Gå til innhold

Fortsatt ingen immunitet bevist.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir frisk fra et virus ved at kroppen lager antistoffer (man blir immun), hvordan skulle man ellers bli frisk fra et virus?

Koronavirus er jo ikke slik. Herpesvirus (feks vannkopper) blir derimot i kroppen livet ut.

Anonymkode: e5fd2...dea

Man kan være frisk om viruset går i dvale. Man kan aldri merke noe mer til det, eller at det blusser opp igjen.

Anonymkode: 1da54...693

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koronavirus er jo ikke slik. Herpesvirus (feks vannkopper) blir derimot i kroppen livet ut.

Hvordan vet du at det gjelder for akkurat SARS-2? For det vet fremdeles ikke ekspertene helt sikkert. Hvordan vet du mer enn de som forsker på viruset?

Dessuten blir man ikke immun mot f.eks norovirus. Virus oppfører seg ulikt. Noen gir livslang immunitet, noen kortvarig, noen ligger latent i kroppen osv.. Det er ingen fasit.

Anonymkode: 7e4c0...055

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man blit immun mot norovirus, men denne immuniteten er kortvarig. I tillegg finnes mange ulike type norovirus i omløp, så du kan bli smittet av et annet type virus. Hvis en ikke fikk noen form for immunitet ville en aldri blitt kvitt infeksjonen hvis en fikk den inn i husstanden🤮

Samme med influensavirus, en blir immun men kortvarig, pga viruset er i endring vil kroppen kjenne igjen og bekjempe influensavirus i noen år etter gjennomgått infeksjon. Men etter 5-6 år vil viruset ha endret seg såpass mye at en igjen kan utvikle sykdom. 

Vitenskap er ikke enkel butikk, og derfor skal det mye til for at forskere er bastante og sier vi blir immune, men mye vet vi fra erfaring fra andre type virus og derfor kan man anta hvordan et virus oppfører seg.  Derfor må vi slutte og tenke worst case og spekulere i vildens sky. Occams barberkniv.

Anonymkode: b19c8...0ea

• Liker 7
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du ser av linken i HI, er det nettopp WHO som sier at det ikke er bevist immunitet enda.

https://www.google.no/amp/s/www.forbes.com/sites/marleycoyne/2020/04/17/coronavirus-antibodies-may-not-make-you-immune-who-warns/amp/

While someone who “generates a full-blown immune response” detectable by serological tests could likely expect immunity for some time, “we just don’t know what that period of time is,” Ryan said.

Som det har blitt påpekt tidligere i tråden, så kan man ikke med vilje forsøke å smitte de som har blitt friske igjen- etisk sett. Derfor har man ingen bevis for dette. Men det de aller, aller fleste eksperter er enige om er følgende: 

Antistoffer indikerer immunitet. Hvis ikke hadde man ikke blitt frisk.

Det er usikkert hvor lenge man er immun. Usannsynlig at man snakker om livsvarig immunitet, antakeligvis får man immunitet i et par år slik som ved SARS, som er den nærmeste slektningen til SARS Covid-2. 

• Liker 3
Skrevet

Nja, det har vel vært noen rapporter på pasienter som har hatt overraskende lite antistoffer i blodet etter å ha blitt utskrevet fra sykehuset (Sør Korea), men største delen hadde et høyt antall med antistoffer. Det blir kun spekulasjoner, men jeg tror det handler om tid..det tar tid å få denne sykdommen ut av kroppen for enkelte, og man bruker lang tid på å opparbeide seg nok antistoffer 🤔 Kun spekulasjoner som sagt. Viruset har vært her altfor kort tid til å kunne fastslå noe som helst. 5 mnd er ikke lang tid. 

Å bevisst prøve å smitte noen på ny er ikke etisk forsvarlig..

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Nasken skrev:

https://www.google.no/amp/s/www.forbes.com/sites/marleycoyne/2020/04/17/coronavirus-antibodies-may-not-make-you-immune-who-warns/amp/

While someone who “generates a full-blown immune response” detectable by serological tests could likely expect immunity for some time, “we just don’t know what that period of time is,” Ryan said.

Som det har blitt påpekt tidligere i tråden, så kan man ikke med vilje forsøke å smitte de som har blitt friske igjen- etisk sett. Derfor har man ingen bevis for dette. Men det de aller, aller fleste eksperter er enige om er følgende: 

Antistoffer indikerer immunitet. Hvis ikke hadde man ikke blitt frisk.

Det er usikkert hvor lenge man er immun. Usannsynlig at man snakker om livsvarig immunitet, antakeligvis får man immunitet i et par år slik som ved SARS, som er den nærmeste slektningen til SARS Covid-2. 

Dette er feil. De har satt opp labber i flere land hvor forsøkspersoner blir smittet med viruset i flere puljer. Så de forskjer på det med ekte mennesker.

Anonymkode: 9df07...beb

Skrevet

Ryddet for avsporing, brukerdebatt og nedsettende innlegg, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Vera skrev:

Nja, det har vel vært noen rapporter på pasienter som har hatt overraskende lite antistoffer i blodet etter å ha blitt utskrevet fra sykehuset (Sør Korea), men største delen hadde et høyt antall med antistoffer. Det blir kun spekulasjoner, men jeg tror det handler om tid..det tar tid å få denne sykdommen ut av kroppen for enkelte, og man bruker lang tid på å opparbeide seg nok antistoffer 🤔 Kun spekulasjoner som sagt. Viruset har vært her altfor kort tid til å kunne fastslå noe som helst. 5 mnd er ikke lang tid. 

Å bevisst prøve å smitte noen på ny er ikke etisk forsvarlig..

De tester akkurat dette med ekte mennesker nå så det er tydligvis ikke regnet som etisk uforsvarlig i alle land. Det har vært flere nyhetsinnslag hvor de viser forsøkspersoner som bor på en labb for 30.000kr i mnd så forskerene får testet det ut.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste får målbare antistoffer i blodet etter gjennomgårr infeksjon, da antar en at en er immun for en periode. Men for å bevise dette må en utsette antatt immune for viruset på ny, og det er etisk vanskelig å forsvare, ergo vanskelig å bevise

Anonymkode: b19c8...0ea

Men det kan jo gjøres med f.eks primater som aper, også anta at det er overførbart til mennesker. Jeg så et forsøk hvor de gjorde dette på noen makak aper hvor de da ikke ble smittet når de forsøkte å smitte dem på nytt. Men dette var et veldig lite forsøk med bare 4 aper, og bare 2 av dem man forsøkte å smitte på nytt.

Også har man det med begrenset immunitet også da hvor man kan være immun, men bare for en begrenset tidsperiode hvor man da etter hvert kan ble smittet igjen. Jeg vet ikke hvor lang tid de ventet før de smittet apene på nytt, men det kan jo ikke ha vært så veldig lang tid. Og studien var heller ikke fagfellevurdert når artikkelen jeg har sett om det var publisert.:

https://www.livescience.com/monkeys-cannot-get-reinfected-with-coronavirus-study.html

Gjest Forumhei
Skrevet

immunitet mot virus er ingen folkerett!   

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tester akkurat dette med ekte mennesker nå så det er tydligvis ikke regnet som etisk uforsvarlig i alle land. Det har vært flere nyhetsinnslag hvor de viser forsøkspersoner som bor på en labb for 30.000kr i mnd så forskerene får testet det ut.

Jeg hadde gjort det. Skulle gått an i Norge.

Anonymkode: 2b6b4...68a

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde gjort det. Skulle gått an i Norge.

Anonymkode: 2b6b4...68a

Det er sikkert bare å melde seg i England. Hvis de får dette opplegget godkjent da noe som er tvilsomt.

Anonymkode: a63c8...aa3

Skrevet (endret)

For meg ser det ut som det er stor forskjell på hva WHO faktisk sa og hva norske skriver. Eller? 

Who har stilt spørsmålstegn ved om en bestemt type blodprøve virkelig påviser immunitet, blant annet fordi akkurat den testen kan gi feil svar. Bakgrunnen er at England kjøpte slike tester fra Kina.

I tillegg har WHO sagt at det er uklart om alle syke produserer nok antistoff til å bli helt beskyttet mot en ny infeksjon.  Det betyr ikke at ingen får noen beskyttelse. En influensavaksine er heller ikke 100% effektiv.

Den tredje tingen er at WHO tviler på påstander om at noen land ser flokkimmunitet i dag. Det forklarer WHO selv med at ikke mange nok er smittet. 

Kan noen finne et originalt sitat fra WHO som sier noe annet enn det jeg fant?

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-antibody-test-immune-protection-infection-who-guidance-a9471781.html

Endret av Isambard
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert bare å melde seg i England. Hvis de får dette opplegget godkjent da noe som er tvilsomt.

Det er godkjendt. Jeg har sett nyhetsinnslag hvor de filmet de som allerede var smittet. De bodde på sykehuslignende rom hvor forskerene følgte de opp hver dag.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er godkjendt. Jeg har sett nyhetsinnslag hvor de filmet de som allerede var smittet. De bodde på sykehuslignende rom hvor forskerene følgte de opp hver dag.

Jaja men de er det bare å booke fly for deg da.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå 5 mnd siden viruset ble oppdaget og hittil er ikke immunitet bevist.

https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=31561

På bakgrunn av dette regner jeg med det er kjørt og vaksine blir svært vanskelig.

Det er jo Dagbladet som rapporterer da. Alltid like spennende å se om de har greid å oversette det som faktisk står, og om de har gjengitt det riktig. Gir ikke dagbladet klikk lenger, men ville overhodet ikke vært overrasket hvis det @Isambard sier stemmer.

Anbefaler alle å ta alt Dagbladet sier med minst en kilo salt, og selv lese alle kilder de oppgir. 

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant? Det finnes jo influensavaksine selv om folk ikke blir immune etter å ha hatt influensa. 

Anonymkode: a8c09...178

Man blir immun, men ikke for neste års influensasesong da viruset kan være annerledes. Det anbefales å ta influensavaksine hvert år for risikogruppen. Influesavirus kan endre seg og det er forskjellige typer. Det er derfor vaksiner mot forskjellig typer influensavirus.

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke blir immun, hvordan kan man da bli frisk fra covid-19? Hvis det er tilfelle at man ikke blir immun vil det si at om man får viruset går det ikke an å bli kvitt det. Det går heller ikke an å utvikle vaksine naturligvis

Da slår det spesifikke systemet inn. Husk at mange dyr, for eksempel torsken, mangler det spesifikke systemet som gir immunitet. Den overlever fint smittsom sykdom. 

Generelt når det gjelder covid-19, er det nok for tidlig å si noe om man blir immun eller ikke, så "løpet er ikke kjørt" etter 5 måneder. Først må man detektere antistoffer, som kanskje ikke er like enkelt når metoden ikke er utviklet. Man vet rett og slett ikke hva man leter etter, endå. Men for å være ærlig blir jeg overrasket dersom det viser seg at vi ikke opparbeider oss immunitet, siden det er få smittsomme sykdommer man ikke oppnår det. Det gjelder vel HIV, vortevirus, herpes, norovirus som jeg kommer på i farta. 

Anonymkode: 45810...2bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da slår det spesifikke systemet inn. Husk at mange dyr, for eksempel torsken, mangler det spesifikke systemet som gir immunitet. Den overlever fint smittsom sykdom. 

Generelt når det gjelder covid-19, er det nok for tidlig å si noe om man blir immun eller ikke, så "løpet er ikke kjørt" etter 5 måneder. Først må man detektere antistoffer, som kanskje ikke er like enkelt når metoden ikke er utviklet. Man vet rett og slett ikke hva man leter etter, endå. Men for å være ærlig blir jeg overrasket dersom det viser seg at vi ikke opparbeider oss immunitet, siden det er få smittsomme sykdommer man ikke oppnår det. Det gjelder vel HIV, vortevirus, herpes, norovirus som jeg kommer på i farta. 

Anonymkode: 45810...2bb

Dette er da bare tull. Man har forlengst påvist antistoffer, derfor har man kunnet finne at noen produserer mye og andre lite. Alvorlighetsgrad og alder ser ut til å påvirke antistoffmengden.

Anonymkode: 57b06...eb0

• Liker 1
  • Opprett ny...