Gå til innhold

Dere som bor i kollektiv, hvor mye er greit når det gjelder å "låne" av andres matvarer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle egne hyller og skap, allikevel føler jeg stadigvekk at diverse matvarer på glass jeg har forsvinner sakte men sikkert. Suragurker, sennep, tørkede tomater, oliven, slike ting som kan stå lenge og spises litt og litt. Dette gjelder også matolje, den er plutselig snart tom og jeg har såvidt brukt den. Har jeg grunn til å være irritert? Hvor går grensene hos dere andre?

Anonymkode: 21994...632

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde egne kjøleskap med hengelås, og oppbevarte det meste på rommet. Kommer vel ann på hvor mye og hvem du bor med tenker jeg...

Anonymkode: 1ac59...e6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Låste inn vi også... 

Anonymkode: f35a6...c80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit, med mindre dere har avtalt noe.

Bodde i kollektiv på 7 stykker hvor de fleste var utvekslingsstudenter og flyttet etter et halvt år / et år, så det ble jo en del ulike folk gjennom årene. Hadde aldri problemer med dette, selv om vi delte to kjøleskap og folk oppbevarte tørrvarer i hyllene. Folk kunne av og til ta et par egg, noen dl melk, ris osv fra meg uten å spørre først, men ga beskjed etterpå og kjøpte nytt, evt. delte et kakestykke hvis de hadde bakt kake. Det var helt greit for meg, så lenge de ikke tok de to siste eggene liksom. Eller brukte opp det jeg hadde på en lørdag, så jeg ikke rakk å handle nytt før mandagen. Mulig folk lånte uten at jeg la merke til det, i så fall ser jeg bare på det som svinn - men opplevde at folk var generelt ærlige og redelige.

Dette synes jeg at du skal ta opp med dem. Makan til frekkhet! I mitt kollektiv hadde vi felles pant, så alle la igjen panteflaskene sine på kjøkkenet. Vi brukte pantepengene til å kjøpe oppvasksvamper, zalo, klorin, olje, bakepulver, ketchup osv, sånne småting som tar lang tid å brukes opp som du sier. Om vi var tom for pantepenger så spyttet alle inn en tikroning. Kanskje noe dere kan innføre?

Anonymkode: 67829...ec3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Noe er greit, men ikke om det skjer konstant.

Ting vi alltid delte på var olje, krydder ol. pantepenger gikk ofte til det. Men annet mat i kjøleskap var ens eget. Men såklart kan man låne noe om man er desperat. Men da også erstatte det etterpå. Jeg spirte dog selv alltid på forhånd om det skjedde. Man erstatter kanskje ikke et trekk med smør til skiva, men ja om det blir en større ting man låner. Om man låner 2 egg til frokost, så kan man gi 2 egg av en kartong tilbake når du får komt deg i butikken.

Hadde jeg vært det ville jeg tatt det opp i kollektivet. Ikke på en negativ måte, ikke vær den kjipe og sure. Men på en litt pen og enkel måte, ta opp dette med mat. Forklar at du føler at mye av ditt forsvinner, uten at noen erstatter det de kanskje trengte å låne. 

Anonymkode: 7a45b...97b

• Liker 2
Skrevet

Syns det ikke bør være låning av mat om en ikke har fått lov. Mat er kjøpt selv av antakeligvis penger en selv har tjent..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Åh, husker så godt hun ene i kollektivet jeg bodde i som syntes gulost var så dyrt og derfor kjøpte hun aldri det til pålegg. Da passet det så fint at jeg elskrr ost, for da kunne hun bare «låne» litt av meg. Flere ganger i uka. Argh, koker fortsatt flere år etter 😂😂

Så nei, det er ikke OK å forsyne seg av andres mat. Og man spør i ddt minste først om det er krise og du «må». Så sett ned foten!

Anonymkode: f90f5...688

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...