Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste ukene begynt å få plager med bekken og rygg. Er i uke 23+4. Det er tungt å snu seg i senga, hoftepartiet vil liksom ikke lystre, jeg kjenner det i korsryggen, og noen ganger føles det ut som at det stikker i skambeinet. Er det noen øvelser eller noe som kan gjøre det litt bedre?

når jeg går mye så blir jeg og veldig sliten i bekkenet og magen strammer seg konstant. Jeg har fire mnd igjen og tenker at om dette blir verre så havner jeg vel i rullestol. 

Anonymkode: 7cb25...2a0

Skrevet

Det kan bli bedre også! Høres ut som bekkenløsning og symfyseløsning. Bruker du noe som støtte i senga? Mange sverger til bbhugme pute. Jeg lagde meg en "orm" av en dyne og bånd, rullet den sammen å bandt den i hver ende. Var himmelsk å sove med som støtte mellom bena og under magen😊 

Ellers kan du ta kontakt med fysioterapeut. Gåing pleier ikke å være så heldig. Prøv å holde bena samlet når du går ut og inn av bilen osv. Skulle til å anbefale bassengtrening men alt er jo stengt nå😩 kan prøve støttebelte også, får kjøpt på apoteket eller nett 😊

For meg ble jeg faktisk bedre utover når jeg ble tyngre og baby la seg med hode ned. Gikk fra 50%sykemeldt til å jobbe fult til permisjonen begynte 😊

• Liker 2
Skrevet

Svømming i varmebasseng? Jeg slet ikke særlig i graviditeten, men har slitt tidligere med både rygg og bekken. Varmebasseng var magisk! Eventuelt kontakt en fysioterapeut for råd, man trenger ikke henvisning for det lenger og betaler bare egenandel :) 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Anjatapinjata skrev:

Det kan bli bedre også! Høres ut som bekkenløsning og symfyseløsning. Bruker du noe som støtte i senga? Mange sverger til bbhugme pute. Jeg lagde meg en "orm" av en dyne og bånd, rullet den sammen å bandt den i hver ende. Var himmelsk å sove med som støtte mellom bena og under magen😊 

Ellers kan du ta kontakt med fysioterapeut. Gåing pleier ikke å være så heldig. Prøv å holde bena samlet når du går ut og inn av bilen osv. Skulle til å anbefale bassengtrening men alt er jo stengt nå😩 kan prøve støttebelte også, får kjøpt på apoteket eller nett 😊

For meg ble jeg faktisk bedre utover når jeg ble tyngre og baby la seg med hode ned. Gikk fra 50%sykemeldt til å jobbe fult til permisjonen begynte 😊

Ahh takk for utfyllende svar! Jeg hadde bekkenløsning sist svangerskap og men det kom mye senere. Syns liksom det var litt tidlig å begynne å skrangle allerede nå i uke 24 😅 jeg har hatt planer om å kjøpe sånn gravidpute, men syns de er så dyre, så kanskje jeg skal prøve å rulle sammen en dyne ja 👏🏻 Eventuelt sjekke om noen selger på finn. Vi har ikke bil, så det blir litt gåing når man skal ta buss til butikk osv. Og så prøver jeg å gå litt turer i skogen hvor det er mykt underlag. For mosjon MÅ jeg ha. Takk for tips hvertfall!

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, boblevann skrev:

Svømming i varmebasseng? Jeg slet ikke særlig i graviditeten, men har slitt tidligere med både rygg og bekken. Varmebasseng var magisk! Eventuelt kontakt en fysioterapeut for råd, man trenger ikke henvisning for det lenger og betaler bare egenandel :) 

Ja basseng hadde jo vært gull, men alt er jo stengt for tiden 😕 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja basseng hadde jo vært gull, men alt er jo stengt for tiden 😕 

Ja det er sant... Men fysioterapeutene får vel lov å åpne opp igjen nå snart, etter hva jeg har skjønt? Der kan du sikkert få gode tips og råd 😄

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, boblevann skrev:

Ja det er sant... Men fysioterapeutene får vel lov å åpne opp igjen nå snart, etter hva jeg har skjønt? Der kan du sikkert få gode tips og råd 😄

Jepp :) skal til ultralyd neste uke og, så kanskje de kan gi meg noen tips og. Selv om de ikke er fysioterapeuter så kan det jo hende de har noen gode råd på lager. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk bekkenløsning med gangvansker i uke 16! Takket være en idiot av en fastlege som sa det var psykisk pga trøblete forhold med barnefaren, gikk jeg med smerter/skranglete bekken og slepte meg på jobb som ped. leder i bhg til jeg var 23 uker på vei. Byttet da til jordmor som sendte meg til fysioterapeut, men hun kunne bare gi meg smertelindring/sykemelding siden jeg var så dårlig. Jeg begynte på varmtvannsbading sammen med andre gravide/damer med bekkenplager i regi av LKB( Landsforeningen for kvinner med bekkenplager) Det hjalp litt! 

Anonymkode: a940d...ee6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å sitte i badekar har vært fantastisk for min del. 

Anonymkode: 27c50...344

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

kunne tenke meg å kanskje prøve noen øvelser/yoga for gravide. Men er så mye info på nettet at man blir litt blind og usikker på hva man skal tro på og velge 

AnonymBruker
Skrevet

Gikk til kiropraktor når bekkenet låste seg, hjalp utrolig godt på smertene. Tvang meg også ut å gå tur daglig, helt til dagen jeg fødte. Tror det reddet meg fra rullestol. 
I samråd med legen fikk jeg også ta paracet når det ble virkelig ille.

Anonymkode: acdcc...712

Skrevet

Jeg har to svangerskap med bekkenløsning fra hhv uke 6 og uke 5 bak meg. Jeg anbefaler VARMT boken "frisk graviditet". Hadde enormt utbytte av den siste graviditet og holdt bekkenet i sjakk med øvelser fra den. Den inneholder opplegg ift trimester med alle mulige tilpasninger mtp hvor en har vondt, hva man ikke skal gjøre osv. Den har også en egen barseltrenings-del. Helt super bok! 

AnonymBruker
Skrevet

Her hjalp det veldig med mikrodosering med cannabis. Hadde ikke overlevd smertene uten det.

Anonymkode: 991e9...861

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

kunne tenke meg å kanskje prøve noen øvelser/yoga for gravide. Men er så mye info på nettet at man blir litt blind og usikker på hva man skal tro på og velge 

Jeg gikk på yogakurs for gravide og opplevde ingen bedring av det. Jeg fikk bekkenleddssmerter i uke 12 og begynte vel på yoga rundt uke 28-29. Ble frarådet av kiropraktor og gå på yoga fordi man lett kan presse seg selv til og gjøre øvelser som er vonde når man har veldig vondt fra før av. Jeg syntes det hørtes helt teit ut, men jeg ser i ettertid at hun hadde rett... Hun anbefalte og begynne med yogaøvelser alene hjemme, slik at man ikke presser seg unødig 😊

Anonymkode: 594c4...a3c

• Liker 1
Skrevet

Har god erfaring med triggerpunkt-behandling med skumrulle (foam roller) og tennisballer :)

Skrevet
På 18.4.2020 den 17.28, AnonymBruker skrev:

Jeg har de siste ukene begynt å få plager med bekken og rygg. Er i uke 23+4. Det er tungt å snu seg i senga, hoftepartiet vil liksom ikke lystre, jeg kjenner det i korsryggen, og noen ganger føles det ut som at det stikker i skambeinet. Er det noen øvelser eller noe som kan gjøre det litt bedre?

når jeg går mye så blir jeg og veldig sliten i bekkenet og magen strammer seg konstant. Jeg har fire mnd igjen og tenker at om dette blir verre så havner jeg vel i rullestol. 

Sjekk opp kiropraktor der du bor.  

Jeg går til en kvinnelig kiropraktor som har kvinnehelse og graviditet som sitt felt.  

Hun er kjempeflink😀

Gitt meg  sirkeløvelser som jeg skal gjøre på ball, funket veldig bra på meg, men jeg hadde låsninger i korsryggen.

Har kjøpt inn treningsball og gravidpute.  Gravidputa ligger jeg med imellom beina når jeg skal sove, det er blitt et must.  

Ellers prøver jeg og gå tur når jeg kan. 

Hilsen gravid uke 24

Skrevet

Gravidpute, ja bbhugme er dyr, men jeg bruker den fortsatt, snart 1 år siden fødsel. Avlaster godt på natta utenom graviditet, og har mange bruksområder. Så den er jeg veldig glad for at jeg kjøpte.  :)

Sammen med boken "frisk graviditet", jeg hadde ikke smerter i det hele tatt, men gjorde øvelser for bekkenet fra boken for å forebygge. Om det virket eller jeg bare unngikk smerter vet jeg ikke, men tenker at det skader ikke så lenge man følger anbefalingene vedr. smerter og øvelser.

Skrevet

Tusen takk for alle gode råd! 😄 krysser fingrene nå for at både svømmehall og fysioterapeut åpner snarest 😎

Gjest Jeeeeeeea
Skrevet

Her kommer et langt svar 🙈

Du har all min medfølelse, virkelig! Jeg er i uke 38, begynte og kjenne på bekkenleddsmerter i uke 6 og det har vært veldig smertefullt fra uke 12. 

Jeg Googlet meg grønn på hva jeg kunne gjøre. Leste flere steder at bekkenleddsmerter ikke er farlig og at det ikke er farlig og presse seg utover smertegrensen. Så dette gjorde jeg. Prøvde og gå turer i ulendt terreng og stod i jobben som sykepleier (mye gåing). Det ble bare verre og verre og jeg oppsøkte kiropraktor rundt uke 15/16. Hun sa at man absolutt ikke skal belaste bekkenet utover smertegrensen og at det og gå mye ikke er en "behandlingsmetode" som er anbefalt - det kan gjøre vondt verre hvilket skjedde med meg. Synes det er så viktig at de som sliter med bekkenet vet dette! Jordmoren min sier akkurat det samme. Det er selvfølgelig viktig med noe bevegelse, jeg kan oppleve at bekkenet "stivner" om jeg ikke beveger meg. Men jeg har fått beskjed om at jeg skal stoppe når det gjør vondt og at dersom jeg presser meg gjennom smerter kan dette bli vedvarende etter fødselen. 

Generelle råd jeg har fått av jordmor er og gå med korte steg, gå veldig sakte og bruke god tid på bevegelser. Ikke støvsuge/vaske gulv eller tømme oppvaskmaskinen (bøying). Gå ut av bil og seng med samlede ben og å bruke et sklilaken slik at det blir lettere og snu seg. Ikke bær tunge poser osv. 

Av behandlingsmetoder er det ulikt hva som fungerer. Jeg har prøvd kiropraktor, svømming, yoga og bekkenbelte. Opplevde desverre ingen bedring, men jeg har lest om andre som har god effekt. Her må du nesten bare prøve deg frem, det viktigste tror jeg er og komme i gang med behandling tidlig. Det siste jeg prøvde var osteopatibehandling. Ble litt bedre, men jeg ble samtidig 100% sykemeldt så vet ikke helt hva som gjorde utslaget. Osteopaten stengte ned pga corona og jeg har blitt mye verre igjen. Ellers har jeg en bbhugme gravidpute og jeg hadde faktisk ikke klart og sove uten den. 

Ikke et så veldig oppløftende svar ser jeg 😅 Men det er så viktig at du ikke presser deg gjennom smerter og tenker at det skal bli bedre. Ikke gjør samme feil som meg. Lytt til kroppen! Og som sagt, mange har opplevd bedring av metodene jeg har nevnt, det er derfor jeg har prøvd de. Men alt funker ikke på alle, desverre. 

Lykke til - håper det blir bedre for deg! 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her hjalp det veldig med mikrodosering med cannabis. Hadde ikke overlevd smertene uten det.

Anonymkode: 991e9...861

Når du var gravid??? 😮 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...