Gå til innhold

Er i isolasjon, ok å lufte hunden om natten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i isolasjon, har en rekke coronasymptomer men blir ikke testet. 

Hunden får en kort tur av en nabo om dagen og er ellers i hagen. Nå føler jeg meg bedre men skal være isolert til 1 uke etter at symptomene er borte. 

Har fått tak i skikkelig åndedrettsvern av den proffe typen og bor et sted som er stille og rolig. 

Vil det være innafor å gå en tur med hunden om natten med åndedrettsvern? 

Anonymkode: 0d6a6...59a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke er i nærheten av noen burde det jo være greit. Det er også lov å gå tur så lenge man unngår folk så vidt jeg vet.

Anonymkode: ed1d2...8f8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden får en kort tur av en nabo om dagen og er ellers i hagen. Nå føler jeg meg bedre men skal være isolert til 1 uke etter at symptomene er borte. 

Har fått tak i skikkelig åndedrettsvern av den proffe typen og bor et sted som er stille og rolig. 

Nei, det er absolutt ikke innafor. Du får kun lov til å holde deg i ditt eget hjem (eller annet egnet oppholdssted). Ta ansvar og hold deg inne!!

Anonymkode: 74401...672

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Poenget er jo å unngå å smitte andre, og da må det jo være noen andre man kan smitte  😛

kos deg på tur  :)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke er i nærheten av noen burde det jo være greit. Det er også lov å gå tur så lenge man unngår folk så vidt jeg vet.

Nei, det er ikke lov å gå utenfor sitt eget hjem når man er i isolasjon. 

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er absolutt ikke innafor. Du får kun lov til å holde deg i ditt eget hjem (eller annet egnet oppholdssted). Ta ansvar og hold deg inne!!

Tøyser du nå? Selvsagt kan man gå seg en tur midt på natta om man vil. Dette blir helt hysterisk etter mitt syn.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle skje når gatene er tomme?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Den Sagnsomsuste skrev:

Selvsagt. Poenget er jo å unngå å smitte andre, og da må det jo være noen andre man kan smitte  😛

kos deg på tur  :)

Nei! Se forskrift om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet:

§ 11.Isolering

Personer som er bekreftet smittet av SARS CoV-2, skal oppholde seg i isolering.

Med isolering menes at personen oppholder seg i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted. Personen skal være isolert fra andre personer, og skal så langt det er mulig ikke ha nærkontakt med personer i samme husstand, jf. § 3.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Tøyser du nå? Selvsagt kan man gå seg en tur midt på natta om man vil. Dette blir helt hysterisk etter mitt syn.

Er du helt fjern? Det er ikke lov, og du blir bøtelagt dersom du oppdages. Du kan møte på andre på veien, du kan tråkke over og plutselig få behov for assistanse eller du kan overføre virus fra hendene dine til felles dørhåndtak osv.

Når man er bekreftet smittet, skulle det da bare mangle at man følger de reglene som er satt! De er der for en god grunn.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Det er lov å tenke selv også da folkens... hvor mange kan hun smitte kl 04 på natta på tur med bikkja? 

Noen regelryttere forstår ikke motivet bak en paragraf... Det er jo åpenbart for hele verden at en person med åndedrettsvern kl 4 på natta ikke smitter noen på tur i nabolaget. 

Absurd regelrytteri, uten tvil !

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle skje når gatene er tomme?

Folk baserer seg ikke på fornuft. 

Reglene er heller ikke laget for fornuftige mennesker, men går ut fra at man er en av de mange sauene som ikke evner å tenke selv.

Selvfølgelig kan man gå tur om natten, når man er oppegående nok til å ikke spre smitte til andre. Regner med TS  ikke har planer om å slikke på dørhåndtakene som er ubevoktet i nattens mørke. 

Anonymkode: e9381...e42

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Det er lov å tenke selv også da folkens... hvor mange kan hun smitte kl 04 på natta på tur med bikkja? 

Noen regelryttere forstår ikke motivet bak en paragraf... Det er jo åpenbart for hele verden at en person med åndedrettsvern kl 4 på natta ikke smitter noen på tur i nabolaget. 

Absurd regelrytteri, uten tvil !

Skulle virkelig ønske de fleste var i stand til nettopp det. 

Anonymkode: e9381...e42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Se forskrift om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet:

§ 11.Isolering

Personer som er bekreftet smittet av SARS CoV-2, skal oppholde seg i isolering.

Med isolering menes at personen oppholder seg i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted. Personen skal være isolert fra andre personer, og skal så langt det er mulig ikke ha nærkontakt med personer i samme husstand, jf. § 3.

Ts her: jeg blir ikke testet så er ikke bekreftet smittet. 

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke lov, men jeg synes ikke det høres uforsvarlig ut sånn du beskriver det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke isolert dersom du ikke er bekreftet smittet, men i karantene. Ja, du kan selvfølgelig gå tur på natten. 

Anonymkode: 5d40b...497

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Den Sagnsomsuste said:

Slike som deg er grunnen til at dette kommer til å ta mye lengre tid enn nødvendig. 

Anonymkode: 130b4...33e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meg som lovlydig borger: Nei, det er ikke lov. 
Meg som hundeeier: Ja det kan du, du er ikke bekreftet smittet, og du har ikke lang tid igjen innendørs. Du smitter ikke andre når du ikke treffer noen.

Anonymkode: 1355b...5b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Meg som lovlydig borger: Nei, det er ikke lov. 
Meg som hundeeier: Ja det kan du, du er ikke bekreftet smittet, og du har ikke lang tid igjen innendørs. Du smitter ikke andre når du ikke treffer noen.

Så dersom man eier hund kan man bryte loven?

Anonymkode: 130b4...33e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke lov å gå utenfor sitt eget hjem når man er i isolasjon. 

De som er smittet settes i isolasjon. Paragrafen gjelder ikke de som tror de er smittet. De kan like gjerne ha influensa. Det er loven om karantene som gjelder for dem, skjønt å isolere seg er selvsagt bra.

• Liker 3
  • Opprett ny...