normalt. Anonymkode: d88f3...e87 Da kan jeg betrygge deg med at ts sin datter er helt innenfor normal utvikling 🙄 Anonymkode: 69b2c...c87 6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #10 Skrevet 19. april 2020 Ville ikke sagt hun er tidlig, men normal. Ja, hun snakker en del høres det ut til, men har hørt unger på den alderen som synger bæbælille lam også. Noen barn snakker masse, mens andre barn snakker ikke omtrent før de er 3 år ogda snakker setninger som helt normalt. Og alt i mellom der. Det viktigste er språkfordtåelden. Barnet mitt kasta søppel ved beskjed når det var 8 måneder "kast papiret i søppla du" kunne vi si. Og mye han forsto.vi var overraska, han hadde god språkforståelse.men garantert verken mer begavet eller mindre begavet av det. Han reiste seg å gikk ut av det blå når han var 16 måneder. Fordelen med at de venter så lenge som jeg ser, er at barn som går tidlig, stubber av gårde noen få skritt, og faller, og prøver igjen. Mens ihvertfall min gutt, når han reiste seg å gikk, så gikk shan som han skulle gått i et halvt år allerede omtrent. Var ikke den stubbingen som mange andre. Han krabba eller satt seg ikke opp på rompa før han var 1 år heller, men ålaseg fremover fra han var 5 måneder. Det jeg vil frem til, er at alle barn er forskjellige. Og det meste er normalt. Det sjekkes vell opp på helsestasjonen, og med fysio om barna ikke går når det er på 18 måneders kontrollen. Og da bør også hørsel og syn testes, da dette kan påvirke gåingen. Tenker at en ikke skal stresse noe med gåing på barn før de er 18 måneder. Min erfaring er at det virker mot sin hensikt. Anonymkode: 73ce8...d06 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #11 Skrevet 19. april 2020 Sønnen min har vært sånn, det virket som han prioriterte språkutvikling fremfor motoriske, og han kunne ikke gå ved ettårsalderen. Men sannheten er, at han begynte å få andre symptomer også etterhvert, og ved 15 mnd alder ble han påvist alvorlig jernmangel. Han kunne helg plutselig både gå og løpe to uker etter han begynte på jerntilskudd. Det viset seg at han var bare for svak og svimmel til å reise seg. Så - joda kan være normalt, men synes du at noe skurrer, sjekk jern. Anonymkode: c742f...a30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå