Gå til innhold

Lekevenn utenom kohort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet har hatt én lekevenn under nedstenging av barnehage. Nå åpner barnehagen, og ungene er delt inn i kohorter. Kan de ta ha andre kontaktpunkter/leke med andre barn? Tenker på om vi kan beholde den ene lekevennen.

Anonymkode: 5bf28...c8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales å begrense kontakt med andre barn utenom kohortene. 

Anonymkode: e165b...8fd

AnonymBruker
Skrevet

Går de ikke i samme barnehage? Jeg hadde latt de leke som før.

Anonymkode: 58725...115

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går de ikke i samme barnehage? Jeg hadde latt de leke som før.

Anonymkode: 58725...115

Så det hadde du, selv om det ikke anbefalles? Når ungene nå deles inn i kohorter, får de 5 andre barn å leke med og 5 andre barn som kan smitte de. Du tenker det er lurt, tross at myndighetene sier at det ikke er det, å tilføre et kontaktpunkt til. Dette er dømt til å gå galt. 

Anonymkode: a8927...0d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de går ikke i samme barnehage, men de bor i samme kommune. Det er fetteren hans.

Har sett det med begrensning. Men da tenker jeg at en begrensning vil jo være én lekevenn mot alle han pleier å leke med til daglig. Derfor jeg lurer på om det er frarådet med lekevenner nå etter at barnehagen åpner, eller om det fortsatt er begrensning som gjelder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke forbudt, men de ANBEFALER å holde lekevenner til dem innenfor samme kohort (evt samarbeidskohort) i bhg.

Om ditt barn er i samme kohort som fem andre barn, og hvert av disse fem barna også har en lekevenn utenfor kohorten, og hver av disse "enkelte" lekevennene igjen går i en annen barnehage i hver sin kohort, så kan ting fort spre seg.... Det er vel det de vil unngå.

Anonymkode: d1959...1de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så klart barnet ditt kan beholde lekevennen sin! Det er jo sikkert viktig for barnet ditt å fortsette å leke med vennen sin. 

Anonymkode: 99986...589

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om alle ikke bryr seg med anbefalinger og systemet så funker det ikke. Problemet er vel bare at det er så mye informasjon og kommunikasjon.

Men samtidig var det jo det mange forsøkte å si ifra om. At man kan ikke åpne opp for de minste uten å samtidig signalisere til samfunnet er nå tilbake til normalen. Folk reagerer allerede (før de er i gang) på åpningstider, tiltak osv i barnehagene. Hvorfor? Jo fordi alle trodde vel at det skulle gå som vanlig.

Spår at neste uke en gang går NHO ut og klager på for korte åpningstider i barnehagen og at tiltak justeres til å bli ingenting innen 1.mai. 

Tiltakene i barnehagen til mitt barn er gode, men om alle barne kommer og alle skal ha full dag så krasjer det systemet de har lagt opp til ganske kjapt. Med ca halve barnehagen der får de til rundt 7,5 timers åpningstid. I praksis rundt 6,5. Om alle barna kommer vil det ikke være mulig med dette engang for å få det til.

Barna er i ulike grupper enn venner osv, så det blir veldig vanskelig å holde dem unna hverandre. Synes det er et heftig regime man har lagt opp til for at foreldre skal kunne få jobbe i kanskje 5,5 timer pr dag. Så skal barna og de voksne være mer ute, så det blir vel raskt tynt i rekkene etterkvart som folk blir forkjøla. Ute på tur en hel uke fordi det er ikke nok plass i barnehagen blir krevende.

Anonymkode: feb6e...a73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det hadde du, selv om det ikke anbefalles? Når ungene nå deles inn i kohorter, får de 5 andre barn å leke med og 5 andre barn som kan smitte de. Du tenker det er lurt, tross at myndighetene sier at det ikke er det, å tilføre et kontaktpunkt til. Dette er dømt til å gå galt. 

Anonymkode: a8927...0d6

Spørs jo hvor gammel barnet er. Min blir 3 til sommeren og går på småbarnsavdeling. Han er i en kohort med kun 2 ettåringer. Vi kommer til å beholde lekevennen vår utenom. 

Anonymkode: 5c481...317

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs jo hvor gammel barnet er. Min blir 3 til sommeren og går på småbarnsavdeling. Han er i en kohort med kun 2 ettåringer. Vi kommer til å beholde lekevennen vår utenom. 

Anonymkode: 5c481...317

Ja, jeg er litt spent på sammensetningen her også. Man skal absolutt forholde seg til det myndighetene går ut med, det er bare at jeg synes dette har vært vanskelig å finne. Vil ikke ta fra barnet vennen hvis det ikke er nødvendig, det er allerede masse savn og forespørsler om når de kan leke sammen igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Behold lekevennen. Det med kohorter er bare noe myndighetene har satt i gang for at foreldre skal føle seg trygge. Komplett svada.

Anonymkode: acc0d...db8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...