Gå til innhold

Spise laktosefritt ute

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare vi som har vært uheldige når vi har vært ute på restaurant og kafé, eller er det faktisk veldig vanskelig å få tak i noe særlig med laktosefri mat ute? Ser ofte på menyene at det er mulig å gjøre diverse glutenfritt, men laktose står som allergen på så og si alt og når vi spør om det er mulig å gjøre noe laktosefritt får vi nei som svar.

Anonymkode: efa4e...df5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi må ha melkefritt. Og jeg føler ofte at de sier vi kan få det laktosefritt. Men det er ikke nok. Og gluten og melkefritt er umulig. Man får det enten eller men ikke begge deler

Anonymkode: 039e6...3be

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke problemet selv, men venner som trenger gluten- og/eller laktosefritt har best erfaring med å spise asiatisk når de spiser ute. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har problemet uansett hvor jeg går 

Anonymkode: 88831...c94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser asiatisk, der er det mange naturlig melkefri matretter

Anonymkode: c4255...525

AnonymBruker
Skrevet

Har samme inntrykk, men jeg tipper dette skyldes at laktoseintoleranse ikke er like alvorlig som å ikke tåle gluten. Vi laktoseintolerante tåler som regel laktose i små mengder og vi kan bruke laktasetabeletter. Glutenallergikere tåler ofte ikke spor av gluten engang, og de har ingen tilsvarende tabletter de kan ta.

Anonymkode: 8193a...038

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser melkefritt (er veganer), bor i Nord-Norge og opplever at det stort sett går helt fint. Eks. på Espresso House, Starbucks, Peppes, Burger King, Egon, Subway, indiske og andre asiatiske restauranter, etiopisk, har til og med vært i Nord-Finland og spist kjempegod mat på helt øde steder. 

Anbefaler å søke litt på forhånd hvis du har mulighet til å planlegge, det pleier jeg å gjøre når jeg er på reise og opplever da kjempegod mat! Mange restauranter har jo menyene ute på nettet merket med allergener, eller har lagt ut noe på FB/Instagram, også er jeg med i FB-grupper for veganere og får mye tips der.

Anonymkode: 83851...d7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Ullvott skrev:

Jeg har ikke problemet selv, men venner som trenger gluten- og/eller laktosefritt har best erfaring med å spise asiatisk når de spiser ute. 

Det er min erfaring også.

Synes det er veldig irriterende at det skal være så vanskelig. Har vært laktoseintolerant siden jeg var barn, og kan bekrefte at det virkelig ikke er komplisert å gjøre laktoseholdig mat laktosefritt. Det er mye enklere enn å lage mat som smaker noe til folk som synes ketchup er for sterkt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er "bare" laktosefritt du må ha, så hadde jeg kjøpt Laktase-tabeletter på apoteket og brukt de når du spiser ute. De koster litt, men hvis man bare bruker de når man må så er det helt greit, og det gjør livet lettere :) 

Anonymkode: 3d3d1...988

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er "bare" laktosefritt du må ha, så hadde jeg kjøpt Laktase-tabeletter på apoteket og brukt de når du spiser ute. De koster litt, men hvis man bare bruker de når man må så er det helt greit, og det gjør livet lettere :) 

Anonymkode: 3d3d1...988

Det er prøvd. Tåler dem ikke. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier: spis asiatisk. Ikke noe laktose der.

Anonymkode: 88f62...7cf

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser melkefritt (er veganer), bor i Nord-Norge og opplever at det stort sett går helt fint. Eks. på Espresso House, Starbucks, Peppes, Burger King, Egon, Subway, indiske og andre asiatiske restauranter, etiopisk, har til og med vært i Nord-Finland og spist kjempegod mat på helt øde steder. 

Anbefaler å søke litt på forhånd hvis du har mulighet til å planlegge, det pleier jeg å gjøre når jeg er på reise og opplever da kjempegod mat! Mange restauranter har jo menyene ute på nettet merket med allergener, eller har lagt ut noe på FB/Instagram, også er jeg med i FB-grupper for veganere og får mye tips der.

Anonymkode: 83851...d7f

Støtter denne! Er også veganer bosatt utafor storbyer og har null problemer med å spise ute :) 

Anonymkode: 847bc...ed8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har og laktoseintoleranse, men synes det er lett å få det på cafe og restaurant. 

Anonymkode: e782e...7b6

AnonymBruker
Skrevet

Mange tror at laktosefritt betyr at det ikke er melk i maten i hele tatt. Jeg må ha melkefri mat men synes at det står laktosefritt overalt i menyer.. 

Anonymkode: 77951...662

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...