AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #1 Skrevet 18. april 2020 Må ha litt tips fra dere som har klart dette Vi har en gutt på 3 år som prøver å slutte med bleie. Han tisser på do hver gang han sitter der, men der stopper det. Han merker ikke at han må tisse når han går med truse, så det blir uhell på uhell. Han gjemmer seg også når han må bæsje, så det ender jo opp med at han bæsjer i trusa noen minutter etter at han satt på do. Hva skal vi gjøre? Er det bare å ta på bleien igjen og vente til han sier i fra selv? Bleier hemmer jo og han merker jo aldri i verden om han må på do da... Føler bare at han henger så ekstremt langt bak. Anonymkode: 60cdb...0de
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #2 Skrevet 18. april 2020 Kan dere prøve med sånn truse som er beregna for bleieslutt? Som er litt tett? Eventuelt bruke bleie men ha faste tidspunkter dere sette barnet på do? F.eks morgen, lunsj, middag, kvelds. Og bruke klistermerkebelønning eller noe for hver gang barnet går på do? Kjøpe noen kule truser som passer best uten bleier under? Finne noen eldre barn som barnet ser opp til (eller barnetv helter), å poengtere at de ikke bruker bleier fordi de er "store gutter"? Få se noe spennende på telefonen eller høre et eventyr osv når han sitter på do? Når det kommer til å henge etter tror jeg ikke at de fleste 3-åringene i bhg til barnet mitt har sluttet med bleie. Får iallefall kommentarer på at barnet mitt er "flink" som ikke bruker bleie, så tror det er vanlig i disse dager med gode bleier at det tar litt tid å slutte. Tror at når barnet først kommer i gang uten bleie så finner det ut at det er gøy å slippe alt styret med stell🙂 Småen her vekslet mellom å ville gå på do, og bruke bleie i sluttfasen. Begynte først med å bæsje på do, syntes det var greit å slippe å måtte liggee på stellematte. Plutselig var det å tisse på do hele tiden også, og fra der av gikk det fort til småen sluttet med bleie på natta og våknet selv for å tisse. Så ikke gi opp😀 Anonymkode: 6aa6f...cdd
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #3 Skrevet 18. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kan dere prøve med sånn truse som er beregna for bleieslutt? Som er litt tett? Eventuelt bruke bleie men ha faste tidspunkter dere sette barnet på do? F.eks morgen, lunsj, middag, kvelds. Og bruke klistermerkebelønning eller noe for hver gang barnet går på do? Kjøpe noen kule truser som passer best uten bleier under? Finne noen eldre barn som barnet ser opp til (eller barnetv helter), å poengtere at de ikke bruker bleier fordi de er "store gutter"? Få se noe spennende på telefonen eller høre et eventyr osv når han sitter på do? Når det kommer til å henge etter tror jeg ikke at de fleste 3-åringene i bhg til barnet mitt har sluttet med bleie. Får iallefall kommentarer på at barnet mitt er "flink" som ikke bruker bleie, så tror det er vanlig i disse dager med gode bleier at det tar litt tid å slutte. Tror at når barnet først kommer i gang uten bleie så finner det ut at det er gøy å slippe alt styret med stell🙂 Småen her vekslet mellom å ville gå på do, og bruke bleie i sluttfasen. Begynte først med å bæsje på do, syntes det var greit å slippe å måtte liggee på stellematte. Plutselig var det å tisse på do hele tiden også, og fra der av gikk det fort til småen sluttet med bleie på natta og våknet selv for å tisse. Så ikke gi opp😀 Anonymkode: 6aa6f...cdd Finnes det egne truser for det? Vi har bare vanlige man kjøper på klesbutikken. Han har vært veldig flink når han først sitter på do, da kommer det tiss som bare det. Hver gang vi spør om han vil på do så kommer det et brått "nei", uansett om vi ser at han må. Begynner bare å bli ekstremt lei av å vaske truser og bukser da han tisser på seg og bæsjer på seg.. Anonymkode: 60cdb...0de
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #4 Skrevet 18. april 2020 Hvordan er språket hans? Når dattera mi slutta, brukte vi verken truse eller stramme bukser. Vi sluttet på sommeren og da hadde hun kjole på seg. Er man gutt kan man bruke løs shorts.. Når vi gikk ut, hadde vi også løse bukser.. Dette for å kople tiss som lander på gulvet og ikke i buksa. Samt gjorde vi toalettet mer tilgjengelig for henne med krakk, dosete og åpen dør 😊 uhell blir det. Når de er i tre års alderen, så er ofte forståelsen på plass, men han er kanskje redd for å gjøre feil? Fortell at han kan gå på do når han føler han må på do, og det er fint at det skjer uhell, for da kan man si at det går bra, kanskje du rekker det neste gang 😊 om språket er på plass så er det lettere å kommunisere med barnet. Vi brukte litt tid, jenta vår var bare to år, men plutselig gikk det seg til, og det kan skje at hun fortsatt har uhell, men det er minsket betraktelig allerede.. Anonymkode: 9ee83...205
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #5 Skrevet 18. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvordan er språket hans? Når dattera mi slutta, brukte vi verken truse eller stramme bukser. Vi sluttet på sommeren og da hadde hun kjole på seg. Er man gutt kan man bruke løs shorts.. Når vi gikk ut, hadde vi også løse bukser.. Dette for å kople tiss som lander på gulvet og ikke i buksa. Samt gjorde vi toalettet mer tilgjengelig for henne med krakk, dosete og åpen dør 😊 uhell blir det. Når de er i tre års alderen, så er ofte forståelsen på plass, men han er kanskje redd for å gjøre feil? Fortell at han kan gå på do når han føler han må på do, og det er fint at det skjer uhell, for da kan man si at det går bra, kanskje du rekker det neste gang 😊 om språket er på plass så er det lettere å kommunisere med barnet. Vi brukte litt tid, jenta vår var bare to år, men plutselig gikk det seg til, og det kan skje at hun fortsatt har uhell, men det er minsket betraktelig allerede.. Anonymkode: 9ee83...205 Han prater veldig bra egentlig Kanskje vi skulle prøvd det å ikke ha på truse i det hele tatt ja! Bare en løs shorts, så merker han det kanskje Takk for tips! Anonymkode: 60cdb...0de
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #6 Skrevet 18. april 2020 Vår gutt var uinteressert i å slutte med bleie, noe jeg syntes var frustrerende siden vi har hatt to jenter som sluttet veldig tidlig med bleier Vi satt et tidspunkt litt frem i tid (typ til jul). Dette sa jeg ganske ofte «når det er jul skal du slutte med bleie». En dag tidlig i desember så var jeg så lei! Da sa jeg at «nå er det jul». Sønnen vår sluttet da på dagen! Så kanskje det også kan prøves- at man sier at når det sommer (el) er vi ferdige med bleier... Anonymkode: b2edf...c85
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #7 Skrevet 18. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han prater veldig bra egentlig Kanskje vi skulle prøvd det å ikke ha på truse i det hele tatt ja! Bare en løs shorts, så merker han det kanskje Takk for tips! Anonymkode: 60cdb...0de Bare hyggelig ❤️ ta tiden til hjelp, veldig smart å begynne nå når sommeren står for tur Anonymkode: 9ee83...205
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #8 Skrevet 18. april 2020 3 år er vel helt normal alder å slutte? Anonymkode: bb787...7c1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #9 Skrevet 18. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 3 år er vel helt normal alder å slutte? Anonymkode: bb787...7c1 Enig. Har en sønn som sluttet da han var 4,5 år på både dag og natt. Han nærmet seg vel konfirmasjonsalder han da, ifølge kritikerne her 🙈 Skal sies at han er innenfor autismespekteret. Anonymkode: 42f78...5e7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #10 Skrevet 18. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Har en sønn som sluttet da han var 4,5 år på både dag og natt. Han nærmet seg vel konfirmasjonsalder han da, ifølge kritikerne her 🙈 Skal sies at han er innenfor autismespekteret. Anonymkode: 42f78...5e7 2-4 regnes vel som normalt uansett spekter;) Anonymkode: bb787...7c1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #11 Skrevet 18. april 2020 Jeg tenker at akkurat nå så opplever han ingen mestring eller stolthet.. Tisser han seg ut, så blir han bare byttet på. Jeg ville brukt bleier en liten stund til, uten noe slags do"snakk". Glem det litt! SÅ begynner dere å snakke om at det skal bli så gøy og begynne å bruke truser for store gutter. Kanskje dere kan gå ut sammen og kjøpe truser som han velger selv. Mitt 3.barn sluttet momentant når han fikk Supermann-boxer 😂 Mitt 1. fylte 3 i august, så vi brukte sommer med skjørt og shorts. Mitt 2. barn NEKTET å i det hele tatt nærme seg do/potte! Men plutselig en dag (ca 4 mnd før hun var 3), så kom hun og sa "idag skal jeg ha truse". Det var det! Ingen uhell 😂 Nr.4 var vanskelig; ville gjerne gå i truse og ville gjerne på do. Men hadde masse uhell hele tiden. Vi brukte klistremerker og det fungerte flott for bæsjing. Men tissing var vanskelig. Etterhvert som hun ble større, så sa hun at hun ikke kjente at hun måtte tisse, før det kom. Hun klarte etterhvert å "knipe sammen" og komme seg på do, når hun skvettet. Varte faktisk til 2.klasse. Hun bare kjente det ikke... Men felles for alle som skal slutte med bleie; de må være tørre om natten. Klarer de ikke holde seg i søvne, så vil de nok ha litt problemer om dagen også. Det har med rent biologiske funksjoner å gjøre. Så dersom bleien hans er tørr når du vekker ham, er han klar. Merk deg også at han kan ha vært tørr hele natten, men fylte bleien med en gang han våknet. Dette ordner seg! Men la det være lystbetont 😊 Har han uhell etter en stund med truse, så kan han bli litt lei seg. Det er bra, da vet han det var "feil" 😉 Men du bare blåser det bort og ikke lager noe styr; "Alle kan ha uhell, og det er helt greit! Da passer vi bare litt bedre på" Anonymkode: f4f77...c18 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #12 Skrevet 18. april 2020 42 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at akkurat nå så opplever han ingen mestring eller stolthet.. Tisser han seg ut, så blir han bare byttet på. Jeg ville brukt bleier en liten stund til, uten noe slags do"snakk". Glem det litt! SÅ begynner dere å snakke om at det skal bli så gøy og begynne å bruke truser for store gutter. Kanskje dere kan gå ut sammen og kjøpe truser som han velger selv. Mitt 3.barn sluttet momentant når han fikk Supermann-boxer 😂 Mitt 1. fylte 3 i august, så vi brukte sommer med skjørt og shorts. Mitt 2. barn NEKTET å i det hele tatt nærme seg do/potte! Men plutselig en dag (ca 4 mnd før hun var 3), så kom hun og sa "idag skal jeg ha truse". Det var det! Ingen uhell 😂 Nr.4 var vanskelig; ville gjerne gå i truse og ville gjerne på do. Men hadde masse uhell hele tiden. Vi brukte klistremerker og det fungerte flott for bæsjing. Men tissing var vanskelig. Etterhvert som hun ble større, så sa hun at hun ikke kjente at hun måtte tisse, før det kom. Hun klarte etterhvert å "knipe sammen" og komme seg på do, når hun skvettet. Varte faktisk til 2.klasse. Hun bare kjente det ikke... Men felles for alle som skal slutte med bleie; de må være tørre om natten. Klarer de ikke holde seg i søvne, så vil de nok ha litt problemer om dagen også. Det har med rent biologiske funksjoner å gjøre. Så dersom bleien hans er tørr når du vekker ham, er han klar. Merk deg også at han kan ha vært tørr hele natten, men fylte bleien med en gang han våknet. Dette ordner seg! Men la det være lystbetont 😊 Har han uhell etter en stund med truse, så kan han bli litt lei seg. Det er bra, da vet han det var "feil" 😉 Men du bare blåser det bort og ikke lager noe styr; "Alle kan ha uhell, og det er helt greit! Da passer vi bare litt bedre på" Anonymkode: f4f77...c18 Motsatt her; ingen problem om dagen men ikke noe vits å slutte på dagtid eller om natta ennå. Vært uten bleier i ca 6 måneder på dagtid, men bruker fortsatt under formiddagshvil og natta. Anonymkode: bb787...7c1
Gjest Petra35 Skrevet 18. april 2020 #13 Skrevet 18. april 2020 Det er jo barn som bruker nattbleie til langt opp i småskolealder, så vil ikke si at man MÅ slutte på natt før man kan slutte på dagen. Ofte er det motsatt.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #14 Skrevet 18. april 2020 Vi sluttet med bleie på dagtid ved 3,5 år, da hadde han ingen uhell. Nattbleie bruker han enda ved 4 år. Og bæsjingen er et kapittel for seg selv, holder seg til han får forstoppelse og må til slutt bæsje i bleie. Anonymkode: 36ff2...72f
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #15 Skrevet 18. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at akkurat nå så opplever han ingen mestring eller stolthet.. Tisser han seg ut, så blir han bare byttet på. Jeg ville brukt bleier en liten stund til, uten noe slags do"snakk". Glem det litt! SÅ begynner dere å snakke om at det skal bli så gøy og begynne å bruke truser for store gutter. Kanskje dere kan gå ut sammen og kjøpe truser som han velger selv. Mitt 3.barn sluttet momentant når han fikk Supermann-boxer 😂 Mitt 1. fylte 3 i august, så vi brukte sommer med skjørt og shorts. Mitt 2. barn NEKTET å i det hele tatt nærme seg do/potte! Men plutselig en dag (ca 4 mnd før hun var 3), så kom hun og sa "idag skal jeg ha truse". Det var det! Ingen uhell 😂 Nr.4 var vanskelig; ville gjerne gå i truse og ville gjerne på do. Men hadde masse uhell hele tiden. Vi brukte klistremerker og det fungerte flott for bæsjing. Men tissing var vanskelig. Etterhvert som hun ble større, så sa hun at hun ikke kjente at hun måtte tisse, før det kom. Hun klarte etterhvert å "knipe sammen" og komme seg på do, når hun skvettet. Varte faktisk til 2.klasse. Hun bare kjente det ikke... Men felles for alle som skal slutte med bleie; de må være tørre om natten. Klarer de ikke holde seg i søvne, så vil de nok ha litt problemer om dagen også. Det har med rent biologiske funksjoner å gjøre. Så dersom bleien hans er tørr når du vekker ham, er han klar. Merk deg også at han kan ha vært tørr hele natten, men fylte bleien med en gang han våknet. Dette ordner seg! Men la det være lystbetont 😊 Har han uhell etter en stund med truse, så kan han bli litt lei seg. Det er bra, da vet han det var "feil" 😉 Men du bare blåser det bort og ikke lager noe styr; "Alle kan ha uhell, og det er helt greit! Da passer vi bare litt bedre på" Anonymkode: f4f77...c18 Det er da mange barn som slutter med bleie på dagtid selv om de tisser på seg om natta! Min datter sluttet på dagen da hun fylte tre og hadde veldig lite uhell. Men brukte nattbleie til hun var nesten fem, først da var hun tørr om morgenen. Anonymkode: 2751a...67e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #16 Skrevet 18. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at akkurat nå så opplever han ingen mestring eller stolthet.. Tisser han seg ut, så blir han bare byttet på. Jeg ville brukt bleier en liten stund til, uten noe slags do"snakk". Glem det litt! SÅ begynner dere å snakke om at det skal bli så gøy og begynne å bruke truser for store gutter. Kanskje dere kan gå ut sammen og kjøpe truser som han velger selv. Mitt 3.barn sluttet momentant når han fikk Supermann-boxer 😂 Mitt 1. fylte 3 i august, så vi brukte sommer med skjørt og shorts. Mitt 2. barn NEKTET å i det hele tatt nærme seg do/potte! Men plutselig en dag (ca 4 mnd før hun var 3), så kom hun og sa "idag skal jeg ha truse". Det var det! Ingen uhell 😂 Nr.4 var vanskelig; ville gjerne gå i truse og ville gjerne på do. Men hadde masse uhell hele tiden. Vi brukte klistremerker og det fungerte flott for bæsjing. Men tissing var vanskelig. Etterhvert som hun ble større, så sa hun at hun ikke kjente at hun måtte tisse, før det kom. Hun klarte etterhvert å "knipe sammen" og komme seg på do, når hun skvettet. Varte faktisk til 2.klasse. Hun bare kjente det ikke... Men felles for alle som skal slutte med bleie; de må være tørre om natten. Klarer de ikke holde seg i søvne, så vil de nok ha litt problemer om dagen også. Det har med rent biologiske funksjoner å gjøre. Så dersom bleien hans er tørr når du vekker ham, er han klar. Merk deg også at han kan ha vært tørr hele natten, men fylte bleien med en gang han våknet. Dette ordner seg! Men la det være lystbetont 😊 Har han uhell etter en stund med truse, så kan han bli litt lei seg. Det er bra, da vet han det var "feil" 😉 Men du bare blåser det bort og ikke lager noe styr; "Alle kan ha uhell, og det er helt greit! Da passer vi bare litt bedre på" Anonymkode: f4f77...c18 Her tar du jo helt feil. Å bli tørr på natten er gjerne det som kommer sist, det er helt vanlig at de er tørre på dagen først. For mange er det behov for nattbleie lenge etter at de er tørre og mestrer å gå på do på dagtid. Barnet kan feks være tørr på dagen ved treårsalder og bruke nattbleie til seksårsalder. Anonymkode: 8cd81...86f
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #17 Skrevet 18. april 2020 Vår gutt sluttet også med bleier på dagen i fjor sommer, like før han ble 3 år. Da var vi på ferie og der hadde de bare «sovebleier»😜 Så da gikk vi en hel ferie med dosete i ryggsekken og tvungen dopause for hele familien( livredd for å gå glipp av noe...) Vi var også heldig med at søskenbarna var med på «jobben». Nattbleien tok vi bort nå i starten av karantenen. Når vi uansett måtte være hjemme, hadde vi jo tid til vasking🤷♀️ Men leker som belønning, og en potte ved senga, har han ikke hatt et eneste uhell i løpet av disse ukene. I starten løftet vi han på do når vi la oss, men det har vi sluttet med. Vi har hatt noen perioder i høst hvor vi har måtte skifte klær oftere, men det går litt på at vi ikke har vært flinke nok til å minne på. Anonymkode: 1afcc...185
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #18 Skrevet 19. april 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da mange barn som slutter med bleie på dagtid selv om de tisser på seg om natta! Min datter sluttet på dagen da hun fylte tre og hadde veldig lite uhell. Men brukte nattbleie til hun var nesten fem, først da var hun tørr om morgenen. Anonymkode: 2751a...67e Jenta mi slutta da hun var to, nå er hun tre og tisser fortsatt nesten mer på natta enn på dagen, selvom hun går på do før hun legger seg og gjerne en gang til eller to før hun står opp.. Hun har hatt tørre bleier flere ganger. Vi kan vekke henne en gang før vi går og legger oss for å gå på do, men det hjelper ikke 😅 får bare ta tiden til hjelp 😊 Anonymkode: 9ee83...205
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå