vikilLJA Skrevet 18. april 2020 #1 Skrevet 18. april 2020 (endret) Bør foreldre som HAR underliggende sykdommer sende barna sine til barnehagen eller skolen? Syns det er mangelfull informasjon og veiledning angående om dette. Foreldre som har underliggende sykdommer, er dere skeptiske? Vil du/ dere sende barn i barnehagen eller skolen? Foreldre som ikke sender barna i barnehagen fordi de har underliggende sykdommer må likevel betale full barnehagedekning. Synes ikke det er rett. Endret 18. april 2020 av vikilLJA Lagt inn bilde 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #2 Skrevet 18. april 2020 Det er meget rik informasjon på hvilke barn med underliggende sykdommer som anbefales å holdes hjemme. Det er hovedsakelig snakk om meget alvorlige sykdommer som fører til bekymring for skole og barnehage til vanlig også, ettersom det finnes virus som er verre for barn enn koronaviruset. Anonymkode: 78070...766 8
vikilLJA Skrevet 18. april 2020 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2020 Tror jeg ikke gjorde meg tydlig nok. Endret litt på teksten. Spørsmålet er om FORELDRE MED underliggende sykdommer burde sende barna til BH eller skole. Ikke om barna som har underliggende sykdommer burde gå i BH eller skole 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #4 Skrevet 18. april 2020 Nei, la barna bli hjemme Anonymkode: 6cf88...7e9 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #5 Skrevet 18. april 2020 Avhenger jo av sykdommen og alvorlighetsgraden....? Voksne mennesker er vel også fullt i stand til å oppsøke informasjonen selv hos sykdommens interesseorganisasjon hvis den finnes, på fhi sine sider, internasjonale organ for sykdommen, eller gå direkte til forskningsrapportene? Hvis de har alvorlig sykdom har de jo også en eller flere leger de kan forhøre seg hos? Massemedia kan jo ikke så opp hver eneste sykdom som finnes og gjøre rede for alle faktorene i vurderingen. Noe må man jo kunne oppsøke selv. Anonymkode: f7e53...014 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #6 Skrevet 18. april 2020 4 minutter siden, vikilLJA skrev: Tror jeg ikke gjorde meg tydlig nok. Endret litt på teksten. Spørsmålet er om FORELDRE MED underliggende sykdommer burde sende barna til BH eller skole. Ikke om barna som har underliggende sykdommer burde gå i BH eller skole Aha, beklager, da misforstod jeg. Jeg ville likevel ha forholdt meg til helsemyndighetenes definisjon på risikogrupper. Man skal vel helst ha legeerklæring dersom man skal slippe å måtte skrive barnet ut av skolen, så det beste er nok å ta kontakt med legen din. Anonymkode: 78070...766 3
vikilLJA Skrevet 18. april 2020 Forfatter #7 Skrevet 18. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avhenger jo av sykdommen og alvorlighetsgraden....? Voksne mennesker er vel også fullt i stand til å oppsøke informasjonen selv hos sykdommens interesseorganisasjon hvis den finnes, på fhi sine sider, internasjonale organ for sykdommen, eller gå direkte til forskningsrapportene? Hvis de har alvorlig sykdom har de jo også en eller flere leger de kan forhøre seg hos? Massemedia kan jo ikke så opp hver eneste sykdom som finnes og gjøre rede for alle faktorene i vurderingen. Noe må man jo kunne oppsøke selv. Anonymkode: f7e53...014 Jeg har kontaktet korona-tlf. De svarer at de ikke vet noe sikkert. Selv om barn ikke får positivt svar på viruset, kan de potensielt ha viruset i så små mengder at testresultatet vil vise negativt. Det er bare veiledning angående barn som selv er i risikogruppen, men det er ikke veiledning om deres foresatte har underliggende sykdommer. Har du noe informasjon du kan vise til angående dette? Kan ikke se noe om dette noen steder. 2
Ava Mae Skrevet 18. april 2020 #8 Skrevet 18. april 2020 Vi har et barn med to underliggende sykdommer men h*n er ikke alvorlig preget av noen av de. Ikke står de på lista til helsemyndighetene og vi har forhørt oss med sykehuset om de kan ha noen innvirkning på forløpet om h*n skulle bli syk. Vi ser ingen grunn til å ikke sende h*n tilbake til en skolehverdag som blir tilrettelagt situasjonen. Slik sett er jeg mer bekymret for pollenallergien h*ans for det er en del kløende øyne ute og går nå, men hva skal man gjøre? H*n får allergimedikamenter for å stille det værste, men vi kan ikke bure ungen inne i 1,5 til 2 år heller i påvente av en vaksine som muligens kanskje kommer. Slik jeg har forstått det så er det barn med de alvorligste tilfellene som bør holdes hjemme. Sånn bortsett fra det er det langt viktigere at vi voksne overholder de retningslinjene vi har blitt gitt med god håndhygiene, unngå berøring av ansiktet og holde avstand til andre da det tross alt i majoriteten av tilfellene er oss voksne som bringer smitten oss i mellom og blir syke. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #9 Skrevet 18. april 2020 6 minutter siden, vikilLJA skrev: Jeg har kontaktet korona-tlf. De svarer at de ikke vet noe sikkert. Selv om barn ikke får positivt svar på viruset, kan de potensielt ha viruset i så små mengder at testresultatet vil vise negativt. Det er bare veiledning angående barn som selv er i risikogruppen, men det er ikke veiledning om deres foresatte har underliggende sykdommer. Har du noe informasjon du kan vise til angående dette? Kan ikke se noe om dette noen steder. Koronatelefonen er jo bare en mulig kilde. Hvis forelderen har feks astma kan man jo begynne på Norges Astma- og allergiforbund sine sider. Hvis forelderen er organtransplantert og står på immunsuppressiva er jo den som følger opp et naturlig sted å begynne. Ville gått ut fra at hvis andre personer i samme risikogruppe har vært på jobb, kan barnet i barnehage. Anonymkode: f7e53...014 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #10 Skrevet 18. april 2020 Jeg er i risikogruppen og den gruppen som skal være ekstra påpasselig men jeg kommer nok til å sende avgårde på skolen. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg holdt hjemme for hjemmeskole funker bra, men er ikke så mye av det sosiale og det ser jeg er et savn og så er det noe eget med å gå på skolen, treffe venner og lærer, slippe å se trynet mitt hele tiden... Så jeg tenker jeg tar risken så for det gå som det går, sender med antibac og vet hen er påpasselig. Anonymkode: 31deb...d98 2
vikilLJA Skrevet 18. april 2020 Forfatter #11 Skrevet 18. april 2020 Det er slik at de som er i risikogruppen har ulik risiko avhengig av om de er velregulerte og har en god behandling. Det også pasienter som også ikke er velregulerte og godt medisinerte. Det er vanskelig å tyde informasjonen som legges ut syns jeg, da den ikke er utfyllende nok. Det er ikke noe god dokumentasjon på at barn ikke kan være usynlige smittebærere. Det er kun dokumentert at barn ikke får positive tester. For å få en positiv test må en viss mengde med virus være til stede. Det er derimot bevist at personer kan ha virus, men likevel få negative tester. 2
Ava Mae Skrevet 18. april 2020 #12 Skrevet 18. april 2020 Åh sorry, jeg ser nå at jeg har misforstått innlegget ditt 🤯 Jeg er også i risikogruppen men jeg sender likevel en på skolen og en i barnehagen. Begge deler blir tilrettelagt en ny hverdag, barnehagen får kortere åpningstider og skolebarn får muligens en hverdag med kombinert skole/hjemmeundervisning. Vi kommer til å ha kortere dager i BHG enn det de opererer med. Jeg kommer til å levere seinere og hente tidligere for å unngå andre voksne (så godt det lar seg gjøre), eldste blir tatt ut av SFO, de får leke med nabobarna på fritiden men leken skal skje ute og ingen skal inn i boligen vår. Vi handler mat som blir levert på døren og tar all handel på nett via nettbutikker så godt det tar seg gjøre. Men poenget mitt er egentlig det samme, all forskning tilsier at barn ikke blir smittet eller bringer smitten videre på lik linje som oss voksne. Jeg har virkelig virkelig ikke lyst til å bli syk med dette viruset for jeg vet ikke hvordan kroppen min vil komme til å reagere på det. Når det er sagt så kan jeg ikke bure inne ungene mine når retningslinjene er som de er og forskningen sier det den gjør. Dette er ikke en tilstand som er over i oktober, er vi heldige finnes det er vaksine i oktober 2021. De løsningene vi legger til rette for nå er langsiktige.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #13 Skrevet 18. april 2020 Det er vel sagt både at vi foreldre i risikogruppe kan fortsette med hjemmeskole og at det skal tilrettelegges spesielt for disse barna på skolen. Jeg er veldig usikker. Jeg har høyt blodtrykk, og det står jo ganske klart at jeg dermed er i risikogruppe. Men jeg er usikker på hvor farlig det egentlig er når det ikke er i kombinasjon med høy alder, ikke er skyhøyt, og er tilnærmet normalt med medisiner. Jeg kommer til å vente og se hva som står i veilederen for skoler og deretter konferere med fastlegen min. Så skal jeg muligens (avhengig av hva fastlegen mener) kontakte kontaktlæreren til barnet mitt og høre hvilke muligheter de eventuelt har til å tilrettelegge. Anonymkode: 6fb33...59e 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #14 Skrevet 18. april 2020 Jeg er også veldig usikker. Samboer har fått bekreftet fra sin fastlege at han er i risikogruppen, og vi er ekstra bekymret for minstemann på 1,5 som detter litt utenfor de oppsatte punktene i veilederen for bhg og har vært syk hele denne vinteren og hele forrige vinter. Men så lenge arbeidsgiveren min strekker seg (også de deler bekymringen for mannen og minstemann) kommer jeg til å fortsette å ha de hjemme. Mannen har allerede tilpasset arbeid i forhold til at han jobber mye alene og har mulighet for avstand, og han har samfunnskritisk jobb. Så er spørsmålet kanskje om jeg etterhvert kan sende de noen timer for litt utelek i barnehagen i en liten kohort, slik at jeg kan ha noen litt mer effektive arbeidstimer, men alt er egentlig opp til arbeidsgiveren min. Jobber som lærer på småtrinnet, så skal jo egentlig tilbake på jobb. Men jeg synes dette er kjempevanskelig! Hvor går balansen mellom barnas behov for andre barn mot familiens behov for smittevern? Er hvertfall glad barna mine er tette i alder og har hverandre! Kommer nok til å sitte med dårlig samvittighet og bekymringer uansett hvordan det blir. Anonymkode: 67d88...fc6 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #15 Skrevet 18. april 2020 Her er vi også veldig usikre, har søkt etter svar uten å egentlig få helt klare svar... Så skal ta det opp igjen med lege over helga og så vurdere det etter det. Fått god info fra barnehage da, de vet vår situasjon og vi vet hvordan de nå tilpasser. Litt av utfordringen er jo at jeg er i risikogruppe og da også 100% sykmeldt. Så det å holde ungen hjemme er ikke så enkelt da jeg trenger en del hvile etc på dagtid, dvs en normal natts søvn er ikke nok. Dette hadde gått greit hvis barnet er i barnehage, men er litt vanskeligere nå, så har vært noen bustete dager på hjemmebane ja... Anonymkode: 362c6...487
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #16 Skrevet 18. april 2020 Jeg er i risikogruppen og har et barnehagebarn. Han holdes hjemme hvertfall hele neste uke, også ser vi det an litt fremover. Anonymkode: 2e8de...c66 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #17 Skrevet 18. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel sagt både at vi foreldre i risikogruppe kan fortsette med hjemmeskole og at det skal tilrettelegges spesielt for disse barna på skolen. Jeg er veldig usikker. Jeg har høyt blodtrykk, og det står jo ganske klart at jeg dermed er i risikogruppe. Men jeg er usikker på hvor farlig det egentlig er når det ikke er i kombinasjon med høy alder, ikke er skyhøyt, og er tilnærmet normalt med medisiner. Jeg kommer til å vente og se hva som står i veilederen for skoler og deretter konferere med fastlegen min. Så skal jeg muligens (avhengig av hva fastlegen mener) kontakte kontaktlæreren til barnet mitt og høre hvilke muligheter de eventuelt har til å tilrettelegge. Anonymkode: 6fb33...59e Litt rask googling gir følgende uttalelser: https://ish-world.com/news/a/A-statement-from-the-International-Society-of-Hypertension-on-COVID-19/ To date - there is no evidence that people with hypertension are over-represented amongst those seriously infected by COVID-19. Indeed, the opposite is true given that most such cases occur in those over 60 years in whom hypertension usually affects the majority https://blogs.bmj.com/bmj/2020/04/15/covid-19-and-hypertension-risks-and-management/ https://academic.oup.com/ajh/article/doi/10.1093/ajh/hpaa057/5816609 Så ut fra det som skrives så virker det ganske tydelig at unge med godt kontrollert blodtrykk har lite forhøyet risiko for alvorlig forløp. Anonymkode: f7e53...014
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #18 Skrevet 18. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt rask googling gir følgende uttalelser: https://ish-world.com/news/a/A-statement-from-the-International-Society-of-Hypertension-on-COVID-19/ To date - there is no evidence that people with hypertension are over-represented amongst those seriously infected by COVID-19. Indeed, the opposite is true given that most such cases occur in those over 60 years in whom hypertension usually affects the majority https://blogs.bmj.com/bmj/2020/04/15/covid-19-and-hypertension-risks-and-management/ https://academic.oup.com/ajh/article/doi/10.1093/ajh/hpaa057/5816609 Så ut fra det som skrives så virker det ganske tydelig at unge med godt kontrollert blodtrykk har lite forhøyet risiko for alvorlig forløp. Anonymkode: f7e53...014 Har du godt kontrollert blodtrykk har du jo ikke hypertensjon. Mange på KG som plutselig er blitt eksperter på medisinske vurderinger. 🙄 Anonymkode: 9d335...e87 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #19 Skrevet 18. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du godt kontrollert blodtrykk har du jo ikke hypertensjon. Mange på KG som plutselig er blitt eksperter på medisinske vurderinger. 🙄 Anonymkode: 9d335...e87 Forskjell på godt kontrollert sykdom med medisiner og ikke ha tilstanden i det hele tatt. Det er et helt vanlig begrep. Har man høyt blodtrykk og går på medisiner som gir normalt blodtrykk har man fremdeles hypertensjon, den er bare godt kontrollert. God kontroll brukes feks her (tatt fra den ene linken) : ] For younger individuals with hypertension, with good control of blood pressure, risks of undiagnosed cardiovascular disease are low, and they could therefore be reassured. Anonymkode: f7e53...014 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #20 Skrevet 18. april 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du godt kontrollert blodtrykk har du jo ikke hypertensjon. Mange på KG som plutselig er blitt eksperter på medisinske vurderinger. 🙄 Anonymkode: 9d335...e87 Men da er det jo mulig for alle de som er så i tvil å ringe fastlegen sin og si: "Hei du, med tanke på at jeg har X eller Y, er det farlig for meg å sende pjokken på skolen når den åpner?" Så får man nok et mer etterrettelig svar Anonymkode: 75fbc...656 2
Anbefalte innlegg