Gå til innhold

Besteforeldre tar på og klemmer barnebarna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gått med på å la bedteforeldrene treffe barnebarna utendørs og ved å holde avstand. De er 64 og 67 år, og dermed i risikogruppen.  En skal jo ikke ha fysisk kontakt med andre utenfor husstanden. De synes begge at det er helt forferdelig å skulle holde avstand til barnebarna, og klarer ikke å holde seg unna. Til tross for gjentatte beskjeder er det klemming og fysisk kontakt. De tar ikke hensyn til rådene om avstand, og synes det er overdrevent og  hysterisk.Hva skal vi gjøre..slutte å treffe de helt for en periode?  Da blir det sure miner og sutring over hvor urimelige vi er. 

Anonymkode: 3f02a...6d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den risken må de vel få velge å ta selv, tenker jeg. Vi har hatt kontakt med besteforeldrene daglig alle disse ukene (vi er naboer og noe annet ville ikke vært mulig), og det skulle tatt seg ut om de ikke fikk klemme barnebarnet, som uansett ikke har hatt kontakt med andre siden barnehagen stengte.

Anonymkode: 3fa14...9ab

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den risken må de vel få velge å ta selv, tenker jeg. Vi har hatt kontakt med besteforeldrene daglig alle disse ukene (vi er naboer og noe annet ville ikke vært mulig), og det skulle tatt seg ut om de ikke fikk klemme barnebarnet, som uansett ikke har hatt kontakt med andre siden barnehagen stengte.

Anonymkode: 3fa14...9ab

Dette. Det er besteforeldrene som først og fremst risikerer liv og helse. Ikke barna. 

Anonymkode: 0b6ad...f80

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tror du det blir når barna skal tilbake i barnehagen og småskolen igjen på mandag? Tror du ikke barna kommer til å måtte ha voksenkontakt da? Om et barn trenger et fang eller en klem, så skal de voksne bare si at «nei, det går ikke. Vi må holde avstand» Og det er ikke slik at alle barnehageansatte er spreke, friske folk i 20/30-årene.

Vi møter mine foreldre. Vi er ikke utpreget klemmere, men vi møtes inne, spiser blant annet måltider sammen og sitter i sofaen og ser på film.

Det er jo ingen regel at ingen som ikke bor sammen får ha nærkontakt. 

Anonymkode: 928e6...213

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror du det blir når barna skal tilbake i barnehagen og småskolen igjen på mandag? Tror du ikke barna kommer til å måtte ha voksenkontakt da? Om et barn trenger et fang eller en klem, så skal de voksne bare si at «nei, det går ikke. Vi må holde avstand» Og det er ikke slik at alle barnehageansatte er spreke, friske folk i 20/30-årene.

Vi møter mine foreldre. Vi er ikke utpreget klemmere, men vi møtes inne, spiser blant annet måltider sammen og sitter i sofaen og ser på film.

Det er jo ingen regel at ingen som ikke bor sammen får ha nærkontakt. 

Det er jo besteforeldrene vi er redde for her da. Ikke for at ungene skal bli syke.

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo besteforeldrene vi er redde for her da. Ikke for at ungene skal bli syke.

Ts

Regner med at de er normalt oppegående? Da er det opp til dem selv å passe på sin egen helse. De veit hva risikoen er. 

Anonymkode: 88a87...4c0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Da vile jeg holdt de unna de om de ikke greier å innrette seg. Dette er en dugnad. 

Anonymkode: 68dcd...336

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

En skal jo holde avstand til folk nå. For en periode. Det er da vel bedre det enn at de eldre blir syke og i verste fall dør og går glipp av oppveksten til barnebarna? Dette har jeg sagt til dem, men det går ikke inn.

Ts

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Dette må de få lov til å vurdere risikoen på selv.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Alder i seg selv er ikke en avgjørende risikofaktor. Det er alder + annen svekkelse som er avgjørende. En på 65 år kan være mye friskere enn på 25 år.

Slik jeg forstår det, ble barn tatt ut av barnehage og skole fordi man var usikker på i hvilken grad de ville kunne smitte andre. Så har man funnet at barn faktisk ikke er en betydelig kilde til smittespredning. Jeg vil jo tro at dette gjelder særlig nå som barn knapt har hatt kontakt med andre.

Jeg ville derfor tenkt at å klemme nå, er ok. Men når barna begynner igjen i barnehage/skole, ville jeg kanskje vært litt mer skeptisk frem til man har mer konkret erfaring.

Anonymkode: 4fee6...a4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, tussi84 skrev:

Fysisk kontakt er risikabelt både for de gamle og for barnebarna.  Barna har rett til å slippe dette. Det må forbys, og besteforeldre må fengsles, iallfall til barnebarna er blitt ungdommer, med en minstetid på 10 år. I enkelte andre land ville besteforeldrene blitt skutt for slik oppførsel.

Anonymkode: ff9b6...7a9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fysisk kontakt er risikabelt både for de gamle og for barnebarna.  Barna har rett til å slippe dette. Det må forbys, og besteforeldre må fengsles, iallfall til barnebarna er blitt ungdommer, med en minstetid på 10 år. I enkelte andre land ville besteforeldrene blitt skutt for slik oppførsel.

Godt vi ikke lever i sånne land sier nå jeg bare. Folk må få lov til å velge selv i Norge så lenge det er valgfrihet. Viruset er dessuten ikke farlig for barn. Kan være at barna ønsker fysisk kontakt selv.

Godt det ikke er du som styrer landet. Da hadde vel folk blitt skutt bare de dro i butikken, eller gikk på en trilletur med baby/gåtur med hunden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, tussi84 skrev:

Godt vi ikke lever i sånne land sier nå jeg bare. Folk må få lov til å velge selv i Norge så lenge det er valgfrihet. Viruset er dessuten ikke farlig for barn. Kan være at barna ønsker fysisk kontakt selv.

Godt det ikke er du som styrer landet. Da hadde vel folk blitt skutt bare de dro i butikken, eller gikk på en trilletur med baby/gåtur med hunden. 

Hvis barna er små, kan de ikke gjøre informerte valg. De må skjermes for mulig smitte, de kan jo utvikle sykdom om noen år selv om de ikke blir akutt syke. Det er bedre at en person skytes og dør enn at mange smittes og dør en smertefull død pga covid19.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alder i seg selv er ikke en avgjørende risikofaktor. Det er alder + annen svekkelse som er avgjørende. En på 65 år kan være mye friskere enn på 25 år.

Slik jeg forstår det, ble barn tatt ut av barnehage og skole fordi man var usikker på i hvilken grad de ville kunne smitte andre. Så har man funnet at barn faktisk ikke er en betydelig kilde til smittespredning. Jeg vil jo tro at dette gjelder særlig nå som barn knapt har hatt kontakt med andre.

Jeg ville derfor tenkt at å klemme nå, er ok. Men når barna begynner igjen i barnehage/skole, ville jeg kanskje vært litt mer skeptisk frem til man har mer konkret erfaring.

Anonymkode: 4fee6...a4b

Alder er jo en av risikofaktorene da det står på FHI sin nettside «Alder ser ut til å være den tydeligste risikofaktoren for alvorlig forløp av covid-19. Risikoen øker med økende alder, spesielt hos personer over 65 år.» https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, tussi84 skrev:

Nei, for hva om de sprer smitten over til min bestemor feks. 

Anonymkode: 68dcd...336

• Liker 1
Skrevet

Hva om bestefar får hjerteinfarkt om to dager, er jo ikke så kjekt at han ikke fikk klemme sitt kjæreste barnebarn dne siste tiden han fikk leve heller da. Noe nærhet og kjærlighet må vi få ha. Hvis ikke forsvinner jo all livskvalitet, og livet e rikke verdt å leve uansett. 

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

De får nesten ta sine egne valg.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Ja, derfor jeg skrev at det ikke bare er unge, friske folk i 20/30-årene i barnehagen også. De må jo klemme og trøste barn de ikke er i familie med en gang. Men det er greit at barna er i bhg, så lenge de er friske. Da må det jo være greit at besteforeldre klemmer også, så lenge alle er friske. 

Vil tro besteforeldrene er oppegående nok til å ta en slik beslutning selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Hva om bestefar får hjerteinfarkt om to dager, er jo ikke så kjekt at han ikke fikk klemme sitt kjæreste barnebarn dne siste tiden han fikk leve heller da. Noe nærhet og kjærlighet må vi få ha. Hvis ikke forsvinner jo all livskvalitet, og livet e rikke verdt å leve uansett. 

Nettopp👏 

Skrevet
21 timer siden, Fugleskremsel skrev:

Det der tenker jeg mye på også. Jeg er voksen men farmor lever fortsatt. Hun er 85 år og sitter helt alene i leiligheten sin dag ut og dag inn. Hun har kun hjemmesykepleiere som er innom noen ganger om dagen, ellers kommer et par familie medlemmer innom henne med mat tre ganger i mnd kanskje, da hun hverken kan handle selv eller er i fysisk form til å legge bort matvarer/vaske klær etc. 

De fleste av oss har holdt oss unna pga corona, men vi kan ikke gjøre det i mange måneder heller. Hun er i den alderen hvor et dødsfall kan inntre når som helst og det trenger ikke å være corona som gjør at hun dør. Hva om hun dør av et slag om tre måneder eller et halvt år og de siste månedene av livet hennes bestod at bare ensomhet, og ingen besøker henne. Hun er jo glad i familien sin og ønsker seg et verdig liv den siste tiden hun har igjen, uansett om det er uker, måneder eller år.

• Liker 1
  • Opprett ny...