AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #1 Skrevet 18. april 2020 Hei, Jeg har slitt veldig med økonomien og har blant annet hatt lønnstrekk. Jeg har 5 ulike forbrukslån, men har fått satt opp nedbetalingsplan fra økonomirådgiver på NAV. Nå har det seg sånn at jeg har fått mye penger igjen på skatten, og jeg har råd til å betale innfri et av lånene 1 1/2 år før tiden. Tror dere at det er verdt å spørre om mulighet for rabatt? Altså, lånet er på 18000,-, men jeg tilbyr 15000,-? Har noen erfaring på hvordan jeg eventuelt kan gå fram? Er såklart forberedt på en å ta en telefon til dem. Anonymkode: b1566...aa6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #2 Skrevet 18. april 2020 Har ikke erfaring, men tror det er vanskelig. Du må i alle fall i så fall si at du har fått igjen litt mindre på skatten enn du egentlig har, og gi inntrykk av at du strekker deg veldig langt for å klare de 15.000 - bare for å få saken ut av verden. Anonymkode: e2a9f...fc8 2
Belima Skrevet 18. april 2020 #3 Skrevet 18. april 2020 Rabatt er ikke vanlig på lån, men du vil spare renter i 1 1/2 år. Det er ofte en del penger på forbrukslån. 9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #4 Skrevet 18. april 2020 Du burde betale lånene med en gang . Tenk for en frihet å være kvitt en slik type gjeld . du får neppe rabatt da kravet er gått til inkasso og du har inntekt som lånegivere får uansett. Anonymkode: aad56...32a 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #5 Skrevet 18. april 2020 Du sparer masse renter, så bare betal. Rabatt er ikke så veldig aktuelt. Anonymkode: 83687...d5e 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #6 Skrevet 18. april 2020 Ts her. Takk for at dere minte meg på frihetsfølelsen, gleder meg skikkelig til å bli ferdig med lånene Går konstant med hodepine og høye skuldre pga. all gjeld. Takk for svar om aktualiteten om det er verdt å spørre om rabatt, jeg hadde vel et lite håp og tenker iallfall og ringe til dem. Renta er på 22% av 18000,- og nedbetalinga avtalen løper til okt. 2021. Det utgjør selvsagt mye i renter for kreditoren. Anonymkode: b1566...aa6
Jytte Skrevet 18. april 2020 #7 Skrevet 18. april 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Takk for at dere minte meg på frihetsfølelsen, gleder meg skikkelig til å bli ferdig med lånene Går konstant med hodepine og høye skuldre pga. all gjeld. Takk for svar om aktualiteten om det er verdt å spørre om rabatt, jeg hadde vel et lite håp og tenker iallfall og ringe til dem. Renta er på 22% av 18000,- og nedbetalinga avtalen løper til okt. 2021. Det utgjør selvsagt mye i renter for kreditoren. Anonymkode: b1566...aa6 Men du har flere lån og kreditorer og har inngått en avtale med dem? De andre kan reagere om du forfordeler den ene kreditoren. Er litt usikker, men har du gjeldsordning kan du ikke gjøre det. Da kan avtalen med de andre ryke temmelig fort.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #8 Skrevet 18. april 2020 Hvis en stor del av de 18.000 er renter og gebyrer kan det hende de slår av litt hvis du betaler alt med en gang. Anonymkode: 10d66...4e0
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #9 Skrevet 18. april 2020 1 time siden, Jytte skrev: Men du har flere lån og kreditorer og har inngått en avtale med dem? De andre kan reagere om du forfordeler den ene kreditoren. Er litt usikker, men har du gjeldsordning kan du ikke gjøre det. Da kan avtalen med de andre ryke temmelig fort. Ts: har totalt 5 kreditorer, men er ikke under gjeldsordning. Ser hva du mener, det står heldigvis i avtalen at jeg står fritt til å betale inn større beløp dersom jeg har mulighet til det. Dersom jeg innfrir dette lånet, øker innbetalingen til de andre kreditorene. Anonymkode: b1566...aa6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #10 Skrevet 18. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis en stor del av de 18.000 er renter og gebyrer kan det hende de slår av litt hvis du betaler alt med en gang. Anonymkode: 10d66...4e0 Ts: skal prøve å foreslå det, håper det er en mulighet, om än jeg er usikker og kanskje mangler en smule selvtillit når man skal ringe kreditor Anonymkode: b1566...aa6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #11 Skrevet 18. april 2020 Det skader ikke å spørre. :) Mitt firma er noen ganger i motsatt ende, og det hender seg vi tilbyr rabatt ved tidlig nedbetaling. Anonymkode: 50ea3...f45
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #12 Skrevet 18. april 2020 Dersom noe av de 18k er renter og gebyrer har du rett på litt avslag, da du ikke skal betale rentene og gebyrene for det neste året. Men er det 18k + renter og gebyrer har du ikke rett på noe dessverre, selv om det selvsagt aldri skader å spørre Anonymkode: a93c3...a23
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #13 Skrevet 18. april 2020 Vil bare minne om at forfordele betyr å gi noen mindre enn de andre. Anonymkode: 3047b...4e7 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #14 Skrevet 18. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vil bare minne om at forfordele betyr å gi noen mindre enn de andre. Anonymkode: 3047b...4e7 Ts: det er forskjell i summene til hver enkelt kreditor. Den med høyeste sum får 3500,-, mens den laveste får 988,-. Har aldri hørt om forfordele og prøvde å Google. Hvor står det? Anonymkode: b1566...aa6
nomore82 Skrevet 18. april 2020 #15 Skrevet 18. april 2020 Er dette reelle lån, eller er det lån/gjeld som har gått til inkasso/innkreving? Dersom det er et frisk reelt lån så vil du svært sjeldent rabatt fordi du betaler tilbake før tiden. Tvert i mot kan noen og ha lagt inn gebyr for at du innfrir lånet for tidlig. Årsaken til dette er at lånegiver har kalkulert med en viss fortjeneste på lånet du har fått, og dette er da fortjeneste(renter) de går glipp av fordi du betaler tilbake for tidlig. Ikke misforstå. Det er lurt å betale ned så fort du kan, men ha dette i bakhodet. Er det derimot inkasso du snakker om så er det mulig å få betalt mindre enn hovedstol. For innkrever er det bedre å få 80% av det du skylder nå - garantert - enn å kanskje få mer over de 2 neste årene. Kanskje. Det spørs hvor mye hovedstol er på. Men her må du i så tilfelle ta på deg en forhandlerhatt når du ringer til inkassoselskapet. Kanskje får du gehør. Kanskje ikke. Men husk at her hjelper det ikke å legge alle kortene på bordet. Dersom de vet du kan betale 100% nå, så vil de heller ha 100% nå, enn å gi deg rabatt. Alternativet dems er jo å ikke akseptere tilbudet ditt og fortsette å kreve inn i henhold til nedbetalingsplan med høye renter. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #16 Skrevet 18. april 2020 Er 22% den høyeste renta? Anonymkode: 10d66...4e0
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #17 Skrevet 18. april 2020 18 minutter siden, nomore82 skrev: Er dette reelle lån, eller er det lån/gjeld som har gått til inkasso/innkreving? Dersom det er et frisk reelt lån så vil du svært sjeldent rabatt fordi du betaler tilbake før tiden. Tvert i mot kan noen og ha lagt inn gebyr for at du innfrir lånet for tidlig. Årsaken til dette er at lånegiver har kalkulert med en viss fortjeneste på lånet du har fått, og dette er da fortjeneste(renter) de går glipp av fordi du betaler tilbake for tidlig. Ikke misforstå. Det er lurt å betale ned så fort du kan, men ha dette i bakhodet. Er det derimot inkasso du snakker om så er det mulig å få betalt mindre enn hovedstol. For innkrever er det bedre å få 80% av det du skylder nå - garantert - enn å kanskje få mer over de 2 neste årene. Kanskje. Det spørs hvor mye hovedstol er på. Men her må du i så tilfelle ta på deg en forhandlerhatt når du ringer til inkassoselskapet. Kanskje får du gehør. Kanskje ikke. Men husk at her hjelper det ikke å legge alle kortene på bordet. Dersom de vet du kan betale 100% nå, så vil de heller ha 100% nå, enn å gi deg rabatt. Alternativet dems er jo å ikke akseptere tilbudet ditt og fortsette å kreve inn i henhold til nedbetalingsplan med høye renter. Ts: i dette tilfelle er det lån som gått til inkasso. Hva tenker du ikke er å legge alle kortene på bordet? Hovedstol var på mye mindre, det er snakk om noen tusen. Skjønner at jeg må forberede meg skikkelig, redd for å dumme meg ut totalt. Har jo lyst å spare litt verdifulle penger. Anonymkode: b1566...aa6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #18 Skrevet 18. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er 22% den høyeste renta? Anonymkode: 10d66...4e0 Ja, effektiv rente er 22%. Kreditorene gikk ikke med på lavere enn avtalt rente. Veldig kjedelig når man ser at luksusfellen får til 0%, men det var avtale eller ikke for mitt vedkommende... Anonymkode: b1566...aa6
nomore82 Skrevet 18. april 2020 #19 Skrevet 18. april 2020 Ikke fortell de hvor mye kan betale nå. Si at du har fått igjen noe penger på skatten og ønsker å tilby [sett inn beløp her] for å bli ferdig med saken. Legger du deg på 60-80% av det du skylder nå så pleier det å gå fint. Men noe lavere enn 60% tviler jeg på at er mulig, og klarer du såpass har du gjort det bra. Nærmere 80% er lov å håpe. Men husk samtidig at de kan ofte ikke avgjøre sånn på egen hånd. Med må snakke med kreditor(den du faktisk skylder penger i utgangspunktet). For som regel så vil inkassoselskapet ha 100% av sitt gebyr og del av renten. Så det du "sparer" går direkte på det du egentlig skylder opprinnelig kreditor. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #20 Skrevet 18. april 2020 2 minutter siden, nomore82 skrev: Ikke fortell de hvor mye kan betale nå. Si at du har fått igjen noe penger på skatten og ønsker å tilby [sett inn beløp her] for å bli ferdig med saken. Legger du deg på 60-80% av det du skylder nå så pleier det å gå fint. Men noe lavere enn 60% tviler jeg på at er mulig, og klarer du såpass har du gjort det bra. Nærmere 80% er lov å håpe. Men husk samtidig at de kan ofte ikke avgjøre sånn på egen hånd. Med må snakke med kreditor(den du faktisk skylder penger i utgangspunktet). For som regel så vil inkassoselskapet ha 100% av sitt gebyr og del av renten. Så det du "sparer" går direkte på det du egentlig skylder opprinnelig kreditor. Ah, takk for gode råd. Skal ha det framfor meg når jeg ringer. Ville du ha ringt eller sendt dette på Mail? Anonymkode: b1566...aa6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå