Gå til innhold

Må man kjøre på grønt lys?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når man står ved et lyskryss og det blir grønt. Må man kjøre eller kan man kjøre? Hva sier loven om dette?

Hvis jeg står der og det blir grønt, men jeg har lyst til å vente til neste grønne lys, kan jeg det med loven i hånd?

Anonymkode: 5b04f...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, ikke hvis du har andre biler bak deg som skal frem. Du hindrer trafikken, og ødelegger flyten.

Anonymkode: 08484...fac

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal ikke hindre annen trafikk unødig. Si meg, hvor tok du lappen? 

Anonymkode: d29c1...053

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt ikke!

Og hvorfor i all verden skulle du gjøre det?

Anonymkode: 65843...5fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke hindre annen trafikk unødig. Si meg, hvor tok du lappen? 

Kjøpte den på internett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man står ved et lyskryss og det blir grønt. Må man kjøre eller kan man kjøre? Hva sier loven om dette?

Hvis jeg står der og det blir grønt, men jeg har lyst til å vente til neste grønne lys, kan jeg det med loven i hånd?

Hvorfor vil noen vente til neste gang det blir grønt - hva er poenget med det?
Og nei, du skal ikke være til hindring for trafikken, så hvis det står andre i det krysset så må du kjøre ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt ikke!

Og hvorfor i all verden skulle du gjøre det?

Kanskje jeg ikke har bestemt for hvor jeg skal. Noen ganger trenger man litt tid på bestemme seg for om skal til høyre og innom butikken eller rett frem og heller handle i morgen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg ikke har bestemt for hvor jeg skal. Noen ganger trenger man litt tid på bestemme seg for om skal til høyre og innom butikken eller rett frem og heller handle i morgen.

Da får du kjøre en ekstra runde etter eller annet sted... så på sparket kan man ikke ta avgjørelser i trafikken.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er du så ubeslutsom?

Anonymkode: f53ad...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var vel en grunn til at du satte deg i bilen? 🤦🏻‍♀️

Skal du et sted, så kjører du dit! Skal du ikke noe bestemt sted, så GÅ en tur! Du er da forøvrig en fare i trafikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Loven sier at du ikke har anledning til å være til unødig hinder for andre. Det betyr at dersom noen ligger bak deg har du ikke anledning til å vente på neste grønne lys, da du vil være et unødig hinder og potensielt vil skape farlige situasjoner ved at bilene bak kjører forbi deg.

Dersom du står uten biler bak deg kan du vente så lenge du vil, med loven i hånd.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte den på internett

Ja det må du ha gjort... for det der er grunnleggende kunnskap

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Se på det sånn: Du kommer til et kryss og har en kø av biler bak deg, det er ikke et lyskryss, og det er klart. Men du velger å stå der i 30 sekunder bare fordi du ikke har bestemt deg. Smart? Det er nok lovlig, men du skaper lengre kø og problemer for ikke bare de bak deg, men også alle som kommer til det krysset til korken du skapte er løst opp igjen.

Anonymkode: 7328b...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, folkens. Nå klikker det for dere🙄 det diskuteres om man MÅ kjøre på grønt lys? ALTSÅ JA HVORFOR IKKE?!?

Og om dere lurer på om jorda fortsatt ikke er flat så er den altså ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se på det sånn: Du kommer til et kryss og har en kø av biler bak deg, det er ikke et lyskryss, og det er klart. Men du velger å stå der i 30 sekunder bare fordi du ikke har bestemt deg. Smart? Det er nok lovlig, men du skaper lengre kø og problemer for ikke bare de bak deg, men også alle som kommer til det krysset til korken du skapte er løst opp igjen.

Anonymkode: 7328b...b5b

Merkelig å svare så bastant når du selv ikke vet at det er ulovlig engang. Det er brudd på vegtrafikkloven § 3...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stamtplyr skrev:

Åh, folkens. Nå klikker det for dere🙄 det diskuteres om man MÅ kjøre på grønt lys? ALTSÅ JA HVORFOR IKKE?!?

Og om dere lurer på om jorda fortsatt ikke er flat så er den altså ikke det. 

Merkelig å svare så bastant når svaret ditt på ingen måte er fasit.

Endret av poli10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, poli10 skrev:

Merkelig å svare så bastant når svarer på ingen måte er det du legger det frem som...

Hvorfor lurer folk på sånt?!? Lovbestemt eller ei. Who cares? Hvorfor IKKE kjøre på grønt lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bohrman

Det blir terningkast 5 fra meg denne gangen. Fortsett det gode arbeidet.

Endret av Bohrman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved to ulike steder det har vore veiarbeid og lysregulering har eg valgt og vente bittelitt etter å fått grønt lys.

Det skiftet til grønt lys, men kom bil imot.

Fekk grønt lys, men det kom syklist imot.

Endret av Dodge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stamtplyr skrev:

Hvorfor lurer folk på sånt?!? Lovbestemt eller ei. Who cares? Hvorfor IKKE kjøre på grønt lys?

Om du ikke har lyst til å svare, så bare la være å svare da. Du brydde deg jo åpenbart nok til å kommentere dette.

Nysgjerrighet er bare bra, da det kurerer uvitenhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...