AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #1 Skrevet 18. april 2020 Hei Kjøpte en basilikumplante (i potte) på et hagesenter for to dager siden. Satte den ut på balkongen og allerede dagen etter så hadde nesten alle stilkene og bladene «skrumpet inn» og blitt mørkegrønne. De har altså visnet på en måte. Bare to-tre friske grønne stengler er igjen. Planten har ikke tørket og det har ikke vært frost. Noen som vet grunnen til at den oppfører seg sånn? Anonymkode: fa169...eac
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #2 Skrevet 18. april 2020 Basilikum er lunefull og vanskelig å holde! Finnes mange urter som er lettere Anonymkode: 94a4d...9b5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #3 Skrevet 18. april 2020 Basilikum er varmekjær. Selv midt på sommeren kan det være for kaldt for den ute i Norge. Den trives i en solrik vinduskarm, eller et annet sted med høy temperatur. Anonymkode: 4c8b3...bef 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #4 Skrevet 18. april 2020 Tusen takk for innspill folkens. Jeg blir så forvirret med disse urtene altså. Har lest mange steder at den vil stå i halvskygge og ikke for mye sol, men så leser jeg det motsatte igjen. 😅 Har nå prøvd å flytte den, så får vi se. Men, hva bør jeg gjøre med de visne bladene? Jeg ser nå at det er bare bladene som har skrumpet inn. Selve greinene har fortsatt riktig farge og virker ganske normale. Bør jeg knipe av bare bladene, eller la det være? Bladene er ikke knusktørre, de er bare innskrumpet, krøllete og slappe. Ser jo egentlig ikke ut som om de vil «gjenoppstå». Anonymkode: fa169...eac
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #5 Skrevet 18. april 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Kjøpte en basilikumplante (i potte) på et hagesenter for to dager siden. Satte den ut på balkongen og allerede dagen etter så hadde nesten alle stilkene og bladene «skrumpet inn» og blitt mørkegrønne. De har altså visnet på en måte. Bare to-tre friske grønne stengler er igjen. Planten har ikke tørket og det har ikke vært frost. Noen som vet grunnen til at den oppfører seg sånn? Anonymkode: fa169...eac Basilikum tåler ingwnting og tåler ikke å stå ute, ihvertfall ikke de jeg har hatt. Det skal ikke ha trekk. Mine trives best inne Anonymkode: 0a03f...0ef
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #6 Skrevet 18. april 2020 Det er ikke sikkert planten kommer seg igjen, men du kan kutte den ned og se. Basilikum setter sideskudd, så den kan "høstes" i toppen og vokse videre. Anonymkode: 4c8b3...bef
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #7 Skrevet 18. april 2020 Jeg pleier å få til basilikum ute, men på et lunt sted med mye sol. Da vokser den godt og trives. Jeg ville imidlertid tenke deg var litt tidlig å sette den ut. Pleier å sette dem ut i midten av mai/begynnelsen av juni. Den trenger også en del vann, særlig hvis den står inne. Anonymkode: 57c15...5a5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #8 Skrevet 18. april 2020 Jeg pleier ha mine basilikum i et slikt minidrivhus fra midt i mai. https://www.plantasjen.no/minidrivhus-lengde-36-cm-svart-2392373.html Planter mine om så fort jeg kommer hjem fra hagesenteret med dem. Ny jord med mye kugjødselkompost. Som du har funnet ut så liker de ikke for mye vann, og heller ikke for lite. Sett potten i vann når du vanner dem, de får noia av vann ovenfra. Anonymkode: 7c8dd...5d7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #9 Skrevet 18. april 2020 I veksthus dyrkes basilikum ved 25 grader, så den liker det varmt, og solrikt. Slik det er i landene den vokser vilt. Anonymkode: 1f431...c69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå