Gå til innhold

Noen rusmisbrukere her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om dere kan svare på noen spørsmål? 

Når og hvorfor begynte du?

Hva skulle til for at du ikke stoppet tidlig? Før du ble avhengig?

Hva kunne familien ha gjort for deg?. Sånn at du ikke ble misbruker?

Hvordan er livet ditt nå?

Anonymkode: b5927...457

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynte med Stratos . 
fikk det av mora mi 

forsatte med Melkerull og firkløver . 
familien kunne lite gjort for meg .

spiser forsatt sjokolade til tider men vil definere meg som en Helgemisbruker . 

Anonymkode: 38544...ea3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begynte med Stratos . 
fikk det av mora mi 

forsatte med Melkerull og firkløver . 
familien kunne lite gjort for meg .

spiser forsatt sjokolade til tider men vil definere meg som en Helgemisbruker . 

Anonymkode: 38544...ea3

Hvorfor misbruker du Helge? Hva har han gjort mot deg?

Anonymkode: 9187f...c53

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor misbruker du Helge? Hva har han gjort mot deg?

Anonymkode: 9187f...c53

😂

Anonymkode: 78d56...4c3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Får ikke så lyst til å svare når alle bare tuller om sjokolade. Dette er skikkelig vondt for meg. 

Anonymkode: e1376...2d3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Får ikke så lyst til å svare når alle bare tuller om sjokolade. Dette er skikkelig vondt for meg. 

Anonymkode: e1376...2d3

Åpningsinnlegget er jo bare idiotisk uansett. 

Misbruk er litt mer komplekst enn at man kan peke ut enkeltårsaker og -hendelser slik. 

Anonymkode: 0d377...ffe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer på om dere kan svare på noen spørsmål? 

Når og hvorfor begynte du?

Hva skulle til for at du ikke stoppet tidlig? Før du ble avhengig?

Hva kunne familien ha gjort for deg?. Sånn at du ikke ble misbruker?

Hvordan er livet ditt nå?

Anonymkode: b5927...457

Begynte med hva? Rus? Det var da jeg var 15, på en tur "ut i naturen" med venner. Familien kunne ikke gjort noe med det, såvidt jeg forstår.

Livet er i LAR, og arbeidssøkende. Problemet er at et opphold i LAR gjør det vanskelig (praktisk talt umulig) å jobbe i helsevesenet, og veldig klønete å beholde lappen. Dette gjør arbeidsmarkedet smalt for en som ikke har fullført høyere utdanning.

Anonymkode: 10e47...991

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åpningsinnlegget er jo bare idiotisk uansett. 

Misbruk er litt mer komplekst enn at man kan peke ut enkeltårsaker og -hendelser slik. 

Anonymkode: 0d377...ffe

Hvorfor skal ikke TS få spørre om dette? Hvis du ikke har noen svar.. la være å svare, finn et annet innlegg å svare på? Kan det være vanskelig da?  Noen sliter jo med dette. La dem få svare som de vil?  

Anonymkode: 5a026...fef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte fordi jeg ikke hadde noe fremtidshåp eller ønske om å leve. Jeg hadde ingen tilhørighet, ingen familie og ingen selvtillit eller selvfølelse. Vokste opp med daglig brutal og sadistisk vold før det ble barnehjem sånt. Kompleks og kronisk PTSD/relasjonstraumer/utviklingstraumer etc per idag. Hadde intenst JÆVLIG HELE TIDA. Rusen var et lite avbrekk fra INTENS LIDELSE. Da jeg prøvde heroin og piller var det som å endelig få en liten pause fra den INTENSE SMERTEN. Jeg ønska bare å dø og har hatt mange alvorlige selvmordsforsøk, men med heroin og piller kunne jeg ligge i slags selvpåført koma og slippe smerte, flashbacks og intens lidelse. 

Er per idag rusfri, utdannet og jobber noe frivillig, kjæreste, barn og vanlige venner. Men traumene slipper man ikke unna. På sett og vis må man lære seg å leve med at deler av en er stuck i alt det man nle utsatt for. Det er brutalt og ikke noe jeg unner andre enn de som ødela meg som da jeg var barn.

Anonymkode: 5d6f5...a70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Rusen var et lite avbrekk fra INTENS LIDELSE. Da jeg prøvde heroin og piller var det som å endelig få en liten pause fra den INTENSE SMERTEN.

For meg funka alkohol bedre for den biten, men hver sin smak. Heroin og piller gjør meg behagelig slack i kroppen, men ikke fjern nok til å glemme problemer.

Nå hadde ikke jeg heller noen "klassiske traumer" som gjorde at jeg ble rusmisbruker. Kommer fra et møblert hjem, med gifte foreldre med god økonomi, og alle andre forutsetninger for å lykkes.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et søskenbarn som begynte rett på amfetamin. Han forteller at det er mange grunner til at han begynte på det. Han var allerede i miljøet, så det var lett å få tak i. Han manglet utdannelse og jobben var litt dritt, så han syns livet var kjipt. En av festene med den faste vennegjengen så var han litt lengre nede enn han pleide å være så da prøvde han. Han følte seg mer rolig inni seg av amfetamin så da fortsatte han. 

En bekjent begynte å ruse seg da dama var i dette miljøet og hun tok litt på fester. Hun hadde ofte kommentert at hun syns han var mer sexy da han var rusa. Han fortsatte ganske lenge med henne og i mangel på jobb så var dette lett. Etter hvert tok han sterkere stoffer og da syns ikke dama det var like kult lengre. Han begynte å slite med psyken så hun dumpa han. Da havnet han ennå lengre ned i rus og dritt. 10 år med bruk så har han flere ganger prøvd å slutte, men han sliter så veldig psykisk at han ikke klarer det i lengden. Han har jobb som vet om problemene sine, men han jobber og leier bolig. 

Anonymkode: 6ff61...634

AnonymBruker
Skrevet

Hva definerer du som rusmisbruker TS? 

Anonymkode: d923d...e94

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

For meg funka alkohol bedre for den biten, men hver sin smak. Heroin og piller gjør meg behagelig slack i kroppen, men ikke fjern nok til å glemme problemer.

Nå hadde ikke jeg heller noen "klassiske traumer" som gjorde at jeg ble rusmisbruker. Kommer fra et møblert hjem, med gifte foreldre med god økonomi, og alle andre forutsetninger for å lykkes.

Da tok du ikke nok. Jeg tok nok heroin til å sove døgnet rundt. Heroin og morfin er smertestillende. Man blir bedøvd. Samme med alkohol, men man får ikke sove. Jeg føler jeg "sov" i heroin og pille rus i over 15 år som narkoman.

Anonymkode: 5d6f5...a70

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva definerer du som rusmisbruker TS? 

Anonymkode: d923d...e94

Nå er jeg ikke Ts da men jeg vil si at man er rusmisbruker når man bruker et rusmiddel på en måte som er skadelig for sin psykiske og eller fysiske helse og eller at folk rundt misbruker blir påvirket på en negativ måte. Også tenker jeg at de fleste misbrukere er psykisk og eller fysisk avhengig av et rusmiddel. også tenker jeg at det er stor variasjon på alvorlighetsgrad. Jeg vil si mennesker som drikker så mye på familiesammenkomster at folk synes det er ubehagelig er et eksempel på mild misbruk selv om personen ser ut til å ha ting på plass i livet. Nettopp fordi man misbruker rus altså rusmisbruker. Når jeg tenker på alvorlig rusmisbruk vil jeg si en som ikke fungerer i hverdagen på grunn av rusmisbruket.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...