Gå til innhold

Sara på 52 lå i koma i 8 døgn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fritidspedagogen Sara Larsson, 52, drabbades av svår covid-19 och låg nedsövd med respirator i åtta dygn. Sara beskriver sig själv som en annars frisk 52-åring utan några underliggande sjukdomar. 

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/har-vaknar-sara-efter-atta-dygn-i-respirator/

Det er MANGE som er yngre enn 60 som blir alvorlige syke. Ikke bare folk over 80 som mange på KG sier.

Anonymkode: 58188...5fe

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Artikkel i BA i dag, med en dame på 94:
«Jeg ergrer meg litt om hvordan ordbruken har vært rundt det faktum at de som har dødd av koronaviruset, har vært godt oppi årene. Jeg har et inntrykk av at det er litt sånn «jaja, de var nå gamle så det er vel greit», men livet kan gi mange gode minner på de senere dagene også, sier 94-åringen som slettes ikke føler seg ferdig med livet.»

Jeg er enig med henne.

Anonymkode: a1a76...a53

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sett mange påstå det du påstår. Ikke så bastant. De fleste sier at flertallet er eldre med underliggende sykdommer, og det stemmer. Akkurat som det stemmer at yngre, inkludert barn, kan bli alvorlig syke og noen dør. 

Anonymkode: 65859...9b9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Greit, det har vi skjønt. Avisene elsker å slå opp det som er dramatisk, men det er jo helt riktig at en del som havner på respirator er relativt unge (de har langt bedre sjanser til å komme av den i live da, sammenlignet med gamle mennesker på respirator. Hvis det er relevant?)

Men det er likevel snakk om et mindretall, og det er ingenting som blir bedre av å bekymre seg om ting man ikke kan gjøre noe med. Mannen min, også 52, skal for øvrig på hjerteutredning på mandag. Og en venninne av meg, småbarnsmor, er uhelbredelig kreftsyk.

Det er så mangt som er farlig her i livet, korona gir ikke friske voksne så dårlige odds i forhold til mye annet. Jeg klarer ikke bekymre meg så mye. Hvis jeg blir en av de veldig, veldig, veldig få friske 45-åringene som stryker med av korona, så vel, da var det vel min tur da. Jeg har ingen illusjoner om at jeg har kontroll på min egen livslengde uansett.

Anonymkode: c6431...be8

• Liker 7
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er MANGE som er yngre enn 60 som blir alvorlige syke. Ikke bare folk over 80 som mange på KG sier.

1. Det er aldri noen som har sagt at det er kun 80åringer

2. Sannsynligheten for at personen som har dødd er over 65 år er stor

3. Alle kan bli alvorlige syke, men lungesykdommer og alder øker sannsynligheten. Det er også mistanke om hvor mye man blir smittet (eksponering) har en påvirkning 

Av 143 døde er snittet 83 år.

Endret av abc123detvardet
  • Liker 7
Skrevet

Og det vet alle som har lest en avis eller sett på tv de siste ukene. Poenget er bare at sannsynligheten er vesentlig større jo eldre man er. "Liv" på 27 kan også dø av influensa, få hjerteinfarkt og slag osv. 

Alle vet at alle kan bli rammet av det meste. "Det skjer ikke meg" teorien er nok vanligere enn at folk ikke tror det kan skje alle. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nerine_ skrev:

Og det vet alle som har lest en avis eller sett på tv de siste ukene. Poenget er bare at sannsynligheten er vesentlig større jo eldre man er. "Liv" på 27 kan også dø av influensa, få hjerteinfarkt og slag osv. 

Alle vet at alle kan bli rammet av det meste. "Det skjer ikke meg" teorien er nok vanligere enn at folk ikke tror det kan skje alle. 

Vel dette er en sykdom som er vesentlig farligere enn influensa. Er en grunn for at store deler av verden går i shut down. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel dette er en sykdom som er vesentlig farligere enn influensa. Er en grunn for at store deler av verden går i shut down. 

Poenget var vel at de aller fleste kan dø av alt, selv om det er svært usannsynlig, til og med influensa.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fritidspedagogen Sara Larsson, 52, drabbades av svår covid-19 och låg nedsövd med respirator i åtta dygn. Sara beskriver sig själv som en annars frisk 52-åring utan några underliggande sjukdomar. 

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/har-vaknar-sara-efter-atta-dygn-i-respirator/

Dette viser at viruset kan gi livstruende sykdom hos alle, og man må bruke alle midler for å unngå smitte i alle aldersgrupper.

Anonymkode: 503d1...a53

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette viser at viruset kan gi livstruende sykdom hos alle, og man må bruke alle midler for å unngå smitte i alle aldersgrupper.

Enig. Hoved argumentet til mange her inne er at alle kan dø av influensa osv osv når man prøver å få folk til å forstå alvoret med corona. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det må man ikke.

Man må bruke fornuftige tiltak for å unngå overbelastning og kollaps i helsevesenet, samtidig som man ikke kveler samfunnsøkonomien, ødelegger folkehelsa og legger velferdsstat og frivillighet i grus.

Akkurat som Erna & co holder på med nå.

Anonymkode: c6431...be8

• Liker 9
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan dø i et bilkrasj.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle barn vil dø av dette, og den eneste løsningen er å aldri åpne samfunnet. Greit, vi forstår. 

Anonymkode: 32f61...75d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle barn vil dø av dette, og den eneste løsningen er å aldri åpne samfunnet. Greit, vi forstår. 

Sukk. Nyansert debatt 101. 

Vi vet at yngre mennesker også kan dø av dette, også barn. Vi hører også om 105-åringer som overlever. Hva med å ta til seg disse rapportene uten å hoppe på en dogmatisk vurdering? 

Det at høy alder og underliggende sykdom er de største risikofaktorene uansett kommer man ikke utenom. Men med hundretusener av dødsfall globalt så er der klart at det vil være alvorlige symptomer og/eller dødsfall hos enkelte utover risikogruppene. 

Anonymkode: 04f85...7c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er poenget med den endeløse rekken av tråder om enkeltpersoner under 80 som har blitt alvorlig syke eller dødd? Alle forstår at unge kan bli alvorlig syk, og alle vet det er veldig sjelden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er poenget med den endeløse rekken av tråder om enkeltpersoner under 80 som har blitt alvorlig syke eller dødd? Alle forstår at unge kan bli alvorlig syk, og alle vet det er veldig sjelden.

Det er helt sant. Men når du hopper på en "alle barn dør/aldri åpne samfunnet" greie så blir det for dumt. Du vet jo ikke hva TS mener om akkurat dette, selv om hun eller han er bekymret for dødsfallene. 

Anonymkode: 04f85...7c9

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg påstått noe annet? 

AnonymBruker
Skrevet

Naboen min på 31 år er innlagt med korona. Hun jobber som PT og er supersunn/frisk ble lagt inn på sykehuset for 3 uker siden. 

Hun ble ekstremt syk, klarte ikke å puste og ble hentet med ambulanse. Hun har ligget i respirator, men har nå kommet over på oksygen. 

Anonymkode: 3f619...841

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naboen min på 31 år er innlagt med korona. Hun jobber som PT og er supersunn/frisk ble lagt inn på sykehuset for 3 uker siden. 

Hun ble ekstremt syk, klarte ikke å puste og ble hentet med ambulanse. Hun har ligget i respirator, men har nå kommet over på oksygen. 

Anonymkode: 3f619...841

Så bra at hun er bedre. Dessverre er det mange som ikke ser alvoret med corona. 

• Liker 3
  • Opprett ny...