Gå til innhold

Går ikke ned i vekt, lavkarbo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei !

Er ei litt overvektig dame (10-12kg for mye) og har helt siden ungdomstiden vært litt overvektig. Er nå 27 år og er drittlei .

Går lange turer,  triller barnevogn med to barn og litt joggeturer. Er ute så og si hver dag. Har ikke et voldsomt tempo , men blir greit sliten. Har ca 17-20 tusen skritt til dagen hvis jeg har vært på jobb i tillegg . Spiser helt normalt og variert kost, koser meg når jeg vil men klarer helt fint å begrense meg. Er avhengig av cola zero men ellers kan jeg fint gå en hel dag uten godteri selv om jeg har lyst på noe søtt, spiser som regel da frukt, yoghurt uten sukker eller drikker en kopp te. 

Ser for meg at jeg får i meg litt for mye karbohydrater i form av poteter , pasta, brød. Er det lavkarbo som er tingen ? Er det ikke litt kjipt for kroppen å spise så mye fett, er det sunt i det hele tatt? Hva kan man egentlig spise?? 

Kan øke intensiteten på trening men jeg takler dårlig utfordringer pga angst, får samme følelse som angstanfall når jeg angstrenger meg veldig fysisk. 

Trenger sårt råd da jeg vil føle meg bedre. Har heldigvis ikke vondt noen steder i kroppen men er opptatt av å ta vare på meg selv, hjelper så mye på psyken, men er kjipt å aldri se resultat av innsatsen. Er knappe 10 mnd siden fødsel med nr to men har alltid slitt men vekta, gikk opp lite under graviditeten men veier det samme som jeg gjorde høygravid enda . Gir flaske så ammer ikke.

Anonymkode: 05493...0b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld deg inn i "Monas Lavkarbo" eller "lavkarbogruppen lukket" på fb, de har mye god informasjon. I sistnevnte gruppe er det også en lege som kan svare deg på spørsmål. 

Jeg tror kroppen har dårligere av alle karbohydratene som finnes i potet, pasta og mel - det er vel ganske tomme karbohydrater egentlig. Fettet du får i deg på lavkarbo er det sunne fettet. Fettet er også det som blir "bensinen" til kroppen din, fremfor karbohydrater som er det nå. 

På lavkarbo kan du spise det aller meste, med unntak av Melprodukter, produkter med mye karbo, rene kjøttprodukter (kylling, kjøtt, fisk), egg, Baconsvor som snaks på lørdager, alt av grønsaker som vokser over jorda. 
Frukt er No go fordi det er mye fruktsukker. 

Vet om mange som har mistet 20-40kg kun ved å legge om kostholdet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, GulSitron skrev:

Meld deg inn i "Monas Lavkarbo" eller "lavkarbogruppen lukket" på fb, de har mye god informasjon. I sistnevnte gruppe er det også en lege som kan svare deg på spørsmål. 

Jeg tror kroppen har dårligere av alle karbohydratene som finnes i potet, pasta og mel - det er vel ganske tomme karbohydrater egentlig. Fettet du får i deg på lavkarbo er det sunne fettet. Fettet er også det som blir "bensinen" til kroppen din, fremfor karbohydrater som er det nå. 

På lavkarbo kan du spise det aller meste, med unntak av Melprodukter, produkter med mye karbo, rene kjøttprodukter (kylling, kjøtt, fisk), egg, Baconsvor som snaks på lørdager, alt av grønsaker som vokser over jorda. 
Frukt er No go fordi det er mye fruktsukker. 

Vet om mange som har mistet 20-40kg kun ved å legge om kostholdet. 

Kan man ikke spise kjøtt? 😭

AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo funker som ei kule for mange. Jeg har også prøvd det, gikk raskt ned og var ikke sulten en gang. Men i lengden greide jeg ikke å holde meg til det kostholdet, det ble for upraktisk i hverdagen. Det er nok det største aberet med lavkarbo. Men for all del, mange lykkes med det også på sikt. 

Nå spiser jeg mer karbohydrater, men unngår bearbeidet mat. Uansett om du går for kalorirestriksjon eller lavkarbo så er det lurt å kutte ned på bearbeidet mat (inkludert søtsaker og snacks). 

Anonymkode: dc10e...ecb

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke spise kjøtt? 😭

Jo. Rent kjøtt. Kylling, biff, fisk osv er innafor :)

Du kan forresten finne mange gode oppskrifter på fettogforstand.no 

Endret av GulSitron
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange gode ressurser for lavkarbo på nett, jeg bruker stort sett www.dietdoctor.com for oppskrifter, kunnskap og tips. Kjører ikke ikke helt strikt lavkarbo selv, av sosiale grunner. Dvs at når jeg lager mat selv er det praktisk talt null karbo, og så er jeg høflig og takker ja til "vanlig" mat når andre har laget det. Har mistet masse fett og er nesten aldri sulten.

Anonymkode: 8e035...5bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at du ikke går ned i vekt er ikke karbohydrater, det er kalorier. Er du i kaloriunderskudd går du ned i vekt, enten du spiser bare poteter eller ingen poteter. 

Mat med mye karbohydrater er kaloririk, så det er jo ikke helt uten sammenheng. Spiser du lavkarbo går som regel kaloriinnholdet ned "av seg selv". Derfor kan lavkarbo passe mange, men det er mye "styr" og regler. Skal du kutte ut noe: kutt heller ut pasta og ris enn poteter, og bytt ut vanlig brød med fiberrikt knekkebrød. Da går både karbohydrat- og kaloriinntak drastisk ned uten at man har ekstremt mange sære regler å forholde seg til.

Jeg fikk en aha-opplevelse av å registrere hva jeg spiser i appen Lifesum. Jeg er veldig glad i pasta og pastaretter, men har lært meg å redusere mengdene pasta, for det er en skikkelig kaloribombe. Samme med tacolefser/tortillas. Nå spiser jeg heller litt mer pastasaus og tacofyll, og blir minst like mett men med lavere kaloriinnhold. Dette er ikke akkurat lavkarbokosthold, men jeg har redusert mengden kalorier som kommer fra karbohydrater. 

Anonymkode: 8afc3...797

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ville registrert alt du spiser iløpet av ei uke for å se hva du faktisk får i deg. Ikke nødvendigvis for å telle kalorier, men for å få et bevisst forhold til hva du faktisk spiser. Kan godt hende maten du spiser er grei nok, men du spiser for store mengder. Eller kanskje er det mye du spiser uten å tenke særlig over det. Skriv ned absolutt alt av mat og drikke og se hvor du kan gjøre grep i første omgang.

Anonymkode: 7ee1b...d7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil ned i vekt må du redusere mengden kalorier du spiser, rett og slett. Tell kalorier en periode, finn ut hva du får i deg på en vanlig dag og se hvor du kan kutte. 

Anonymkode: 15b53...eb6

AnonymBruker
Skrevet

Det som for deg er "normal, variert" kost er nok enten for kaloririkt eller for store mengder. De fleste undervurderer rett og slett hvor mye de får i seg.

Hvis du har forsøkt å gå ned i vekt uten hell har du nok egentlig ikke noe annet valg enn å telle og få en oversikt over hvor mye du får i deg.

Anonymkode: daa1e...cc6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du vil ned i vekt må du redusere mengden kalorier du spiser, rett og slett. Tell kalorier en periode, finn ut hva du får i deg på en vanlig dag og se hvor du kan kutte. 

Anonymkode: 15b53...eb6

For all del, hvis kaloritelling funker for deg (ikke bare for å gå ned i vekt, men og bli der og ha et normalt forhold til mat), så kjør på. Men det er en utrolig unaturlig måte å forholde seg til mat på. Hvorfor er ikke feks geiter smellfeite der de går og har tilgang på mat hele tiden? Eller løver? Eller stammefolk? De aner ikke hva en kalori er engang? Så hvordan i all verden klarer de å spise akkurat passe i forhold til hva de forbrenner? Det er fordi kroppen har en trivselsvekt som den opprettholder av seg selv - spiser du for mye, øker forbrenningen og spontan fysisk aktivitet, fordi kroppen din slett ikke ønsker å være overvektig. Og omvendt, spiser du lite, senkes forbrenningen. Det normale er at kroppen justerer slik gjennom hele livet og holder forbausende stabil vekt. Du må spise for mye over ganske lang tid før det blir mer enn kroppen klarer å forbrenne. Og det er først og fremst karbohydratene som gjør det, for ikke bare gir de masse energi uten å øke metthetsfølelsen (spesielt om du drikker sukkerholdig drikke), men de gjør også at kroppen må produsere masse insulin for å stabilisere blodsukkeret. Det er meningen at insulin skal gå opp og ned - når det er høyt, lagrer kroppen energi, når det er lavt, slippes energien ut av sukkeret og fettet du har lagret. Kroppen kan ikke gjøre begge deler samtidig. Når du har høyt insulin hele tiden fordi du spiser karbohydrater hele tiden, er det faktisk umulig å forbrenne noe av fettet, selv om du spiser lite. Insulinet forteller cellene at de skal spare på energien, ikke forbrenne den. Det hjelper ikke at du er proppfull av lagret energi, for den er "låst". Det er derfor lavkarbo funker så bra, for det slipper fettet løs, så å si, og mindre karbohydrat i kosten betyr nødvendigvis MER protein, fett og fiber, som gjør deg veldig mye mettere enn sukker. Hvis du kutter ut karbohydrater trenger du neppe å telle kalorier, for du vil være mett og sulten alt etter hva kroppen din faktisk trenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er avhengig av cola zero men ellers kan jeg fint gå en hel dag uten godteri selv om jeg har lyst på noe søtt, spiser som regel da frukt, yoghurt uten sukker eller drikker en kopp te. 

Er det lavkarbo som er tingen ? Er det ikke litt kjipt for kroppen å spise så mye fett, er det sunt i det hele tatt? Hva kan man egentlig spise?? 

Det fine med å bytte ut karbohydratene med fett er at det konstante behovet for søtt minsker veldig. Kan for noen ta et par uker for kroppen å venne seg til, men vanligvis merker man det allerede etter noen dager. Det er utrolig behagelig å slippe. Skulle man likevel få lyst på noe godt, er det veldig mange gode oppskrifter der ute med naturlig søtning og mindre kh som ikke påvirker blodsukkeret negativt. Vafler, pannekaker, brownies, iskrem, marsipan og karameller er eksempler på ting som man kan lage uten mye kh om man ønsker det en gang i blant. :) (https://meglerfru1.blogg.no/ er en av mange som har gode oppskrifter på slikt).

Man pakker ikke i seg fett, men man bytter ut karbohydratene med fett rett og slett, og benytter råvarer med naturlig fettinnhold, fremfor lettprodukter. Kalorimessig må man likevel ligge i underskudd, men man blir mettere og mer tilfreds med et slikt kosthold, og trenger derfor ikke spise like ofte eller like mye. Man slipper også den ulvehungeren mange får med et lavkalorikosthold. Det er kanskje det beste med dette kostholdet. 

I tillegg til dette så er det et veldig helsefremmende kosthold. Noen eksempler er;

• Bedre immunforsvar
  • Mindre betennelse i kroppen (veldig merkbart for de som sliter med det)
  • Hormonell balanse
  • Bedre hud
  • Stabilt blodsukker - det går verken ned eller opp
  • Mindre oppblåsthet og en mer velfungerende mage
  • Mer effektiv fettforbrenning (kroppen går over til ren fettforbrenning når den slipper å forbrenne kh først)
  • Mindre muskeltap ved vektnedgang (økt mengde med veksthormoner opprettholder musklene)
  • Mye mindre utskillelse av insulin (kroppens fettlagringshormon)

Selv om enkelte klarer å gå ned i vekt bare ved å spise mindre, så er det ikke nødvendigvis optimalt eller sunt. Det er også veldig vanskelig å opprettholde over tid. Man føler ofte at man sulter seg litt, og må spise ofte (har selv vært der). Det er ikke nødvendig om man spiser mat som holder en mett, og det er nettopp det fett gjør. Selv spiser jeg vanligvis to måltider om dagen - uten noen form for mellommåltider. Og det går ofte 5-6t mellom måltidene, da jeg rett og slett ikke er sulten. Det er derfor enkelt å holde seg under en viss kalorigrense, også - uten sult eller blodsukkerfall.

Anonymkode: 79344...e9c

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...............Hvorfor er ikke feks geiter smellfeite der de går og har tilgang på mat hele tiden? Eller løver? Eller stammefolk? De aner ikke hva en kalori er engang? ....................

Du har mange gode poenger i resten av innlegget ditt, men dette er skivebom.  Geiter, løver og stammefolk spiser seg feite når det er god tilgang på mat, og det justeres helt av seg selv når det er lite tilgang på mat.  Akkurat slik som kroppen vår er tenkt å fungere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Whistler said:

Du har mange gode poenger i resten av innlegget ditt, men dette er skivebom.  Geiter, løver og stammefolk spiser seg feite når det er god tilgang på mat, og det justeres helt av seg selv når det er lite tilgang på mat.  Akkurat slik som kroppen vår er tenkt å fungere.

Nei, dyr blir ikke fete når det er god tilgang til mat, de blir flere. Kan ikke huske å ha sett fete dyr annet enn i fangenskap, og fete stammefolk har jeg aldri sett noen gang. Stammefolk som har tilgang til mer mat enn de trenger blir ikke fete, fordi de blir mette når kroppen har fått det den trenger, dvs nok protein og fett. De raser ikke opp og ned i vekt som en vestlig jojoslanker :) Det trengs det nemlig store dose karbohydrater for å få til.

• Liker 3
Skrevet

Neivel.  Sauer på beite er kanskje et unntak da.  Løver også sikkert.  Bjørner før dvalen er vel også ett av unntakene dine.  Jeg sier fremdeles at det øvrige innlegget ditt inneholder gode poenger, men hva er egentlig stammefolk?  Bantuer? Masaier? Pasthunere?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo er direkte farlig i lengden, alle studier viser at det er en høy andel av frukt og grønnsaker som er det sunne over tid, og det går man også ned i vekt av. Sjekk heller ut disse, de var enorme og har tatt av mye. De begynte med å bare spise poteter i to uker, men det er ikke noe de anbefaler. De har mye info på siden sin om hva de spiser nå. Men denne videoen er litt morsom så jeg deler den: 

Anonymkode: 7a674...bd4

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, dyr blir ikke fete når det er god tilgang til mat, de blir flere. Kan ikke huske å ha sett fete dyr annet enn i fangenskap, og fete stammefolk har jeg aldri sett noen gang. Stammefolk som har tilgang til mer mat enn de trenger blir ikke fete, fordi de blir mette når kroppen har fått det den trenger, dvs nok protein og fett. De raser ikke opp og ned i vekt som en vestlig jojoslanker :) Det trengs det nemlig store dose karbohydrater for å få til.

Og hvorfor tror du dyr i fangenskap blir feite? Fordi de får tilgang på, hva skal man kalle det, prosessert mat som er enkelt å overspise på. Litt voldsomt at du slenger alt av karbohydrater i samme setning. Det er stor forskjell på maten som inneholder karbohydrater. Du blir ikke feit om du spiser 5kg gulrøtter hver dag... Du blir kanskje a vitaminforgiftet, da, om det går an

Det er stor forskjell på å spise mye grønnsaker mot det å spise mye fint brød. Overvekt handler også om hvordan overdrevet inntak av for eks sukker (100g sjokolade på en dag tilsvarer sannsynligvis samme mengde "stammefolk" får i seg over flere måneder) forstyrrer kroppens sultsignaler, cravings, bakterieflora, hormoner osv. 

Bytt gjerne karbs mot fett om du vil det, men ikke driv med skremselspropoganda. 

Anonymkode: deb13...755

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Lavkarbo er direkte farlig i lengden, alle studier viser at det er en høy andel av frukt og grønnsaker som er det sunne over tid, og det går man også ned i vekt av. Sjekk heller ut disse, de var enorme og har tatt av mye. De begynte med å bare spise poteter i to uker, men det er ikke noe de anbefaler. De har mye info på siden sin om hva de spiser nå. Men denne videoen er litt morsom så jeg deler den: 

Ja, dette er et godt poeng og vitenskapen underbygger at dersom man klarer holde seg til en diett er sjansen stor for vekttap nesten uansett diett. Det handler om at man kutter om verstingene og spiser på en måte der man ikke lar seg selv overspise. Det er vanskeligere å overspise på poteter enn på sjokolade. Det er vanskeligere overspise sjokolade når man går på lavkarbo og sjokolade ikke er lov. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Whistler said:

Neivel.  Sauer på beite er kanskje et unntak da.  Løver også sikkert.  Bjørner før dvalen er vel også ett av unntakene dine.  Jeg sier fremdeles at det øvrige innlegget ditt inneholder gode poenger, men hva er egentlig stammefolk?  Bantuer? Masaier? Pasthunere?

Og hvorfor tror du dyr i fangenskap blir feite? Fordi de får tilgang på, hva skal man kalle det, prosessert mat som er enkelt å overspise på. Litt voldsomt at du slenger alt av karbohydrater i samme setning. Det er stor forskjell på maten som inneholder karbohydrater. Du blir ikke feit om du spiser 5kg gulrøtter hver dag... Du blir kanskje a vitaminforgiftet, da, om det går an

Det er stor forskjell på å spise mye grønnsaker mot det å spise mye fint brød. Overvekt handler også om hvordan overdrevet inntak av for eks sukker (100g sjokolade på en dag tilsvarer sannsynligvis samme mengde "stammefolk" får i seg over flere måneder) forstyrrer kroppens sultsignaler, cravings, bakterieflora, hormoner osv. 

Bytt gjerne karbs mot fett om du vil det, men ikke driv med skremselspropoganda. 

Ser at jeg hadde noen håpløse formuleringer der, sorry. Stammefolk, hva er det liksom. Men hvis du ser på en gjennomsnittlig urinnvåner, altså en som lever på tradisjonelt vis, versus en gjennomsnittlig vestlig/moderne person vil stort sett se slanke folk i den første gruppen og mange overvektige i den andre. Hvorfor er det slik? Jeg vil påstå at kostholdet er mye av forklaringen, og den mest åpenbare forskjellen er sukker. LItt teit å bruke husdyr som eksempel, for de blir jo ofte avlet og foret for å bli fetest mulig. Men i naturen finner du ytterst sjelden overvektige dyr, og det er ikke fordi de ikke har nok mat for å si det sånn.

Når jeg sier "mye karbohydrat" mener jeg selvsagt ikke gulrøtter, men prosessert mat og spesielt sukker. Det verste er selvsagt mat som inneholder både mye sukker OG mye fett samtidig, som chips, sjokolade og boller. Slik mat finnes praktisk talt ikke i naturen og ikke i kostholdet til noen som lever "naturlig", dvs som spiser mat som ikke har vært behandlet og satt sammen på en fabrikk. Karbohydrater er ikke farlige i seg selv, men når vi spiser dem i form av godteri, pasta og brød i stedet for grønnsaker og frukt blir det fort en god del mer enn vi er skapt for.

Poenget mitt er at kalorier inn, kalorier ut, er en altfor enkel måte å se det på, for forskjellig mat påvirker kroppen forskjellig selv om det er samme antall kalorier. I praksis er lavkarbo en enkel måte å bli både tynnere og slankere på, ikke fordi det er en slags ekstrem diett, men mer fordi det er en mer naturlig diett. Kort sagt er sjokolade og hveteboller mer fetende enn bananer og gulrøtter, selv om alle har ganske mye karbohydrat. Hvis noe kan kalles en ekstrem diett, er det det vanlige kostholdet til folk flest.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo er direkte farlig i lengden, alle studier viser at det er en høy andel av frukt og grønnsaker som er det sunne over tid

Nåja. "Alle studier" er å trekke det ekstremt langt. Frukt og grønnsaker er sunt i moderate mengder, men det er ingenting som tyder på at mennesker er skapt til å leve mest på grøntfor. Kanskje den typen grønnsaker og frukt som fantes i steinalderen (og det er ikke steinfrie druer og svære poteter forråsiresånn). Inuitter som mesteparten av året har levd godt på stort sett kjøtt, blod og fett har hatt god helse, men den har gått nedover etter hvert som de har blitt introdusert for brød og annen mat fra den "sivilierte verden". Nå er det ikke nødvdngivis slik at en nordmann eller spanjol er like godt tilpasset for å spise slik, men det er likevel påfallende at overvekt og diabetes osv stort sett ser ut til å oppstå der folk spiser mye karbo, spesielt sukker. Kan vedde noen hundre på at en overvektig nordmann som byttet ut hvetebollene, frukten og godteriet med så mye fisk og hvalspekk han orker å spise ville blitt mye sunnere og slankere.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...